Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Är nog många som får det tungt beroende på hur stor del av marknaden Amazon vill ha. Känner dom för det så kan dom sätta vem som helst i konkurs.
Kör dom bara "närvaro" är det väl som nämnts redan CDON som ryker i första fasen.

Bokhandeln lär väl pressas en del. Fysiska butiker så som nuvarande online, t.ex. AdLibris m.fl.
Den lokala Akademibokhandeln i min håla lär få det tufft...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vi är nog rätt många i norden som handlat hos dem genom amazon.co.uk som de vill ha kvar som köpstarka kunder när england försvårar handel genom att lämna unionen. Har bara handlat hos deras tyska sida när jag velat ha elsaker med rätt kontakt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på att det är bra det här.
Älskar AWS och Amazon och rent konkurrensmässigt är det toppen med fler aktörer på marknaden.

Men saker som denna artikel belyser tycker jag är skitdåligt av Amazon att inte vara mer självförsörjande med sin elektricitet!

https://digital.di.se/artikel/amazons-datacenter-slukar-energ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Återigen, amerikansk företag på svensk mark, som lyder under amerikanska lagar. Lagra data på Amazon cloud är trots allt ingen bra ide om man bryr sig om integritet och anonymitet, oavsett om servrarna ligger på svensk mark.

Jag orkar inte utveckla mer.

Du får gärna utveckla mer. Det finns flera företag I Sverige i olika storlekar och branscher som kör sin produktion på AWS. Varför skulle det vara en dålig idé?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas framförallt att de ska ordna upp frakten som i USA. Där kan du få hem nästan vad som helst till dörren nästa dag, på många platser samma kväll! Ofta gratis eller för småpengar.

Jag vill kunna boka leverans till dörren, typ 19-20 så kan de messa när de har några minuter kvar. Trött på det eviga rännandet till postombud (bor i en ort utan butiker).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Bara bra med mer konkurrens.
Det finns så många småbutiker som inte håller måttet och som kommer gå i konkurs när amazon kommer hit.
Det är många som kommer behöva skärpa till sig också.

Söker man på en pryl på prisjakt så kommer där upp 5 seriösa butiker och 20 andra skojare som man aldrig skulle få för sig att klicka på.

Nä, hit med amazon.
bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Inte helt säker på att det är bra det här.
Älskar AWS och Amazon och rent konkurrensmässigt är det toppen med fler aktörer på marknaden.

Men saker som denna artikel belyser tycker jag är skitdåligt av Amazon att inte vara mer självförsörjande med sin elektricitet!

https://digital.di.se/artikel/amazons-datacenter-slukar-energ...

Hur är det Amazon's fel att man inte har planerat framåt lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag avstår från processen att behöva vänta 1-2 veckor på att få rättelse med ett återköp/reklamation. Jag beställer alltid från Webhallen, Inet eller Elgiganten då det är bara att gå dit och få hjälp direkt. Men bra om det tillför konkurrens med priserna. Känns som våra handlare har nån kartellbildning idag.

Cdon blir dock ett självklart offer för detta.

Hitills har Amazon varit både snabbare och mer tillmötesgående än de Svenska butikerna för min del, tragiskt nog... De flesta av oss bor dessutom inte i närheten av dessa butiker utan måste skicka dem i retur och vänta 2-3 veckor. Senast förra veckan så kom en SSD från Amazon på villovägar med det svenska postväsendet, skickade dem en gliring på Fredag kväll att den inte kommit och att posten inte kunde hitta den. På måndag kl13 så knackade ett expressbud på dörren med en ny SSD, och fick en rabattkod som plåster på såren. Själv väntar jag fortfarande på svar från en svensk ÅF som jag kontaktade onsdag förra veckan gällande en julklapp som kom fram totalt demolerad...

Visst gör jag fortfarande köp hos svenska ÅF, mestadels Inet när det är något trevligt erbjudande. Webhallen, CDON och komplett skyr jag som pesten däremot, men visst händer det att man handlar därifrån ändå nån gång då och då. Tror inte det blir billigare i den svenska versionen tyvärr..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Personligen så ser jag det positiva för min del att man äntligen kommer kunna handla de lite ovanligare sakerna som man kan hitta på Amazon men som inga svenska butiker har. Vanliga saker kommer jag nog fortsätta handla på närliggande butiker.

Permalänk
Avstängd

Jo det här blir spännande, jag har handlat en handfull gånger från amazon.de utan några problem.

Vi får se hur det är med "geo-blockeringar" för Sverige och Norden verkar långt ner på listan när en ny produkt lanseras. Jag tror inte de svenska bolagen vill släppa in direktimporter. (tex ASUS Sverige osv)

Något jag inte heller visste är att Amazon's CEO (VD), Jeff Bezos numera är världens rikaste man!
https://www.forbes.com/sites/cartercoudriet/2018/03/08/jeff-b...

Riktigt megabolag som etablerar sig.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xedor:

Du får gärna utveckla mer. Det finns flera företag I Sverige i olika storlekar och branscher som kör sin produktion på AWS. Varför skulle det vara en dålig idé?

Har du hört talas om dataskyddsförordningen eller GDPR som det förkortas till? När det handlar om känslig data, såsom exempelvis patient data, dna-sekvenseringar e.t.c. är det ett rent lagbrott att använda sig av Amazon Cloud, helt enkelt för att Amazon Cloud, oavsett om servrarna ligger inom Europa lyder under amerikansk lag, vilket innebär att all data är tvungen att skickas till USA om amerikanska myndigheter begär det (vilket är generellt läskigt).

När det gäller DNA-sekvenseringar så krävs det enorma datorkapaciteter för att analysera DNA-materialet. Det har då varit på tal att i stället använda sig av kraftiga cloud-lösningar såsom AWS. AWS föll dock direkt på tvären på grund av GDPR och de tvivelaktiga amerikanska lagarna.

Men jag kan tänka mig att man sänker ribban något för "de många företag i Sverige" som kör AWS, där man kanske inte hanterar känslig data på samma sätt.

Men jag tycker det är läskigt hur USA hanterar data i amerikanska företag. Jag behöver väl inte påminna dig om PRISM?....

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Personligen så ser jag det positiva för min del att man äntligen kommer kunna handla de lite ovanligare sakerna som man kan hitta på Amazon men som inga svenska butiker har. Vanliga saker kommer jag nog fortsätta handla på närliggande butiker.

Vad är det för ovanliga saker? Jag tror inte att du kommer kunna köpa så mycket annat än det som redan finns i svenska butiker, tyvärr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av atener:

Fan va bra, handlar mycket från Amazon

Handlar allt från Amazon

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Avstängd

När de väljer ett land med de dyraste skattereglerna i hela världen vet man att de har kommit en väldigt lång väg med sina robotar

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur Amazon ser på prisjakt, vad jag vet är det rätt unikt att kunna jämföra priser och produkter så som vi kan på prisjakt i Sverige. Amazon och Ebays sidor är ju värdelösa för att jämföra priser och produkter, jag tycker allmänt att Amazon's sida har väldigt begränsade funktioner men det kanske är en vanesak.

Permalänk
Medlem

Hur får man komma med på konferensen?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Inte som det kommer vara samma utbud på Amazon ändå
Ge mig utbudet som finns på Amazon.com please.

Finns för få säljare här, för hög moms, för dålig vinstmarginal etc.

Amazon kommer bli som vilken annan ehandlare som helst i Sverige.

Tack för ett gott skratt

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Är det här inte typiskt svenskar. Okänt och då känns det inte bra. Gissar att du bojkottar Komplett, Webhallen, Elgiganten och Mediamarkt. Utländska ägare som etablerar sig i Sverige eller blir uppköpta. Det är.väl bra att nånät företag vill investera i Sverige. Vårt land som förlorat många stora företag som flyttat utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, man minns ju hur snacket gick när Lidl skulle börja etablera sej här. Och även Mediamarkt.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jag avstår från processen att behöva vänta 1-2 veckor på att få rättelse med ett återköp/reklamation. Jag beställer alltid från Webhallen, Inet eller Elgiganten då det är bara att gå dit och få hjälp direkt. Men bra om det tillför konkurrens med priserna. Känns som våra handlare har nån kartellbildning idag.

Cdon blir dock ett självklart offer för detta.

Antar att du aldrig varit i kontakt med kundtjänsten på Amazon?

I mina fall då jag har haft returer m,m så får jag oftast pengarna tillbaka samma dag.
Att det tar 5-6 bankdagar får man belasta våra svenska banker för.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

När de väljer ett land med de dyraste skattereglerna i hela världen vet man att de har kommit en väldigt lång väg med sina robotar

Hmmm?

Sverige har låg bolagsskatt när man jämför!
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-foretagand...

Däremot hög skatt för allt arbete....

Sen tillverkas nästan allting nuförtiden i Kina samt sydostasien, där då just robotar numera taröver alltmer arbete.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det bästa är en kombination av online och butik, tex webhallen.

Ja, det smidigaste här i Stockholm är att kolla upp på nätet vilka butiker som har varan, beställa med avhämtning i butik och sedan åka förbi och plocka upp när man ändå är på väg någonstans. Då slipper man vänta på posten. Särskilt om det är helg.

Men sen är många av oss väldigt bortskämda som har Webhallen på gångavstånd hemifrån ...
Postorder är bäst för landsbygden.

Skrivet av anon2110:

Är det här inte typiskt svenskar. Okänt och då känns det inte bra.

Nej, tvärtom. Amazon är inte okänt, utan välkänt för många svenskar som har hört mycket om hur det gått i andra länder där Amazon verkar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av plunn:

Jo det här blir spännande, jag har handlat en handfull gånger från amazon.de utan några problem.

Vi får se hur det är med "geo-blockeringar" för Sverige och Norden verkar långt ner på listan när en ny produkt lanseras. Jag tror inte de svenska bolagen vill släppa in direktimporter. (tex ASUS Sverige osv)

Något jag inte heller visste är att Amazon's CEO (VD), Jeff Bezos numera är världens rikaste man!
https://www.forbes.com/sites/cartercoudriet/2018/03/08/jeff-b...

Riktigt megabolag som etablerar sig.

Amazon är tillsammans med Apple enda bolagen som är värderat till 1T$.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Jag undrar hur Amazon ser på prisjakt, vad jag vet är det rätt unikt att kunna jämföra priser och produkter så som vi kan på prisjakt i Sverige. Amazon och Ebays sidor är ju värdelösa för att jämföra priser och produkter, jag tycker allmänt att Amazon's sida har väldigt begränsade funktioner men det kanske är en vanesak.

Jag är också nyfiken på hur detta kommer bli. Det är misär att sitta och klicka runt på Amazon istället för att filtrera i Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

förklara gärna mer

tja han kanske tänker på de mardrömslika förhållande som arbetare inom amazons varuhus är tvingade att jobba under

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tralle:

tja han kanske tänker på de mardrömslika förhållande som arbetare inom amazons varuhus är tvingade att jobba under

Kollade efter källor för ditt påstående och det ser ju inte så bra ut för Amazon.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=amazon+wo...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

När de väljer ett land med de dyraste skattereglerna i hela världen vet man att de har kommit en väldigt lång väg med sina robotar

Frankrike har högre skatter än oss, och där har Amazon funnit etablerade sedan år 2000

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

tja han kanske tänker på de mardrömslika förhållande som arbetare inom amazons varuhus är tvingade att jobba under

Tvingade? Det är väl frivilligt att jobba på Amazon.
Sen eftersom dom är på svensk mark så måste dom givetvis följa svensk lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta tror jag är starten på ORDENTLIG konkurrans inom e-handel generellt. Vill dom kan dom sopa banan med många aktörer ganska omgående. Butiker som cdon ligger risigt till om dom inte skärper sig. Tror nog hellre en butik säljer genom amazon än genom cdon. Hoppas amazon kommer till norge också efter vart.

jojo kommer säkert ha riktigt bra priser i början, par svenska företag går i kk. Mediamark ju sjukt billiga i början, bara för att få fäste i Sverige. att dom gjord dunderförluster var tydligen mindre viktigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Frågan är om det verkligen kommer att vara samma priser som hos till exempel Amazon.de eller om priserna justeras för att passa den svenska marknaden.

Så +30-40% på allt typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

"Företaget har köpt 300 000 kvadratmeter mark för 60 miljoner kronor i logistiska knutpunkter som Eskilstuna, Västerås och Katrineholm. På områdena är Amazon i full gång med åtta byggnader om 25 000 kvadratmeter vardera och såväl köp som byggnation har omgärdats av hemlighetsmakeri."

Um, hur kan det ens vara hemligt? Måste ju vara flera tusen pers som jobbar med detta då.

De får följa de lagar och regler i det land de är etablerade i. Men vi får nog räkna med att det är billigare att köpa från Amazon.de än .se i slutändan.

Det är inget hemlighetsmakeri, byggnaden i Katrineholm visste de skulle vara datahall innan något spadtag sattes i marken givetvis. Går inte att gömma något när man söker bygglov. Överlåtelse av marken har skett till Amazon Web Services Sweden AB och ingen annan, inte för att fastigheten skulle kunna agera lager. I Katrineholm så såldes marken till AWS (för 19,3 miljoner) och kort därefter lämnades bygglov in. Mitt i logistikcentrum med järnvägs och lastbilstrafik visst, men det är en byggnad som är specialbyggd för att vara datahall. Både i Katrineholm och Eskilstuna så handlade det om industrimark som var tillgänglig och utan tidigare byggnader, kommunala bolag har hjälpt till och sålt marken i båda fallen.

I Västerås var det väl ett sädesmagasin på tomten som kommunen tog på sig att flytta, annars var det kommunal mark där med som stod oanvänd, under detaljplanen för området så namngavs inte AWS i Västerås, men det borde ändå varit klart att det förbereddes för att bygga datahall. När försäljning hade beslutats stod det givetvis klart i alla tre fallen att det var AWS det handlade om.

Marken kostade sammantaget långt mer än 60 miljoner (borde hamna på ca 127 miljoner) och består av drygt 587 000 m². Bara marken i Västerås gick på 59-60 miljoner och gäller mark kring 300 000 m², men där bygger de också fyra hallar/byggnader. Finns inget som tyder på att någon annan än AWS är på gång att använda marken eller att den har förberetts för något annat användningsområde.