*LÖST* Klantade mig vid första bootsen av nya datorn. Nu när jag startar datorn förblir skärmen svart

Permalänk

*LÖST* Klantade mig vid första bootsen av nya datorn. Nu när jag startar datorn förblir skärmen svart

Tjenare!

Har precis byggt en ny dator och då detta är mitt första datorbygge så var jag inte helt hundra på vad jag skulle göra när jag kom in i Bios. Dum som jag var så läste jag inte manualen för moderkortet utan bläddrade runt i Bios och försökte lista ut vart jag skulle trycka för att börja fixa med en installation av Windows. Det slutade med att jag hamnade vid en skärm det stod att jag antingen skulle starta om datorn för att sedan gå in i bios eller stoppa in ett "boot device" och sedan trycka på valfri knapp för att gå vidare. Testade att starta om datorn och försökte gå in i bios men då jag inte han se på vilken knapp jag skulle trycka på så chansade jag på nån av F-knapparna. Det hände inget och jag kom tillbaka till samma skärm som tidigare. Denna gången läste jag manualen och där stod det av man skulle trycka på Del knappen för att komma in i bios. Sagt och gjort så startade jag om datorn igen och spammade på DEL knappen. Skillnaden nu är att skärmen bara förblir svart och ingenting händer.

Mina specs är
Ryzen 2600x
Msi b450m mortar titanium
Corsair vengeance 16 gb 3000Mhz 15cl ram-minne
Msi gtx 970
Samsung 970 evo 500 gb
Samsung 860 evo 1tb
Samsung 860 evo 500 gb

Vet ej vad jag ska göra och hjälp skulle uppskattas väldigt mycket.

Väl mött
Ruben

Permalänk
Medlem

Låter som ett väldigt märkligt problem men om du tar ut det lilla knappcellsbatteriet på moderkortet och låter det vara ur nån minut så ska allt vara nollställt sen.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

när jag bytte Mobo efter black friday märkte jag att det b-450 mobot tog väldigt lång tid på sig i det första bootarna

Men om du inte får bild kolla i manualen hur den vill du skall nolla bios för o minska risken för fel för detta mobot ville man skulle kortsluta 2 pinnar hellre än o ta ur batteriet.

Permalänk
Skrivet av Lauge:

när jag bytte Mobo efter black friday märkte jag att det b-450 mobot tog väldigt lång tid på sig i det första bootarna

Men om du inte får bild kolla i manualen hur den vill du skall nolla bios för o minska risken för fel för detta mobot ville man skulle kortsluta 2 pinnar hellre än o ta ur batteriet.

Vad skulle vara bästa sett att kortsluta det på? Typ ta en skruvmejsel och sätta mellan pinnarna?

Permalänk
Medlem

Kolla om du har fått med en sådan i förpackningen. Du sätter denna på pinnarna och tar bort det efter 5-10 sekunder annars fungerar även skruvmejseln (5 till 10 sek).

Permalänk
Medlem

@pruttopeden: Gör som @Naga säger. Skit i skruvmejslar osv.

Ta ut strömsladden. Ta ut det lilla batteriet. Vänta 5min. Sätt tillbaka batteriet. Sätt i strömsladden. Boota datorn. Spamma Del knappen. Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pruttopeden:

Tjenare!

Har precis byggt en ny dator och då detta är mitt första datorbygge så var jag inte helt hundra på vad jag skulle göra när jag kom in i Bios. Dum som jag var så läste jag inte manualen för moderkortet utan bläddrade runt i Bios och försökte lista ut vart jag skulle trycka för att börja fixa med en installation av Windows. Det slutade med att jag hamnade vid en skärm det stod att jag antingen skulle starta om datorn för att sedan gå in i bios eller stoppa in ett "boot device" och sedan trycka på valfri knapp för att gå vidare. Testade att starta om datorn och försökte gå in i bios men då jag inte han se på vilken knapp jag skulle trycka på så chansade jag på nån av F-knapparna. Det hände inget och jag kom tillbaka till samma skärm som tidigare. Denna gången läste jag manualen och där stod det av man skulle trycka på Del knappen för att komma in i bios. Sagt och gjort så startade jag om datorn igen och spammade på DEL knappen. Skillnaden nu är att skärmen bara förblir svart och ingenting händer.

Mina specs är
Ryzen 2600x
Msi b450m mortar titanium
Corsair vengeance 16 gb 3000Mhz 15cl ram-minne
Msi gtx 970
Samsung 970 evo 500 gb
Samsung 860 evo 1tb
Samsung 860 evo 500 gb

Vet ej vad jag ska göra och hjälp skulle uppskattas väldigt mycket.

Väl mött
Ruben

Läs sidan 37 i manualen för där visas hur du gör en bios-reset, du ska se till att datorn är strömlös och kortsluta JBAT1 i 5-10 sekunder.

Resetting BIOS to default values 1. Power off the computer and unplug the power cord 2. Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds. 3. Remove the jumper cap from JBAT1. 4. Plug the power cord and power on the computer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kolla om du har fått med en sådan i förpackningen. Du sätter denna på pinnarna och tar bort det efter 5-10 sekunder annars fungerar även skruvmejseln (5 till 10 sek).

https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/ProductImageCompressAll300/V197_1_201805111742043385.jpg

Jumpers finns väl inte kvar på moderna moderkort?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dreijer:

Jumpers finns väl inte kvar på moderna moderkort?

Ehh ? Jo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Läste du inte mrqaffes inlägg? Enligt manual..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ehh ? Jo...

Skrivet av Lorault:

@Dreijer:

Läste du inte mrqaffes inlägg? Enligt manual..

My bad.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Tjenare allihopa, löste problemet med hjälpe av en skruvmejsel så nu ska jag vara lite försiktigare i framtiden och följa manualen lite närmre. Var lite nojig över exakt vad det var jag skulle kortsluta men kollade lite videos och allt gick som sagt bra och jag vill tacka alla för hjälpen