Arbetsförmedlingen sätter mig på "arbetsträning" i 3mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

"Bara ursäkter" Då borde väl du jobba inom företag som utför just stöd och matchning för långtidsarbetslösa? Du har ju alla svaren.

Stöd och Matchning är ett skitprogram riktat till stora företag. Detta är inte bara min åsikt utan även Arbetsförmedlingen själva. Att dela upp 200 000 människor i fyra kategorier är lika fel som att ge en bagare lite mjöl och en bunke och säga "baka vad du vill". Förvaring av människor kallas det programmet. Det är inte ett program jag tar i ens med tång. Jag skapade en tråd här om helgen där jag berättade att jag skulle träffa myndigheter och andra organisationer och förklara för dem att de har fel - där ingick bland annat representanter från Arbetsförmedlingen - så ja, jag har gjort vad du pratar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

Vaddå brist på folk? Bor i en "storstad" och inte är det brist.. det är för många arbetslösa och för få antal arbeten. Det finns heller inga nya bostäder för både nyanlända och studerande/inneboende. Går heller inte flytta utan ett par hundra k i investering på en lägenhet.

Nej arbetsmarknaden är inget nollsummespel, där det finns ett visst bestämt antal arbeten.

Just nu under den ovanligt stora högkonjunktur så är det ej för många arbetslösa som går under kategorin.
Helt frisk, bra utbildning minst 2år YH, ej nära pensionen, behärskar svenska språket bra o.s.v

Tillhör man den gruppen ovanför och klagar på arbetsmarknaden nu när högkonjunkturen är högst sedan hur länge som helst. Så ser jag lite som att beklaga sig hur extremt kalt det är i sverige just nu och det är jobbigt att ens gå ut i kylan och handla mat.. Vänta då tills slutet av januari.

Samma sak gäller arbetsmarknaden, är det stentufft just nu att få jobb, vänta då tills lågkonjunkturen..
Man kan även fråga sig när det har varit enklare för en person inom den kategorin jag nämnde att få arbete än just nu?

Alla långtidsarbetslösa har inte minst 2 årig yh, men då får de försöka ta detta. Vissa har handikapp och olika slag och då blir det tufft.

*edit*
Det jag säger förenklat är att jag tror lågkonjunkturen snart kommer och många kommer få det riktigt stentufft på arbetsmarknaden, detta blir inte alls roligt. Men att gnälla på att det är stentufft just nu och man har långt kvar till pension, så får man allt planera ut någon lösning som kan vara att börja studera.

Förutom lågkonjunktur så kommer automatisering, självkörande bilar och tiotusentals olika förare kan bli arbetslösa. Så min poäng är vänta ej på bättre arbetsmarknadstider utan gör det man just nu kan för att förbättra ens chanser.

Permalänk
Medlem

Lugn killen efter dina 3 mån så kommer du få förlängd tid kanske 3-6 månader

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk

Om man blir sjukskriven nollställs tiden som arbetslös hos arbetsförmedlingen. Då har man ytterligare 3 månader på sig att hitta arbete innan arbetsförmedlingen sätter en på arbetsträning.

Permalänk
Medlem

Samhall är ett stort bemanningsföretag numera. De erbjuder svåranställda personer (oftast pga språksvårigheter etc numera) anställning, och fyller en viktig funktion i samhället. Däremot får man passa sig så inte företagen utnyttjar en mer än de bör. Om företaget man är placerad hos bara betalar 20% av lönen ska de tusan också bara förvänta sig 20% arbete också...jag har tyvärr sett flera Samhallsanställda som förväntats jobba typ 100% trots ryggskador, axelskador etc som gör dem mycket billigare att hyra in än folk från, tja, Manpower eller Lernia.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tillägg: Jag är frisk, ordentlig, sökte nog typ 100 jobb innan jag fick komma på intervju, och då fick jag jobb direkt. Felet jag gjort var att jag blivit uppsagd från mitt förra jobb (arbetskraftsbrist, de sade upp typ 100 pers på ett bräde) och sedan envisats med att vara föräldraledig istället för att söka jobb. Arbetsförmedlingen gav ingen hjälp då jag förväntades fixa det själv då jag inte tillhörde en prioriterad grupp.Men det löste sig, så vad tusan. Ett tips om man är tjej kan vara att söka monteringsjobb, Scania, Volvo etc lägger beställningar på tjejer för att jämna ut underrepresentationen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tillägg: Jag är frisk, ordentlig, sökte nog typ 100 jobb innan jag fick komma på intervju, och då fick jag jobb direkt.

