Permalänk

Kabel som klarar 4K 60HZ med HDR?

Hej, som rubriken lyder söker jag sen kabel som klarar 4k 60hz med HDR

Jag har en Clicktronik-kabel som är kanske 4år gammal. Den är 7,5M lång och klarar 4K 60hz perfekt. Problemet är att den bara klarar HDR i 30HZ. Kabeln är riktigt tjock och kostade säkert en bra bit över tusenlappen.

TVn som jag använder stöder HDR10. (Vill ha 4k 60hz HDR för PC gaming)

Väldigt tacksam för tips!

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bananrepubliken: HDMI-abeln har ingen betydelse för HDR då det är funktion hos kretsarna, inte i kabelns konstruktion.

Så vad du behöver är en HDMI-kabel som klarar av den bandbredd du vill använda och där är det säkraste sättet att välja en HDMI-kabel som är Premium High Speed-certfierad.

Värt att tänka på är att du med HDMI i nuvarande form (18 gigabit/s) måste välja YCbCr 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling vid 4K/60 Hz för att orka med 10 bitars färgdjup som behövs för HDR. Så får du nuvarande kabel att fungera med 8-bitars RGB-signal i 4K/60 har du redan maxat bandbredden och måste då gå över till subsamplade färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bananrepubliken: HDMI-abeln har ingen betydelse för HDR då det är funktion hos kretsarna, inte i kabelns konstruktion.

Så vad du behöver är en HDMI-kabel som klarar av den bandbredd du vill använda och där är det säkraste sättet att välja en HDMI-kabel som är Premium High Speed-certfierad.

Värt att tänka på är att du med HDMI i nuvarande form (18 gigabit/s) måste välja YCbCr 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling vid 4K/60 Hz för att orka med 10 bitars färgdjup som behövs för HDR. Så får du nuvarande kabel att fungera med 8-bitars RGB-signal i 4K/60 har du redan maxat bandbredden och måste då gå över till subsamplade färger.

Jag kör 4k, 60 Hz och RGB, 8 bpc just nu. Jag får dock inte ens upp alternativet 10 bpc. Har jag då maxat kabeln? Tycker att alternativet ändå borde dyka upp men om kabeln inte klarar av det revertar den bara tillbaka till det som var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag kör 4k, 60 Hz och RGB, 8 bpc just nu. Jag får dock inte ens upp alternativet 10 bpc. Har jag då maxat kabeln? Tycker att alternativet ändå borde dyka upp men om kabeln inte klarar av det revertar den bara tillbaka till det som var innan.

Hdmi 2.0 standarden sträcker sig inte längre än 18gpbs så 2160p60 10bit RGB/ycbcr 444 är inget som stöds, även om du nu hittar en kabel som skulle vara snabbare. Så därför det inte går att välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag kör 4k, 60 Hz och RGB, 8 bpc just nu. Jag får dock inte ens upp alternativet 10 bpc. Har jag då maxat kabeln? Tycker att alternativet ändå borde dyka upp men om kabeln inte klarar av det revertar den bara tillbaka till det som var innan.

HDMI 2.0 klarar inte 4K, 60Hz, RGB samt 10 bpc oavsett vad du har för kabel, det är utanför specifikationen för HDMI 2.0 helt enkelt. Om du vill ha 10 bpc så måste du kompromissa och sänka någon av de andra inställningarna.

Permalänk
Rekordmedlem

DP kablar funkar idag....

Men...de som vill kan ju skaffa en Ultra High Speed HDMI Cable (48G Cable) certifierad kabel så klara kabeln av det men det finns idag ändå inget att koppla den i som har nytta av de 48Gbit/s kabeln klarar så man får ju i så fall vänta nått år till det finns bildvisare och bildkällor som kan hantera det ute på marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Jag har den här skärmen EW3270U https://www.benq.eu/en-se/monitor/video-enjoyment/ew3270u.htm...
Jag kan köra HDR i 4k 60Hz.
Fick med en speciell High speed HDMI kabel till skärmen som det står att man ska använda.
Kör med skärmens ICC profil som man kan ladda ner på deras hemsida.

