Varför monteras Grafikkort med snyggsidan nedåt?

Permalänk
Avstängd

Varför monteras Grafikkort med snyggsidan nedåt?

Varför monteras nästan alltid grafikkort så att den snygga sidan är ner?
Jag förstår att moderkorten ser ut som dom gör och att man därför måste göra det men finns det någon anledning till varför?
Exempel: Ett sjukt snygg kort som man ser långsidan och baksidan av om man ha ett fönster på datorn.

Jag skulle mycket hellre ha ett kort som ligger med fläktarna upp så att dom syns Betalar man extra för något för att det är snyggt så vill man ju se det

Flikar in en till fråga:
Blir det något problem om jag börjar ställa min dator uppochner för att det rent estetiskt tilltalar mig bättre.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Varför monteras nästan alltid grafikkort så att den snygga sidan är ner?
Jag förstår att moderkorten ser ut som dom gör och att man därför måste göra det men finns det någon anledning till varför?
Exempel: Ett sjukt snygg kort som man ser långsidan och baksidan av om man ha ett fönster på datorn.
https://images.pcworld.com/images/article/2012/05/system_topside-11361660.jpg

Jag skulle mycket hellre ha ett kort som ligger med fläktarna upp så att dom syns Betalar man extra för något för att det är snyggt så vill man ju se det

Flikar in en till fråga:
Blir det något problem om jag börjar ställa min dator uppochner för att det rent estetiskt tilltalar mig bättre.

finns ju möjligheter beror ju på vilket chassi du har, att få grafikkortet som du vill ha, rätt många som har det så

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Systemtillbehoer-kylpasta/Cooler-Maste...

Kolla om den här passar din låda

Varför det har blivit så är nog helt enkelt att standarden för ATX utlades innan man ville se sina coola gamingdelar.

Permalänk
Medlem

Finns annars ganska många chassin nu för tiden där du har grafikkortet stående med kylaren riktad utåt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Fixa en PCI-e Riser då, många chassin har redan goda möjligheter för sådant. Men om man måste borra eller fräsa själv... då får det personligen vara...

Permalänk
Medlem

De suger in luften nerifrån, för att varmluft stiger (dessutom tråkigt att suga varmluft från CPU:n). Som tur är så finns det grafikkort med snygga backplates.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

I en normal dator så ser man ändå inte grafikkortet när det väl sitter i datorn, så vilken sida av kortet som är snyggast är fullständigt ointressant.

Jo, jag vet att det finns datorer med genomskinliga sidor, men det är bara en mycket liten andel som har sådana - och på det stora hela är datorer snyggare om man slipper se insidan.

Permalänk
Avstängd

@Ziddie: Okej, ATX-standard är alltså troligtvis svaret på frågan varför.
Sen man man ju då istället undra varför företag som lägger ner så mycket tid på hur snyggt ett kort ska vara helt glömmer hur baksidan av kortet ska se ut.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

@Ziddie: Okej, ATX-standard är alltså troligtvis svaret på frågan varför.
Sen man man ju då istället undra varför företag som lägger ner så mycket tid på hur snyggt ett kort ska vara helt glömmer hur baksidan av kortet ska se ut.

Korrekt, beror på ATX standarden.

Men man skulle ju lika gärna fråga sig varför någon brydde sig om utseendet överhuvudtaget innan det blev populärt med fönster för något år sedan bara

Som nämnts finns det både inverterat ATX och pci-e riser/vertical GPU som lösningar om man vill titta på den "fina" sida:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Korrekt, beror på ATX standarden.

Men man skulle ju lika gärna fråga sig varför någon brydde sig om utseendet överhuvudtaget innan det blev populärt med fönster för något år sedan bara

Som nämnts finns det både inverterat ATX och pci-e riser/vertical GPU som lösningar om man vill titta på den "fina" sida:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/d6612195b721548ab42001c970ec5d77-970-80.jpg
https://www.overclock.net/photopost/data/1664707/1/1c/1c72857e_maxresdefaultasdfdsfdsfsadffdsfdafdsfdsa.jpeg

Något år sedan? Det har varit populärt med fönster sedan början av 2000-talet. Tiden går visserligen fort när man har kul (med chassin med fönster) men något år.. Liten underdrift

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Jag skulle mycket hellre ha ett kort som ligger med fläktarna upp så att dom syns

I ATX-standarden (och mITX) så är det meningen att luftflödet på CPU:ns sida om grafikkortet ska vara tillägnat just kylning av CPU, minne och annat som ligger där.

