Permalänk
Medlem

Behöver jag uppdatera BIOS?

Tjenare tänkte höra om jag behöver uppgradera bios då det var ett tag sen länkar bilder här

Första bilden är vad jag har anda är vad som finns

Och om jag behöver göra version efter version eller om det bara är att ta den senaste så får jag allt i den?

Permalänk
Medlem

Om datorn fungerar bra behöver du inte uppdatera.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Dock har Spectre-hålet fixats i nya uppdateringarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_(security_vulnerability...

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte läsa ut något av din suddiga andra bild men det står väl under de olika versionerna vad de fixat / ändrat?

Är det något av de saker som berör dig?

Har din dator problem?

Det finns alltid en viss liten risk med att något går snett vid uppgradering av BIOS, även om det inte hör till vanligheten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: kan känna att den inte är så stabil som den engång varit.. tyckte inte att den såg suddig ut från mitt håll när jag kollade på sidan aja.. ^^

Permalänk
Medlem

@Lorault: jag är inte så insatt därför jag frågar om jag skulle göra det eller ej, som jag skrev här nere till en annan att den är ju inte lika pigg datorn som den en gång har varit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escen:

Och om jag behöver göra version efter version eller om det bara är att ta den senaste så får jag allt i den?

Du kan uppdatera med senaste versionen eftersom de är kumulativa (dvs. den senaste innehåller alla tidigare fixar).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: frågan är då KAN datorn bli segare eller? (kanske bara om det skulle uppstå problem antar jag?)

Permalänk
Medlem

@Escen:
Nja, mig veterligen så blir datorn inte segare av att man uppdaterar UEFI/BIOS, men förmodligen inte snabbare heller.
SPECTRE fixen kan däremot göra OS långsammare i vissa scenario.

Går det galet med uppdateringen av UEFI/BIOS, så får du ett helt annat problem än att datorn bilr segare, eftersom den förmodligen inte kan starta mer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Okej men jag provar ändå kan inte mer än gå åt helvete å man behöver köpa nytt mobo hehe..

Permalänk
Medlem

Jag tillhör de som tästar beta alfa mm mjukvara konstant. Enligt andra på Swec och litte egra täster så blir indexering tjänsten ricktight långsam. Då har jag testat på en 3770k min main. Lite svårt att ge ett råd utan att veta vilket moderkort och bios du har nu. =(

Edit:
ber om ursäkt läste inte ordentligt i länken. Om du har usb problem ska du nog testa den åt åtminstone men innan om du inte flashat biosar/uefi förut så testa att byta runt mellan usb portarna. Var ett gammal fel med logitech hörlurar som hade med det att göra. Men det är några år sedan nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: jag har ett b250m mortar med version 2.2 04/06/2017

Permalänk
Medlem

@hACmAn: inga problem (vad jag vet med USB) men den känns slöare i spel .. men har fungerat perfekt utan fps drops..

Permalänk
Medlem

Ja du ska nog uppdatera. Förutsatt att jag läste rätt. Senaste 7A89vA6 (2018-07-04)är relaterad till specter/meltdown om jag fattar rätt. Har inte läst den längre. förklaringen. Såg ingen.
den innan (2017-11-24) som ska fixa optain. buggar relaterade till mjukvaran eller gör att gå runt ett problem relaterat till lagrings enheter den vill du nog ha.
Usb kompatibilitets problem verkar de ha genom hela listan så det kanske inte är löst en.

Har du flashat bios förut?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: aa jag gjorde det en gång första månaden pga 7e generationen så jag vet hur man gör men återkommer då startar om nu å fixar det

Permalänk
Medlem

Lycka till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: sådär nu var det klart kan jag kontrollera någonstans hur det gick om det vart några errors eller något?=))

Permalänk
Medlem

jag såg i din bild på cpu-z en del

Edit:
Den ska inte godkänna biosen om minnet räknar fel. Men saker har hän endå. Tog du den från juli eller den från november?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: tog den allra senaste=)

Permalänk
Medlem

Normalt sätt så är altid rekomendation att efter flash gå in i biosen ladda standard. spara, stänga av datorn, vänta några secunder hälst 30s. (vi överdriver) för att kondingar ska få slut på spänning. Men om man överklockat eller ändrat diskkontrolern till raid eller ide för kompabilitet med gamla oerativsystem så ja. det kan bli problem. Men du kan altid spara på sista sidan i bios om du är osäker. "alltid" på alla moderkort som är lite trevliga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kan hända att du kommer få uppdateringar i windows nu.

edit:
så du vet

edit igen:
på bios från din första bild
https://imgur.com/a/tEqzoJZ
Ska det nu stå 04/07/2018 eller 07/04/2018. Jag är inte så bra på hur man skriver datum så. Föredrar år månad dag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: verkar då som allt fungerar och inga uppdateringar i windows

Permalänk
Medlem

Nice att höra. Kan säja att jag har grova problem med windows 10 18290. Så om du hoppar in i fast ring så hoppa över den. Ska kolla en sak till på ditt moderkort. Om det är fler usb chipp. i manualen. Efter det går jag och tar en paus.

Edit:
I manualen står det på sida. 16 filen heter E7A69v2.0.pdf
Detta vet nog alla utom jag här men ja. Det är intel usb samtliga men det är via H270 och B250 chippen. Inget ytterligare. Men snabbläsningen om vilka som går till vilka portar kollade jag inte. Kollade inte heller om det bar fixar till det enna eller det andra i biosen. Men då det är två så om du för skumma problem. Mus Hörlurar. testa byta usb portar.

Ligger kvar lite till men kollar inte så ofta. Efter några minuter. Några av moderatorna kan detta i sömnen. Men inte jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: okejokej! tackar för detta

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till innan jag glömme det så om t.ex man skadar en front usb eller liknande så kan hela porten dö och då dör normalt sätt två portar då de kopplas in så. Baksidan på moderkortet fungertar normalt sätt anorlunda. Men ja. Vet inte hur mycket du kan så hopppas du inte tog illa upp av att jag berättar mer än nödvändigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.