Noctua D15 vs Corsair Hydro H150i Pro: Fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

@makatech:

Har du någon bild på din setup?

Har ett par halvtaskiga, kan lägga upp senare eller imorgon förmiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

@makatech:

Har du någon bild på din setup?

Jag är ingen fotograf men varsågod... inte så mycket bling, bling påslaget men varje fall rgb aktiverad för h115i platinum fläktarna. Caset är det helsvarta be quiet! silent base 801 utan fönster. I övrigt har jag en nvme systemdisk och två st ssd på baksidan, därför det ser ganska tomt ut. Finns väl lite jag kan snygga upp med kablar etc när jag får ett par timmar över (tur att ni inte ser baksidan).

Angående nörderi och optimala fläktplaceringar: Det går att diskutera om det är bäst att sätta den extra 140mm fläkten under eller över radiatorn, nu sitter den under. Orsaken är att jag ville undvika att det flödar för mycket uppvärmd luft i riktning mot gpu och samtdigt pusha lite extra kallluft i riktning mot gpu men å andra sidan skulle lite luft mot ram minnen och vrm hållet inte skada, får se om jag orkar prova med ett byte och jämföra lite världen men inte nu.

Permalänk
Medlem

@makatech:

Det ser bra ut!

Skriv gärna om du kommer på några knep med h115i. Jag har inte dykt in på att hitta några mer avancerade saker för den, har mest låtit iCUE sköta jobbet eftersom den går svalt och tyst!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

@makatech:

Det ser bra ut!

Skriv gärna om du kommer på några knep med h115i. Jag har inte dykt in på att hitta några mer avancerade saker för den, har mest låtit iCUE sköta jobbet eftersom den går svalt och tyst!

Det jag ska göra vid tillfälle i iCUE är att göra en "Notification" så att datorn gör en automatisk shutdown mot ett "When temp value is:" värde man sätter själv, då kanske man möjligtvis kan rädda cpu'n om pumpen skulle sluta fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det jag ska göra vid tillfälle i iCUE är att göra en "Notification" så att datorn gör en automatisk shutdown mot ett "When temp value is:" värde man sätter själv, då kanske man möjligtvis kan rädda cpu'n om pumpen skulle sluta fungera?

Ja, den funktionen satte jag igång också, så datorn stänger av sig vid 95c tror inte jag kommer upp i den tempen om pumpen fungerar, möjligtvis med prime och hög oc!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Ja, den funktionen satte jag igång också, så datorn stänger av sig vid 95c tror inte jag kommer upp i den tempen om pumpen fungerar, möjligtvis med prime och hög oc!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ställde du det värdet så högt?? Jag tror jag kommer sätta min gräns minst 10 grader lägre, med den här aio'n krävs det jäkligt mycket för att cpu'n ska kunna bli så varm, i så fall under en kraftig överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Varför ställde du det värdet så högt?? Jag tror jag kommer sätta min gräns minst 10 grader lägre, med den här aio'n krävs det jäkligt mycket för att cpu'n ska kunna bli så varm, i så fall under en kraftig överklockning.

Kör med en 9900k, så den kan ju bli väldigt varm om man om man kör en oveclock på den, men kan säkert sänka den gränsen lite!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Kör med en 9900k, så den kan ju bli väldigt varm om man om man kör en oveclock på den, men kan säkert sänka den gränsen lite!

Skickades från m.sweclockers.com

En 9900K, jag förstår... ingen mer förklaring behövs.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ganska många i denna tråd skrivit negativa kommentarer om ljudnivån hos aio system så måste jag dra en totalt motsatt slutsats hittills:

Det bästa med h115i platinum systemet är att den ger bra kylning samtidigt som den är behagligt (mycket) tyst.

Så länge man inte behöver köra pumpen (och fläktarna) i extreme performance mode är det inga problem med ljudnivån. Vill man ha mera tryck i systemet under rejäl överklockning så får man väl köra pumpen i extreme mode och göra fläktkurvor för de två fläktarna, en form av kompromiss.

Nu tror jag inte att jag kommer behöver skriva mera i denna tråd, case closed.

Permalänk
Medlem

Ok, den kyler bra med bra ljudnivå, provar t.o.m en push pull config men jag gillar inte iCUE programvaran, dessutom läst om en konstig usb bug med iCUE relaterat till just h115i platinum och vissa av rgb effekterna, även Steam programvaran sägs kunna påverka (ja, helskumt).

Får se om jag antingen enbart drar ur rgb kontakterna eller om jag låter bios/uefi styra hela aio systemet. Tycket att det borde räcka med att jag dra ur usb kontakten för iCUE och istället kopplar sladdarna från aio fläktarna till moderkortets fläktkontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, den kyler bra med bra ljudnivå, provar t.o.m en push pull config men jag gillar inte iCUE programvaran, dessutom läst om en konstig usb bug med iCUE relaterat till just h115i platinum och vissa av rgb effekterna, även Steam programvaran sägs kunna påverka (ja, helskumt).

Får se om jag antingen enbart drar ur rgb kontakterna eller om jag låter bios/uefi styra hela aio systemet. Tycket att det borde räcka med att jag dra ur usb kontakten för iCUE och istället kopplar sladdarna från aio fläktarna till moderkortets fläktkontakter?

Kör bara med corsair link till min h150i pro, det finns icue till den men jag har inte brytt mig då jag sätter fasta färger på RGB och Link klarar det man behöver utan strul.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör bara med corsair link till min h150i pro, det finns icue till den men jag har inte brytt mig då jag sätter fasta färger på RGB och Link klarar det man behöver utan strul.

Perfekt, jag ska prova senare, tror att på download sektionen för H115i platinum (på Corsairs hemsida) så fanns det bara iCUE + en manual att välja, det var därför jag tog iCUE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade kört på luft definitivt, min enda erfarenhet av AIO kylare var ett Antec Kühler 620 tror jag det var för några år sen. Visst tempsen var helt ok, men den väsnades så in i h*****e. Detta var ju åtminstone 5 år tillbaka, så det är möjligt att jag drar alla oförskämt över en kam och det finns garanterat dom som är tysta.

Min gör fortfarande god tjänst i extra datorn. Bytte fläkten till en Gentle Typhoon direkt och kylningen blev ljudlös. Säkert 10 år sedan jag köpte den.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör bara med corsair link till min h150i pro, det finns icue till den men jag har inte brytt mig då jag sätter fasta färger på RGB och Link klarar det man behöver utan strul.

Enligt Corsairs forum så fungerar inte H115i Platinum med Corsair Link och om jag förstår det korrekt är Corsair Link flaggat som "End of life"?

Dock verkar det inte vara Corsair anställda i det här forumet utan entusiaster och betatestare? (som väl dock står i kontakt med Corsair) Jag ställde en fråga och svaret ser du i denna tråd:
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=183309

Buggen som drabbar H115i Platinum står beskrivet i denna tråd men sannolikt kan man undvika buggen genom att enbart använda "Static" ljus och inte de olika RGB effekterna.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412

Jag kör ett tag med enbart static ljus så får jag ser hur den lirar, om något strular så kommer jag försöka att låta hela systemet gå mot bios/uefi och inte blanda in någon Corsair programvara överhuvudtaget, då pluggar jag ur usb sladden helt och kopplar in fläktarna på moderkortets pwm kontakter och ser vad som händer. (nja, jag kommer läsa på lite först i så fall...) Eftersom jag kör alla chassifläktar genom casets fläktkontroller/hub så har jag ett par pwm kontakter lediga.

Permalänk
Medlem

H115i Platinum är gjord för att fungera med iCUE, tror inte den fungerar bra med Corsair Link programvaran.

Hur som helst har jag nu helt skippat/avinstallerat iCUE och går istället mot uefi/bios/moderkort. Kör fläktarna i push pull och ett par fläktar är kopplade via y kablar mot cpu headern och det andra paret mot cha2 headern. Försökt synka fläktarna så att de har samma hastighet.

Tror bestämt att pumpen kör i quiet mode som default vilket passar mig helt utmärkt, den prestandan duger för mig med bra ljudnivå.

Två saker jag kommer sakna med iCUE:
1. Jag kommer inte kunna uppdatera firmware för aio systemet nu nu utan att öppna caset och plugga in usb sladden samt installera iCUE.
2. Kan inte heller använda den mycket vettiga funktionen i iCUE där man ställer in att datorn ska göra en shutdown vid en viss cpu temperatur.

