Permalänk
Medlem

Laddning av bilbatteri

Jag har nyss köpt en laddare från Jula av modell http://www.jula.se/e...20-90-ah-608029
Den använder jag för att ladda upp två stycken bilbatterier varav det ena är ett http://www.jula.se/b...ri-60-ah-608082 och det andra är ett Tudor TA640.

Det första batteriet från Jula är på 60 Ah och Tudor batteriet är på 64 Ah.
Jag misstänker att bägge batterierna är ungefär lika dåliga, detta pga. elfel/generatorfel i bilen där batterierna suttit vilket orsakat att de laddas ur.

Men till saken hör att nu när jag laddar upp dessa batterier, så finns det ingen indikator på själva laddaren från Jula hur långt i laddningsprocessen själva uppladdningen har kommit. Utan det enda som finns är en Ampere indikator.

Nu är jag lite för dålig på detta för att kunna tolka och förstå vad den innebär exakt. (se bild)
http://postimage.org/image/5ibe8yxp3/

Kan någon hjälpa mig att förklara?

Laddarn har suttit i sedan kl 17 igår (16 timmar) och står kvar på samma postition just nu. Laddare är även inställd på "slow".

Batteriet som jag laddar (Tudor TA640) har ett laddningsöga på sig, det är precis lika svart som tidigare vilket betyder "recharge" det ska bli grönt när status på batteriet är "Ok". Kan även tilläggs att batteriet inte blivit de minsta varmt under laddningsprocessen.

Permalänk

Det är inte enkelt att mäta hur mycket laddning en visst batteri har, det laddare brukar göra är att se hur mycket laddning (ampere) som batteriet tar emot och då säga att ett batteri som inte mottager någon laddning är fullladdad.

Om du ser på amperemetern på laddaren så ser du att de har försökt visat just detta på två sätt. Ena sättet är att ha grön bakgrund vid fullladdad och den andra metoden är just att skriva ut 100%.

Varför din laddning inte fungerar vet jag inte, mitt råd är att fråga närmsta granne om hjälp. Det är för mig inte helt osannolikt att laddaren ej fungerar och då kvittar det hur du gör.
Du kan ju alltid lyssna på laddaren och se om den låter, då jag aldrig har sett en laddare som inte brummar mycket. Så om den ej brummar kan den vara trasig.

*edit*
Jag antar att du har läst manualen annars gör det, där står det otydligt det som jag skrev ovanför. http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/608029_SV-NO-PL-E...

De borde ha skrivit just detta tydligare i manualen, men OM laddningen hade fungerat så är det självförklarande, problemet är att när det inte fungerar, så är det inte lika enkelt förstå hur det skulle fungera och inse att apparaten är trasig. (vilken den i detta fall kan vara)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det är inte enkelt att mäta hur mycket laddning en visst batteri har, det laddare brukar göra är att se hur mycket laddning (ampere) som batteriet tar emot och då säga att ett batteri som inte mottager någon laddning är fullladdad.

Om du ser på amperemetern på laddaren så ser du att de har försökt visat just detta på två sätt. Ena sättet är att ha grön bakgrund vid fullladdad och den andra metoden är just att skriva ut 100%.

Varför din laddning inte fungerar vet jag inte, mitt råd är att fråga närmsta granne om hjälp. Det är för mig inte helt osannolikt att laddaren ej fungerar och då kvittar det hur du gör.
Du kan ju alltid lyssna på laddaren och se om den låter, då jag aldrig har sett en laddare som inte brummar mycket. Så om den ej brummar kan den vara trasig.

*edit*
Jag antar att du har läst manualen annars gör det, där står det otydligt det som jag skrev ovanför. http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/608029_SV-NO-PL-E...

De borde ha skrivit just detta tydligare i manualen, men OM laddningen hade fungerat så är det självförklarande, problemet är att när det inte fungerar, så är det inte lika enkelt förstå hur det skulle fungera och inse att apparaten är trasig. (vilken den i detta fall kan vara)

Tack för svar

Jo, jag har läst manualen och jag förstår att grönt oftast betyder "bra" och att 100 % innebär något i stil med "klart".

Det underliga är att under de 16 timmar som jag laddade batteri 1 så ändrades inte nålen för amperemätaren ett dugg. Sedan när jag vid 09 idag kopplade på batteri 2 så gick amperemätaren upp till precis samma nivå trots att jag vet att batteri 2 är "mer slut" eller mycket svagare än batteri 1.

