Kinnarps 6000 har börjat knarra från underredet

Permalänk

Kinnarps 6000 har börjat knarra från underredet

Hej.

Min Kinnarps 6000 stol från 2002 har börjat knarra allra längst ner från underredet där något form av skyddslock sitter. Den knarrar mest när jag lutar mig tillbaka. Jag har ringt Kinnarps som inte kunde hjälpa mig så mycket mer än att skicka ut en servicekille som kommer ta minst 1200kr plus reserverdelar. Jag tänkte höra med er ifall det går att fixa detta på egen hand. Jag ser inga skruvar som går att dra åt och jag vet inte vart det behöver smörjas ifall det behövs. Gasfjädern är även helt slut tyvärr.

Tack på förhand.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av razor1394:

Hej.

Min Kinnarps 6000 stol från 2002 har börjat knarra allra längs ner från underredet där något form av skyddslock sitter. Den knarrar mest när jag lutar mig tillbaka. Jag har ringt Kinnarps som inte kunde hjälpa mig så mycket mer än att skicka ut en servicekille som kommer ta minst 1200kr plus reserverdelar. Jag tänkte höra med er ifall det går att fixa detta på egen hand. Jag ser inga skruvar som går att dra åt och jag vet inte vart det behöver smörjas ifall det behövs. Gasfjädern är även helt slut tyvärr.

Tack på förhand.

kan mycket väl vara gasfjädern som knarrar invändigt brukar sitta lager i den för snurrfunktionen och de kanske också är lite glappa/ smörjtorra och sjunger på sista versen såhär efter 16 år trogen tjänst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för era svar.

Jag misstänker också att knarrandet kan vara gasfjädern. Då jag inte vet slutpris på servicearbetet så är det svårt att veta om jag ska få stolen servad eller köpa en ny. Det är vad jag funderar på nu. Köper jag en ny stol från Kinnarps så är det leveranstid på 6-8 veckor. Jag bytte alla hjul under början av 2017 då dem var väldigt slitna.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

På min förra kontorsstol, en billig stol, så började gasfjädern knarra. Vilket gick att lösa med en traditionell smörjning. Är gasfjädern helt slut så kanske man ska passa på att byta ut den

Permalänk

Hej.

Jag har efter en del mailkonversationer samt telefonsamtal med Kinnarps valt att få service på stolen. Kinnarps rekommenderade byte av gasfjäder samt gunga (mekanism). Idag fick jag besök av tekniker som bytte ut dessa komponenter. Gasfjädern fungerar nu, stolen knarrar inte samt så är hela konstruktionen mer stabil. Det blev dock väldigt skitigt på golvskydden där teknikern arbetade så jag fick städa en hel del.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB