Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Hej Kakann,

Jag får börja med att tacka för din hjälp i denna tråd

Jag bor idag i en bostadsrätt tillsammans med min fru som vi köpte 2016. Jag skulle behöva lite råd nu när ett av lånens bindningstid går ut. De tre lånen är uppdelade enligt nedan.

3års med fast ränta (1,47%) som går ut i slutet på januari 2019.
4års med fast ränta (1,67%) som går ut 2020.
Rörligt med ränta (1,19%)

Vad rekommenderar du när det kommer till att ha lån med rörlig eller fast ränta? Jag har lite dålig koll vad som är vanligast idag men jag tänker mig att det beror helt på vad man får för räntesats. Det enda jag har hört är väl om räntan skulle chockhöjas när man har rörliga lån men hur troligt är det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Hur snabbt kan man byta bank?

Vi köpte brf i November och fick lån hos SBAB, där har vi kört på rörliga räntan 3 månaders.
Jag är dock villig att binda räntan i 2-3år om jag kan få ett bra erbjudande och då lockar andra bankerna med bättre räntor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av omii:

Hej Kakann,

Jag får börja med att tacka för din hjälp i denna tråd

Jag bor idag i en bostadsrätt tillsammans med min fru som vi köpte 2016. Jag skulle behöva lite råd nu när ett av lånens bindningstid går ut. De tre lånen är uppdelade enligt nedan.

3års med fast ränta (1,47%) som går ut i slutet på januari 2019.
4års med fast ränta (1,67%) som går ut 2020.
Rörligt med ränta (1,19%)

Vad rekommenderar du när det kommer till att ha lån med rörlig eller fast ränta? Jag har lite dålig koll vad som är vanligast idag men jag tänker mig att det beror helt på vad man får för räntesats. Det enda jag har hört är väl om räntan skulle chockhöjas när man har rörliga lån men hur troligt är det?

Kolla vad du får på olika bindningstider och är bundet nära den rörliga hade jag nog kört på det, tycker räntan borde börja röra på sig lite snart men vem vet... Förutsatt att ni inte har några planer på att flytta förstås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av AdtranZ:

Hur snabbt kan man byta bank?

Vi köpte brf i November och fick lån hos SBAB, där har vi kört på rörliga räntan 3 månaders.
Jag är dock villig att binda räntan i 2-3år om jag kan få ett bra erbjudande och då lockar andra bankerna med bättre räntor.

När som helst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

@Kakann:

Så även om jag precis skrivit på köpavtal (1månad sedan) så kan jag byta direkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av AdtranZ:

@Kakann:

Så även om jag precis skrivit på köpavtal (1månad sedan) så kan jag byta direkt?

Yes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2002

Ang Avanzas bolån

Glöm inte att tänka hela vägen ang deras bolån!

De kan inte idag erbjuda efterlevnadsskydd som tillval vilket man generellt tecknar hos de övriga bankerna/låneinstituten.
Är en otroligt billig försäkring för att ev medlåntagare, barn, sambo, make/maka skall kunna bo kvar ifall olyckan är framme.
Har haft dialog med avanza om detta och den respons jag fick är att de planerar att erbjuda detta men kunde inte riktigt säga exakt när.
Skulle gissa på Q1-Q2 2019 men är bara en gissning baserat på lite osäkra svar från den jag talade med på avanza.
Ställde även frågan om det i så fall bara kommer erbjuda nya bolånekunder detta eller även de som tecknar nu och svaret då var ganska klart att man inte skall straffas för att man tecknat nu.

Ber om ursäkt om detta redan tagits upp för har inte orkat läsa igenom alla sidorna

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Svampen:

De kan inte idag erbjuda efterlevnadsskydd som tillval vilket man generellt tecknar hos de övriga bankerna/låneinstituten.
Är en otroligt billig försäkring för att ev medlåntagare, barn, sambo, make/maka skall kunna bo kvar ifall olyckan är framme.
Har haft dialog med avanza om detta och den respons jag fick är att de planerar att erbjuda detta men kunde inte riktigt säga exakt när.
Skulle gissa på Q1-Q2 2019 men är bara en gissning baserat på lite osäkra svar från den jag talade med på avanza.
Ställde även frågan om det i så fall bara kommer erbjuda nya bolånekunder detta eller även de som tecknar nu och svaret då var ganska klart att man inte skall straffas för att man tecknat nu.

Ber om ursäkt om detta redan tagits upp för har inte orkat läsa igenom alla sidorna

Livförsäkring behöver ju inte tecknas via den banken du lånar av och det blir ofta billigare att teckna via sitt fackförbund (om man är med i något).
I mitt fall så har jag ingen sån försäkring i mitt bolån alls då jag inte behöver det men skulle jag teckna detta hos min bank (endast liv) kostar det 62kr/mån, tar jag och höjer min livförsäkring som jag har via facket med mosvarande summa blir det 47kr/mån.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Svampen:

Generellt? Det finns ingen anledning att teckna en sådan försäkring hos banken när man både får mer flexibilitet och lägre kostnad på annat håll. Enda anledningen skulle väl vara om man vet om att man är sjuk och slipper fylla i en hälsodeklaration.

Om jag skulle trilla av pinn får min fru ~40% mer från min privata livförsäkring än från låneskyddet och dessutom till lägre kostnad så länge jag lever. (Betalar idag 72 kr/mån för livförsäkringen och fick tidigare i höstas ett pris på 79 kr/mån för låneskydd hos Danske). Då räknar jag inte in TGL via jobbet (6 PB i mitt fall).

Det är väldigt få av bankernas "erbjudanden" som är lönsamma för kunderna jämfört med andra leverantörer, det enda man vinner är bekvämligheten att få allting samlat.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Dahle86:

Livförsäkring behöver ju inte tecknas via den banken du lånar av och det blir ofta billigare att teckna via sitt fackförbund (om man är med i något).
I mitt fall så har jag ingen sån försäkring i mitt bolån alls då jag inte behöver det men skulle jag teckna detta hos min bank (endast liv) kostar det 62kr/mån, tar jag och höjer min livförsäkring som jag har via facket med mosvarande summa blir det 47kr/mån.

Ja det finns flera lösningar för detta.
Antingen livsförsäkring där du får ett belopp som du väljer när du tecknar livsförsäkringen.
I vårt fall valde vi en produkt som heter efterlevnadsskydd via nordea där min eller sambons del av lånet "stryks" om någon skulle trilla av pinnen.
Vi betalar runt 50lappen per person i månaden.

Det viktiga i sammanhanget är att man försäkrar sig på något sätt.

Avanza erbjuder iaf inte efterlevnadsskydd i dagsläget =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Svampen:

Ja det finns flera lösningar för detta.
Antingen livsförsäkring där du får ett belopp som du väljer när du tecknar livsförsäkringen.
I vårt fall valde vi en produkt som heter efterlevnadsskydd via nordea där min eller sambons del av lånet "stryks" om någon skulle trilla av pinnen.
Vi betalar runt 50lappen per person i månaden.

Det viktiga i sammanhanget är att man försäkrar sig på något sätt.

Avanza erbjuder iaf inte efterlevnadsskydd i dagsläget =D

Detta är ju exakt samma sak som livförsäkring.
En livförsäkring på halva lånebeloppet (var) blir precis samma sak och oftast billigare skulle jag gissa.
Men är denna billigare så är den såklart bättre men skulle inte tro att du flyttar ditt bolån till Avanza för att spara någon tia i månaden och då kan man lika gärna skaffa en vanlig livförsäkring.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Dahle86:

Detta är ju exakt samma sak som livförsäkring.
En livförsäkring på halva lånebeloppet (var) blir precis samma sak och oftast billigare skulle jag gissa.
Men är denna billigare så är den såklart bättre men skulle inte tro att du flyttar ditt bolån till Avanza för att spara någon tia i månaden och då kan man lika gärna skaffa en vanlig livförsäkring.

Vi är helt överens.
Mitt syfte var bara att informera om saker jag dykt på när jag läst på =D

Mer pengar kvar i fickan till alla är det bästa =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Funderar på att köra allt rörligt, ett enda lån. Vill verkligen vara rörlig och byta efter två år om jag inte är nöjd. Vill kunna amortera extra om jag vill. Finns det någon nackdel?