Sedan när man justerar på laddaren till läget "Fast" så går amperemätaren upp till ca 6 ampere direkt på bägge batterierna, vilket får mig att misstänka att amperemätaren endast visar med vilken ampere den skickar laddningen till batteriet. Alltså inget som själva batteriets "hälsa" eller hur väl-laddat det är. Dock kan man ju tycka, precis som du påpekade att efter att man har laddat batteriet ett tag så borde denna ampere-mätare sjunka mot 0 eller 100 % och skjuta in mindre i kräm i batteriet desto mer uppladdat det blir.

Permalänk
Medlem

Amperemätaren visar hur mycket ström man skickar in i batteriet, som en tumregel ska man aldrig ladda mer än en fjärdedel av maxkapacitet på batteriet (15A på ett 60Ah batteri) när mätaren går ner i noll så är batteriet fulladdat. Varför ditt batteri inte laddar vet jag inte, det kan vara sulfaterat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Amperemätaren visar hur mycket ström man skickar in i batteriet, som en tumregel ska man aldrig ladda mer än en fjärdedel av maxkapacitet på batteriet (15A på ett 60Ah batteri) när mätaren går ner i noll så är batteriet fulladdat. Varför ditt batteri inte laddar vet jag inte, det kan vara sulfaterat.

Ok, precis. Problemet är ju att mätaren inte rör sig ett dugg...betyder det alltså att batterierna inte tar emot nå laddning?
Jag som är lite novis på detta, men borde inte det innebär att om batteriet inte tar emot någon laddning (eftersom amperemätaren inte rör sig) och när jag använde batteriet så startade inte bilen. Då borde volten mellan polerna på batteriet ligga under 11 V. Så efter att jag laddat det nu, och mäter volten med en multimeter och volten visar över 12,6 V, borde inte det då innebära att batteriet tagit emot laddning?

Permalänk

Spänningen över polerna utan last är inte intressant, lasta ner batteriet så kommer spänningen att sjunka. Har batterierna blivit helt urladdade så är det inte säkert att de tar emot laddning, i bland går det att skrämma igång dem men då måste du ha en dum laddare som kan ge hög ström och som inte bryr sig om vilken laddning batteriet tar emot. En modern intelligent laddare fungerar därmed inte. När man har fått in lite ström i batteriet kan det börja ta emot laddning som vanligt igen och du kan då använda den intelligenta laddaren.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Dina batterier kan ha tagit stryk av att djupurladdas för hårt...

Testa att köra på FAST då ? Eftersom de tar emot laddning där, köra några timmar iaf, jag hade provat, är batteriet redan kass så blir det ju inte sämre..

Om du kan öppna korkarna så gör det när du laddar på fast och ha god ventilation då det bildas knallgas, akta för syrastänk.. Torka sedan rent batteriet med fuktig trasa och se om det måste vattnas EFTER laddning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dr slizer:

Spänningen över polerna utan last är inte intressant, lasta ner batteriet så kommer spänningen att sjunka. Har batterierna blivit helt urladdade så är det inte säkert att de tar emot laddning, i bland går det att skrämma igång dem men då måste du ha en dum laddare som kan ge hög ström och som inte bryr sig om vilken laddning batteriet tar emot. En modern intelligent laddare fungerar därmed inte. När man har fått in lite ström i batteriet kan det börja ta emot laddning som vanligt igen och du kan då använda den intelligenta laddaren.

Jodå, det är visst intressant då det ger en indikation var på laddcykeln batteriet befinner sig. Om multimetern är bra och visar 12,6 V så är batteriet fulladdat. Det faller ur elektrokemin nämligen. Vidare kan man med en enkel multimeter kolla om batteriet är dött genom att se om spänningen är för låg. Tror det är under 10 V eller något sådant som batteriet måste bytas ut.

Men man ska veta att relationen mellan spänning och laddning är allt annat än linjär. Ofta går det bra att approximera den linjärt över ett visst intervall vilket faktiskt kan ställa till med mer problem för vissa typer på kurvan är väldigt flack. För ett 12 V bilbatteri skiljer det till exempel ca 1 V mellan 90 % och 10 % laddning. Under 10 % dyker kurvan snabbt. För ett 3 V Li-ion skiljer det däremot 0.3 V vilket gör det svårt att uppskatta hur mycket laddning det är kvar.