Får jag inte får 10 bitars färgdjup i HDRen eller vad menar ni?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RCA56:

Får jag inte får 10 bitars färgdjup i HDRen eller vad menar ni?

För att få 10 bitars färgdjup (som är ett krav för att undvika tydlig posterisering med HDR) måste du i 4K/60 Hz anvädna dig av YCbCr 4:2:0- eller 4:2:2-subsampling. Bandbredden över nuvarande HDMI räcker endast till 8 bitar i 4K/60 med full färgupplösning RGB eller YCbCr 4:4:4, alltså utan subsampling.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hur kan jag se vad jag använder?
Påverkar det färgernas kvalite synbart?

Permalänk
Bildexpert 📺

@RCA56: Du ser information om signalen såväl i Windows bildskärmsinställningar, i drivrutinen från Nvidia/AMD etc. samt också i skärmens egna info-meny.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite och @Laxpudding expertis inom området.
Jag har kopplat min Apple TV 4K samt min PC nu till min Soundbar. (HDMI). Soundbaren är kopplad till TVn via HDMI Arc.

Jag stötte på problem med att soundbaren stängde av sig, eller ljudet och bilden blinkade till ibland när jag kollade ex Viaplay från Apple TV. Jag bytte då HDMI-kabel och satte den från datorn där istället (Den såg bättre/flashigare ut). Efter det har jag inte fått problem vad jag sett. (Dock bara ca 30min jag hann kolla).

Jag har för mig att jag valde Full RGB 4.4.4 på min apple TV, Men jag kanske bör ändra det? Såg denna video som har YCBCr 4.4.4.
https://www.youtube.com/watch?v=_c2BNpfXm1c
Dock krävdes en Belking ultra high speed-sladd för det? Vad bör jag välja för Mode och settings egentligen på min apple tv 4k? Jag har Match Content på ON nu, och 4K SDR 50Hz (Eller 60, minns inte) valt. Bör jag köra YCBCr eller RGB och 4.2.0 eller 4.4.4 etc?

Samt kan du rekommendera en bra sladd 2m jag kan köpa som inte kostar guld till datorn nu då jag bytte den som satt där. Behöver HDMI Arc-sladden också vara av god kvalitet?

Sen kan jag passa på att fråga även här istället för att skapa en ny tråd. När jag stänger av min TV nu så stängs ju även soundbaren av tack vare HDMI Arc. Men några sekunder senare om ex Viaplay fortfarande är igång (fotbollsmatch etc) så startas soundbaren upp igen och ljudet från matchen drar igång. Går detta att ändra i någon inställning?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akerhage:

Jag har för mig att jag valde Full RGB 4.4.4 på min apple TV, Men jag kanske bör ändra det? Såg denna video som har YCBCr 4.4.4.
https://www.youtube.com/watch?v=_c2BNpfXm1c
Dock krävdes en Belking ultra high speed-sladd för det? Vad bör jag välja för Mode och settings egentligen på min apple tv 4k? Jag har Match Content på ON nu, och 4K SDR 50Hz (Eller 60, minns inte) valt. Bör jag köra YCBCr eller RGB och 4.2.0 eller 4.4.4 etc?

Svaret på denna eviga fråga om RGB Full eller Limited eller YCbCr med 4:2:0, 4:2:2 eller 4:4:4 är att du ska välja det som är rätt och ger minst fel. Om det vore ett enda alternativ som är "bäst" skulle vi inte ha valmöjligheten till att börja med.

Går igenom frågeställningen här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Video är från början inom videonivåer och använder 4:2:0-subsampling. Där är RGB Full som regel det sämre valet eftersom det expanderar nivåerna i bilden vilket är en försämring i sig själv. Men detta beror också på hur TV:n responderar på respektive signal. De flesta datorskärm gör till exempel minst fel med en RGB Full-signal och då felet som kommer av expandering av nivåerna vara mindre besvärligt än felet som kommer av hur skärmen hanterar videonivåer eller avkoda YCbCr.

Detta påverkas ytterligare också på situationer som signalbandbredd. 4K och 60 Hz med RGB-signal fungerar inte med 10 bitars färgdjup och HDR över dagens 18 Gbit/s-HDMI. Då måste man subsampla färgerna. Därför väljer man det som är mest rätt eller minst fel för varje given situation, vilket alltså påverkas av vilken TV eller skärm, man använder och hur man överför bilden.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag får helt enkelt laborera lite. Jag kör ju en 75KS8005-TV till detta. Tar gärna emot tips om en bra sladd också så skall jag kika din guide.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Hej
Jag köpte 20m av den sladden till min projektor.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/277190-gol...
Spel jag kör inte.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Sen kan jag passa på att fråga även här istället för att skapa en ny tråd. När jag stänger av min TV nu så stängs ju även soundbaren av tack vare HDMI Arc. Men några sekunder senare om ex Viaplay fortfarande är igång (fotbollsmatch etc) så startas soundbaren upp igen och ljudet från matchen drar igång. Går detta att ändra i någon inställning?

Detta är HDMI-CEC inte att förväxlas med ARC.
Det heter lite olika hos olika tillverkare: titta under rubriken HDMI-CEC trade names.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag drar nog och köper denna sen. Frågan är ju om det även är att rekommendera mellan TV-Soundbar (HDMI Arc)? Eller om det räcker ha denna sladd mellan Soundbar-PC och mellan Soundbar-Apple TV.
https://www.clasohlson.com/se/HDMI-kabel-Belkin-Ultra-High-Sp...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Ska du ha en kort kabel, 2 meter eller så, brukar vad som helst som inte är för gammalt eller felkonstruerat fungera. Vill du vara på den säkra sidan, välj en premium certifierad kabel. Då kan du läsa av QR-koden och hologrammet med kameran på telefonen och bekräfta dess äkthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Akerhage: Ska du ha en kort kabel, 2 meter eller så, brukar vad som helst som inte är för gammalt eller felkonstruerat fungera. Vill du vara på den säkra sidan, välj en premium certifierad kabel. Då kan du läsa av QR-koden och hologrammet med kameran på telefonen och bekräfta dess äkthet.

Ja precis, 2m kabel räcker gott och väl, hade nästan kunnat få till 1m tror jag. Men kör 2m för att kunna dra ut prylarna lite.
Grejen är att jag har kanske 5-6 HDMI-kablar hemma med "High Speed" på sig, men ingen av dem verkade funka särskilt bra på PC eller Apple TV med mina inställningar. Så därför tänkte jag att jag kan ju köpa till mig 3 bra sladdar (om jag behöver 3st?)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Detta är HDMI-CEC inte att förväxlas med ARC.
Det heter lite olika hos olika tillverkare: titta under rubriken HDMI-CEC trade names.

På TVn eller på Apple TVn?
Jag stängde av denna igår på TVns inställningar, men då krånglade bilden rejält när jag försökte få igång matchen/viaplay via apple TVn. Var lite stressad just då för Liverpool spelade så ville inte missa matchen. Men kanske krävde någon form av omstart mellan alla prylar. För just då krånglade allt med bild o så. Samt den inställningen verkade också göra att jag manuellt måste sätta igång soundbaren och manuellt måste stänga av den, då gör den inte detta ihop med Tvn.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

På TVn eller på Apple TVn?
Jag stängde av denna igår på TVns inställningar, men då krånglade bilden rejält när jag försökte få igång matchen/viaplay via apple TVn. Var lite stressad just då för Liverpool spelade så ville inte missa matchen. Men kanske krävde någon form av omstart mellan alla prylar. För just då krånglade allt med bild o så. Samt den inställningen verkade också göra att jag manuellt måste sätta igång soundbaren och manuellt måste stänga av den, då gör den inte detta ihop med Tvn.

Exakt så är det, automatiskt och smidigt när det fungerar som det ska. Men är man en power user så är det lätt att hitta edge cases som inte stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Exakt så är det, automatiskt och smidigt när det fungerar som det ska. Men är man en power user så är det lätt att hitta edge cases som inte stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag testade 6st High Speed-HDMI igår som jag hade liggandes att koppla till min dator, men alla resulterade i att bilden började blinka och krångla. (Frustrerande deluxe). Då var sladdarna endast 2m. Så tror iaf att det kommer lösa sig med att köpa lite nyare dyra sladdar, ex Belin Ultra High Speed-sladden.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Finns ingen anledning att köpa en dyr kabel och Belkins kabel är inte "ultra high speed". Den certifieringen finns ännu inte.

Om du får samma fel med 6 olika kablar så är förklaringen att de alla är för gamla. Eller så är det något annat som stör. Dags att boka lite egentid och testa ordentligt. Börja med en pryl mot tv:n och addera prylar tills det börjar krångla.

Permalänk
Medlem

Ah okej. Jag får försöka luska lite hemma sen. Men en ny sladd kanske ändå är att rekommendera så jag iaf vet att sladdarna är OK, en sak mindre att försöka bena ut. Fan krångligt få till bild o ljud som man vill.

Lite dåligt dom kallar sina kablar för något som inte ens finns.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Jag förstår inte riktigt en sak här. Hoppas du vill ta dig tid att svara. Jag har testat köra PC --> TV med HDMI. Körde då Ycbcr 4.22, 12bpc och HDR påslaget i Windows. Inga problem alls spela 4k-film då.

Testar sedan koppla PC med samma sladd till Soundbar och då börjar TV flimmra o bilden laggar o hackar. Dock funkar det om jag stänger av HDR i Windows.
Så min fråga är vad är det som gör att jag inte kan köra samma inställningar? Borde jag inte kunna ha HDR påslaget (win10-funktionen) även när jag kopplar PC via Soundbar?

Ledsen för upprepade frågor. Men tycker bara det krånglar för mig och ger snart upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Soundbaren kanske inte hanterar den bandbredden eller kan inte hantera HDR. Alla funktioner hos HDMI bygger på kretsarna som sitter i vardera änden av sladden och för att de ska fungera exakt som mot TV:n måste Soundbaren också ha samma funktioner som TV:n. Den vanliga lösningen är därför att köra med soundbaren via ARC mot TV:n. För kopplar du källan mot soundbaren fungerar det bara så bra som soundbaren tillåter.

Permalänk
Medlem

Ja men jag har kopplat soundbaren via Arc till TV. Sen är PC och AppleTv kopplat med hdmi till soundbar hdmi1 och hdmi2.Soundbaren är en Samsung N-850. Deras senaste flaggskepp. Tror den skall klara allt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: Det förändrar ju inget mot det jag skrev. Du kopplar PC:n mot soundbaren och då måste soundbaren hantera samma funktioner som TV:n för att det ska fungera.

Uttryckt på annat sätt. Koppla PC direkt mot TV:n.

Permalänk
Medlem

Ja dwt funkar bra koppla PC direkt till Tvn
Men då får jag inte ut Atmos-ljudet

Fast å andra sidan kanske inte det windows HDR-läget är att föredra ändå vid film. Upplevde bilden gråare med HDR på vid film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akerhage: HDR från Windows skulle jag idag främst använda för spel. HDR i film är mer konsekvent från källor som stationära UHD BD-spelare och exempelvis Apple TV 4K. I alla fall så länge själva TV:n i sin tur är konsekvent med hur den reproducerar HDR.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen återigen. Jag kör utan HDR nu då så är jag nöjd för denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(