Men det finns datorlådor med "inverted motherboard layout" där CPU är där nere och GPU:n är där uppe, och glas på lådans högra sida. Ett exempel är Corsair Carbide Clear 600C. (Red: sKRUVARN hann före )

Om BTX hade slagit igenom så hade moderkortet legat som i "inverted ATX layout" men CPU:n hade suttit närmare fronten och grafikkortet varit monterat längre ner.
Fullstora datorlådor hade troligen också varit mindre breda än idag.

Skrivet av Storage Jar:

Finns annars ganska många chassin nu för tiden där du har grafikkortet stående med kylaren riktad utåt.

I de testar jag sett har grafikkortet fått sämre mätbart sämre luftflöde om det placerats vertikalt nära glaset än om det legat ner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Något år sedan? Det har varit populärt med fönster sedan början av 2000-talet. Tiden går visserligen fort när man har kul (med chassin med fönster) men något år.. Liten underdrift

Populärt å populärt, vettefan om jag tycker det vart så populärt innan den nya vågen (går knappt att undvika nu), även om det självklart funnits. Kom väl iof en våg där för 10år sedan eller så också med väldigt små plexifönster. Men de flesta har ju till och med vart tvungna att modda för fönster då majoriteten av chassin inte erbjudit det alternativet. Var ju betydligt vanligt med fläktplatser på sidopanelen än fönster förr.

Permalänk
Medlem

Finns ju även chassin där man monterar moderkortet upp och ner (på motsatta sidan) och då hamnar grafikkortets fläktsida uppåt (och CPU under grafikkortet).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

är jag den ända som inte gillar att ha blinkade ljus från datorn och kör utan glassida

Permalänk
Medlem

Snygga sidan ner/in.

Permalänk
Medlem

En annan fördel är att det då inte heller faller ner damm uppifrån in i fläktarna och kylaren. Plockade i dagarna ut mitt MSI GTX 1070 Gaming X för att sälja det till en kompis och kunde då konstatera att backplaten hade ett tunt lager damm (vilket jag naturligtvis rensade bort) medan fläktarna och kylaren som riktas neråt var helt dammfria. Inte ens blåsande med tryckluft lyckades pressa ut något damm ur kylaren. Hade jag tagit en bild på kylaren hade jag utan problem kunnat övertyga folk om att kortet precis plockats upp ur kartongen. Blev själv förvånad faktiskt.

Skrivet av agitax:

är jag den ända som inte gillar att ha blinkade ljus från datorn och kör utan glassida

Nej, jag har inte heller något fönster. Moderkort, ram, grafikkort och ljudkort har alla belysning dock men det är inget jag är intresserad av att se större delen av tiden. Det råkar mest vara så att de flesta bra komponenterna har RGB-belysning numera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att ha en GPU med "snyggsidan" uppåt - skaffa ett ISA-kort!

I övergången från ISA till PCI vände man korten "uppochner". Anledningen var att man då kunde sätta en PCI-kortplats och en ISA-kortplats bredvid varandra så att de använde samma kortplats i lådan. På så sätt kunde man ha 7 PCI och 7 ISA-kortplatser i en ATX låda, trots att lådan bara kunde rymma max 7 kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

är jag den ända som inte gillar att ha blinkade ljus från datorn och kör utan glassida

Alltså jag brukar inte klaga på stavfel men den där meningen blir jävligt rolig.

"Är jag den röv som inte gillar att ha blinkade ljus från datorn och kör utan glassida"

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast

På den gamla goda tiden...

När AT-standarden togs fram, och kortplatserna placerades, så vändes korten så att komponentsidan riktades uppåt. Detta har sedan varit densamma hela vägen med ISA, VLB, MCA med flera andra.

Sedan tillkom PCI. Ersättaren för alla de andra bussarna. Men det behövdes under en tid samköras tillsammans med de andra bussarna, och man valde då att vända på korten med komponentsidan neråt så att de kunde använda samma fysiska plats i chassit, och på så sätt kunde man placera PCI tätt intill de andra kortplatserna.

Den här upponervända designen har sedan följt med efterkommande bussar, såsom AGP, PCI64 och PCIe.
Personligen kan jag ju tycka att de kunde ha valt att räta upp korten på sin köl igen när de introducerade PCIe.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PTSD:

*SniP*

Flikar in en till fråga:
Blir det något problem om jag börjar ställa min dator uppochner för att det rent estetiskt tilltalar mig bättre.