Så att mäta spänningen utan last är extremt intressant och det är ett standardsätt att karaktärisera batterier. Googla på OCV (Open Circuit Voltage) så hittar du massa intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Börja med att köpa en ordentlig batteriladdare:
http://www.ctek.com/se/sv/chargers

CTeks laddare är mycket bra och kan fixa djupurladdade batterier.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk

köpte mig denna då mitt batteri la av, fungerar klockrent nu.

http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-CTEK-ZAFIR-45/Pr3...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

har en smart laddare ctek som fungerar bra. men har haft ett par liknande dina, blandannat farfars gamla laddare med amperemätare. om jag fattat det rätt så är batteriet fulladdat vid ca 1-2 ampere eller det gröna läget på din laddare sen varierar det såklart mellan batterier och hur gamla de är osv. bilbatterier gillar inte att djup urladdas då dom är byggda för att starta bilen och inte mkt mer. fritidsbatterier och mindre bly batterier som sitter i olika larm och bacup system klarar djupurladdningar väldigt bra men dom är byggda för lite brutalare behandling.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av enkla bilbatteriladdare är att de är usla på att ladda kraftigt urladdade batterier.
CTEKs räddade ett batteri jag hade dömt ut faktiskt, rullar än idag.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

gammal tråd men fyller på.. trodde min laddare(12A) var kass, försökte ladda ett utav mina bilbatterier till båten.. mätte med multimeter, batteriet fick spänning vid laddning men ampere-mätaren rörde sig ingenting.. jag gick ut och skruvade loss mitt bilbatteri som är i bra skick och kopplade på laddaren, och då hände det grejer, började ladda med 4 ampere omgående.. av den anledningen gör jag den bedömningen att bilbatteriet som jag har i båten är kass.. bara slänga..

Permalänk
Medlem

Ladda längre bara, minst ett dygn och gärna 36 h om du laddar ett så stort batteri under så låg laddning.
Sen är det bara tuta o köra eller slänga batteriet om det är paj.

Allt snack om smarta ctek-laddare är mest hype, går alldeles utmärkt att ladda justa batterier med en vanlig laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillroberth:

gammal tråd men fyller på.. trodde min laddare(12A) var kass, försökte ladda ett utav mina bilbatterier till båten.. mätte med multimeter, batteriet fick spänning vid laddning men ampere-mätaren rörde sig ingenting.. jag gick ut och skruvade loss mitt bilbatteri som är i bra skick och kopplade på laddaren, och då hände det grejer, började ladda med 4 ampere omgående.. av den anledningen gör jag den bedömningen att bilbatteriet som jag har i båten är kass.. bara slänga..

Är batteriet helt urladdat känner vissa laddare inte av att man kopplat ett batteri till den, då startar inte laddaren. Går att lösa genom att koppla den till bägge samtidigt så den startar sen koppla ur det batteriet som inte behövs laddas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

jag körde en hel natt, men ampere-visaren rörde sig inte ett smack.. jag har en riktig gammal laddare, så det är inte så mycket elekronik i den som kan "känna av saker", utan så fort man ansluter kablarna så tuggar den på med brummande ljud, såvida batteriet har någon form av förutsättning att ta emot laddning.. jag hade isär laddaren idag, en stor spole och en diodbrygga.. inget mer.. jag har laddat sjukt mycket bilbatterier av varierande sorter, genom åren.. detta är första gången som detta händer så det måste varit kraftigt knas med det bilbatteriet..

Permalänk

min laddare i båten fungerar på det viset som du säger, är batteriet helt urladdat så startar inte laddningen.. men min gamla laddare , brummar o stånkar på !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ladda längre bara, minst ett dygn och gärna 36 h om du laddar ett så stort batteri under så låg laddning.
Sen är det bara tuta o köra eller slänga batteriet om det är paj.

Allt snack om smarta ctek-laddare är mest hype, går alldeles utmärkt att ladda justa batterier med en vanlig laddare.

Min CTEK fick igång ett värdelöst batteri som sitter i en pall-lyftare med elektrisk lyft, gammal as.
Den hade stått länge totalt utan laddning för att ingen brydde sig, den dumma laddaren fick knappt i nån laddning alls i batteriet men CTEK på rekond läge skrämde liv i det ordentligt, nu funkar det kanon!

Nu går det utmärkt att ladda med dum-laddaren igen.

Ett tips är att dumma laddare kan döda moderna bilbatterier rätt fort om man överladdar bara det minsta.
Ett bilbatteri är såpass dyrt att det blir billigare o lägga en tusenlapp på en bra laddare direkt istället.