Mitt problem har varit det motsatta. Jag var på 10 arbetsintervjuer på ett halvår som nyutexaminerad diplomingenjör (civilingenjör) inom produktions- och datateknik för 20 år sedan. Det ena jobbet jag var på intervju för utannonserades dessutom igen en månad därefter och då sökte de ändå någon som var nyutexaminerad och de hade även ett annat jobb de sökte någon till. Efter ett halvår som arbetslös blev jag inte längre kallad på intervju. Spelar tydligen ingen roll hur kunnig man är eller vilken utbildning man har. Om man inte är en "bra typ" så får man inget jobb. Just nu är jag långtidssjukskriven och får inte ens komma på intervju för en plats för arbetsprövning/träning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Nej arbetsmarknaden är inget nollsummespel, där det finns ett visst bestämt antal arbeten.

Just nu under den ovanligt stora högkonjunktur så är det ej för många arbetslösa som går under kategorin.
Helt frisk, bra utbildning minst 2år YH, ej nära pensionen, behärskar svenska språket bra o.s.v

Tillhör man den gruppen ovanför och klagar på arbetsmarknaden nu när högkonjunkturen är högst sedan hur länge som helst. Så ser jag lite som att beklaga sig hur extremt kalt det är i sverige just nu och det är jobbigt att ens gå ut i kylan och handla mat.. Vänta då tills slutet av januari.

Samma sak gäller arbetsmarknaden, är det stentufft just nu att få jobb, vänta då tills lågkonjunkturen..
Man kan även fråga sig när det har varit enklare för en person inom den kategorin jag nämnde att få arbete än just nu?

Alla långtidsarbetslösa har inte minst 2 årig yh, men då får de försöka ta detta. Vissa har handikapp och olika slag och då blir det tufft.

Gillar att ni alla agerar Experter inom området. När ni antagligen bara haft ett yrke.

12% arbetslöshet i alla åldrar är skithögt. (Detta exkluderar nyanlända förövrigt)
Och över 20% mellan 18->30 någonting.
Det är rätt höga siffror, eller?

Men om det nu vore så enkelt att få jobb, varför finns dessa Stöd och Matchningscenter som t.ex. Adecco, Miroi, Iris och dussintals andra? Med flera tusen anställda runtom i Sverige? Jo för att det ÄR svårt att få jobb i vissa städer. Speciellt om man inte har t.ex. utbildning eller körkort. Och här kommer det: "Men skaffa ett jävla körkort då?" Kostar pengar. "Men ansök om CSN då?" inte alltid man kan få det, precis som när man ansöker om studier så måste man ha pluggat rätt antal poäng tidigare för att få vidare medel, plus man har ett begränsat antal veckor ändå både på Gymnasial och Eftergymnasial nivå. Så alla kan inte göra det.

Vet folk som har flertalet utbildningar och kan inte få jobb, i alla åldrar.

Och att Studera, är ju något som dessa Socialbidragstagare (vet inte riktigt varför folk hakar upp sig hos just Soc?) gör ibland för att slippa arbeta, då de får pengar att göra ingenting. Studerar folk på t.ex. komvux distans eller folkhögskola så är det väldigt lite kontroll på vad folk gör bortsett från eventuella prov. Så folk bör även klaga på de som "studerar" för pengarnas skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Stöd och Matchning är ett skitprogram riktat till stora företag. Detta är inte bara min åsikt utan även Arbetsförmedlingen själva. Att dela upp 200 000 människor i fyra kategorier är lika fel som att ge en bagare lite mjöl och en bunke och säga "baka vad du vill". Förvaring av människor kallas det programmet. Det är inte ett program jag tar i ens med tång. Jag skapade en tråd här om helgen där jag berättade att jag skulle träffa myndigheter och andra organisationer och förklara för dem att de har fel - där ingick bland annat representanter från Arbetsförmedlingen - så ja, jag har gjort vad du pratar om.

Riktat till stora företag? De har ju ingenting att göra med de företagen? Om du nu inte pratar om t.ex. Manpower.

Adecco, Miroi, Iris mfl har ingenting med företag att göra.

Och det är Arbetsförmedlingen själva som kommer fram med iden och finansierar dessa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Riktat till stora företag? De har ju ingenting att göra med de företagen? Om du nu inte pratar om t.ex. Manpower.

Adecco, Miroi, Iris mfl har ingenting med företag att göra.

Och det är Arbetsförmedlingen själva som kommer fram med iden och finansierar dessa företag.

Om du tycker att 100kr per dag för en person i spår 1 (det är där det ligger) är att finansiera något - räkna gärna på hur många personer varje handledare måste ha för att bära sig själv, lokalen, Workbuster (programmet som Arbetsförmedlingen och den kompletterande aktören använder för att föra in information om deltagaren), kontorsmaterial etc. Svaret är att det blir så många att även för den mest erfarna så finns inte tiden att jobba framgångsrikt med människorna.

