Permalänk
Medlem

NAS + Chromecast?

Hejsan jag hade tänkt skaffa mig en liten NAS server.
Är det någon som vet fall det går att streama från NAS via Chromecast? ifall det skulle gå hur gör jag det lättast?
Planen är att kunna sitta framför tvn och välja film via mobilen eller en padda, behöver inte vara något snyggt gränssnitt utan räcker med en lista med filmerna på NASen.
Är det möjligt? isf behöver jag hjälp med att hitta rätt NAS

Just nu har jag all min lagring på min gaming pc vilket inte är optimalt då jag inte vill ha den på varje gång jag kollar på film
jag har inget jättebehov av någon superlagring så mellan 1-5tb för en vettig peng?

Känns som detta var rätt plats i forumet då jag letar efter en NAS server men har några frågor ang chromecast stöd, mod får gärna flytta fall jag postat på fel plats ..

Permalänk
Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att det skall funka behöver du köra någon sorts serverprogram.
Antigen på NASen eller en annan dator uppkopplad på nätverket.
Förslagsvis Plex.

Om du har möjlighet att dra en nätverkskabel till TV'n föreslår jag att du kör en raspberrypi.
Installera osmc eller openelec, så kan du välja filmer via fjärrkontrollen till TV'n.
Utan att ha en plexserver igång.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

okej om jag bara vill ha NAS som är igång måste jag ha något speciellt märke eller funkar det med alla ?
Då går jag in med telefonen med plex? sen plockar den filmerna från NASen fall jag satt upp det rätt ?

Permalänk
Medlem

Många som föreslår Plex, men då måste du komma ihåg att köpa en riktigt kraftfull NAS, eftersom en Chromecast oftast kräver transcoding.

Permalänk
Medlem

ehm okej det säger inte mig mycket tyvärr
Skulle du kunna rekommendera någon NAS server som klarar av plex+chromecast ?

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear ReadyNas 312 och kör Plex på den och det funkar toppen! Har ett Xbone i vardagsrummet samt ett Xbox360 i sovrummet och det funkar grymt med båda.

Kan varmt rekommendera Netgear ReadyNas 312, ruskigt snabb och stabil som berget!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

där är plex egna listor på vilka nas som klarar av vad, så bara kolla igenom och leta lite på olika sidor så hittar du nog något.

är inte i närheten av alla tillgängliga nas,ar men det ger en riktlinje som du kan om inte annat jämnföra mot nya.

jag kör själv plex men lite anorlunda, har en simplare synology nas, sen står det en lite äldre PC, i3 3220 i, som står och matar allt, funkar utan problem med både samsung smartTV och via Cromecasten.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Det kanske är bättre/billigare att bygga en HTPC av en gammal dator sen kasta i massor med lagring på den ?
Jag har en gammal Pentium 4 liggande hemma, skulle den fungera eller är den för klen ?

Finns väl moderkort med allt inbyggt funkar sådana ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gmd:

Det kanske är bättre/billigare att bygga en HTPC av en gammal dator sen kasta i massor med lagring på den ?
Jag har en gammal Pentium 4 liggande hemma, skulle den fungera eller är den för klen ?

Finns väl moderkort med allt inbyggt funkar sådana ?

En Intel Pentium G4400 från skylake skulle ge dig all kraft i världen som behövs för Plex Media Server + transcoda till t ex en Chromecast eller en mobil.

Jag har personligen en gammal amd athlon x2 250 3.0ghz som agerar plex server just nu, den klarar fint av att transcoda 1 stream samtidigt (förvisso inte extremt höga bitrates). Har själv precis beställt en i3 6100 som ska agera server istället, kommer klara av 2 samtidiga transcodes med det, men det är en annan historia.

Tror faktiskt en pentium 4 är för gammal, för att inte nämna vilket oväsen den måste göra + dra mycket ström

Men generellt är det förmodligen enklare med en dyr nas - tror dock det är billigare att bygga eget men kan ha fel - är inte extremt insatt i vilka modeller som fungerar bra. Jag la drygt 3-3500kr på min nya i3 6100 + 8gb ECC ram + ECC vänligt moderkort, dock.

Permalänk
Medlem

Okej bra skrivet, denna p4 är extremt gammal tror det är en dual core eller något.
Fick en del att tänkta på nu tror jag, plex däremot verkar extremt coolt så det vill jag ha.
Jag ska bara ha 1 stream och det är till tvn men jag vill styra det med min telefon eller padda,
Har tänkt att bygga en mediabänk till min tv så kanske ska passa på att bygga in en dator med lagring i den med?

Om jag inte skulle använda mig av nas och istället bygga en billig server.
Vad ska man sätta som minimumkrav på servern?

Permalänk
Medlem

Asrock q1900 någon som vet fall det skulle funka? Sjukt billigt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man behöver inte en stark NAS för att casta till chromecast

jag kör med
http://www.siba.se/datorer/dator-tillbehor/extern-harddisk/se...

och med BubbleUPNP som kostar en slant (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblesoft....) går det smidigt att streama

1080p går bra även trådlöst på den senaste chromecasten.

§7 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

En Intel Pentium G4400 från skylake skulle ge dig all kraft i världen som behövs för Plex Media Server + transcoda till t ex en Chromecast eller en mobil.

Jag har personligen en gammal amd athlon x2 250 3.0ghz som agerar plex server just nu, den klarar fint av att transcoda 1 stream samtidigt (förvisso inte extremt höga bitrates). Har själv precis beställt en i3 6100 som ska agera server istället, kommer klara av 2 samtidiga transcodes med det, men det är en annan historia.

Tror faktiskt en pentium 4 är för gammal, för att inte nämna vilket oväsen den måste göra + dra mycket ström

Men generellt är det förmodligen enklare med en dyr nas - tror dock det är billigare att bygga eget men kan ha fel - är inte extremt insatt i vilka modeller som fungerar bra. Jag la drygt 3-3500kr på min nya i3 6100 + 8gb ECC ram + ECC vänligt moderkort, dock.

Vilket moderkort valde du? Tittat på liknande själv och inget som finns i lager är helt vad jag ville ha.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Jag tycker plex fungerar extremt bra, särskilt då smart tv'n har en plex app som inte är allt för dålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubben:

Vilket moderkort valde du? Tittat på liknande själv och inget som finns i lager är helt vad jag ville ha.

Fick bli ett http://www.inet.se/produkt/1900033/gigabyte-x150m-pro-ecc?utm...

Det är väl ok, det fungerar för min del då jag framförallt var ute efter 6+ sata portar (har två pci-e raid kort som ger mig 4 till totalt, vilket är antalet diskar jag får plats med i datorn ungefär, kör dock bara 6 just nu)

Märkte precis nu när jag skulle starta upp datorn att oops - ingen display-utgång på mobot så ska in i garderoben och leta efter ett GT210 jag har liggandes, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Fick bli ett http://www.inet.se/produkt/1900033/gigabyte-x150m-pro-ecc?utm...

Det är väl ok, det fungerar för min del då jag framförallt var ute efter 6+ sata portar (har två pci-e raid kort som ger mig 4 till totalt, vilket är antalet diskar jag får plats med i datorn ungefär, kör dock bara 6 just nu)

Märkte precis nu när jag skulle starta upp datorn att oops - ingen display-utgång på mobot så ska in i garderoben och leta efter ett GT210 jag har liggandes, hehe.

Heh, var det jag var lite irriterad över med det moderkortet.
Funderar på att köpa ett pci grafikkort på ebay typ matrox g550 eller om jag ska vänta på MSIs C236M kort istället.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hur mycket behöver transcode:as för att kunna spelas upp på en Chromecast? Är på jakt efter en nas som ska kunna streama till en Chromecast, kör dock väldigt sällan 1080p filmer men 720p.

Permalänk

Jag har en Buffalo LZ-WXL3BA (firmware 1.73) och när jag söker efter Plex till den så hittar jag denna sida men den verkar vara inaktiv, länken för att ladda ner Plex fungerar inte, dessutom hittar jag inget sätt att lägga in programvara i enheten (förutom möjligen att

Finns det något sätt att få igång Plex på min NAS så att jag kan se filmer på den via en Chromecast (som jag ännu inte har men gärna skaffar eftersom både min Tizzbird och min Boxee verkar har dött) eller är det bättre att skaffa någon annan mediabox (men då kommer jag knappast att kunna casta vilket är en funktion som jag skulle uppskatta)?

