Bytt GPU till 2080, ljuddrivrutinerna bråkar

Permalänk
Medlem

Bytt GPU till 2080, ljuddrivrutinerna bråkar

Hej!

Mitt moderkort är z170 pro https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO/ .

Köpte ett Gigabyte RTX 2080 för en dryg månad sedan och har stött på lite problem som jag inte haft sen tidigare.
Märkte att datorn frös i typ 1 sekund lite sporadiskt i spel, medans det ibland flöt på som smort. Jag spelar mest Wticher 3, dota2 och Overwatch (1 ). Problemet med lagg fanns i alla spel. Temperaturen på både cpu och gpu såg bra ut och usage verkar inte dippa när det laggar heller. När det laggar låter det även förvrängt med ljudet. Googlade lite och folk verkar ha löst det genom att antingen typ avaktivera alla ljudenheter från nvidia eller typ uppdatera realter drivisarna.

Det jag försökt göra för att lösa det är att ominstallera drivrutinerna för realtek, grafikkortet och även uppdatera bios.

Det laggar mindre, men bara att jag byter ljudenhet kan leda till att datorn får fnatt, vid enstaka tillfällen till och med bli helt oresponsiv.
Har ni något tips på hur jag kan lösa det?

Yours truly <3

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Kan förtydliga med att det funkar bra när jag använder en ljudenhet kopplad till grafikkortet. Men uselt när det är kopplat till moderkortets ljudutgångar. Hade varken problemet med mitt tidigare grafikkort eller när jag körde utan gpu på samma dator.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Kört DDU Innan du la in dom nya drivrutinerna till 2080 kortet?
Kanske det som spökar när jag bytte kort till 2080 kort så körde jag DDU och såg senare att den lagt backup filer i min Temp mapp bla Realtek mappen och Några andra mappar vet inte varför men jag har då inte lagt dom där vågar inte ta bort dom heller vill inte att datorn ska crasha pga av det ?
Kanske något att titta på har inga problem men
kanske helt fel ute men du nämnde Realtek där av mitt inlägg
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha försökt med DDU och en massa andra desperata åtgärder som inte krävde att jag hittade ett usb-minne så insåg jag att jag borde få tummen ur och faktiskt testa uppdatera mitt 3 år gamla BIOS.

Nu verkar det funka som det ska, inte stött på lagg hittils i alla fall!

TLDR: BIOS uppdatering löste problemet med lagg.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4