Arbetsförmedlingen finansierar SToM men hänvisar också till att den kompletterande aktören bör ha annan verksamhet så som utbildning eller vad-sjutton-som-helst. Med den ersättningsmodell som råder så krävs det sådana kvantiteter av deltagare att det inte går att uppnå resultat. När mellan en av tio och tre av tio går ut i arbete och Arbetsförmedlingen slår sig för bröstet så hävdar jag att det är slöseri med mina skattepengar. När programmet dessutom inte tillåter kompetensutbildning så blir det som jag skrev tidigare, förvaring av människor.

Alla de företag du nämnde anses som "stora" företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Nyckeln till att ha bra kontakter med myndigheter är, föga förvånande, att vara förstående och medgörlig, samt att ha rätt förväntningar. Förstående för att handläggarna har alla dessa regler i ryggen vare sig de vill eller inte, medgörlig för att visa att du är villig att prova saker. Det är samma med läkare och föräkringskassan, kommer du in med en dålig inställning eller vill att de ska laga ditt liv automagiskt kommer det bli dåligt oavsett handläggare. Men går du dit och är beredd att möta dem på de vilkor båda parter står under är det sällan det blir problem,
Skickades från m.sweclockers.com

, att myndighetspersonen är förstående, medgörlig och har rätt förväntningar. Förstående för att kunden/patienten har alla dessa problem vare sig de vill eller inte .. om läkaren/handläggaren vill att patientens problem ska försvinna magiskt så blir det dåligt oavsett patient/kund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

Gillar att ni alla agerar Experter inom området. När ni antagligen bara haft ett yrke.

Jag har haft fler jobb, alltifrån fabrik, butik, grävmaskinist till It nisse och även rekryterat flera personer. Det jag sa i inlägget ovanför var kortfattat nu är det högkonjunktur och har man problem då får man lägga på ett extra kol. För jag tror att riktigt tuffa tider kan komma.

Skrivet av AdoringFan:

12% arbetslöshet i alla åldrar är skithögt. (Detta exkluderar nyanlända förövrigt)
Och över 20% mellan 18->30 någonting.
Det är rätt höga siffror, eller?

Arbetslösheten är under 7% i landet, långtidsarbetslösheten runt 3%, man kan räkna på olika sätt. Många har subventionerade arbeten etc och då blir den högre. Men ser man på personer som är helt friska har en bra utbildning, behärskar svenska språket, så lär inte arbetslösheten bli så mycket lägre är vad den är just nu. Och det jag säger är att man då som långtidsarbetslöshet får man tänka till.
Det är som jag sa lite som att klaga på att det är kallt ute nu, ja det lär inte bli så mycket varmare den närmsta tiden.

Skrivet av AdoringFan:

Men om det nu vore så enkelt att få jobb, varför finns dessa Stöd och Matchningscenter som t.ex. Adecco, Miroi, Iris och dussintals andra? Med flera tusen anställda runtom i Sverige? Jo för att det ÄR svårt att få jobb i vissa städer. Speciellt om man inte har t.ex. utbildning eller körkort.

Att de finns är inte konstigt, att de är så väldigt stora beror på att det finns så många som står otroligt långt ifrån arbetsmarknaden, de är detta av många olika anledningar. Vissa anledningar kan man själv påverka som att skaffa sig en bra utbildning.

Skrivet av AdoringFan:

Och här kommer det: "Men skaffa ett jävla körkort då?" Kostar pengar.

Det är tal på att man ska få låna CSN till detta, det är riktigt sjukt att många arbetsgivare kräver körkort.

Skrivet av AdoringFan:

"Men ansök om CSN då?" inte alltid man kan få det, precis som när man ansöker om studier så måste man ha pluggat rätt antal poäng tidigare för att få vidare medel, plus man har ett begränsat antal veckor ändå både på Gymnasial och Eftergymnasial nivå. Så alla kan inte göra det.

Det finns inbyggda spärrar som hindrar folk som du nämner, de är till av olika anledningar och man kan diskutera hur de bör ändras.
Men är man normalbegåvad så är vare sig gymnasiet eller studier efter något problem, det finns folk som har olika problem. Det gick nyligen en dokumentär om barn som var hemma från skolan av orsaker som adhd etc.
Och just personer som har något handikapp av något slag är individer som har det väldigt tufft idag.