Eller så får man ladda med mycket noggrann bevakning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det typen av laddare som TS har i början med enkel visare i sig är den värsta sortens laddare för blybatterier om man glömmer den kvar mer än 24-36 timmar - bortglömda korroderar de upp plattorna i batteriet till plattmos på bara 4-6 dagar och det är bara att slänga batteriet - och då menar jag de gamla antimon-legerade batterierna, hur det fungerar med dagens kalcium-legerade batterier vet jag inte då det är länge sedan jag använde ett sådant härke till laddare (alla MF-batterier där man inte behöver eller kan fylla på med batterivatten är kalciumlegerade och ibland med en smula silver i blyet)

Kalciumlegerade batterie behöver också lite högre slutspänning för att laddas helt fullt (14,7 Volt) och är inte lika snabb och lättladdade som de gamla antimonlegerade batterierna.

Skippa dom här gamla transformatorbaserade laddarna och köp en modern med automatik istället som tex Ctek, men även andra fabrikat av hel-elektroniska laddare fungerar. De laddar inte sönder batterierna bara för att man glömmer bort att de är på laddning och underhåller batteriladdningen på bra nivå hela vintern igenom för säsongsbetonade batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det typen av laddare som TS har i början med enkel visare i sig är den värsta sortens laddare för blybatterier om man glömmer den kvar mer än 24-36 timmar - bortglömda korroderar de upp plattorna i batteriet till plattmos på bara 4-6 dagar och det är bara att slänga batteriet - och då menar jag de gamla antimon-legerade batterierna, hur det fungerar med dagens kalcium-legerade batterier vet jag inte då det är länge sedan jag använde ett sådant härke till laddare (alla MF-batterier där man inte behöver eller kan fylla på med batterivatten är kalciumlegerade och ibland med en smula silver i blyet)

Kalciumlegerade batterie behöver också lite högre slutspänning för att laddas helt fullt (14,7 Volt) och är inte lika snabb och lättladdade som de gamla antimonlegerade batterierna.

Skippa dom här gamla transformatorbaserade laddarna och köp en modern med automatik istället som tex Ctek, men även andra fabrikat av hel-elektroniska laddare fungerar. De laddar inte sönder batterierna bara för att man glömmer bort att de är på laddning och underhåller batteriladdningen på bra nivå hela vintern igenom för säsongsbetonade batterier.

Sen är det ju rätt stor skillnad på blybatterier som är startbatterier eller typ truckbatterier.
Truckbatterier ska kokas under en del av cykeln när det laddas, för att blanda syran, men de är mekaniskt sett mycket rejälare och tål enormt mycket mer stryk än bilbatterier också. O andra sidan har truckbatterier normalt sett vattenslang monterat för att enkelt fylla på vatten regelbundet.

Gillar ljudet av truckladdare när man kopplar in och mätaren lägger sig på 100A (48V batteri), det är lite kräm i trafon då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

truckbatterier har ofta rörelektroder med påse av aktiv material runt om varje stav på den positiva elektroden och är helt annan slag än för startbatterier, alternativt färre och mycket mer robusta blygaller som håller den aktiva massan.

startbatterier är extremen åt andra hållet med många plattor för stor yta och mindre med aktiv material - men gör också bygget mer känslig för djupare urladdnings och liten tolerans för överladdning då gallren är så tunna. redan med sk hobbybatterier/marinbatterier så är gallerstrukturerna betydlig grövre och färre och tål flera djupurladdningar innan massa börja lossna från plattorna

Att truckbatterier över 2-3 dm höjd behöver laddas så att det bubblar är också för att jämna ut skiktningen av svavelsyra då det annars partiellt kan sulfatera trots nästan fulladdat pga. de olika densiteterna (högre densitet i nederkant) ger högre polspänning vilket gör att batteriet urladdar sig en del för att matcha den övre delen med magrare syrahalt och där lägre polspänning - det handlar om några 1/100-delar av Volt men det räcker...

truckbatterier av det större modellen är så väldigt dyra att man måste sköta om dem om det inte skall bli ren kapitalförstöring.

har hört/sett att man blåser med luft (eller inert gas?) istället för att röra om blandningen med en mindre överladdning, då överladdning ökar på korrosionshastigheten på gallren väldigt mycket...

AGM-batterier har å andra sidan mindre med vatten och mer med syra vilket gör att polspänningen vid fulladdat och ej anslutna poler efter vila av 24-48 timmar kan vara hela 13.2 Volt för typiska telecom-batterier (3-5 års hållbarhet), medans stora AGM UPS-batterier med fokus på lång standby-laddning (10 år) med float-laddning hela den tiden har lägre syrahalt och mer vatten för att tåla att en del vatten försvinner under åren (pyser som väte och syre genom gummihatten i ventilen vid lättare övertryck för det som inte repkombinerar sig till vatten igen på blyplattorna (iom att det är glasull och därmed stora ytor som inte är vätta heltäckande med vatten så gör det att syre och väte kan rekombinerar sig på respektive sida) - och minska korrosionstakten med lägre spänning...

Permalänk
Medlem

Eller så överväger man annat transportmedel om man kör såpass korta sträckor att batteriet aldrig laddas upp...

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Sen är det ju rätt stor skillnad på blybatterier som är startbatterier eller typ truckbatterier.
Truckbatterier ska kokas under en del av cykeln när det laddas, för att blanda syran, men de är mekaniskt sett mycket rejälare och tål enormt mycket mer stryk än bilbatterier också. O andra sidan har truckbatterier normalt sett vattenslang monterat för att enkelt fylla på vatten regelbundet.

Gillar ljudet av truckladdare när man kopplar in och mätaren lägger sig på 100A (48V batteri), det är lite kräm i trafon då

Vi har 80 volts batterier där laddaren är 400A, låter rätt bra det med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi har 80 volts batterier där laddaren är 400A, låter rätt bra det med

Skickades från m.sweclockers.com

På jobbet är det en motviktstruck utan hytt som tar kanske 1600kg.

Antar att 80V 400A är nått lite biffigare ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

På jobbet är det en motviktstruck utan hytt som tar kanske 1600kg.

Antar att 80V 400A är nått lite biffigare ...

Höglyftande plocktruck som väger ca 7-8 ton och monteras på plats. Vill man flytta den så får man montera ned den. 🙂. Vi har även en riktig rejäl pjäs med en match vikt på runt 10 ton.
Motviktstrucken brukar få flytta på delarna. Lyckligtvis för den så är batteriet delbart i 2 annars skulle det nog inte gå att flytta.
Har råkat köra på en bur av misstag(såna man kan se utanför affärer). Var högt upp och den hade rullat framför. Kände en lätt vibbration i ratten men hörde att några ropade. Buren var platt som en pannkaka. Värt att notera är att ingen människa får vistas nära dom där så ingen har någonsin skadats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Är batteriet helt urladdat känner vissa laddare inte av att man kopplat ett batteri till den, då startar inte laddaren. Går att lösa genom att koppla den till bägge samtidigt så den startar sen koppla ur det batteriet som inte behövs laddas.

Om man har en laddare som har ett strömförsörjningsläge så kan det fungera att köra det ett tag för att få upp spänningen något så att laddaren förstår att det är ett batteri anstlutet och sedan byta till vanlig laddning.

Permalänk

batteriet som inte tar emot laddning längre är ett 72ah av märket Kayoba "marine accesories".. batteriet är ett underhållsfritt kalcium-kalcium-startbatteri för marint bruk, kallstartström 360A.. såg att jula säljer dom med artikelnummer 608038..

hur ska jag förhålla mig till situationen.. jag gör den bedömningen att batteriet är kass.. men om jag har en "dum" laddare, skulle resultatet kunna bli annorlunda menar ni om jag hade tex en CTEK-laddare.. ska jag försöka ge det ytterligare en chans ?
har ni några tips..

Permalänk
Rekordmedlem

Om ett blybatteri har väldigt låg polspänning kan man försöka att rekonditionera det, det finn laddare med rekondfunktion och det finn battrireknod firmor, ibland funkar det, ibland är batteriet för slitet för att det ska bli bra men hursomhelst så funkar det inte med en vanlig laddare om spänningen har blivit för låg.
Laddare med rekondfunktion >
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilba...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har räddat rätt många batterier med ett labbaggregat, även sådana som CTEK-laddare vägrat ladda. Brukar kräma på rejält (~17 volt) tills dess att det börjar dra ström (>2 A). Därefter laddar jag upp dem med en smartladdare. Sedan gäller det att ladda ur batteriet med hög ström och ladda upp det igen för att få sulfateringen att släppa, repetera detta 2-3 gånger. Jag fick en drös Optima Yellowtop som suttit i en båt, batterierna var bara några månader gamla men de hade varit nere på 0 v cellspänning så samtliga byttes ut. Jag fick liv i alla och samtliga orkade med CCA på över 1100 A, vilket var långt över klassningen.