Valve har ju dock blockat spel från att släppas utanför Steam. Att Steam är bättre idag innebär inte att det varit en katastrof de första 10 åren. Det är först de senaste 4-5 åren som Valve har gjort bra förändringar till Steam efter år av kritik. Att det började poppa upp konkurrenter hjälpte också till att göra Steam bättre.
Har du köpt ett spel fysiskt? Kul, varsågod och installera Steam för att kunna spela det. *himlarmedögonen*
Det är väl bra att 88% av intäkterna går till utvecklarna, jämfört med 70%? Som indie-utvecklare är det ett rätt enkelt val. Valve ändrade om sin fördelning nyligen men för att få en större del av intäkterna än 70% måste det vara ett AAA+ producerat spel som säljer många miljoner. Vilket indie-spelen aldrig kommer upp i.
Hur har du fått mittenfingret av Epic? Du behöver inte en ny CPU/grafikkort/skärm/dator för att spela spelen, bara att fixa konto.
Steams barnsjukdomar är väl knappast relevanta idag. Epic konkurrerar ju inte med Steam från 5 år sedan utan vad dom erbjuder nuförtiden.
Att man måste installera Steam för fysiska spel kan du ju skylla på att det är 2018 och allting är online. Updates är ett faktum och många gånger är day 1 updates lika stora som själva spelet. Fysisk media är dött helt enkelt.
Indiespel har inte samma förutsättningar för att dra in pengar som ett AAA spel, att dom har olika regler för olika utvecklare är inget konstigt.
Och ja, vi har allihopa fått mittfingret av Epic. Jag håller med om att konkurrens är bra men... det krävs inte mycket för att se vad deras nuvarande marknadsstrategi leder och det är inte gynnsamt för konsumenter. Att ge pengar till utvecklare för att låsa deras titlar till en specifik tjänst gör ju att det per automatik inte blir någon konkurrens. Ingen prispressande där inte, bara att sätta vad de vill.