Skrivet av AdoringFan:

Och att Studera, är ju något som dessa Socialbidragstagare (vet inte riktigt varför folk hakar upp sig hos just Soc?) gör ibland för att slippa arbeta, då de får pengar att göra ingenting. Studerar folk på t.ex. komvux distans eller folkhögskola så är det väldigt lite kontroll på vad folk gör bortsett från eventuella prov. Så folk bör även klaga på de som "studerar" för pengarnas skull.

Riktigt dumt att studera för att slippa arbeta, de som gör detta vet ej vad de gör. Alltså bidragsdelen vid studier låg, det enda är att höja den med lån. Så nej det är bättre att gå på soc hela tiden än att fuska med studiemedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Är inte det här typen av jobb som arbetsmedlingen betalar ett företag för att låta personen jobba där? Sen så använder sig företaget av den här personen istället för att anställa någon ny, så företaget tjänar enormt på det. Det bidrar även till arbetslösheten, eftersom att nu är någon annan arbetslös som egentligen skulle få jobbet.

Första 3 åren får den anstälda 2.5k/månad för 40tim/vecka, sen efter det blir det ingen lön. Om personen inte har bil/hus/tillgångar så får hen ju soc, men att jobba kvar är ett krav för soc.

Du har mycket rätt. Det bästa är att nu kommer ts inte räknas som "arbetslös" eftersom han ingår i ett av arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprogram. Allt så våra styrande kan klappa sig själva på axeln för att statistiken blivit lite finare än den egentligen är.

Har du väl politiskt vandrat in på den mörka "erbjuda gratis arbetskraft stigen" är det mycket svårt att ta sig därifrån.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag har haft fler jobb, alltifrån fabrik, butik, grävmaskinist till It nisse och även rekryterat flera personer. Det jag sa i inlägget ovanför var kortfattat nu är det högkonjunktur och har man problem då får man lägga på ett extra kol. För jag tror att riktigt tuffa tider kan komma.

Arbetslösheten är under 7% i landet, långtidsarbetslösheten runt 3%, man kan räkna på olika sätt. Många har subventionerade arbeten etc och då blir den högre. Men ser man på personer som är helt friska har en bra utbildning, behärskar svenska språket, så lär inte arbetslösheten bli så mycket lägre är vad den är just nu. Och det jag säger är att man då som långtidsarbetslöshet får man tänka till.
Det är som jag sa lite som att klaga på att det är kallt ute nu, ja det lär inte bli så mycket varmare den närmsta tiden.

Att de finns är inte konstigt, att de är så väldigt stora beror på att det finns så många som står otroligt långt ifrån arbetsmarknaden, de är detta av många olika anledningar. Vissa anledningar kan man själv påverka som att skaffa sig en bra utbildning.

Det är tal på att man ska få låna CSN till detta, det är riktigt sjukt att många arbetsgivare kräver körkort.

Det finns inbyggda spärrar som hindrar folk som du nämner, de är till av olika anledningar och man kan diskutera hur de bör ändras.
Men är man normalbegåvad så är vare sig gymnasiet eller studier efter något problem, det finns folk som har olika problem. Det gick nyligen en dokumentär om barn som var hemma från skolan av orsaker som adhd etc.
Och just personer som har något handikapp av något slag är individer som har det väldigt tufft idag.

Riktigt dumt att studera för att slippa arbeta, de som gör detta vet ej vad de gör. Alltså bidragsdelen vid studier låg, det enda är att höja den med lån. Så nej det är bättre att gå på soc hela tiden än att fuska med studiemedel.

Jag har inte pratat om Arbetslösheten i landet. Följ med.

Och många som tar studiemedel kan får 6 papp utan bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Jag har inte pratat om Arbetslösheten i landet. Följ med.

Och många som tar studiemedel kan får 6 papp utan bidrag.

Vad pratar du om då? En okänd håla som bara du känner till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Vad pratar du om då? En okänd håla som bara du känner till?

Det finns många hålor i landet och folk tvingas flytta för jobb. Det tragiska är om det är en familj med barn, där den andra parten har ett jobb på orten. Då säger arbetsförmedlingen det är bara att flytta 50 mil till en annan ort, det finns gott om nya personer att bilda familjer med där också. Vill man ha jobb så får man allt vara beredd på att offra familjen.

Så omständigheter som försvårar finns helt klart. Men bor man i större städer så finns det under rådande högkonjunktur mycket arbete. Och det gäller för arbetslösa att se till att de har den kunskap som arbetsgivare efterfrågar.

Btw om jag skulle flytta tillbaka till där jag är uppvuxen skulle ingen arbetsgivare alls kalla mig på intervju, detta av den anledning att det inte i närheten finns de typer av jobb som jag utför. Och varför anställa en senior inom IT för att t.ex. byta däck på bilar?
Samma gäller andra utbildningar, det finns ett litet bibliotek de har sina bibliotekarier. Flyttar en nyexad bibliotekarie dit för kärleken, ja hoppas kärleken har gott om pengar för det kommer bli tufft med jobb.

Permalänk
Medlem

Någon här va arbets givare, några arbetssökande, och några som klandrar ner.

Den som vill ha arbete söker till jobb utan att få jobb. Säger att det finns brist på arbete.
Arbetsgivaren tycker inte de som söker duger, de vill ha en super arbetare för låg lön. Säger att det är brist på arbetskraft.
De som klandrar tycker de som söker men inte får jobb är för dåliga.

Tycker ni borde klandra lika mycket på arbetsgivarna som ställer för höga krav. Ska ni ha en kvalificerad och har en IQ på minst 135, och minst 5 års erfarenhet, så får ni ju vara berädda på att betala mer än en ingångs lön. Ni måste ju förstå att ni måste vara en attraktiv arbetsplats för att ta in överkvalificerade för en inte så bra lön.
Lär er lite från SpaceX, om de hade varit ett "vanligt" raket-företag så hade de inte fått super kvalificerade som jobbade övertid för en lägre lön. Om ni inte är ett attraktivt företag så gör ni precis samma sak som klandrarna tycker "är ditt företag för fint för normala anställda?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns många hålor i landet och folk tvingas flytta för jobb. Det tragiska är om det är en familj med barn, där den andra parten har ett jobb på orten. Då säger arbetsförmedlingen det är bara att flytta 50 mil till en annan ort, det finns gott om nya personer att bilda familjer med där också. Vill man ha jobb så får man allt vara beredd på att offra familjen.

Så omständigheter som försvårar finns helt klart. Men bor man i större städer så finns det under rådande högkonjunktur mycket arbete. Och det gäller för arbetslösa att se till att de har den kunskap som arbetsgivare efterfrågar.

Btw om jag skulle flytta tillbaka till där jag är uppvuxen skulle ingen arbetsgivare alls kalla mig på intervju, detta av den anledning att det inte i närheten finns de typer av jobb som jag utför. Och varför anställa en senior inom IT för att t.ex. byta däck på bilar?
Samma gäller andra utbildningar, det finns ett litet bibliotek de har sina bibliotekarier. Flyttar en nyexad bibliotekarie dit för kärleken, ja hoppas kärleken har gott om pengar för det kommer bli tufft med jobb.

Eller så börjar båda söka sig vidare, eftersom ingen familj kan leva på en - antagligen medioker - lön? Att Sverige har ett i många fall svårt demografiskt läge är ingen nyhet. Det bör man veta om kan jag tycka.

Skrivet av mallot:

Någon här va arbets givare, några arbetssökande, och några som klandrar ner.

Den som vill ha arbete söker till jobb utan att få jobb. Säger att det finns brist på arbete.
Arbetsgivaren tycker inte de som söker duger, de vill ha en super arbetare för låg lön. Säger att det är brist på arbetskraft.
De som klandrar tycker de som söker men inte får jobb är för dåliga.

Tycker ni borde klandra lika mycket på arbetsgivarna som ställer för höga krav. Ska ni ha en kvalificerad och har en IQ på minst 135, och minst 5 års erfarenhet, så får ni ju vara berädda på att betala mer än en ingångs lön. Ni måste ju förstå att ni måste vara en attraktiv arbetsplats för att ta in överkvalificerade för en inte så bra lön.
Lär er lite från SpaceX, om de hade varit ett "vanligt" raket-företag så hade de inte fått super kvalificerade som jobbade övertid för en lägre lön. Om ni inte är ett attraktivt företag så gör ni precis samma sak som klandrarna tycker "är ditt företag för fint för normala anställda?".

Mycket spekulationer här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Eller så börjar båda söka sig vidare, eftersom ingen familj kan leva på en - antagligen medioker - lön? Att Sverige har ett i många fall svårt demografiskt läge är ingen nyhet. Det bör man veta om kan jag tycka.

Du är ju inte mycket av en problem lösare du.
Låter väldigt mycket som ett "andra borde göra det här, fast än jag inte själv behövt att göra det" argument.

Skrivet av MsSmith:

Mycket spekulationer här...

Inga spekulationer, läs tråden.
Det är en arbetsgivare här som sagt att hen upplever det som brist på arbets kraft. Säger att trotts det finns många kvalificerade, så är de kvalificerade inte lagom logiska.

Det är att säga deras arbetsplats är för "fin" för normal arbetskraft... En attraktiv arbetsplats har inte något problem att hitta anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Du är ju inte mycket av en problem lösare du.
Låter väldigt mycket som ett "andra borde göra det här, fast än jag inte själv behövt att göra det" argument.