Kan Raspberry Pi vara ett vettigt alternativ (kostar ungefär lika mycket som en Chromecast och kan fungera på samma sätt enligt denna länk (men det verkar som om jag måste skaffa en extra strömförsörjning eftersom mina USB-laddare ger som mest 2A, Raspberry Pi kräver 2,5A).

Tillägg om Raspberry Pi
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickelVarg:

Jag har en Buffalo LZ-WXL3BA (firmware 1.73) och när jag söker efter Plex till den så hittar jag denna sida men den verkar vara inaktiv, länken för att ladda ner Plex fungerar inte, dessutom hittar jag inget sätt att lägga in programvara i enheten (förutom möjligen att

Finns det något sätt att få igång Plex på min NAS så att jag kan se filmer på den via en Chromecast (som jag ännu inte har men gärna skaffar eftersom både min Tizzbird och min Boxee verkar har dött) eller är det bättre att skaffa någon annan mediabox (men då kommer jag knappast att kunna casta vilket är en funktion som jag skulle uppskatta)?

Kan Raspberry Pi vara ett vettigt alternativ (kostar ungefär lika mycket som en Chromecast och kan fungera på samma sätt enligt denna länk (men det verkar som om jag måste skaffa en extra strömförsörjning eftersom mina USB-laddare ger som mest 2A, Raspberry Pi kräver 2,5A).

Det framgår ju via hemsidan att det är en Custom firmware för Buffalo Linkstation NAS:ar, dock ett nedlagt projekt. Man kan casta innehåll till en valfri mediabox, frågan är dock varför du skulle vilja det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Man kan casta innehåll till en valfri mediabox, frågan är dock varför du skulle vilja det.

Jag har massor med filmer på min NAS (det mesta finns inte tillgängligt på stream) och behöver hitta något bra sätt att se filmerna så det lutar nog mot att införskaffa en Raspberry Pi, det handlar om ekonomi eftersom det är tufft med pengar f.n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickelVarg:

Jag har massor med filmer på min NAS (det mesta finns inte tillgängligt på stream) och behöver hitta något bra sätt att se filmerna så det lutar nog mot att införskaffa en Raspberry Pi, det handlar om ekonomi eftersom det är tufft med pengar f.n.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid kolla på geekbuying.com där kan du köpa android baserade "tv boxar" för några hundralappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag köpte en Chromecast och håller på att experimentera med den på olika sätt och har upptäckt att emellanåt så laggar vanliga streamingtjänster vilket är störande så jag måste troligen förstärka wifi hemma...

Jag hittade en länk https://www.google.se/amp/s/www.androidauthority.com/how-to-s... som beskriver hur jag kan se mina filmer från NASen på Chromecast och det fungerar men bara på några få filmer så jag måste byta kodning på nästan alla filmer... suck...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annars kan man alltid ersätta Chromecasten med en RPi med plex på alternativt openelec.
Vad man nu föredrar.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Annars kan man alltid ersätta Chromecasten med en RPi med plex på alternativt openelec.
Vad man nu föredrar.

Jag har övervägt en sådan lösning men ex.vis om man läser i tråden https://sweclockers.com/forum/trad/1464316-rpi-for-plex-serve... så verkar det ändå inte bli en speciellt väl fungerande lösning, en RPI för uppspelning verkar fungera utmärkt men så fort den måste transcoda och skicka vidare så blir det lagg vilket innebär att man ändå måste koda om nästan alla filmer på NASen...

Jag ska skriva något under helgen som kodar om filmerna, det lär ta veckor att genomföra men det kommer det att vara värt i och med min begränsade budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickelVarg:

Jag har övervägt en sådan lösning men ex.vis om man läser i tråden https://sweclockers.com/forum/trad/1464316-rpi-for-plex-serve... så verkar det ändå inte bli en speciellt väl fungerande lösning, en RPI för uppspelning verkar fungera utmärkt men så fort den måste transcoda och skicka vidare så blir det lagg vilket innebär att man ändå måste koda om nästan alla filmer på NASen...

Jag ska skriva något under helgen som kodar om filmerna, det lär ta veckor att genomföra men det kommer det att vara värt i och med min begränsade budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör OpenElec på min och det fungerar bra faktiskt. Inte sött på något som den har problem med så här långt.
Dock kör jag inte 4K.