Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Har denna skärm jämte en PB278 sen drygt 1.5 år.
Efter lite kalibrering och framförallt ställt ner brightness till 25 är den behaglig att använda.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa en under black friday. Har inte haft någon IPS förut, men antar att jag hade lite otur med mitt exemplar. Blir nog en retur nu i helgen - vad tycker ni? (Det ser mer ut på bild än med ögonen, men det är fortfarande väldigt märkbart).

Brightness på 100.

Bild

Permalänk
Bildexpert 📺

@Levan: Så ser i princip alla IPS-skärmar ut om de lyser med 400 nits i ett mörkt rum och man låter kameran exponera – särskild då ifall det är en mobilkamera med optik därefter.

Permalänk
Medlem

Jag har några döda pixlar på min sen början, något som tydligen inte täcks av garantin, enl Webhallen.
Något annat tips på hur jag kan göra för att byta ut den? Ändå ägt den nu i ganska precis två år och det är tre års garanti.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Levan: Så ser i princip alla IPS-skärmar ut om de lyser med 400 nits i ett mörkt rum och man låter kameran exponera – särskild då ifall det är en mobilkamera med optik därefter.

Detta till 100%. Köp inte en IPS-skärm om du inte är beredd på BLB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Jag har några döda pixlar på min sen början, något som tydligen inte täcks av garantin, enl Webhallen.
Något annat tips på hur jag kan göra för att byta ut den? Ändå ägt den nu i ganska precis två år och det är tre års garanti.

Så du har suttit med döda pixlar i 2 år innan du vill göra något åt det? exakt hur många är det och var sitter pixlarna, samt är de helt döda eller stuck?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Levan:

Passade på att köpa en under black friday. Har inte haft någon IPS förut, men antar att jag hade lite otur med mitt exemplar. Blir nog en retur nu i helgen - vad tycker ni? (Det ser mer ut på bild än med ögonen, men det är fortfarande väldigt märkbart).

Brightness på 100.

Bild

https://i.imgur.com/wb1vTFR.jpg

Min ser nästan exakt likadan ut. Beställde en motsvarande Viewsonic på Black Friday, men eftersom det var oklart om den hann ta slut eller ej och Asus:en dök upp billigt på Cyber Monday så köpte jag denna direkt i butik. Googlat järnet, kollat youtube-klipp och läst i trådar här på Sweclockers om BLB och IPS glow och kommit fram till att det är good enough. Syns när bilden är svart, men inget jag ens tänker på i de spel jag spelat hittills iaf, och eftersom det är primärt spel skärmen används till så kändes det bara fånigt att skicka skärmar fram och tillbaka i panellotteriet.
Så Viewsonicen avbeställdes (om den någonsin skulle kommit) och nu har jag slutat leta efter defekter och bara njuter istället

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Levan: Så ser i princip alla IPS-skärmar ut om de lyser med 400 nits i ett mörkt rum och man låter kameran exponera – särskild då ifall det är en mobilkamera med optik därefter.

Jo, det syns mer på bild som jag nämnde. Testade lite olika slutartider (ganska korta) på bilderna men de gör det inte helt rättvisa. Men det syns helt klart i mörka scener i både spel och video - eller menar du att det här är ett normalt exemplar? Jag tycker bara översta vänstra hörnet ser bra ut. Brukar spela på rätt hög brightness (skärmen går upp till 350 cd/m^2) men det syns även tydlig på lägre nivåer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Detta till 100%. Köp inte en IPS-skärm om du inte är beredd på BLB.

Jo, det är jag medveten om. Men även om det alltid existerar så finns det ju ett spektrum av olika nivåer. Du tycker att skärmen är ett rätt normalt exempel utifrån mina (rätt dåliga) bilder? Har själv sett bilder som nedan då det bara är i ett hörn (även de som verkar helt sakna det).

Permalänk
Bildexpert 📺

@Levan: Det jag menar är att den här typen av bilden inte säger särskilt mycket alls. För precis alla faktorer inblandade utmärks av godtyckligheter och en situation som är fysikalisk omöjlig att återskapa på en annan skärm. Jag kan utan vidare ta sådana här bilder på alla typer av skärmar och alla kommer se ut om skräp.

Slutartiden har inte så stor betydelse. Däremot har brännvidden enorm betydelse eftersom ljuset är polariserat. Jag går igenom exempel på detta och problemen i artikeln om ljusstyrka, länkad nedan i signaturen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Levan: Sista bilden var mer rimlig - och visar att du kör för hög ljusstyrka. I ett sådant rum ska Brightness-reglaget på skärmen vara på de nedersta 10 procenten. Annars kommer du enbart skapa en situation där pupillen öppnar sig för mycket att svärtan och avvikelserna blir ännu tydligare. Plus att det är ansträngande för ögonen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Tack för ett bra svar. Att det är omöjligt att återskapa låter rimligt, men det beror på hur petig man är också - kan man återskapa 95 %+ kanske det räcker gott ofta Men jag förstår resonemanget.