Inga spekulationer, läs tråden.
Det är en arbetsgivare här som sagt att hen upplever det som brist på arbets kraft. Säger att trotts det finns många kvalificerade, så är de kvalificerade inte lagom logiska.

Det är att säga deras arbetsplats är för "fin" för normal arbetskraft... En attraktiv arbetsplats har inte något problem att hitta anställda.

Om det är något jag är så är det att vara en problemlösare. Du fortsätter bevisligen med dina nattliga spekulationer.
Om du läst tråden ordentligt istället så skulle du inse att jag är den arbetsgivaren. Om du inte vet om det så är det en oerhörd brist på kvalitativ arbetskraft, spelar ingen roll om man är attraktiv eller ej.

https://affarsliv24.vk.se/2292617/brist-pa-kompetens-problem-...
https://kvalitetsmagasinet.se/rekordstor-brist-pa-kompetens/
https://via.tt.se/pressmeddelande/rekordhog-kompetensbrist-i-...
http://www.hrnytt.se/Personal/36058_Kolossal_brist_paa_kompet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mallot:

Den som vill ha arbete söker till jobb utan att få jobb. Säger att det finns brist på arbete.
Arbetsgivaren tycker inte de som söker duger, de vill ha en super arbetare för låg lön. Säger att det är brist på arbetskraft.
De som klandrar tycker de som söker men inte får jobb är för dåliga.

Tycker ni borde klandra lika mycket på arbetsgivarna som ställer för höga krav. Ska ni ha en kvalificerad och har en IQ på minst 135, och minst 5 års erfarenhet, så får ni ju vara berädda på att betala mer än en ingångs lön. Ni måste ju förstå att ni måste vara en attraktiv arbetsplats för att ta in överkvalificerade för en inte så bra lön.
Lär er lite från SpaceX, om de hade varit ett "vanligt" raket-företag så hade de inte fått super kvalificerade som jobbade övertid för en lägre lön. Om ni inte är ett attraktivt företag så gör ni precis samma sak som klandrarna tycker "är ditt företag för fint för normala anställda?".

Angående brist på arbete, så är det en förenkling..
Den arbetslösa, det är brist på arbetsgivare som vill anställa denna för de kunskaper/förmågor som den har just nu.
Arbetsgivare: Det är brist på personer som är intressanta att anställa för att utföra de arbetsuppgifter som den vill ha utfört.

Arbetsmarknaden. Det finns otroligt många som står väldigt långt ifrån arbetsmarknaden, samtidigt som hela sverige drabbas av att det är extrem brist på arbetskraft inom många områden.

Hur detta sa hanteras är en ren politisk fråga, där man beroende på politisk åskådning har olika åsikter.
Det jag istället talar om är att det är på individnivå. Tycker man att det under rådande högkonjunktur är skittufft på arbetsmarknaden, fundera då på vad man själv kan göra för att förbättra ens chanser? Att enbart vänta in lågkonjunkturen gör inte saken bättre. Inte heller att flytta till något annat land, med ett litet undantag på norge som kan förändras.

Sedan råder det marknadsekonomi i landet. Inom väldigt många områden är marknaden det enda som sätter stop i hur många och vilka en arbetsgivare kan anställa..
Så om vi konsumenter betalade mer för våra saker och även köpte mer så skulle arbetsgivare kunna anställa fler. Men man är ute på en farligt plan med denna politiska tankesätt.

Skrivet av mallot:

Det är en arbetsgivare här som sagt att hen upplever det som brist på arbets kraft. Säger att trotts det finns många kvalificerade, så är de kvalificerade inte lagom logiska.

Snarare kvalificerad inom det område de söker.

Skrivet av mallot:

Det är att säga deras arbetsplats är för "fin" för normal arbetskraft... En attraktiv arbetsplats har inte något problem att hitta anställda.

Där anställa betyder att man anställer någon som redan har arbete. Och den förra arbetsgivaren får försöka göra samma sak, detta leder till att lönerna höjs. Nå detta har väldigt lite med långtidsarbetslösa att göra.

Hur man ska lösa problemet med arbetslöshet är en politisk fråga, men redan nu idag så kan långtidsarbetslösa bli anställda för mindre än halva lönen. (nystartsjobb bidrag) https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-me...

Man kan anse detta inte är tillräckligt mycket eller att det är för mycket, men blir då en politiks åsikt. Sedan visst det jag har skrivit med marknadsekonomi är väl också en politisk åsikt, men alla partier inom riksdagen vill behålla denna vad jag vet så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om det är något jag är så är det att vara en problemlösare. Du fortsätter bevisligen med dina nattliga spekulationer.
Om du läst tråden ordentligt istället så skulle du inse att jag är den arbetsgivaren. Om du inte vet om det så är det en oerhörd brist på kvalitativ arbetskraft, spelar ingen roll om man är attraktiv eller ej.

https://affarsliv24.vk.se/2292617/brist-pa-kompetens-problem-...
https://kvalitetsmagasinet.se/rekordstor-brist-pa-kompetens/
https://via.tt.se/pressmeddelande/rekordhog-kompetensbrist-i-...
http://www.hrnytt.se/Personal/36058_Kolossal_brist_paa_kompet...

Precis, företagen försöker hitta personer som har arbetserfarenhet och är attraktiva för ett företag att anställa.
Den mer realistiska metoden är att anställa kvalificerade personer som inte riktigt har uppnåt god kompetens inom området än, för att lära upp dom.

Inget företag vill ge arbetserfarenhet eller träna upp sin personal (iaf inte ge lön för det), sen grinar dom över att det inte finns lagom mycket kompetens. Jag antar att de kvalificerade flyttar utomlands för att hitta ett jobb istället, sen kommer de inte tillbaks.
Lite som med sjuksköterskor. Grinar om att det finns brist på sjuksköterskor, men vägrar att förebättra arbetsvillkoren.

Företagen känner sig "för fina" för att anställa normalt kvalificerade arbetare, eller ge rimliga arbetsvilkor, exact samma som OP fick kritik för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Flytta till en stad med hög arbetslöshet och hög migration.

Eller varför inte ringa till någon som specialiserar sig inom området: arbetslöshet och matchning. Som kan förklara för dig (er egentligen) om hur svårt det egentligen är för vanligt folk att hitta nytt jobb.

Bara för att Pelle 32 fick ett nytt jobb på 1 vecka så innebär inte det att det sker för alla.

Som sagt är det flera hundra ansökningar PER annons, för ETT jobb.

Ja det är synd att det är så.
Men det är oftast inte genom jobbannonser folk anställs, företag vet att det är hopplöst annonsera då många söker bara för sökandets skull.

Barn och äldreomsorg skriker efter personal.
Vården skriker efter personal.
Chafförer behövs det hur mycket sombhrlst.
Industriarbetare behövs det.
Elektriker
Plåtslagare
Det finns ärligt hur mycket som helst bland dessa kategorier bara.
Jag kan inte tänka mig att det enbart är localt utan det måste stort sett gälla hela landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja det är synd att det är så.
Men det är oftast inte genom jobbannonser folk anställs, företag vet att det är hopplöst annonsera då många söker bara för sökandets skull.

Barn och äldreomsorg skriker efter personal.
Vården skriker efter personal.
Chafförer behövs det hur mycket sombhrlst.
Industriarbetare behövs det.
Elektriker
Plåtslagare
Det finns ärligt hur mycket som helst bland dessa kategorier bara.
Jag kan inte tänka mig att det enbart är localt utan det måste stort sett gälla hela landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Och alla de yrken kräver utbildningar. Vilket inte alla har. Så lite svårt för folk att söka dom via kontakt. Och det är nog ingen som vill jobba inom Äldreomsorg pga alla nedskärningar/låga löner och dåliga arbetsförhållanden/villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Vad pratar du om då? En okänd håla som bara du känner till?

Okänd håla? Nja. Amazon bygger datacenter här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och alla de yrken kräver utbildningar. Vilket inte alla har. Så lite svårt för folk att söka dom via kontakt. Och det är nog ingen som vill jobba inom Äldreomsorg pga alla nedskärningar/låga löner och dåliga arbetsförhållanden/villkor.

Det är enkla utbildningar som stort sett vem som helst kan gå.
Och det är väll bättre gå utbildning eller jobba inom äldrevård ist för att vara arbetslös?

Det är lite så jag tänkte från början att det sitter mycket i viljan också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och alla de yrken kräver utbildningar. Vilket inte alla har. Så lite svårt för folk att söka dom via kontakt. Och det är nog ingen som vill jobba inom Äldreomsorg pga alla nedskärningar/låga löner och dåliga arbetsförhållanden/villkor.

Så din lösning är att låta alla gå på bidrag tills arbetsförmedlingen eller du själv hittar drömjobbet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

Precis, företagen försöker hitta personer som har arbetserfarenhet och är attraktiva för ett företag att anställa.
Den mer realistiska metoden är att anställa kvalificerade personer som inte riktigt har uppnåt god kompetens inom området än, för att lära upp dom.

Inget företag vill ge arbetserfarenhet eller träna upp sin personal (iaf inte ge lön för det), sen grinar dom över att det inte finns lagom mycket kompetens. Jag antar att de kvalificerade flyttar utomlands för att hitta ett jobb istället, sen kommer de inte tillbaks.
Lite som med sjuksköterskor. Grinar om att det finns brist på sjuksköterskor, men vägrar att förebättra arbetsvillkoren.

Företagen känner sig "för fina" för att anställa normalt kvalificerade arbetare, eller ge rimliga arbetsvilkor, exact samma som OP fick kritik för.

Det är allmänt så att det svåra är att få det första jobbet. Har man väl ett jobb så är det betydligt enklare att få nästa jobb. Av den anledningen bör en person som inte har ett jobb ta chansen med ett "sämre" jobb så som att jobba på Samhall, McDonalds, hemtjänsten osv.

Jag förstår att din syn på realism inte är särskilt verklighetsförankrad utan du skjuter en hel del från höften. Kompetens kan man alltid tillskansa sig, men ett innovationsland som Sverige ändå är kräver specialister. Har man därför inte väldigt duktig kompetens går man också vidare. De flesta har nu förstått detta med konsekvenser som vi alla känner till men som färre satt fingret på:

  • Fler utbildar sig allt längre

  • Fler flyttar till storstäderna - med resultat att bostadspriserna ökar medan landsbygden avbefolkas

  • Ökade kostnader per person under de första 30 åren

  • Brist på personal inom lågstatusyrken så som kock, bygg, statliga yrken främst polis och sjukvård

Spotify har bland annat gått ut med att det är oerhörda problem att rekrytera till Stockholm, den kompetens man hittar väljer något annat för att trots att man erbjuder attraktiva löner så är det i förhållande till levnadskostnaderna inte hållbart för den anställde. Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet har också svårt att behålla företagen, just Spotify hamnade i USA exempelvis. Sverige har heller inte några extrema utvandringssiffror att redovisa och av de som utvandrar är kompetensutvandringen försumbar.

Att förbättra de statliga arbetsvillkoren kräver att du är med och betalar för det - antingen är det höjd skatt eller minskning av något annat (mest troligt båda två) som gäller. Vi som jobbar med Agenda 2030 och De Globala Målen vet också att det kommer kräva en oerhörd invandring till Sverige de närmaste åren för att få ihop ekvationen.

Att kalla ett företag för "fina" eller erbjuder "orimliga" arbetsvillkor får du gärna ge källor på för just där känner jag heller inte igen mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så jag har varit arbetssökande ett längre tag (gick dock folkhögskola Aug-Juni) så Arbetsförmedlingen bestämde sig för att sätta mig på arbetsträning. Deras "leverantör" för den tjänsten är facking Samhall....

Jag o några andra kommer få vara inomhus så allmänheten kommer ej se oss (tack o facking lov!)
Jag är normal! Inga handikapp! Vi kommer få ägna oss åt lokalvård o så....

Hinner inte skaffa nåt jobb på 3 dagar men kan man skaffa en praktik för att slippa undan?
Va kan man göra?

Mitt CV är ju inte direkt imponerande men har man facking Samhall på cv:t så hur ska det gå sen??
Känns som en dödsdom....

Japp. Med den inställningen kommer det att gå lysande. Inte funderat på att plugga något som du är intresserad av och som kan ge arbetsmöjlighet? Eftersom du är på SweC. så kanske något med IT vore något, även om det "bara" är på gymnasienivå? Kolla upp vad för distansutbildningar som finns. Dom kan du ofta lägga egen studietakt på, och plugga samtidigt som du arbetstränar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och alla de yrken kräver utbildningar. Vilket inte alla har. Så lite svårt för folk att söka dom via kontakt. Och det är nog ingen som vill jobba inom Äldreomsorg pga alla nedskärningar/låga löner och dåliga arbetsförhållanden/villkor.

Förväntar du dig att folk ska få jobb bara för att?
Krävs det en utbildning för ett jobb - utbilda sig är inte är inte bara något bra utan också gratis. Kom inte och gnäll om att man saknar utbildning. Det finns många människor där ute som lägger ned tid, blod och tårar på att få sina utbildningar.

Skrivet av AdoringFan:

Okänd håla? Nja. Amazon bygger datacenter här.

Den är okänd för att du inte vill skriva ut vilken ort det gäller men du kan inte på fullaste allvar mena att Västerås, Eskilstuna eller Katrineholm är orter med särskilt stora problem eller att du måste pendla tre timmar till ett jobb enkel väg. Tre timmar betyder Mora, Karlstad, Söderhamn eller Jönköping som upptagningsområde och löser du inte ett jobb där då är det tyvärr dig det är fel på.