Permalänk
Medlem

RAPID Mode SSD, D eller C disken?

Tjena! Jag undrar om det är D eller C som jag borde Enabla Rapid mode på för att få så snabba laddtider som möjligt i spel.
Första tanken var amen D såklart i och med att spelet är installerat där men hur fungerar det egentligen när, texturer, kartor och annat laddas in i videominnet från en disk. Går datan från installationsfolder D till videominnet på grafikkortet eller går det via systemfiler/C och OS på vägen?

Hur funkar det.

250GB C: 840PRO disk för System och mindre program.
250GB D: 840PRO disk för Origin och Steam spel.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ingen eftersom det ger ingen märkbar skillnad och i retur äter RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ingen eftersom det ger ingen märkbar skillnad och i retur äter RAM.

Så vad är det bra för då?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Så vad är det bra för då?

Är ju bara en ramcache kan man säga. Det som finns i ramcachen är så snabbt som minnen kan leverera data men så fort cachen tar slut eller om ny info skall hämtas/skrivas på lagringsmedia så är det lagringsmediats prestanda som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är ju bara en ramcache kan man säga. Det som finns i ramcachen är så snabbt som minnen kan leverera data men så fort cachen tar slut eller om ny info skall hämtas/skrivas på lagringsmedia så är det lagringsmediats prestanda som gäller.

Okej men i vilka "real world" scenarion är det användbart? Asså dagligt spelande och surfande för mig då.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Okej men i vilka "real world" scenarion är det användbart? Asså dagligt spelande och surfande för mig då.

Både ock skulle jag vilja säga såvida du använder det på de lagringsmedia som fysiskt används.

Du kan ju aktivera Rapid Mode på ett lagringsmedia och sen kör du testprogram så ser du att hastigheten hux flux är jättesnabb men det är ju bara ditt RAM-minne som cachar lagringsmediat.

Lite krasst så kan du se detta som cacheminnet för SSD. Tar cacheminnet slut så tappar vissa SSD väldigt väldigt mycket prestanda.

Har du gott om RAM-minne och håller på med massor med saker vars operativsystemet använder sig av filer så kommer du uppleva en prestandaförhöjning.

Om man bör köra Rapid Mode på en dator som är överklockad och kan krascha lättare så hade iaf jag avstått Rapid Mode. Har inget belägg för det men sunda förnuftet säger att man borde låta bli. Är datorn stabil så är det väl bara att köra på. Testa vettja.