Intressant det du skriver om brännvidden också, har inte tänkt på det. Hur noggrant är med avståndet i sådant fall? Och vill man hamna innan, i, eller utanför brännvidden för att ta den bästa bilden? Kan man säga vad en normal mobilkamera har för brännvidd på ett ungefär?

Har dragit ned brightness en del i vanlig användning, och i spel kan man ofta justera den i vissa inställningar för att få rätt nivå för just det spelet. Gjorde någon egen amatör-kalibrering när jag fick skärmen och där har jag för mig att de nämnde att sätta brightness och kontrast till 100 sedan justera via RGB-reglagen. Minns inte att de nämnde något om att sänka det sedan men får läsa det igen noggrannare. Här är länken till denna post iaf:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?99336-How-to-calibr...

Vet inte om SweC har det redan, har inte sett det innan åtminstone, men du borde skriva en guide annars för egen kalibrering av skärmar i spel men det kanske är samma mål man vill åt där som i normal användning

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Levan:

Intressant det du skriver om brännvidden också, har inte tänkt på det. Hur noggrant är med avståndet i sådant fall? Och vill man hamna innan, i, eller utanför brännvidden för att ta den bästa bilden? Kan man säga vad en normal mobilkamera har för brännvidd på ett ungefär?

Det blir en ”hur djupt är ett dike?” eller "hur stor är en tumme?"-diskussion. Men som tumregel har mobiloptiken en ganska låg bränvidd/vid vinkel i upptagningen av ljus och sådant som sensorn inverkar också hur skärmens ljus fångas upp. Ingen kamera är på något sätt representativt för hur ögat upplever samma ljus utan det är just godtyckligt.

Att dra kontrastreglaget till 100 är ingen bra idé då det endast klipper mot vitt. Brightness på 100 är bara max blås på lysdioderna. En tumregel att gå efter är att i ljuskontrollerade miljöer, "mysbelyst" vill man sällan över 100-120 nits. I mörkare rum och kolsvarta rum kanske 80 nits, ofta lägre.

Guide till hur man ställer in rätt nivå på kontrast-reglaget har jag här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Så du har suttit med döda pixlar i 2 år innan du vill göra något åt det? exakt hur många är det och var sitter pixlarna, samt är de helt döda eller stuck?

Givetvis inte, men blev nekad garanti från Webhallen när jag såg detta, för ca. två år sedan.
Nu har jag börjat spela igen och önskar således lösa detta störande problem. De är döda och hur många, det vet jag inte. Strax under storleken på pricken ovanför i, i "Senaste provatannonserna".

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Sötast

Fick en ljus fläck på panelen i slutet av förra månaden.
La en ticket till ASUS som levererade kunglig service.

De skickade hit en UPS snubbe med en ersättningsskärm och tog emot min skärm i samma veva.
Ticket löst på 4dagar, frakt inräknad! - Detta ifrån tyskland!

Permalänk
Skrivet av Robban75:

Givetvis inte, men blev nekad garanti från Webhallen när jag såg detta, för ca. två år sedan.
Nu har jag börjat spela igen och önskar således lösa detta störande problem. De är döda och hur många, det vet jag inte. Strax under storleken på pricken ovanför i, i "Senaste provatannonserna".

Jag hade exakt samma problem på min skärm, se bild, och fick den utbytt. Kanske kan du testa höra av dig igen, alternativt till Asus egna kundtjänst.

https://i.imgur.com/OEn42d8.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fick en ljus fläck på panelen i slutet av förra månaden.
La en ticket till ASUS som levererade kunglig service.

De skickade hit en UPS snubbe med en ersättningsskärm och tog emot min skärm i samma veva.
Ticket löst på 4dagar, frakt inräknad! - Detta ifrån tyskland!

Efter hur länge uppstod denna fastnade pixel?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast
Skrivet av blunden:

Efter hur länge uppstod denna fastnade pixel?

Mer av en ljus fläck än fastnad pixel.

Den återgav "korrekta" färger, men alldeles för ljusa, knappt synligt på mörka bakgrunder.

c:a 2 år efter inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

blob:https://imgur.com/2fa33aec-843d-4b54-a4fa-bc0e3126b931

Mer av en ljus fläck än fastnad pixel.

Den återgav "korrekta" färger, men alldeles för ljusa, knappt synligt på mörka bakgrunder.

c:a 2 år efter inköp.

