Microsoft omfamnar Chromium med Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Windows Phone och en av dom få (?)
Min direkta känsla är ju faktiskt att du är direkt utrotningshotad 0=

Men respekt till dig!

Såklart är Edge så mycket bättre där.
Ingen annan utvecklare vill ta i Windows Phone med tång ens. Inte ens Microsoft själva.

Trodde vi snackade om mjukvara på datorer.
Inte på mobiler.¨

Jag köpte (och sålde illa kvickt) Nokia Lumia p g a kameran.
Men det OS

Varför gillar du det?

Tackar
Tänker inte på telefoner, datorer, plattor som "olika" utan ser allt som enheter. Så för mig blir det ett övergripande helhetstänk och mellan plattformarna så tycker jag att Microsoft gör ett bättre jobb.

I mina företag får de anställda välja mellan Samsungs flaggskepp och Apples dito, inkl en surfplatta från respektive.
Dessa produkter jämför jag med min Lumia 950XL som nu är tre år gammal. Saker jag gillar med 950XL i jämförelse:

Kameran på 950XL tar mer realistiska bilder, framför allt Samsung S9 eller vad den heter tar direkt felaktiga bilder med grafiskt förstärkta bilder även i normal läge.
Edge: Webbläsaren är helt enkelt bättre, det är en helt annan känsla och sidladdningar är behagligare på något vis
Operativsystemet: Vet inte vad framför allt Google gör men Android känns i princip långsamt oavsett hårdvara. Alltid något som hackar när man scrollar bland appar. Apple har också ett bättre flyt men visuellt har det inte utvecklats sedan iOS släpptes.
Office paketet: Fungerar betydligt smidigare på Windows
Filhantering: Subjektivt mycket enklare på Windows Phone. Har svårt att navigera och leta filer, för att exempelvis skicka mail med bifogade filer i Android. Filerna kan då vara lagrade i molnet så det krävs tillgång via Onedrive eller liknande. Vanesak möjligen men blir inte klok på det ändå. Apple har blivit bättre på detta, förr var det en utmaning att ens direktkoppla till en dator utan iTunes.

Det jag saknar på Windows Phone är egentligen det givna: Apparna. De appar som Microsoft inte gör själva får betydligt sämre support än motsvarigheten på andra plattformar. Nu vid årsskiftet försvinner också Mobilt BankID. Facebook, Instagram, Snapchat med flera är sämre, om de finns alls - men är å andra sidan helt reklamfria.

Utöver detta så visst känns det att Windows Phone nu är gammalt. Funktionerna som att casta till tv eller ta upp ett helt operativsystem på en annan monitor har inte hängt med, något som var USParna när Lumia släpptes. Men jag klagar inte, däremot önskar jag att Microsoft kunde berätta lite mer om Andromeda och om det finns några planer på att utveckla något mer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Uppgift: (bara en rolig sak) Posta era bilder m Swecs förstasida hur er webbläsare ser ut.

Så här ser min ut: Firefox.
https://i.imgur.com/MAFidSn.png

Ok

: o)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv

@Teddis: Stör mig på att dockan stjäl så mycket plats. Samma sak på Windows med sitt aktivitetsfält. Såhär ska det se ut (GNOME):

(Och ja, jag blockerar reklamen för jag är inte intresserad av att ha med den i skärmdumpen)

On topic: Gillar inte Edge. Inte bara för att den är proprietär, men även för att viktiga funktioner saknas och jag vet att många säger dess prestanda är bra men det stämmer inte med mina egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Teddis: Stör mig på att dockan stjäl så mycket plats. Samma sak på Windows med sitt aktivitetsfält. Såhär ska det se ut (GNOME):

https://i.imgur.com/YAcb8Sw.png

(Och ja, jag blockerar reklamen för jag är inte intresserad av att ha med den i skärmdumpen)

Brukar ha den på auto-hide men stängde av det av någon anledning för något tag sen och har inte tänkt på det så mycket sen. Behöver jag verkligen alla pixlar vertikalt så finns ju full-screen läget som döljer dockan med de flesta appar.

Edit: skruvades väldigt off-topic nu när man tänker efter Jag får väl passa på att ge min kommentar ang Edge going chromium: tror inte EdgeHTML någonsin var problemet ur ett PR perspektiv. Folk gillade inte UI't. Folk gillade inte att man inte kunde synca sitt google-konto med webbläsaren på samma smidiga sätt. Och lite annat jox säkerligen.