I de flesta fallen går det bra. Men det finns också fall där kylningen slutar fungera, eller fungerar dåligt om de vänds "upp och ner".
Vissa typer av heatpipes behöver hjälp av gravitationen för att få kondensen att rinna åt rätt håll. I de flesta fallen har den här typen av heatpipes designats så att de fungerar i två positioner (Liggandes och stående på högkant), men inte de andra två reverserade positionerna.

Ett rätt vanligt misstag i "moddar-branchen". Folk har bränt sina grafikkort när de inte tänkt på detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

I väntan på att jag köper ett nytt system där kortet är monterat åt rätt håll (enligt min standard).
Finns det några kända risker med att ha datorn stående uppochner?
Förutom att luftflödet kanske blir lite sämre.
Edit: Snabbt att folk hinner svara innan jag hinner svara fortare än jag formulera frågorna ^^

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PTSD:

I väntan på att jag köper ett nytt system där kortet är monterat åt rätt håll (enligt min standard).
Finns det några kända risker med att ha datorn stående uppochner?
Förutom att luftflödet kanske blir lite sämre.

Se svaret ovan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

om något så får man bättre kylning basic fysik är ju att värme stiger så att sätta kylningen på ovansidan är helt rätt för då transporteras värmen bort lättare. Sen om det är märkbart för en normal gaming dator tvekar jag på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

I de flesta fallen går det bra. Men det finns också fall där kylningen slutar fungera, eller fungerar dåligt om de vänds "upp och ner".
Vissa typer av heatpipes behöver hjälp av gravitationen för att få kondensen att rinna åt rätt håll. I de flesta fallen har den här typen av heatpipes designats så att de fungerar i två positioner (Liggandes och stående på högkant), men inte de andra två reverserade positionerna.

Ett rätt vanligt misstag i "moddar-branchen". Folk har bränt sina grafikkort när de inte tänkt på detta.

Fast det här gäller ju snarare kylslingor. Heatpipes bildar inte kondens. Behövs kylslingor som är svalare än omgivande luft för att det här ska inträffa och det har inte gemene man.
Men visst, kör man med kylmedium som är svalare än rumstemperatur så behöver man tänka på det här.

Det är när luft med mättad luftfuktighet möter en kall yta som luften kyls av och därmed tappar ytterligare förmåga att bära vätska som man får kondens. En kall öl ute i sommarvärmen bilar exempelvis kondens för att den kyler av omkringliggande luft. En varmare datorkomponent så som en heatpipe kommer inte göra att luften som går in i datorn minskar i mättnadsförmåga så där kommer ingen kondens släppas. Tvärt om värms luften upp av heatpipes vilket ökar luftens upptagningsförmåga av väta. En varm motorhuv en kall vinterdag kommer inte dra till sig fukt heller utan tvärt om torka huven och samma effekt har faktiskt heatpipes på luften. De blir tvärt om ett skydd mot väta när de används.

---------------------------------

För övrigt vill jag påstå att det gör mindre skillnad om man blåser ut luften uppåt eller nedåt i chassit.

Visst är det så att varmare luft expanderar, blir mindre tät och därmed även stiger. Men det är ett tämligen klent fenomen. Fläktarna i chassit ger så otroligt mycket mer styrning av flödet att "stigande luft-fenomenet" blir irrelevant i sammanhanget. Det går alltså hur bra som helst att ta in luften från ovansidan och skicka ut det där nere.

Det som däremot kan påverka en hel del är hur chassit är byggt/utformat. Kan tänka mig att det är ganska olämpligt att blåsa ut luft uppifrån och ner i chassin i en del lägen. Både för var man får in sval luft/får ut varm luft men även fläktfilter kan avgöra vad som är lämpligast flödesväg.

However, för de chassin som är designade att montera moderkortet upp och ner så finns det vanligen ett tänk kring luftflödet baserat på den omkastade invärtes ordningen så dessa chassin bör inte ha några problem med omvänt luftflöde heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det här gäller ju snarare kylslingor. Heatpipes bildar inte kondens. Behövs kylslingor som är svalare än omgivande luft för att det här ska inträffa och det har inte gemene man.
Men visst, kör man med kylmedium som är svalare än rumstemperatur så behöver man tänka på det här.

Det är när luft med mättad luftfuktighet möter en kall yta som luften kyls av och därmed tappar ytterligare förmåga att bära vätska som man får kondens. En kall öl ute i sommarvärmen bilar exempelvis kondens för att den kyler av omkringliggande luft. En varmare datorkomponent så som en heatpipe kommer inte göra att luften som går in i datorn minskar i mättnadsförmåga så där kommer ingen kondens släppas. Tvärt om värms luften upp av heatpipes vilket ökar luftens upptagningsförmåga av väta. En varm motorhuv en kall vinterdag kommer inte dra till sig fukt heller utan tvärt om torka huven och samma effekt har faktiskt heatpipes på luften. De blir tvärt om ett skydd mot väta när de används.

