Datorn startar om slumpmässigt, vad är felet?

Permalänk
Medlem

Datorn startar om slumpmässigt, vad är felet?

Hej, som rubriken lyder är något fel men förstår inte vad. När jag spelar vissa spel så startar datorn om, ibland 10 min in och ibland 3 timmar in. Har bytt grafikkort nyligen till MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X. Och det var där någonstans problemet börja upplever jag, för 3 månader sen.

Tittade i min loggbok för att försöka se vad som rapporteras fel och den ger : Händelse 41, Kernel-Power. Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Så där är problemet. Min första tanke är då att byta nätaggregat men när jag tittar på nätet så borde mitt fungera. Och där är vi. vad är problemet?

Min data:

Proccesor intel core i5 4670 3.4 ghz
RAM 16
Grafikkort MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X
Nätaggeregat: Cooler master silent pro gold 550w +80

Någon mer info som behövs? Snälla hjälp, 3 månader utan gameing "/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bollaski:

Hej, som rubriken lyder är något fel men förstår inte vad. När jag spelar vissa spel så startar datorn om, ibland 10 min in och ibland 3 timmar in. Har bytt grafikkort nyligen till MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X. Och det var där någonstans problemet börja upplever jag, för 3 månader sen.

Tittade i min loggbok för att försöka se vad som rapporteras fel och den ger : Händelse 41, Kernel-Power. Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts.

Så där är problemet. Min första tanke är då att byta nätaggregat men när jag tittar på nätet så borde mitt fungera. Och där är vi. vad är problemet?

Min data:

Proccesor intel core i5 4670 3.4 ghz
RAM 16
Grafikkort MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X
Nätaggeregat: Cooler master silent pro gold 550w +80

Någon mer info som behövs? Snälla hjälp, 3 månader utan gameing "/

Vad bytte du ifrån för grafikkort?

Det låter som att datorn inte får tillräckligt med ström, men det kan så klart också vara något annat. Även om nätagget ska vara tillräckligt på pappret så kan det ju vara trasigt.

Annars så går min tanke till att antingen processor eller grafikkort blir för varmt, vilket är en vanlig orsak till att system krashar när man belastat dem ett tag. Om du installerar MSI Afterburner kan du logga temperaturen för grafikkort och processor för att se om det är det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga komponenter i burken?
Rent spontant låter det som nätagget inte orkar.
https://us.hardware.info/reviews/4869/cooler-master-silent-pr...

Går man efter http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/
så bör du ju ha marginal med det nätagget.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@giplet:

Tack.

Nej det var de första jag gjorde, ingen temp som är kass, har pillat på afterburner i veckor nu utan resultat. Gjort allt där, kollat vad som är min max, reglerat min temp, tillslut dra ner allt på minus bara för att se om det fungera men samma skit, spelet kraschar efter ett tag, men kunde spela 3 timmar en kväll när jag testa det. Annars är det 1-10 min det går ha spelet igång.

Datorn är 5-6 år gammal med så hade något jätte dåligt grafikkort, 1gb vet jag det var på så den drog ju nog inte mycket ström jämfört med den nya?

Som en följd till detta kan jag även säga att det är Sea of thieves jag spelar, med det dåliga grafikkortet kunde jag spela i 4 månader utan problem. Men har ju känt länge att jag måste uppgradera mitt kort så gjorde det nu. Direkt efter de kommer alla problem. Har för mig jag testa det gamla igen men nu kraschar också den, har jag för mig , minns inte riktigt.

Permalänk
Medlem

@Fenix:

Mins inte riktigt, 5 år sen. Kan man se det någonstans?

Permalänk
Medlem

@giplet:

Tex BIOS har jag 0 koll på men det uppdaterar sig själv med installation och afterburner och skit väl? Kan det vara att det har blivit fel när jag installera det? Har haft den på service med (köpte fel grafikkort för 3 månader sen 2gb samma model) för dom skulle finna felet med det fann dom aldrig, vanlig video butik så det gör jag inte om då de inte verkar vara till någon hjälp.

Min lista går ner till:

Ström
BIOS/drivrutiner (men ska ju vara fixat både av mig och service killarna säger dom)
Processor

Men jag har ju noll koll på detta... Usch frustrerande...

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så är det nätdelen som är defekt. Köp ett nytt som är på ca 500W och testa.
funkar det inte lämna tillbaka. Se till att öppna det försiktigt och inte förstöra kartongen så får du förmodligen fullpris tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bollaski:

@giplet:

Tack.

