Är denna dator bra? (Asus Vivobook) Varför är ursprungspriset så lågt med tanke på komponenter? Behöver råd innan köp

Permalänk
Medlem

Är denna dator bra? (Asus Vivobook) Varför är ursprungspriset så lågt med tanke på komponenter? Behöver råd innan köp

Hej!

Undrar om denna är bra? https://www.webhallen.com/se/product/293515-Asus-VivoBook-S14...

Varför är den så billig med tanke på att den har en 256 GB SSD och ett MX150 grafikkort?
Hur är kvaliteten på Asus-datorer rent allmänt och specifikt i den här prisklassen och med dessa komponenter? Är de kända för att lida av vissa problem?
Är batteriet bättre än average?
Är materialet bra?

Datorn ska användas till studier (programmering på högskola). Om ni har något bättre tips så får ni gärna länka.

Permalänk
Medlem

Verkar ändå ha fått positiva recensioner. Antar att den får duga

Permalänk

@finally
Beror helt på vad du ska göra med den, Spela Nej.
Slösurfa och ordhantering/lättare bildhantering Ja.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

@Azzz1
Beror helt på vad du ska göra med den, Spela Nej.
Slösurfa och ordhantering/lättare bildhantering Ja.

Den ska användas till programmering på högskola, alltså ingen tung programmering.

Hitta denna också https://www.inet.se/produkt/1961833/lenovo-ideapad-320s-13-i5...

Vilken tror du är bättre?

Permalänk
Skrivet av finally:

Den ska användas till programmering på högskola, alltså ingen tung programmering.

Hitta denna också https://www.inet.se/produkt/1961833/lenovo-ideapad-320s-13-i5...

Vilken tror du är bättre?

det är samma CPU, samma grafikdel och lika mycket och snabbt RAM.
Men Asusen har lediga ramplatser så du kan kasta i en till eller en större modul, Lenovon verkar ha lött(?) ram och kan inte uppgraderas.
Asuesn har även större skärm.
Jag hade valt Asusen. jag har haft en Lenovo 320, dom känns ganska plastiga.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

det är samma CPU, samma grafikdel och lika mycket och snabbt RAM.
Men Asusen har lediga ramplatser så du kan kasta i en till eller en större modul, Lenovon verkar ha lött(?) ram och kan inte uppgraderas.
Asuesn har även större skärm.
Jag hade valt Asusen. jag har haft en Lenovo 320, dom känns ganska plastiga.

Borde inte Lenovon bli varmare också med tanke på att den är mindre och har samma grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Den ska användas till programmering på högskola, alltså ingen tung programmering.

Hitta denna också https://www.inet.se/produkt/1961833/lenovo-ideapad-320s-13-i5...

Vilken tror du är bättre?

Den andra pga större batteri och skärm.
Du behöver ingen portabel prestanda för studier om du gör det rätt.

Själv köpte jag en N4200 med komiskt stort 57wH batteri för 3500 ny.
Lätt värt även om skärmen är kass.

Permalänk
Skrivet av finally:

Borde inte Lenovon bli varmare också med tanke på att den är mindre och har samma grafikkort?

Njae, mest troligt inte och om den skulle det är det inte mycket varmare.
den är ju dessutom 2mm tunnare än Asusen

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Den andra pga större batteri och skärm.
Du behöver ingen portabel prestanda för studier om du gör det rätt.

Själv köpte jag en N4200 med komiskt stort 57wH batteri för 3500 ny.
Lätt värt även om skärmen är kass.

Skrivet av Utrymningsplan:

Njae, mest troligt inte och om den skulle det är det inte mycket varmare.
den är ju dessutom 2mm tunnare än Asusen

Kör på Asus då! Men är batteriet bra? Blir batteritiden sämre med ett dedikerat grafikkort?

Permalänk

Kör på asus, den suger perfekt för det du nämnde en dedikerad grafikkrets blir både varmare och strömtörstigare.
Den har 42wh batteri och lenovon (kan minnas fel) hade 32-33.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Överväg den här, dyrare men snyggt med tunn ram.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4991987

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Kör på Asus då! Men är batteriet bra? Blir batteritiden sämre med ett dedikerat grafikkort?

Bara om det användes, dvs om du ska spela, i övriga fall är det inte aktivt..
Annars är väl batteriet halvbra, skulle tro ca 4 till 6 timmar.

Tycker väl annars att MX150 är lite onödigt då det är ett ganska klent grafikkort, vore bättre med en modell utan detta, alt ett lite bättre grafikkort om man skulle vilja spela nån gång.

Finns två varianter av MX150 en som inte är mycket bättre än CPU grafiken och en variant som är ungefär som GT1030 desktopvarianten, och flesta laptop av den här typen har den klena varianten så rätt onödigt, finns nog mest där som ett försäljningsargument mest för mainstreem konsumenten...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bara om det användes, dvs om du ska spela, i övriga fall är det inte aktivt..
Annars är väl batteriet halvbra, skulle tro ca 4 till 6 timmar.

Tycker väl annars att MX150 är lite onödigt då det är ett ganska klent grafikkort, vore bättre med en modell utan detta, alt ett lite bättre grafikkort om man skulle vilja spela nån gång.

Finns två varianter av MX150 en som inte är mycket bättre än CPU grafiken och en variant som är ungefär som GT1030 desktopvarianten, och flesta laptop av den här typen har den klena varianten så rätt onödigt, finns nog mest där som ett försäljningsargument mest för mainstreem konsumenten...

Det kommer nog aldrig spelas på den. Tycker du alltså hellre att jag ska köpa en dator med integrerad grafik istället för MX150 om jag har en budget på 7,5-8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Kör på asus, den suger perfekt för det du nämnde en dedikerad grafikkrets blir både varmare och strömtörstigare.
Den har 42wh batteri och lenovon (kan minnas fel) hade 32-33.

Den blir väl varmare och drar mer ström bara om grafikkortet belastas väl? Dvs om man spelar på den vilket det inte ska göras.

Tror du att det hade varit bättre med integrerad grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4KUziel:

Överväg den här, dyrare men snyggt med tunn ram.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4991987

Tack för tipset men den går lite över budget. Har du tips på en för 7,5-8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Det kommer nog aldrig spelas på den. Tycker du alltså hellre att jag ska köpa en dator med integrerad grafik istället för MX150 om jag har en budget på 7,5-8k?

Om du hittar en lika bra utan MX100 för en något mindre peng, eller en något bättre för samma peng utan MX150 ja det är en bra idé.

Något bättre kan tex vara lite större SSD, större batteri osv, men ta inte en med sämre CPU, sämre skärm, undvik laptops med TN skärmar tex..

Här är tex en dator utan MX150 och har lite bättre batteri https://www.inet.se/produkt/1962864/lenovo-ideapad-330s-14-i5... aningen tyngre dock vilket nog beror på det lite större batteriet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du hittar en lika bra utan MX100 för en något mindre peng, eller en något bättre för samma peng utan MX150 ja det är en bra idé.

Något bättre kan tex vara lite större SSD, större batteri osv, men ta inte en med sämre CPU, sämre skärm, undvik laptops med TN skärmar tex..

Här är tex en dator utan MX150 och har lite bättre batteri https://www.inet.se/produkt/1962864/lenovo-ideapad-330s-14-i5... aningen tyngre dock vilket nog beror på det lite större batteriet.

https://www.webhallen.com/se/product/292107-Lenovo-IdeaPad-32...

Hitta denna annars. Den väger 1.2 kg vilket är lite bättre. Vad tror du? Bättre val än Asus?

Vet dock inte hur bra batteriet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

https://www.webhallen.com/se/product/292107-Lenovo-IdeaPad-32...

Hitta denna annars. Den väger 1.2 kg vilket är lite bättre. Vad tror du? Bättre val än Asus?

Vet dock inte hur bra batteriet är?

Batteriet är på 36 Wh i den dvs i den klenare skalan, bättre val än Asus nja, men antagligen inte sämre heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Batteriet är på 36 Wh i den dvs i den klenare skalan, bättre val än Asus nja, men antagligen inte sämre heller.

Grafikkortet är dock lite bättre i Asus eller? Så det borde sluka batteri snabbare? Och hur stor skillnad är det mellan 36 Whr och 43?

Vilken har bättre skärm vad gäller färger och ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Grafikkortet är dock lite bättre i Asus eller? Så det borde sluka batteri snabbare? Och hur stor skillnad är det mellan 36 Whr och 43?

Vilken har bättre skärm vad gäller färger och ljusstyrka.

Vilken skärm som är bäst vet jag inte, men bägge ska vara IPS

36 eller 43 kan betyda upp till en timmes gång extra.

MX150 i Asusen kommer ju inte användas, möjligen drar den något i "standby läge"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vilken skärm som är bäst vet jag inte, men bägge ska vara IPS

36 eller 43 kan betyda upp till en timmes gång extra.

MX150 i Asusen kommer ju inte användas, möjligen drar den något i "standby läge"

Dras mer mot Lenovo just nu då det känns som ett mer pålitligt märke så det blir nog den.