---------------------------------

För övrigt vill jag påstå att det gör mindre skillnad om man blåser ut luften uppåt eller nedåt i chassit.

Visst är det så att varmare luft expanderar, blir mindre tät och därmed även stiger. Men det är ett tämligen klent fenomen. Fläktarna i chassit ger så otroligt mycket mer styrning av flödet att "stigande luft-fenomenet" blir irrelevant i sammanhanget. Det går alltså hur bra som helst att ta in luften från ovansidan och skicka ut det där nere.

Det som däremot kan påverka en hel del är hur chassit är byggt/utformat. Kan tänka mig att det är ganska olämpligt att blåsa ut luft uppifrån och ner i chassin i en del lägen. Både för var man får in sval luft/får ut varm luft men även fläktfilter kan avgöra vad som är lämpligast flödesväg.

However, för de chassin som är designade att montera moderkortet upp och ner så finns det vanligen ett tänk kring luftflödet baserat på den omkastade invärtes ordningen så dessa chassin bör inte ha några problem med omvänt luftflöde heller ;).

Nu tror jag ändå att du missförstått, SysGhost talar om kondensen inuti en heat pipe och hur detta påverkar dess värmeöverföringskapacitet, inte kondens av vatten utanpå heat pipen.

Alla heat pipes fungerar genom att en fluid förångas på den varma sidan, gasen leds till den kalla sidan genom röret där den kondenserar och avger sin värme, därefter så återförs kondensatet till den varma sidan. För återföringen så använder man oftast en "veke", ex. metallpulver på insidan av röret, vilket utnyttjar kapillärkrafter för att få kondensatet att återvända till den varma sidan även om heat pipen är monterad upp och ned, och där vätskan således måste arbeta mot gravitationen för att ta sig tillbaka.

Så även om en heat pipe i regel fungerar upp och ned så har det en ganska stor påverkan på hur mycket värme den klarar att överföra. Bäst fungerar en heat pipe om den är placerad vertikalt med varma sidan ned, den fungerar även bra liggandes horisontellt eller i vinkel med varma sidan ned. Sämst fungerar den vertikalt med varma sidan upp, men också i vinkel med varma sidan upp innebär sämre funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cad_edis:

Nu tror jag ändå att du missförstått, SysGhost talar om kondensen inuti en heat pipe och hur detta påverkar dess värmeöverföringskapacitet, inte kondens av vatten utanpå heat pipen.

Alla heat pipes fungerar genom att en fluid förångas på den varma sidan, gasen leds till den kalla sidan genom röret där den kondenserar och avger sin värme, därefter så återförs kondensatet till den varma sidan. För återföringen så använder man oftast en "veke", ex. metallpulver på insidan av röret, vilket utnyttjar kapillärkrafter för att få kondensatet att återvända till den varma sidan även om heat pipen är monterad upp och ned, och där vätskan således måste arbeta mot gravitationen för att ta sig tillbaka.

Så även om en heat pipe i regel fungerar upp och ned så har det en ganska stor påverkan på hur mycket värme den klarar att överföra. Bäst fungerar en heat pipe om den är placerad vertikalt med varma sidan ned, den fungerar även bra liggandes horisontellt eller i vinkel med varma sidan ned. Sämst fungerar den vertikalt med varma sidan upp, men också i vinkel med varma sidan upp innebär sämre funktion.

Hel rätt! Jag har missförstått vad som menades :).

Sedan är det väl vanligen så att grafikkort som sitter monterade i normalt vända chassin har flänsarna underst (ja utöver kåpa och fläktar) där gravitationen inte borde vara nå vidare behjälplig.
Borde kunna vara fördelaktigt med hänsyn på gravitationen att bygga i omvända chassin så att grafikkortens flänsar hamnar ovanför kretsen som ska kylas, right?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Korrekt, beror på ATX standarden.

Men man skulle ju lika gärna fråga sig varför någon brydde sig om utseendet överhuvudtaget innan det blev populärt med fönster för något år sedan bara

Som nämnts finns det både inverterat ATX och pci-e riser/vertical GPU som lösningar om man vill titta på den "fina" sida:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/d6612195b721548ab42001c970ec5d77-970-80.jpg
https://www.overclock.net/photopost/data/1664707/1/1c/1c72857e_maxresdefaultasdfdsfdsfsadffdsfdafdsfdsa.jpeg

Brutalt läckert!