Nej det var de första jag gjorde, ingen temp som är kass, har pillat på afterburner i veckor nu utan resultat. Gjort allt där, kollat vad som är min max, reglerat min temp, tillslut dra ner allt på minus bara för att se om det fungera men samma skit, spelet kraschar efter ett tag, men kunde spela 3 timmar en kväll när jag testa det. Annars är det 1-10 min det går ha spelet igång.

Datorn är 5-6 år gammal med så hade något jätte dåligt grafikkort, 1gb vet jag det var på så den drog ju nog inte mycket ström jämfört med den nya?

Som en följd till detta kan jag även säga att det är Sea of thieves jag spelar, med det dåliga grafikkortet kunde jag spela i 4 månader utan problem. Men har ju känt länge att jag måste uppgradera mitt kort så gjorde det nu. Direkt efter de kommer alla problem. Har för mig jag testa det gamla igen men nu kraschar också den, har jag för mig , minns inte riktigt.

Grafikkortens förbrukning har faktiskt gått ner eller legat stilla fast prestandan har gått upp, så det vore bra att veta vad du har bytt ifrån för att kolla förbrukning för det gamla kortet jämfört med det nya.

5-6 år gammal är ju inte precis nytt. Så det lutar nog ändå åt att det nätagget har gjort sitt och inte längre levererar de 500W som det är specat för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@lilboris:

Så ny ström. Men 550w har jag nu ju, borde jag inte köpa mer isf? Och vilka är bra? är en väldigt massa info man ska kolla på det väl? guld + 80 har jag hört är bra, men sånt har jag ju. Så det kan vara fel på min med att jag inte får ut all power också tror du?

Permalänk
Medlem

Skulle misstänka att det är nätagget också, jag hade nyligen liknande problem som du.. för min del visade det sig dock att det var PCI-e kabeln i sig som var glapp. Tur i oturen så är det ett modulärt agg och jag kunde byta kabeln och nu har det rullat på sedan dess.

Du kan ju alternativt stresstesta datorn utan GPUn bara för att eliminera andra källor så som CPU, minne, SSD/HDD osv.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@giplet:

Finns där något sätt jag kan se vad det är för grafikkort i dotorns historia eller liknande? ligger har i en påse bredvid men den säger inte mycket.

Samma med strömmen, finns det något sett att testa det? Och är det inte svårt att byta det själv isf? Jävlar massa sladdar som går där

Permalänk
Medlem

Låter absolut som nätaggregatet. Hade liknande besvär med ett Corsair RM650X som plötsligt började starta om datorn helt random: ibland 1 gång var tredje dag, ibland flera gånger per dag, oavsett om jag game'ade eller bara surfade.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

@Tomtelol:

Okej okej, hur stress testar jag den då?

Permalänk
Medlem

@Bollaski: Du klarar dig lätt på 550W med ditt nuvarande system. Men du kan definitivt lägga lite mer pengar och köpa ett som har högre watt.
Corsair RM serie är väldigt bra, där får du kvalité samt 10 års garanti!

När jag kollar på nätagg så vill jag minst ha ett som är guld+, semi passivt och full modulärt. lång garanti har dom flesta nätaggen som har dessa specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollaski:

@Tomtelol:

Okej okej, hur stress testar jag den då?

Prime95 för CPU
Furmark/MSI Kombustor för GPU
Memtest64 för RAM

Se till att du har mjukvara installerat som övervakar temperaturer bara så det inte sticker iväg allt för mycket.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@lilboris:

Ok testar en corsair då, är det något jag ska tänka med pluggar/pin eller vad det heter så det blir rätt till mina andra delar? Och alla dessa sladdar, kan jag koppla om själv utan problem (oteknisk som fan)?

Permalänk
Medlem

@Bollaski: Om du köper ett av Corsairs inom RM serien så får du med alla kablar som du behöver.

hm, utan problem vet jag inte. Det viktiga är att du tar det lugnt och kollar vart dom tidigare kablarna sitter.
Det ska nämligen sitta exakt likadant som innan.

Om du råkar koppla cpu kabeln in i grafikkortet så kan det sluta illa.
Alla kablar lär dock vara märkta med vad som ska vara till. Grafikkorts kablarna har te.x märkning PCIE.

Om du blir osäker googla fram en tutorial på den nätdelen som du har köpt så kommer allt lösa sig!
I värsta fall kan du alltid lämna in maskinen hos någon dator butik men då tar dom självklart en kostnad för montering.

Permalänk
Medlem

@lilboris:

Ok testar detta, ska bestlla hem ett och se. Återkommer med resultat.

Tack alla!