Hmm, ok. Det låter underligt. Din bild fungerar inte förresten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast
Skrivet av blunden:

Hmm, ok. Det låter underligt. Din bild fungerar inte förresten.

Patchad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack. Någon problem med backlighten gissar jag? Ser inte hur subpixlarna i sig skulle kunna bli ljusare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm vid inets sweclockers pre-friday special. Har bara ett "problem" som jag får finna mig i att vänja mig vid, den är så ljus!
Satt innan med en Samsung 22tummare T220(TN) med ljusreglage på 15-20(0när det blir super duper sent) under kvällar. Nu sitter jag med 0 konstant och den är lika ljus som 20-30 på den förre men eftersom den är 5tum större så blir det ju mer ljus ovanpå styrkan i ljuset.

Hade varit bra om man fick mer kontrol över ljuset, varför inte få kunna gå nästan helt till avstängt? kör 100 men ha typ ner till -25 om man är extra ljuskänslig. Allt annat med skärmen är underbart och jag ser bara att Oled/microled får mig att ersätta denna i framtiden(25k 4k skärmar får inte va med!).

Edit: Efter min rant så pilla jag där jag inte pillat förut och hittade mig in på user mode och drog ner de tre färgerna, räckte med 70 så blev det mindre ljus än "cool". Kör förövrig med flux för att få snällare ljus på nätterna men då får jag gå från warm som är bättre för färgerna på dagen till cool för att få ner ljusstyrkan lite.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@ChaosClocker: Ifall till och med Brightness: 0 är för ljusstarkt med sina 50-60 nits är nästa steg något som f.lux eller att helt enkelt dra ned kontrastreglaget en bit. Båda metoderna har nackdelen att du minskar dynamikomfånget i bilden. Lysdioderna lyser lika starkt men skärmen utnyttjar inte hela ljusomfånget. Det innebär att svart i bilden fortfarande lyser lika starkt, men du har minskat alla andra nivåer av ljus i bilden. Lägre kontrastförhållande är resultatet.

Alternativet är att ge dig själv lite mysbelysning. En diskret placerade och diffuserad lampa som du styr över själv, typ en Hue-lampa. Så att du får tillräckligt omgivningsljus utan att skärmen upplevs för stark.

Permalänk

Bör jag returera min skärm, eller är detta normal nivå av IPS Glow/IPS bleed?

https://www.youtube.com/watch?v=MxIl04vtoYw

Jag ser det när det är mörkt i spel, men spelar jag Black ops 4, Battlefield 5 eller CS ser jag inget, men det syns på Resident evil och Amnesia.

Permalänk
Medlem

Såhär ser min ut, vettefan ifall man ska byta tillbaka till TN

https://imgur.com/a/aI2rUma

Ser dock inte lika hemsk ut som på bilden men

Permalänk

Fick hem min igår och verkar ha haft extrem tur med skärmen. Lyser igenom ytterst, ytterst lite i det övre högra hörnet och nedre vänstra hörnet (uppriktigt sagt så är det så ynkligt lite, så det är egentligen inte värt att nämna över huvudtaget) och alla pixlar verkar vara hela. Kan inte se någon glow heller för den delen. Vet inte om mitt ex är en engångsföreteelse men out of the box så verkar den vara väl balanserad gällande färger och styrka.
Funkar lika bra som min gamla PB278Q, som också är ett praktexemplar gällande pixlar och genomlysning, som nu kommer att användas till den gamla datorn. Än så länge riktigt nöjd med skärmen, men vem är inte det efter inte ens ett dygn utan problem
Stort tack till postnord som levererade skärmen på under 24 timmar trots att jag valt 3-5 dagars leverans hos Webhallen. Plus att lådan som skärmen kommer i är helt oskadad.

Körde precis blb monitor test
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Sitter så många i mörka rum med skärm som enda ljuskälla? Det är ju inte bra för ögonen samt att man blir tröttare.
Brightness behöver du aldrig ha över 40-50 så länge inte solen lyser direkt på skärmen.

Speciellt när du fotar är det viktigt att du har lite ljus i rummet och inte svart bakgrund om du nu inte tittar på det jämt.

Thomas guide är riktigt bra och rekommenderas starkt som utgångspunkt för att ställa in den.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

@Taskman: Nja, på kvällen blir det ju lätt lite halvdunkel. Skärmen är ju väldigt ljusstark dock, precis som alla moderna skärmar så det är inte så konstigt att man behöver sänka ner ljusstyrkan ganska mycket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Och där höjde Webhallen sitt pris med 500kr. Fan, jag som tänkte plocka upp den imorrn.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

@Asssor:
Kan du vänta en dag eller två eller tre så har komplett skärmen för 6390:-

PG279Q

Alternativt netonnet för 6490:-

Samma fast på Netonnet

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |