Pannlampa för löpning och allmän användning?

Permalänk
Medlem

Gissar att du avser NiMh-batterier och inte akaline-batterier. i högeffektsförbrukning så är NiMh-batterier alltid bättre än akaline-batterier.

Om vi tar exemplet med 2.4 Ah AA-batteri så är genomsnittliga urladdningen 1.1 Volt vilket ger 2.64 Wh/cell

Vi säger att lampan har 3 AA-celler vilket då 3*2.64Wh = 7.9 Wh totalt.

En LiIon-cell på 2.4 Ah har genomsnittlig spänning på 3.7 Volt och med samma räknande så blir det 3.7 Volt * 2.4 Ah = 8.88 Wh.

Skillnaden betydligt mindre än tidigare exempel med AAA-NiMh-batterier och petzl core, men ändå vinner LiIon-batteriet.

börja man mäta volym och vikt dessutom så är troligen LiIon-batteriet bättre i båda avseende i jämförelse med NiMh.

Sedan brukar marknadsförda NiMh-batterier anges både 100 - 200 mAh (och för 3000 mAh-batterier till 500 mAh) för mycket på etiketten gentemot det uppmätta och de som höll närmast sanningen var faktiskt Sanyo eneloop (innan de försvann in i panasonic och tillverkningen flyttades från Japan)

Japanska fabriken (idag FDK) som gjorde sanyo-batterierna förut är nu underleverantörer till en rad 'noname' inklusive Ikeas batterier LADDA - som i olika tester sägs vara väl i klass med Saynos gamla eneloop-batterier - som på sin tid var bland de jämnaste mellan cellerna och bästa man kunde köpa i NiMh-batteriväg.

När det gäller NiMh-batterier så var Sanyos klart bäst (och dagens noname motsvarigheter som kommer från japanska fabriken FDK som Ikeas LADDA), därefter GP recyko - och resten kan man skita i... Varta gör skitbatterier rent ut sagt tillsammans med butikkedjors egna 'batterier' ( som kjell o company, biltema mfl.) då det förmodligen är samma tillverkare...

Det finns en liten men mycket viktig detalj som gör FDK-batterierna bättre än de flesta andra konkurrenter - de har en urladdningsspänning som ligger ca 0.1 Volt/cell högre än konkurrenterna och det är jätteviktigt och kan vara skillnaden mellan att apparaten stänger av sig redan vid 50% kvar i batteriet pga. för låg spänning eller att man tömt batteriet till mer än 80% innan den börja klaga...

Dessutom har FDK-batterierna exellent långtidslagringsbarhet - mycket bättre än någon annan LSD-batteri av NiMh-typ - åter igen de som tillverkar cellerna åt Varta är skit, med ojämn kvalitet mellan cellerna i samma förpackning och med en självurladdning i en takt som de borde skämmas över i att använda order low self discharge på förpackningen - har gett Varta chans i alla fall 3 gånger i olika perioder för att vara säker på att inte köpa samma batch - men...

Om du köper NiMh-batterier - köp batterier som du _vet_ är tillverkade av Japanska FDK (tex. IKEA LADDA) - för priset är inte mycket dyrare än skräpbatterierna, nackdel - tja de skryter inte med 3000 mAh som de flesta andra märken skryter med men ändå aldrig når upp till mer än kanske i bästa fall 2500 mAh vid verklig test, utan FDK batterier är mer modesta i området 1900 - 2400 mAh, men så får man också ut det mesta av utlovade kapaciteten, också för att de är ca 0.1 Volt högre polspänning under urladdning gentemot andra tillverkare..

Permalänk
Medlem

Själv kör jag också en kina lampa med 4 leds i som, drivs av litiumbatterier (4x18650) 2sp
Har en äldre med en led också från kina men används inte ofta nu förtiden.

Ett par länkar till ledlampor...
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/c...
http://www.clasohlson.com/se/Pannlampa-Silva-Trail-4/36-7427

Skulle aldrig köpa ledlampor med vanliga batterier om det ska vara högre lumen på dom då.

Och ett tips för ni som inte känner till det så är Ikeas "ladda" NMHR batterier mkt bra läste jag någonstans på nätet. De ska tydligen tillverkas i samma fabrik som Eneloops batterier vilka ska hålla en hög kvalitet. Om man ändå vill köra med vanliga AA/AAA batterier menar jag.

//Bikerrog

Oopps såg nu att xxargs skrev om ikea batterierna i ett tidigare inlägg, ja ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du räknar inte rätt, hur många ameretimmar ett batteri har säger inte allt om kapaciteten, ett litiumbatteri har högre cellspänning så det innehåller fler watttimmar om du jämför det med ett vanligt batteri med 1,5V spänning som har samma antal amperetimmar.
Du behöver alltså räkna wattimmar och inte enbart amperetimmar när du jämför batterikapacitet för det är ju energiinnehållet som är det intressanta i en sådan jämförelse.

Det finns även andra skillnader som hur spänningen faller när batteriet laddas ur, litiumbatterier har väldigt lågt spänningsfall när de laddas ur och de mer eller mindre tvärdör när de är tomma medan torrbatterier tappar spänning mer gradvis.

Dina AA batterier innehåller 1,5 x 1,3 = 1,95 Wh till 1,5 x 2,6 =3,9 Wh (Om det är 1,5V och inte nått laddbart med lägre spännig)
Litiumbatteriet har antagligen en spänning på 3-3,6 V och en sådan cell innehåller då som minst 3 x 2,4 = 6,8 Wh
Det är alltså betydligt mer energi i varje litiumcell, du behöver alltså inte ha lika många för att få samma antal Wh vilket gör att du kan spara vikt/storlek eller om du har ett batteripaket som har samma fysiska storlek/vikt så får du längre lystid på lampan.

Aha, då fattar jag!

Men då får det bli Litium kassetten, så köper jag till AA kassetten när batteriet blir kasst.

Tack!

Skrivet av xxargs:

Gissar att du avser NiMh-batterier och inte akaline-batterier. i högeffektsförbrukning så är NiMh-batterier alltid bättre än akaline-batterier.

Om vi tar exemplet med 2.4 Ah AA-batteri så är genomsnittliga urladdningen 1.1 Volt vilket ger 2.64 Wh/cell

Vi säger att lampan har 3 AA-celler vilket då 3*2.64Wh = 7.9 Wh totalt.

En LiIon-cell på 2.4 Ah har genomsnittlig spänning på 3.7 Volt och med samma räknande så blir det 3.7 Volt * 2.4 Ah = 8.88 Wh.

Skillnaden betydligt mindre än tidigare exempel med AAA-NiMh-batterier och petzl core, men ändå vinner LiIon-batteriet.

börja man mäta volym och vikt dessutom så är troligen LiIon-batteriet bättre i båda avseende i jämförelse med NiMh.

Sedan brukar marknadsförda NiMh-batterier anges både 100 - 200 mAh (och för 3000 mAh-batterier till 500 mAh) för mycket på etiketten gentemot det uppmätta och de som höll närmast sanningen var faktiskt Sanyo eneloop (innan de försvann in i panasonic och tillverkningen flyttades från Japan)

Japanska fabriken (idag FDK) som gjorde sanyo-batterierna förut är nu underleverantörer till en rad 'noname' inklusive Ikeas batterier LADDA - som i olika tester sägs vara väl i klass med Saynos gamla eneloop-batterier - som på sin tid var bland de jämnaste mellan cellerna och bästa man kunde köpa i NiMh-batteriväg.

När det gäller NiMh-batterier så var Sanyos klart bäst (och dagens noname motsvarigheter som kommer från japanska fabriken FDK som Ikeas LADDA), därefter GP recyko - och resten kan man skita i... Varta gör skitbatterier rent ut sagt tillsammans med butikkedjors egna 'batterier' ( som kjell o company, biltema mfl.) då det förmodligen är samma tillverkare...

Det finns en liten men mycket viktig detalj som gör FDK-batterierna bättre än de flesta andra konkurrenter - de har en urladdningsspänning som ligger ca 0.1 Volt/cell högre än konkurrenterna och det är jätteviktigt och kan vara skillnaden mellan att apparaten stänger av sig redan vid 50% kvar i batteriet pga. för låg spänning eller att man tömt batteriet till mer än 80% innan den börja klaga...

Dessutom har FDK-batterierna exellent långtidslagringsbarhet - mycket bättre än någon annan LSD-batteri av NiMh-typ - åter igen de som tillverkar cellerna åt Varta är skit, med ojämn kvalitet mellan cellerna i samma förpackning och med en självurladdning i en takt som de borde skämmas över i att använda order low self discharge på förpackningen - har gett Varta chans i alla fall 3 gånger i olika perioder för att vara säker på att inte köpa samma batch - men...

Om du köper NiMh-batterier - köp batterier som du _vet_ är tillverkade av Japanska FDK (tex. IKEA LADDA) - för priset är inte mycket dyrare än skräpbatterierna, nackdel - tja de skryter inte med 3000 mAh som de flesta andra märken skryter med men ändå aldrig når upp till mer än kanske i bästa fall 2500 mAh vid verklig test, utan FDK batterier är mer modesta i området 1900 - 2400 mAh, men så får man också ut det mesta av utlovade kapaciteten, också för att de är ca 0.1 Volt högre polspänning under urladdning gentemot andra tillverkare..

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här för hundpromenader i mörkret, lyser bra och går även att sätta på cykelstyret.

https://www.bearskin.se/sv/artiklar/bearskin-head-torch.html

Lyckas inte vända på bilden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiden:

Har provat diverse kinalampor, de flesta fungerar bra till en början men har aldrig varit av samma kvalite.

Se det här testet gjort av valostore för mer info om kinalampor vs "märkeslampa"

https://www.valostore.se/ficklampa_pannlampa_kina_vs_kvalitet...

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en kinalampa, risken är stor att något strular efter några gångers användande.

Köper man en silva eller bikeray så blir man nästan garanterat nöjd, vill man ha rejälare grejer så rekommenderas ledx alternativt lumonite.

Har aldrig haft problem med att en lampa/batteri blivit för kall under träning/tävling.

Du tror inte att valostore som lever på att sälja dyra kinalampor gör ett något vinklat test? Rätt så säker på att batteriet är det som ger så stor skillnad på resultatet.