Hur som helst, jag gillar ändå den här setupen nu när hela aio systemet inte behöver en speciell programvara som dessutom varit lite småbuggig för att fungera (iCUE). RGB static färgen som jag satte som hardware default ligger kvar i aio systemet nu trots avinstallation av iCUE, inga problem.

Jag kommer sannolikt komma tillbaka till iCUE i framtiden men nu kör jag så här ett tag.

Permalänk
Medlem

@makatech:
Själv har jag haft några dåliga erfarenheter än så länge med min H115i Platinum. Hör ett knastrande ljud från pumpen. Vid quietmode låter det rätt tydligt medans vid extrememode så har de inte samma höga intervaller men det knastrar. Misstänker att det är luftbubblor i pumpen som gör detta.

Hör du något från din pump? Hummande ljud kan jag ta men detta är fan en dealbreaker med tanke på att min Pro är/var knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden till att fråga en grej. Räcker det inte med en Noctua NH-U12S eller kanske till och med U9 för att kyla ner tex en ryzen 2700x och hålla bra temps (under 70) om man bara kör stock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd men min D15, hade en corsair h110 innan, den låter som en jetmotor jämfört med D15. Skiljer inte mer än någon enstaka grad i värme heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Ursäkta att jag lånar tråden till att fråga en grej. Räcker det inte med en Noctua NH-U12S eller kanske till och med U9 för att kyla ner tex en ryzen 2700x och hålla bra temps (under 70) om man bara kör stock?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du lika gärna köra med stock kylaren Wraith Prism och spara dom pengarna, den är helt ok för ändamålet att bara köra stock. Du kan få den extra tyst genom att undervolta processorn så att den sällan blir varm vilket brukar fungera bra med Ryzen.

Jag investerade i en dyrare kylare för att jag vill ligga på gränsen av vad cpun klarar och då låter det en del om stock kylaren under load. Dark Rock Pro 4 märker inte ens att det pågår något load, den är lika tyst hela tiden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

@makatech:
Själv har jag haft några dåliga erfarenheter än så länge med min H115i Platinum. Hör ett knastrande ljud från pumpen. Vid quietmode låter det rätt tydligt medans vid extrememode så har de inte samma höga intervaller men det knastrar. Misstänker att det är luftbubblor i pumpen som gör detta.

Hör du något från din pump? Hummande ljud kan jag ta men detta är fan en dealbreaker med tanke på att min Pro är/var knäpptyst.

Hmmm, sannolikt luftbubblor, frågan är om de försvinner efter en tids användning... annars kanske bäst att reklamera? Jag har min radiator installerad i fronten på mitt case, du? Jag är nöjd med min, inga skumma pumpljud som jag stör mig på kommer ut från mitt be quiet silent base 801 case, kör dock enbart pumpen i quiet mode.

Kör en ganska blygsam 3,95GHz OC just nu på min Ryzen 5 1600X och den stabiliserar cpu temp på ca 61-62 i Stress FPU testet (Aida 64) med aio pump på quiet mode. Snitt idle temp på min 1600X cpu 25.1 grader nu efter att ha varit på ca 2-3 timmar. Hmm, tror varje fall min aio pump går i quiet mode nu när jag helt pluggat ut den från iCUE och låter uefi/moderkortet driva den men inte helt hundra.

Jag är nöjd med hela min dator just nu, en orgie i fläktar men kör dem i lågt rpm, tillräckligt låg ljudnivå och be quiet caset hjälper till lite så klart även om jag ofta kör med frontluckan borta för ett betydligt bättre luftflöde (supersnabb/enkel att ta av och sätta på).

Permalänk
Medlem

Jag använde de där 900grams kopparbergen en gång i tiden, låga raminnen och moderkortsdesign mm slipper man iaf tänka på med aio. har haft antec 620(pajade) corsair h80i nzxt x61 och nu den första som är tyst i grundutförande corsair h115iplatinum. skulle personligen aldrig gå tillbaka till en tornkylare bara för att jag är bekväm utav mig. pumpen gav upp på x61 efter 3 år h80i sitter i yngsta sonens dator och har nu funkat i 6år

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Jag använde de där 900grams kopparbergen en gång i tiden, låga raminnen och moderkortsdesign mm slipper man iaf tänka på med aio. har haft antec 620(pajade) corsair h80i nzxt x61 och nu den första som är tyst i grundutförande corsair h115iplatinum. skulle personligen aldrig gå tillbaka till en tornkylare bara för att jag är bekväm utav mig. pumpen gav upp på x61 efter 3 år h80i sitter i yngsta sonens dator och har nu funkat i 6år

Kul, du har en H115i Platinum nu och är också nöjd?

Permalänk
Medlem

@makatech: ja faktiskt skitnöjd köpte den på blackfriday typ 200kr billigare har dock ingen värstingdator 4790K med boost på alla kärnor till 4,6 och ett gammalt sunkigt 1060 3GB. har fractalt node 804 chassi och fick dock borra upp nya hål för att få plats med radiatorn i dualchambern.och ja den är tyst hör bara grafikortet asus dual oc1060

felstavning
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

@makatech:
Själv har jag haft några dåliga erfarenheter än så länge med min H115i Platinum. Hör ett knastrande ljud från pumpen. Vid quietmode låter det rätt tydligt medans vid extrememode så har de inte samma höga intervaller men det knastrar. Misstänker att det är luftbubblor i pumpen som gör detta.

Hör du något från din pump? Hummande ljud kan jag ta men detta är fan en dealbreaker med tanke på att min Pro är/var knäpptyst.

knastrande är definitivt luft i pumpen, prova att luta chassiet lite under gång så radiatorn blir högsta punkten helt, vicka lite fram & tillbaka om det behövs. Hade detta på min h150i Pro men efter jag "luftat" det så vart den knäpptyst. tänk bara på att vara försiktig om du har en vanlig HDD i burken, de brukar inte gilla för kraftig rörelse av datorn under drift.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

@makatech:
Själv har jag haft några dåliga erfarenheter än så länge med min H115i Platinum. Hör ett knastrande ljud från pumpen. Vid quietmode låter det rätt tydligt medans vid extrememode så har de inte samma höga intervaller men det knastrar. Misstänker att det är luftbubblor i pumpen som gör detta.

Hör du något från din pump? Hummande ljud kan jag ta men detta är fan en dealbreaker med tanke på att min Pro är/var knäpptyst.

Om inte tipsen från @tellus82 hjälper så kan du också slänga iväg en fråga på Corsairs forum, gissar dock att de kommer ge ett tips likt vad du redan fått först och främst. Kvalitén på Corsairs forum är lite varierande, inte riktigt fattat vilka som svarar där, känns som entusiaster och betatestare som har någon form av kontakt med Corsair vid behov, något flummigt även om de är vänliga.
http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=155

Men känner du tveksamhet med h115i platinum så kan det vara bäst att försöka byta så snabbt som möjligt? Tex h150i pro rg verkar vara ett bra aio, jag velade mellan den och h115i platinum själv. Finns så klart en rad andra märken än Corsair också även om många pumpar ändå tillverkas av Asetek (lite olika generationer av pumpar på marknaden nu tror jag), just h115i platinum har dock en pump från CoolIT.

Permalänk
Medlem

Fördel: Noctua D15 ger ett konstant lågmält surrande (från ljudlöst till hörbart beroende på inställning) samt kyler det extremt bra.

Personligen hade jag kört på Noctua D15.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Fördel: Noctua D15 ger ett konstant lågmält surrande (från ljudlöst till hörbart beroende på inställning) samt kyler det extremt bra.

Personligen hade jag kört på Noctua D15.

Skulle vara intressant att prova en D15 på exakt min dator och min nuvarande setup för att enklare kunna jämföra ljudnivå och hur bra respektive system kyler under tung cpu last men det blir svårt i praktiken.

En sak är varje fall klar och det är att h115i Platinum kyler min lilla blygsamma Ryzen 5 1600X riktigt, riktigt bra även med pump i quiet mode. Från min gamla (dock taniga) lufkylare är nog skillnaden under tung cpu load ca 20 grader celsius. Kör min 1600X på 3,95GHz nu som en form av vardagssetup och under Stress FPU testet (Aida 64) så stabiliseras cpu temp på ca 61-62 grader, tror att det var ca 20 grader högre tidigare med lite lägre OC. Relativt liknande temps med prime 2.66 dock inte provat med smått brutala prime95 ännu (jag är dock lite skeptisk till prime95). Med en mera strömslukande cpu med mera kärnor skulle det säkert sett annorlunda ut, min 1600X verkar vara en enkel match.

Jag betvivlar inte det minsta att den smått legendariska Noctua D15 är riktigt bra, mera att det vore kul att jämföra (under max cpu load). Det var kanske inte det vettigaste (eller mest ekonomiska) valet men kände att jag var nyfiken på ett prova ett aio system helt enkelt.

Ser nu att @tellus82 verkar få 15 grader svalare än en Noctua D15 med sin Corsair H150i Pro RGB (under hård cpu last), 15 grader är en hel del...
#17410281

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skulle vara intressant att prova en D15 på exakt min dator och min nuvarande setup för att enklare kunna jämföra ljudnivå och hur bra respektive system kyler under tung cpu last men det blir svårt i praktiken.

En sak är varje fall klar och det är att h115i Platinum kyler min lilla blygsamma Ryzen 5 1600X riktigt, riktigt bra även med pump i quiet mode. Från min gamla (dock taniga) lufkylare är nog skillnaden under tung cpu load ca 20 grader celsius. Kör min 1600X på 3,95GHz nu som en form av vardagssetup och under Stress FPU testet (Aida 64) så stabiliseras cpu temp på ca 61-62 grader, tror att det var ca 20 grader högre tidigare med lite lägre OC. Relativt liknande temps med prime 2.66 dock inte provat med smått brutala prime95 ännu (jag är dock lite skeptisk till prime95). Med en mera strömslukande cpu med mera kärnor skulle det säkert sett annorlunda ut, min 1600X verkar vara en enkel match.

Jag betvivlar inte det minsta att den smått legendariska Noctua D15 är riktigt bra, mera att det vore kul att jämföra (under max cpu load). Det var kanske inte det vettigaste (eller mest ekonomiska) valet men kände att jag var nyfiken på ett prova ett aio system helt enkelt.

Ser nu att @tellus82 verkar få 15 grader svalare än en Noctua D15 med sin Corsair H150i Pro RGB (under hård cpu last), 15 grader är en hel del...
#17410281

Med pumpen i balanced läget skiljer det 15 grader till h150i's fördel, sätter jag systemet i performance läget kyler den ännu bättre, vid denna last så orkar dock inte D15 att kyla den mängd värme som skapas och du får en "thermal runaway", h150i är dock lite speciell vid just högt strömuttag och det är inte många andra kylare som kommer nära, det enda är custom loop. Länkade lite tester tidigare i tråden där man fått exakt samma resultat som jag fått.

#17664357

Skrev också om erfarenhet vad det gäller temp i detta inlägg
#17668641

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vilken jävla soppa detta med H115i Platinum och PRO

Efter att aha testat alla slags knep (skaka pumpen, radiatorn i extreme-läget i diverse olika ställningar) så bestämde jag mej för att ge upp. Jag packade ihop Plm och satte tillbaka PROen i datorn. När jag väl packade ihop Plm så stängdes datorn av. Startade den igen och PRO blinkar rött och vägrar starta. Datorn stänger av sig för att den blir för varm. =/

Jag öppnar upp allt igen och kollar om nån kabel har gått lossnat men nej. Den vägrar "starta" vilket får CPUn att överhätta och stänga av sig själv. Kollar alla kablar igen för att se att det inte fastnat nå hår eller annat skit i dem. Nej, allt är ok.

Jag får lite puls och börjar se framför mej någon på inet.se plocka upp två kylare från "employed" och tänka "vilken sopa är det som pajar två pumpar?" Jag sansar mej och gräver fram den gamla stock-kylaren, tar bort PROen, sätter fast stockkylaren. Datorn startar som den ska.

Kopplar i SATA och USB till kylaren. Hittar den i Icue. Vägrar fortfarande starta. Uppdaterar Firmware och vips....!!! DEN LEVER! =D Tar bort stocken och sätter tillbaka PROen Någon som kan veta vad som var felet?

Min teori är att PROen lyckats få i sig PLMens Firmware via Icue och ballat ur.

Lyckades testa båda pumparna bra innan jag byttet. Lite tankar.

Platinum
- Mer RGB på blocket med olika teaman, riktigt snyggt!
- 2000RPM RGB fläktar med riktigt bra tryck, kopplas in direkt i Pumpen så ingen Lighting controller behövs
- Längre kablar till fläktarna vilket uppskattades
- Kablarna till fläktar, cpu_fan, SATA är på toppen vilket gör det kabeldragningen fulare
- Inget Corsair LINK stöd. Enbart Icue (LINK ska ändå upphöra som program)
- Annan slangdragning från pump till reservoar, enligt mej sämre estetisk för frontmontering men bättre för topp.
- CoolIT pump istället för Asetek Gen 6 pump, med mer RPM. Dock oförmögen att gå under 2300rpm.
- Inget Balance läge på pumpen, Quiet eller Extreme! (WTF?!)
- Större block
- Pumpen låter mer än PRO enligt Corsair själva. WTF?! (Källa: Corsairfolk på reddit och corsairs forum.)
- Kostnad ca 1692:-

PRO
- Fläktar med mindre tryck, dock fortfarande väldigt tysta och gör sitt.
- Nästan helt tyst pump! (dovt hummande ljud)
- Pump som går ner i ca 1200rpm i Quiet.
- 0-2 grader sämre än Platinum
- Kostar ca 1149:-

Synd att PLMen jag fick knastrade och inte hummade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vilken jävla soppa detta med H115i Platinum och PRO

Efter att aha testat alla slags knep (skaka pumpen, radiatorn i extreme-läget i diverse olika ställningar) så bestämde jag mej för att ge upp. Jag packade ihop Plm och satte tillbaka PROen i datorn. När jag väl packade ihop Plm så stängdes datorn av. Startade den igen och PRO blinkar rött och vägrar starta. Datorn stänger av sig för att den blir för varm. =/

Jag öppnar upp allt igen och kollar om nån kabel har gått lossnat men nej. Den vägrar "starta" vilket får CPUn att överhätta och stänga av sig själv. Kollar alla kablar igen för att se att det inte fastnat nå hår eller annat skit i dem. Nej, allt är ok.

Jag får lite puls och börjar se framför mej någon på inet.se plocka upp två kylare från "employed" och tänka "vilken sopa är det som pajar två pumpar?" Jag sansar mej och gräver fram den gamla stock-kylaren, tar bort PROen, sätter fast stockkylaren. Datorn startar som den ska.

Kopplar i SATA och USB till kylaren. Hittar den i Icue. Vägrar fortfarande starta. Uppdaterar Firmware och vips....!!! DEN LEVER! =D Tar bort stocken och sätter tillbaka PROen Någon som kan veta vad som var felet?

Min teori är att PROen lyckats få i sig PLMens Firmware via Icue och ballat ur.

Lyckades testa båda pumparna bra innan jag byttet. Lite tankar.

Platinum
- Mer RGB på blocket med olika teaman, riktigt snyggt!
- 2000RPM RGB fläktar med riktigt bra tryck, kopplas in direkt i Pumpen så ingen Lighting controller behövs
- Längre kablar till fläktarna vilket uppskattades
- Kablarna till fläktar, cpu_fan, SATA är på toppen vilket gör det kabeldragningen fulare
- Inget Corsair LINK stöd. Enbart Icue (LINK ska ändå upphöra som program)
- Annan slangdragning från pump till reservoar, enligt mej sämre estetisk för frontmontering men bättre för topp.
- CoolIT pump istället för Asetek Gen 6 pump, med mer RPM. Dock oförmögen att gå under 2300rpm.
- Inget Balance läge på pumpen, Quiet eller Extreme! (WTF?!)
- Större block
- Pumpen låter mer än PRO enligt Corsair själva. WTF?! (Källa: Corsairfolk på reddit och corsairs forum.)
- Kostnad ca 1692:-

PRO
- Fläktar med mindre tryck, dock fortfarande väldigt tysta och gör sitt.
- Nästan helt tyst pump! (dovt hummande ljud)
- Pump som går ner i ca 1200rpm i Quiet.
- 0-2 grader sämre än Platinum
- Kostar ca 1149:-

Synd att PLMen jag fick knastrade och inte hummade.

Dramatiskt, jag har tyvärr inget vettigt att tillföra förutom gissningar, H115i Platinum är mitt första aio system.

Hur ska du göra, kommer du att reklamera H115i Platinum, det kanske är det vettigaste?