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av darkshippo:

Funderar på att köra allt rörligt, ett enda lån. Vill verkligen vara rörlig och byta efter två år om jag inte är nöjd. Vill kunna amortera extra om jag vill. Finns det någon nackdel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Om räntan sticker upp till ex 7% och du har inte utrymme i din ekonomi för att täcka den kostnaden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av PlogarN97:

Ja. Om räntan sticker upp till ex 7% och du har inte utrymme i din ekonomi för att täcka den kostnaden

Om räntan sticker upp till 7% så tror jag att de flesta som äger sin bostad att dra in på all onödig konsumtion - > folk blir av med jobbet -> lågkonjuktur -> inflationen går ned mot 0 -> räntan sänks. För att inte tala om de som blir av med sin bostad. Fast man ska aldrig säga aldrig. Problemet nu är att Riksbanken har slösat på räntevapnet. Med en lågkonjuktur på ingång och -0,5% i reporänta så finns det inte något mer att sänka.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av PlogarN97:

Du kan råka ut för att det tillfället sammanfaller med att räntebindningstiden går ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av ztenlund:

Du kan råka ut för att det tillfället sammanfaller med att räntebindningstiden går ut.

Yes det innebär alltid en risk att leva över sina tillgångar, oavsett hur man binder räntan.

Skrivet av darkshippo:

Om räntan sticker upp till 7% så tror jag att de flesta som äger sin bostad att dra in på all onödig konsumtion - > folk blir av med jobbet -> lågkonjuktur -> inflationen går ned mot 0 -> räntan sänks. För att inte tala om de som blir av med sin bostad. Fast man ska aldrig säga aldrig. Problemet nu är att Riksbanken har slösat på räntevapnet. Med en lågkonjuktur på ingång och -0,5% i reporänta så finns det inte något mer att sänka.

Nja de som äger en villa utan bostadslån, och utan lån i övrigt, så behöver ej dra ned på onödig konsumtion även om räntan är 20%.

Däremot har du rätt i att om man sitter på lån och räntan går upp så bör man rimligen dra ned på andra kostnader, onödiga eller ej, för att kunna betala räntan. Men även där så är det väl rätt valfritt hur individen nu gör i praktiken.

Jag kan absolut se mig framför individer som trots att räntan går upp och de blir arbetslösa ändå har höga kostnader i alkohol och tobak och får istället dra ned på kostnader som riktig mat, kläder osv (sådant som kanske är mer nödvändigt, rent "objektivt")...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2012

Hej!

Jag och mina sambo funderar på att renovera vårat badrum. Vi har fått lite offerter på runt 90 000 kr (Det är ett litet badrum). Jag studerar med fullt studiebidrag och lån. Hon jobbar på viafield och tjänar allt emellan 30 till 50 000 kr i månaden före skatt. Är det möjligt är att det att utöka bolånet för att kunna betala ett nytt badrum?

Bolånet ligger på ca 1 200 000 kr och vår bank är Swedbank.

MVH Pontus

i7 6700k 4,5 Ghz | ASUS Z170i | Noctua NH-D14 | 256 GB Samsung SSD | Corsair 16GB 3000mhz | Fractal Design Core 500 |GTX 1070 | Corsair SF450 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Prokie:

Bolånet ligger på ca 1 200 000 kr och vår bank är Swedbank.

MVH Pontus

Ring banken och kolla. Är belåningsgraden inte hög så lär det inte vara något problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av PlogarN97:

Yes det innebär alltid en risk att leva över sina tillgångar, oavsett hur man binder räntan.

Nja de som äger en villa utan bostadslån, och utan lån i övrigt, så behöver ej dra ned på onödig konsumtion även om räntan är 20%.

Däremot har du rätt i att om man sitter på lån och räntan går upp så bör man rimligen dra ned på andra kostnader, onödiga eller ej, för att kunna betala räntan. Men även där så är det väl rätt valfritt hur individen nu gör i praktiken.

Jag kan absolut se mig framför individer som trots att räntan går upp och de blir arbetslösa ändå har höga kostnader i alkohol och tobak och får istället dra ned på kostnader som riktig mat, kläder osv (sådant som kanske är mer nödvändigt, rent "objektivt")...

Det har du helt rätt i. Inga lån och räntan är 20% så kan det ju leda till att man blir av med jobbet i och med att andra drar ned på konsumtionen. Går bomarknaden ned 50% är det ju köpläge. Då köper man på sig en extra borätt och spar till ungen.