Att sätta chromium som back-end löser inte det alls men så är nog inte heller planen. Jag gissar på att detta går enligt tankarna att "det blir ju billigare att _inte_ spendera resurser på att underhålla en egen back-end" och att de sen bryr sig mindre om deras webbläsares status och andel användare framöver.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut med waterfox. 56.2.5
http://forumbilder.se/H900C/swec.png

Permalänk
Medlem

Senaste eldräven med mörk tema.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Senaste eldräven med mörk tema.

https://i.imgur.com/QMGH1Dm.jpg

@HoboCop

Du är den som är närmast

Mörkt tema +++ M V G

Men testa att utesluta alla ord från bokmärksfältet, du vet ändå vad alla ikoner innebär efter alla dessa år Eller hur. Namngivningen tar enbart plats Jag lovar. det tar bara ett par timmar vänja sig. Har kört "ikon fält" i ca 4 år

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

"Goodbye, EdgeHTML
Microsoft is officially giving up on an independent shared platform for the internet. By adopting Chromium, Microsoft hands over control of even more of online life to Google."

https://blog.mozilla.org/blog/2018/12/06/goodbye-edge/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag märker tvärtom.

Min äldre lekdator med en gammal T8300 klarar ej av att spela upp Youtube 720P via Chrome.

Men den klarar av 720P genom Edge.

Jag tycker både chrome och firefox är söliga när de använts ett tag, jag vet inte om det kan ha med addons att göra. Edge fungerade bra för mig, men jag använde den sällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Trodde jag var den ende i världen. Jag gick förra året (motvilligt) från min Lumia 950 till först en iPhone och nu en Huawei P20 Pro. Föredrar fortfarande Windows 10 på mobilen, men det är ju övergivet...

Utöver det du nämnde så tycker jag Windows har ett trevligare och mer intuitivt gränssnitt inkl. smartare gester, tydligare glance-funktion, bättre kontohantering (t.ex. länkning av kontakter från olika konton) samt mycket bättre dual SIM-stöd.

Kör Microsoft Launcher, Edge, Outlook, SharePoint, OneDrive på Huawei:en… men av naturliga skäl känns det mycket mindre välintegrerat, stabilt och moget.

Permalänk
Medlem

Har grävt lite i detta nu. Verkar som att Microsoft har stora kompabilitet-problem (nästan alla företag kör fortfarande Windows 7 och Edge fungerar inte där - samt många andra program). De försöker satsa på ARM också, kan dyka upp nya enheter i framtiden. (tänker surfplatta 2.0)

Min teori/tanke:

Microsoft har upptäckt webb-baserade program till mobila enheter som såväl desktop. Vad betyder det? Tänk dig att Microsoft vill skapa ett nytt program. För enkelhetens skull kan vi spola tillbaka tiden och kalla detta programmet för Edge. Problemet är att Edge fungerar inte överallt, utan måste utvecklas för varje enskild platform, till och med äldre windows versioner såsom windows 7. Lek nu med tanken att 10 miljoner företag använder gamla windows 7. Varför skulle de inte det? Företagen har specialprogram som fungerar prima på windows 7 och inget annat. Så varför vill man byta till något som kan orsaka problem? Med detta scenario har Microsoft uppdelning/brytning i sin användarbas. Microsoft kan vara på Windows 23 medan användarna fortfarande sitter på Windows 7. Ska Microsoft då behöva utveckla Edge till alla dessa versioner?

Värre är det med mobila enheter.

Javascript - One framework to rule them all
Framtiden stavas ElectronJS. Electron är ett framework för att bygga webb-baserade program, så kallade "appar". Vad är det häftiga med det? Plattformsoberoende. Appar för Windows 10 fungerar även med Windows 23 (med lite vilja). Och även för Linux. Och MacOS. Just nu är det geggigt att utveckla program för alla plattformar, men i framtiden kan det lösas snyggt med Electron. Vilken grupp står bakom och utvecklar Electron? Github. Vem köpte upp Github? Microsoft.

Electron kör NodeJS som backend och Chromium som frontend.

Microsoft har .NET som är väldigt fint och bra ekosystem. Men för frontend-appar så tror jag att webb-baserade program kommer att äga världen om några år. Se bara på Discord, Slack, Microsoft Teams, Visual Studio Code (som är prisad till skyarna).

Edit: Microsoft ligger även bakom Typescript som underlättar kodning med Javascript.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men alla vägar leder till Javascript och "appar" är här för att stanna

Case closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det håller jag inte med om. Edge är ljusår bättre än IE, dock inte i närheten av Chrome och FF när det kommer till kompatibilitet med senaste standarder. Så jag är fortfarande glad att den försvinner.

Dear ligger ganska bra ikapp med standarder bara det att speciellt Chrome implementerar saker innan de är defacto standard. Nu när chromium blir ännu större finns risken att Google bestämmer vad som blir standard och inte. Detta är inte bra för oss konsumenter..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hoppas det inte blir segare och mer minneskrävande. Kör Edge på min Win10 surfplatta då det presterar mycket bättre än Chrome/Firefox och drar mindre batteri.

Hur länge har Microsoft råd att dra igång jätteprojekt för att sedan avbryta dem eller helt byta inriktning?

Jag får ut 20-25% mer surftid med Edge jämfört med Chrome, så gillar den också för den orsaken!

Vad jag däremot inte gillar är att den dels har en del buggar, och dels så är inte alla sajter helt kompatibla på alla punkter (en del renderingsfel, och en del funktionalitet som inte är 100).

Kan de lyckas att få ner den tunga batteriförbrukningen i Chrome, och ändå behålla kompabilitet med den så tror jag att de har potentialen att få till en vinnare (har dock ingen aning om det är möjligt, kanske koden hos Chromium är allt för ineffektiv för att det skall vara möjligt att förbättras så mycket).

Samtidigt som det förenklar för utvecklare av sajter så är det dock lite tråkigt då det blir nästan "monopol" på marknaden, och riskerar att innovation och utvecklingstakt avtar på sikt när alla köra samma motor i botten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Windows Phone och en av dom få (?)
Min direkta känsla är ju faktiskt att du är direkt utrotningshotad 0=

Men respekt till dig!

Såklart är Edge så mycket bättre där.
Ingen annan utvecklare vill ta i Windows Phone med tång ens. Inte ens Microsoft själva.

Trodde vi snackade om mjukvara på datorer.
Inte på mobiler.¨

Jag köpte (och sålde illa kvickt) Nokia Lumia p g a kameran.
Men det OS

Varför gillar du det?

Tycker Windows Phone är det mest intuitiva och mest effektiva systemet som gjorts på mobilsidan, och även en av de bästa produkterna Microsoft lyckats ta fram.

Problemet och orsaken till att utvecklingen lagts ner är bristen på appar och stöd av hårdvarutillverkare.

Kör den än idag på en av mina telefoner (jobbtelefonen) för att det är så produktivt för mig, men privat så kör jag iPhone sedan många år tillbaka (klarar mig inte privat på det begränsade appstödet hos WP).

Synd, men Microsoft var för sena på marknaden som nummer 3, och marknaden rymmer tyvärr bara två spelare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

En av anledningarna bakom valet att gå över till Chromium är absolut det fula spelet Google kör på Microsoft med att göra Edge fungera riktigt jävla drögt på Googles tjänster, vilket får typiska populationen att gå över till Chrome för att det är "snabbare" och inte lika trögt.

Edge har vissa riktigt bra funktioner, som t.ex. dess PDF-läsare som spöar skiten ur Chrome och Firefox (stöd för EPUB, noteringar och mycket annat), samt dess rapphet och "smoothness".

Även har Edge bättre motor gällande musskrollning, samt milstolpar före Chrome och Firefox när det kommer till touch också.

Med det sagt hamnar det efter på grund av att Google fular sig med deras monopol på marknaden. Smart val av Microsoft att hoppa på tåget med Chromium där de även kommer bidra till projektet med stor styrka. Bättre för öppna webben men sämre för konkurrenskraftigheten?

Tror det kan bli ett bra alternativ som får ett bättre stöd av webbleverantörer (där Google absolut har en dominerande ställning och kan diktera marknadsvillkoren), och potentiellt någon som satsar på bättre innovation och anpassning till både bärbara enheter, touch och liknande användarupplevelser (just några punkter där Chrome inte fokuserar alls på).

Nackdelen kan dock bli som du påpekar en monopolliknande marknad där innovationen avtar (precis som när Microsoft själva dominerade med IE en gång, och blev lata med tiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är väl en av få som fortfarande kör med Windows Phone (och skyr alternativen som besten - för att de är mycket sämre ) och Edge där är betydligt bättre än Firefox, Safari eller Chrome. Sidor renderas snabbare och ergonomin, enda webbläsaren med adressfältet i botten...

Är inte direkt imponerad över MS övergång till Android. Tänker på deras egen app Outlook för mejl och kalender. Jämfört med vad de hade på Windows 10 Mobile så är det skräp. Bytte enbart för att BankID skulle försvinna, sugen på att skaffa en adapter för SIM-kortet så man börja använda sina äldre telefoner med bra hantering av kontakter och kalender.

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla av att Chrome drar lite mindre batteri än edge men svårt att säga då jag sällan surfar slut ett batteri i sträck och tidvis bara låter den gå på tomgång.

Firefox tycker jag är slött på den bärbara kontra edge och chrome plus att den inte fungerar alls lika bra med touch som edge. Edge fungerar överlägset bäst med touch men på grund av buggar har jag gått över till chrome. När jag sitter på stationära kör jag firefox och kommer inte byta ut den

Permalänk

Vad tjänar egentligen bolag på att ha en webläsare? Passiv reklam för derans andra produkter?

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Vad tjänar egentligen bolag på att ha en webläsare? Passiv reklam för derans andra produkter?

Gissar på saker som användarhistorik, vilket går använda till bättre reklam tex.

Det är ju tex halva Googles affärsmodell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är inte direkt imponerad över MS övergång till Android. Tänker på deras egen app Outlook för mejl och kalender. Jämfört med vad de hade på Windows 10 Mobile så är det skräp. Bytte enbart för att BankID skulle försvinna, sugen på att skaffa en adapter för SIM-kortet så man börja använda sina äldre telefoner med bra hantering av kontakter och kalender.

Jotack du... Deras appar på Windows Phone är ruggigt bra måste jag säga. På andra plattformar snarare ett nödvändigt ont

Permalänk
Medlem

Varför lägger inte Microsoft ner sina webbläsare istället och lämnar det åt andra.
Antar att det har och göra med reklamintäkter men personligen anser jag att Microsofts historia med webbläsare endast varit ett sorgligt kapitel som likväl kan avslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Varför lägger inte Microsoft ner sina webbläsare istället och lämnar det åt andra.
Antar att det har och göra med reklamintäkter men personligen anser jag att Microsofts historia med webbläsare endast varit ett sorgligt kapitel som likväl kan avslutas.

Internet Explorer var under många år den mest använda webbläsaren. Edge däremot är lite tveeggad då många redan använder Windows och det behövs kanske inte samma kontofunktion som Firefox eller Chrome erbjuder. När nu Microsoft också rullat ut den här funktionen som jag inte kommer ihåg namnet på, men där användaren kan fortsätta på nästa enhet så minskar nog behovet av webbläsare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Embrace, extend, and extinguish"

"Embrace, extend, and extinguish"

https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend,_and_extinguish

Med detta i baktanke är jag mycket skeptisk till MS goda intentioner gällande Linux, Chromium etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Internet Explorer var under många år den mest använda webbläsaren. Edge däremot är lite tveeggad då många redan använder Windows och det behövs kanske inte samma kontofunktion som Firefox eller Chrome erbjuder. När nu Microsoft också rullat ut den här funktionen som jag inte kommer ihåg namnet på, men där användaren kan fortsätta på nästa enhet så minskar nog behovet av webbläsare

Skickades från m.sweclockers.com

Mest använda var Internet Explorer men det var även dom som följde standarder sämst och krävde massa hack olika hack i dess olika versioner av webbutvecklare.
Det är så skönt att dom tynat bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

En av anledningarna bakom valet att gå över till Chromium är absolut det fula spelet Google kör på Microsoft med att göra Edge fungera riktigt jävla drögt på Googles tjänster, vilket får typiska populationen att gå över till Chrome för att det är "snabbare" och inte lika trögt.

Edge har vissa riktigt bra funktioner, som t.ex. dess PDF-läsare som spöar skiten ur Chrome och Firefox (stöd för EPUB, noteringar och mycket annat), samt dess rapphet och "smoothness".

Även har Edge bättre motor gällande musskrollning, samt milstolpar före Chrome och Firefox när det kommer till touch också.

Med det sagt hamnar det efter på grund av att Google fular sig med deras monopol på marknaden. Smart val av Microsoft att hoppa på tåget med Chromium där de även kommer bidra till projektet med stor styrka. Bättre för öppna webben men sämre för konkurrenskraftigheten?

Det ironiska här är ju...

MS har samma låsning med bla DirectX, som inte är bättre lösning, men mer populär. Och de kämpar nu för att MS store ska bli stor den med, så förlåt om jag inte gråter för att MS Ding Bing projekt går i graven med en Webbläsare vars utveckling med de resurser MS borde ha, lär kunna vara långt före om de velat.

Google försöker iaf göra sina tjänster tillgängliga på alla plattformar, vilket är vad i slutändan många av oss vill ha. Sen ja... deras plattformar är definitivt inte "snälla" mot alla andra, men det har inte MS varit mot konkurrenter i 40år heller. Så rätt eller fel (moraliskt)... MS har själva valt att inte satsa på Edge för alla plattformar, utan endast Windows 10. Och deras satsning på Windows överallt har gått dem bet....

Man tycker att deras satsning på Office på OSX tex visar att det är bättre att skilja OSet från satsningen av mjukvara till det. Så både MS store, Egde, DirectX och div andra projekt MS håller på med, bör de sluta göra exklusivt till Windows... men de vågar inte, för varför skulle du då välja deras OS?

Så om Edge nu är så bra som många här tycker... borde de inte ha satsa på att göra den komplett och open source då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@BurningMan

Du är den som är närmast

Mörkt tema +++ M V G

Men testa att utesluta alla ord från bokmärksfältet, du vet ändå vad alla ikoner innebär efter alla dessa år Eller hur. Namngivningen tar enbart plats Jag lovar. det tar bara ett par timmar vänja sig. Har kört "ikon fält" i ca 4 år

Mjuka kontraster is tha shit. Hade inte kört helt svart och vitt. Skulle kunna ta bort all text, men blir så tomt då

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Internet Explorer var under många år den mest använda webbläsaren. Edge däremot är lite tveeggad då många redan använder Windows och det behövs kanske inte samma kontofunktion som Firefox eller Chrome erbjuder. När nu Microsoft också rullat ut den här funktionen som jag inte kommer ihåg namnet på, men där användaren kan fortsätta på nästa enhet så minskar nog behovet av webbläsare

Skickades från m.sweclockers.com

Mest använda? Kanske det innan det fanns gott om konkurrans. På senare år så blev man ju påtvingad skiten redan när man installerade Windows, så använda vet jag inte om det stämmer. Däremot kanske mest spridda. Men jag har inte kollat någon historisk statistik så jag ska väl inte svära högt och heligt att så är fallet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Mest använda? Kanske det innan det fanns gott om konkurrans. På senare år så blev man ju påtvingad skiten redan när man installerade Windows, så använda vet jag inte om det stämmer. Däremot kanske mest spridda. Men jag har inte kollat någon historisk statistik så jag ska väl inte svära högt och heligt att så är fallet

IE6 (tror jag det var) var den största webbläsaren fram till mitten av 2010. Sedan har det gått sakta bakåt, med intåg av smartphones och Googles dominans som en anledning. Men även innan så fanns det förstås konkurrens i form av både Chrome, Firefox med flera. De gamla rävarna kommer säkert ihåg Netscape "Påtvingad" är dock ett ord jag skulle vara försiktig med. Innan vi hade olika app butiker att handla i var det förhållandevis svårt att komma ut på nätet utan en webbläsare. Det var gissningsvis svårt att bygga in alternativa läsare i Windows XP eller Vista av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

IE6 (tror jag det var) var den största webbläsaren fram till mitten av 2010. Sedan har det gått sakta bakåt, med intåg av smartphones och Googles dominans som en anledning. Men även innan så fanns det förstås konkurrens i form av både Chrome, Firefox med flera. De gamla rävarna kommer säkert ihåg Netscape "Påtvingad" är dock ett ord jag skulle vara försiktig med. Innan vi hade olika app butiker att handla i var det förhållandevis svårt att komma ut på nätet utan en webbläsare. Det var gissningsvis svårt att bygga in alternativa läsare i Windows XP eller Vista av den anledningen.

Ja påtvingad är väl i gränslandet men det var ju inte frivilligt att ha det då det var integrerat och följde med, så alla med windows har ju i.e, t.om. idag

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Innan vi hade olika app butiker att handla i var det förhållandevis svårt att komma ut på nätet utan en webbläsare.

sudo apt install firefox

eller

"Förhållandevis svårt", hehe... 😁