Finns inget alternativ för studiokvalité, har jag gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Finns inget alternativ för studiokvalité, har jag gjort något fel?

Hej!

Jag köpte nyligen ett nytt moderkort och är inte den mest rutinerade datorbyggaren men har hittills lyckats bygga ihop datorn och uppgraderat delar hit o dit utan större problem.

Men har märkt att mitt ljud ibland kan knastra när jag kollar youtube-videos... Jag har hörlurarna Steelseries Arctis 5 och god internetuppkoppling så det är ingen fråga om att filmerna spelas i låg kvalité. Jag har även premium Spotify så jag kan lyssna med hög kvalité.

Vid en närmare check inne i datorn hade jag missat att koppla in HD Audio-kabeln och rättade till detta enligt vad moderkortsmanualen påvisade vart den skulle in. Men jag har fortfarande samma inställningar i ljudinst. för hörlurarna.

Min fråga är då: När HD Audio-kabeln är i bör något säga till att den nu är aktiverad eller är det bara en skillnad man kan förvänta sig passivt? Jag har inte heller några möjligheter för studiokvalitetsljud när jag kikar på hörlurarnas egenskaper, är det hörlurarna i sig som limiterar sig eller jag som gjort något fel? Hänvisar till ss för förtydligande.

Edit:Lämnade AC'97-kabeln till övers då det tydligen ska vara något utdaterat.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Skrivet av BLOOIE:

Jag har inte heller några möjligheter för studiokvalitetsljud när jag kikar på hörlurarnas egenskaper, är det hörlurarna i sig som limiterar sig eller jag som gjort något fel?

Det är nog så att det ljudinterface du använder (som jag gissar är den ovala grejen med USB-kontakt som följer med lurarna) inte har stöd för det sampleformat som Microsoft har bestämt motsvarar studiokvalitet (24 bitar & 48000 samplingar/s).

Den extra ljudkvalitet som 24 bitars upplösning medför så här sent i återgivningskedjan försvinner under brusgolvet. Inget att förlora någon sömn över.

Permalänk
Inaktiv

Antar att du kopplar hörlurarna via chassits frontpanel? Denna är ofta känslig för störningar. Det är bättre att koppla på baksidan direkt in i moderkortet.

När det kommer till bitdjup och samplingsfrekvens så är inte högre synonymt med bättre. Det bästa för både ljudkvalitet och prestanda är att matcha källan eftersom ingenting behöver resamplas då vilket är en process som både försämrar ljudkvaliteten och belastar processorn. I GNU/Linux med PulseAudio och ALSA så sköts det automatiskt, men tyvärr är det inte så i Windows. Musik ska normalt vara 16bit/44.1KHz enligt den så kallade Red Book standarden som specificerar formatet för ljud-CD, medans film, TV och video normalt är 16bit/48KHz enligt DVD-standard.

Man kan även stöta på högre samplingsfrekvenser t.ex. på en del BluRay men såvida man inte vill spela ultraljudsmusik för sin hund så är det onödigt i slutledet, dock kan det vara användbart att ha en master i t.ex. 24bit/192KHz för den som jobbar med ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Antar att du kopplar hörlurarna via chassits frontpanel? Denna är ofta känslig för störningar. Det är bättre att koppla på baksidan direkt in i moderkortet.

När det kommer till bitdjup och samplingsfrekvens så är inte högre synonymt med bättre. Det bästa för både ljudkvalitet och prestanda är att matcha källan eftersom ingenting behöver resamplas då vilket är en process som både försämrar ljudkvaliteten och belastar processorn. I GNU/Linux med PulseAudio och ALSA så sköts det automatiskt, men tyvärr är det inte så i Windows. Musik ska normalt vara 16bit/44.1KHz enligt den så kallade Red Book standarden som specificerar formatet för ljud-CD, medans film, TV och video normalt är 16bit/48KHz enligt DVD-standard.

Man kan även stöta på högre samplingsfrekvenser t.ex. på en del BluRay men såvida man inte vill spela ultraljudsmusik för sin hund så är det onödigt i slutledet, dock kan det vara användbart att ha en master i t.ex. 24bit/192KHz för den som jobbar med ljud.

Okej tusen tack för svaret! Hörlurarna kopplas in på baksidan direkt in i moderkortet i form av en USB-kontakt, som i sin tur går genom den interface som tidigare svar här syftar på.

Fast det är alltså olönt att prova med att ta bort den och försöka nå högre utan med tanke på vad ni annars skrivigt?

Jobbar inte med ljud men klart man inte vill riskera att missa på bättre ljud så kände mig tvungen att kolla. För jag vill minnas att jag vid tidigare tillfälle har kunnat välja studiokvalitet där tidigare (men då med annan hårdvara såklart).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Inaktiv

Om hörlurarna har USB-kontakt så spelar det egentligen ingen roll vad man har för ljudkort i datorn eftersom hörlurarna då har ett eget inbyggt ljudkort kan man säga. I så fall tror jag det kan vara någon form av nätbrus du upplever. Är datorn inkopplad i en äldre elinstallation utan skyddsjordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om hörlurarna har USB-kontakt så spelar det egentligen ingen roll vad man har för ljudkort i datorn eftersom hörlurarna då har ett eget inbyggt ljudkort kan man säga. I så fall tror jag det kan vara någon form av nätbrus du upplever. Är datorn inkopplad i en äldre elinstallation utan skyddsjordning?

Hmm okej! Jag har fiber och upplever inte några internetproblem i överlag, men jag kan väl ordna en bredbandskoll lite senare om det vore till nytta.

Internet är kopplad via sladd i en slags dosa (inte router) som sitter på väggen: https://imgur.com/gallery/haXQDsS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Inaktiv

@BLOOIE: Nät som i elnät, inte internet

Permalänk
Medlem

@anon78208: Hehe, en ärlig whoosh av mig. Inte en blekaste där tyvärr men har goda nyheter!
Fixade med moderkortets drivrutiner et voilà! Fler val upplåsta: https://imgur.com/gallery/Nsbd1Rg

Som sista hjälp skulle jag uppskatta det enormt om du orkade tipsa om vilken av alla dessa jag bör ha? Spelar främst spel (BF & LOL), lyssnar på musik och youtube.

EDIT: Okej skit också... Tydligen var det för en annan enhet som jag insåg först efteråt: https://imgur.com/gallery/iv07Jtk
Realtek är den som ger mig fler alt men jag vet inte vad det innebär och det kommer inget ljud i lurarna genom den...

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

16 bit 44100 Hz bör du använda.
Det är dom lägsta siffrorna men det är ingen dålig kvalite. Allt över är ohörbart och dom högsta i studiokvalite är bara användbara om du ska arbeta med ljud och behöver lite svängrum för olika saker.
Det går inte att höra någon skillnad på kvaliten.

16bit 44.1Khz är redan det overkill.
Nästan allt du kommer att lyssna på kommer att vara av den kvaliten och om du ställer in högre så tror jag att det översamplas i onödan, vilket inte kommer att göra något bättre, möjligen sämre men även det ohörbart. Och så tar det lite cpukraft i onödan om än väldigt lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BLOOIE:

EDIT: Okej skit också... Tydligen var det för en annan enhet som jag insåg först efteråt: https://imgur.com/gallery/iv07Jtk
Realtek är den som ger mig fler alt men jag vet inte vad det innebär och det kommer inget ljud i lurarna genom den...

"Realtek" är ljudkortet som sitter inbyggt på moderkortet. Det matar ljud till de analoga 3,5mm-kontakterna på baksidan av moderkortet, samt eventuellt en digital SPDIF-utgång på moderkortet.

Eftersom du har ett digitalt headset med USB-kontakt så dyker det upp som ett eget ljudkort, på bilden det som heter "Hörlurar (SteelSeries Arctic 5 Game)".

Windows matar normalt bara ut ljud till en enhet åt gången, och det är därför det blir tyst när du väljer "Realtek". Du måste välja hörlurarna i listan om det ska komma något ljud till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

"Realtek" är ljudkortet som sitter inbyggt på moderkortet. Det matar ljud till de analoga 3,5mm-kontakterna på baksidan av moderkortet, samt eventuellt en digital SPDIF-utgång på moderkortet.

Eftersom du har ett digitalt headset med USB-kontakt så dyker det upp som ett eget ljudkort, på bilden det som heter "Hörlurar (SteelSeries Arctic 5 Game)".

Windows matar normalt bara ut ljud till en enhet åt gången, och det är därför det blir tyst när du väljer "Realtek". Du måste välja hörlurarna i listan om det ska komma något ljud till dem.

Okej tack så mycket, du är en klippa! Antar att jag fortsätter med de inst jag hade men skönt att få en förklaring ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD