Permalänk

Tjänsten Shadow

Finns det några swec:are som har provat tjänsten Shadow? Jag upptäckte det alldeles nyss från LTT och tycker att det verkar riktigt grymt! Nu har de visserligen inget datacenter i Sverige, utan det närmsta är beläget i Storbritannien, men jag tänkte att någon kanske har provat ändå och kan berätta lite om sina upplevelser. Personligen tyckte jag att Onlive fungerade ganska hyfsat (men jag är inte ett dugg förvånad över att de konkade med tanke på det finstilta), och detta är ju på en helt annan nivå...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Hedersmedlem

Tjänsten i fråga verkar vara en spelströmningstjänst, där man spelar på en speldator "i molnet". Inte testat just denna. Men ett bra alternativ om man har en primär speldator men vill kunna spela på sin sunklaptop eller någon annan PC är att lämna sin dator hemma på, och sedan strömma spel från den med Parsec Gaming. Gratis och funkar skitbra, bättre pingtid än att spela på en server i utlandet också.

Permalänk

Tack för tipset om Parsec Gaming, jag får ta å spana in det. Tjänsten Shadow är visserligen avsedd att spela på, men man får en kraftfull PC i molnet som man kan använda till vad man vill. Eftersom PC-spel till väldigt stor del distribueras digitalt idag så är det förstås smidigt att installera några spel från exempelvis sitt steam-bibliotek, särskilt när gigabit ned ingår. En annan fördel är att man slipper köpa/uppgradera sin dator.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Själv är jag sjukt impad av både GeForce now och gamestream på shielden då jag behövde något för mediauppspelning på min 4k Oled.

Fortnite och PUBG flyter som smör, om än kanske inte optimala spel för den typen av tjänst var min initiala tanke men märker inte direkt av någon skillnad. Ersätter åtminstone lätt konsolen och pcn för singleplayer och soffspel som street fighter och liknande som en gärna kör med vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Såg också LTT:s video och blev imponerad! Men ja, frågan är ju hur bra det funkar här i Sverige. Var hittar du info om att närmaste center är i Storbrittanien? De verkar ha sin sida på Tyska också, och om det närmaste centret är i Tyskland är det ju i alla fall lite närmare Om någon testar får hen gärna rapportera hur det funkar! Mycket bra månadspris också om man tänker på den "hårdvara" man får tilldelad sig (i alla fall om man köper helårsprenumeration)!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Såg också LTT:s video och blev imponerad! Men ja, frågan är ju hur bra det funkar här i Sverige. Var hittar du info om att närmaste center är i Storbrittanien? De verkar ha sin sida på Tyska också, och om det närmaste centret är i Tyskland är det ju i alla fall lite närmare Om någon testar får hen gärna rapportera hur det funkar! Mycket bra månadspris också om man tänker på den "hårdvara" man får tilldelad sig (i alla fall om man köper helårsprenumeration)!

Jag tittade bara lite snabbt på registreringssidan och tänkte att UK är väl närmst bland alternativen, men du har rätt. Jag kunde inte låta bli att registrera mig, med LTT's kod så kostade det bara 10 pund (valde Storbritannien). Dock vet jag inte hur det funkar än, det kunde visst ta upp till 15 dagar innan man får komma igång.

Värt att nämna är att man inte kan ändra land för sin adress när man har registrerat sig. Jag misstänker att jag ev inte kommer bli aktiverad pga min adress, det beror alldeles på hur måna de är om användarupplevelsen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Sist jag kontrollerade Shadow så fick jag bara meddelande att tjänsten inte finns i Sverige och jag skulle bli uppdaterad när så blev möjligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Såg också LTT, verkar intressant! Har testat Onlive och Steam inHomeStreaming och det fungerar ju över förväntan. Nu har man ju redan en speldator men ändå lite intressant.

Men jag förstod inte riktigt... är det här alltså en dator man hyr i molnet, och inte bara en spelströmningstjänst? Alltså får jag installera mina egna spel jag köpt via Steam och liknande, inte att det finns ett antal spel som ingår i tjänsten? Finns ju många fördelar med det försnämnda, enda nackdelen är eventuellt priset om man räknar med kostnaden för alla spel.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Såg också LTT, verkar intressant! Har testat Onlive och Steam inHomeStreaming och det fungerar ju över förväntan. Nu har man ju redan en speldator men ändå lite intressant.

Men jag förstod inte riktigt... är det här alltså en dator man hyr i molnet, och inte bara en spelströmningstjänst? Alltså får jag installera mina egna spel jag köpt via Steam och liknande, inte att det finns ett antal spel som ingår i tjänsten? Finns ju många fördelar med det försnämnda, enda nackdelen är eventuellt priset om man räknar med kostnaden för alla spel.

Du hyr en dator istället för prenumererar på en speltjänst (eller både ock från 3e part).

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Såg detta också, verkade vara intressant.

lyckades inte hitta vad de har för pris på deras lilla tunna klient som skulle funka också med allt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Såg detta också, verkade vara intressant.

lyckades inte hitta vad de har för pris på deras lilla tunna klient som skulle funka också med allt.

De verkar ha dragit in denna, vilket känns lite surt. Förhoppningsvis beror det på att de har en ny variant på gång (efter lite grävande så ser jag att de har haft en aktivt kyld klient för sin första iteration). Deras hjälpsektions länk till klienten är dessutom bruten.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

@Role_Model: hoppas de kommer med en ny enhet, skulle vara en intressant lösning istället för att skaffa en ny dator längre fram.
den har en android app, så länge den funkar till en androidTV så är jag nöjd.

Hade gärna sett en test möjlighet på detta system, så man inte var tvungen att skaffa en stor prenumeration för att prova om det funkar hos en, typ en 7 dagars test på en relativt låst maskin eller nått sånt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Såg precis LTT också och blev sjukt imponerad. Det jag inte riktigt förstått men (inte läst så mycket ännu) vad är det boxen gör? Man verkar kunna köra utan att köpa boxen också?

Förresten, det verkar finnas ett antal svenskar på Reddit som kör via det tyska datacentret och har 20-30ms.

För dom som vill testa latency så finns följande två länkar, hittade tyvärr ingen länk till Tyskland.

Amsterdam: http://speedtest.ams.shadow.guru
Paris: http://speedtest.shadow.guru/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ndr: Jag gissar på att det är en s.k tunn klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@ndr: Jag gissar på att det är en s.k tunn klient.

Ah såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kanske var dumt att välja ett brittiskt datacenter. Jag kan egentligen inte säga så mycket om lagget heller iofs eftersom jag inte har någon egen lina att testa med, men jag kommer förmodligen inte att skaffa detta permanent trots allt. Kostnaden är likvärdig det jag lägger på hårdvara och jag styr hellre över när jag gör inköp än att binda upp mig på än fler abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den personliga integriteten? De säger att de inte kan se vad som finns på datorn, men samtidigt förbehåller de rätten att stänga ner ens abonnemang eller vidta andra åtgärder som de anser är nödvändiga. Ta tex ett scenario med LAGLIG torrenting (ja, detta finns också). Hur kan de veta om det är lagligt eller olagligt om de inte tittar på innehållet i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Vad tror ni om den personliga integriteten? De säger att de inte kan se vad som finns på datorn, men samtidigt förbehåller de rätten att stänga ner ens abonnemang eller vidta andra åtgärder som de anser är nödvändiga. Ta tex ett scenario med LAGLIG torrenting (ja, detta finns också). Hur kan de veta om det är lagligt eller olagligt om de inte tittar på innehållet i datorn?

Det man skall fråga sig. En leverantör som har fysisk åtkomst till hårdvara. Har de inte också alltid åtkomsten till mjukvara?

Oberoende vad diverse webhotell och andra säger har de ju alltid tillgång till din data vad som än sägs.
Frågan är snarare hur mycket litar du på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lite under 300 kr per månad (3 600 kr per år, om man avrundar beloppet till 300 kr) är rätt så dyrt, måste jag säga. Jag hade tvekat lite om tjänsten kostade under 50% mindre per månad (saknar en testperiod), utan några rea. Nu tvekar jag mycket! Annars ser tjänsten oerhört intressant ut!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Shadow under en månads tid nu och det fungerar bättre än jag trodde.
Valde det tyska datacentret och har inga som helst problem med latency osv.

Än så länge har jag bara testat Battlefield 5, League of Legends, Theme Parkitect och Apex Legends och alla spelen går att köra med max inställningar med minst 60fps.

Det jag dock upptäckt är att 2,4Ghz wifi inte räcker till hemma hos mig, man måste köra med ethernet eller 5Ghz för att få ett bra flyt, annars blir det lite hack i bilden då och då.

300kr/mån är ganska ok pris men man får nog utnyttja tjänsten mer än vad jag gör för att det skall löna sig.
För dom som kör väldigt sällan är nog Parsec är ett bättre alternativ eftersom dom tar betalt per timme.

***bort/mod***

§9
Permalänk

Strömmande spel är verkligen på framfarten, och Shadow är onekligen ett intressant alternativ.

För mig som redan har duglig dator så har jag mest undersök alternativ som låter mig strömma spel från mein egen dator.
Steam In-home streming använder jag mycket hemma för att spela på min 55" OLED. Det gör jag via Steam Link appen på Nvidia Shield och det fungerar riktigt bra! Även Nvidias egna Nvidia Game Streaming fungerar somd en ska.
När jag kommer utanför hemmets väggar så har jag testat parsec, Rainway och Gforce Now. Här får jag säga att jag haft störst framgång med Gforce Now. Nu strömmar den inte från min egen dator utan från Nvidias server men då den fortfarande är gratis så passar jag på att använda den.
Störst problemet ha varit att få strömmandet att fungera utan en bildskärm igång oc inkopplad men det löste jag till slut med HDMI-plug som simulerar en 4k skärm

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Jag testar Shadow GB lite, den servern är placerad i Paris.
Shadow tyskland mm. är placerad i Amsterdam

Det fungerar bra, det jag testat men lite tearing som jag inte förstår vart det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phauguth:

Jag testar Shadow GB lite, den servern är placerad i Paris.
Shadow tyskland mm. är placerad i Amsterdam

Det fungerar bra, det jag testat men lite tearing som jag inte förstår vart det kommer ifrån.

Kör du med wifi eller ethernet?
Jag hade en hel del tearing och delays när jag körde över wifi men när jag växlade över till ethernet flöt det på som om jag körde lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndr:

Kör du med wifi eller ethernet?
Jag hade en hel del tearing och delays när jag körde över wifi men när jag växlade över till ethernet flöt det på som om jag körde lokalt.

Kör sladd, men sitter på en äldre burk numera med så osäker på vad felet kan vara. Är ju bara ”screen tearing” eller vad man skall säga så allt flyter på som det skall med det blir lite tearing då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phauguth:

Kör sladd, men sitter på en äldre burk numera med så osäker på vad felet kan vara. Är ju bara ”screen tearing” eller vad man skall säga så allt flyter på som det skall med det blir lite tearing då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

aha okej, då vet jag tyvärr inte vad det kan bero på.

Permalänk

Jag har kört Shadow i snart 6 månader.
Fungerar klockrent, men prenumerera på tjänsten via den tyska siten, INTE den brittiska.
Registrerar mig sig via den Tyska siten sätts en virtuell PC upp i Amsterdam, halva responstiden mot Paris (som man annars får om man reggar via den Brittiska). Jag har haft i Paris tidigare och det är inte att rekommendera.
Jag har ca 17-18ms mot min Shadow PC i AMS. Och jag har ingen input lag alls.

Ur ett kostnadsperspektiv blir detta billigare för mig. Tidigare har jag köpt en ny dator i snitt var 5:e år + uppgraderat hårdvaran i mellantiden och har då snittat 24-25.000kr på 5 år. 25.000kr/60mån = 416kr/mån.
Nu betalar jag ca 310kr/mån +- 10kr i valutadifferens mot euron. Och då får jag high-end-prestanda och kör alla spel i 1080p 144hz och maxade grafikinställningar. Har kört allt från campaign ex. Shadow of the tomb raider till FPS som CS:GO till drönarsimulatorer som kräver extremt snabb respons.
Då står Shadow (Blade) för all hårdvaruuppgradering över tid och jag slipper bry mig och kan alltid köra spelen på maxad grafik utan att behöva köpa nya komponenter.

Ett problemfritt och kostnadseffektivt alternativ enligt min personliga åsikt.
Beror givetvis på vad man spenderar på en speldator och slår ut kostanden under dess livscykel.
Dessutom kan jag köra Shadow på en ultrabook som drar 60w istället för 4-500w = lägre elkostnad.
Vill ni testa kan ni alltid prenumerera på en månad och kancellera om ni inte tycker att det fungerade tillfredställande.

§9 /moderator
Permalänk
Medlem

Hej!
Intressant. Också upptäckt Shadow gaming via LTT och var rätt så imponerad.
Inte primärt i behov av en spelburk, men tänkte att det skulle kanske fungera till både spel och annat. Är det någon som använt sig av tjänsten till program som drar nytta av Quadro-kortet som de kör på?
Tänkte det skulle inte minst vara smidigt för att kunna "köra" tunga grejer via laptop tex.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Spännande! min erfarenhet av geforcenow och tyska servrar är att det blev för belastat på kvällstid. Något ni märkt av på shadow?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@BjornBroberg:

Nope, jag har inte kunnat märka någon skillnad, varken dag/kvällstid eller vardag gentemot helg.
Samma latency och prestanda enligt mig. Och jag brukar både ha en latencylogg aktiverad samt FPS display.

Permalänk
Medlem

Är det känt vilken hårdvara de kör på? Står lite luddigt på deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.