Uppgradering av min några år gamla dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min några år gamla dator

Hej

Behöver lite tips på vad jag borde uppgradera först i min nuvarande maskin.

Processor: AMD FX-8350 @ 4,4Ghz
Minne: 16gb DDR3 Corsair
Hårddisk: 80GB + 256 GB SSD + 1TB
Grafikkort: Asus Radeon R9 280x

Processorn känns som den fortfarande hänger med eller?
Grafikkortet däremot är ju ett par år och är väl kanske det jag borde ta tag i först?

Tänkte att det är bäst att kolla med experterna nu inför black friday.

Permalänk
Vila i frid

Det är ju egentligen hela din rigg som behöver uppdateras. Om du absolut bara måste köpa nytt gaffe, ett gtx1060 (dubbla 280x prestandan) eller gtx1070 (trippla) om pengarna bränner, mer grafik än så och cpun kommer flaska. Din cpu har snarlik prestanda som min lätt klockade snart 8 år gamla i5-2500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ju egentligen hela din rigg som behöver uppdateras. Om du absolut bara måste köpa nytt gaffe, ett gtx1060 (dubbla 280x prestandan) eller gtx1070 (trippla) om pengarna bränner, mer grafik än så och cpun kommer flaska. Din cpu har snarlik prestanda som min lätt klockade snart 8 år gamla i5-2500k.

Ja, jag har förstått att den börjar bli gammal. Men den har fungerat rätt bra fram till nu.
Spelar inte lika ofta som jag gjorde förr. Men nu när jag börjat spela BF5 så märks det att den inte riktigt hänger med.
Men att lägga ut 8-9 tusen på en ny dator känns inte riktigt aktuellt.
Så tanken var att köpa en uppgradering av moderkort cpu och minne eller grafikkort och sen ta de andra om ett halvår eller nått.

Är det cpu eller grafikkortet som kan ge bäst uppgradering till att börja med?
Gtx1080 är inte aktuellt. Alldeles för dyry och inte värt pengarna enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vissii: Om du känner att det bara är ditt grafikkort som är slut har komplett en bra deal på detta grafikkort just nu.
https://www.komplett.se/product/1080420/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Vissii: Om du känner att det bara är ditt grafikkort som är slut har komplett en bra deal på detta grafikkort just nu.
https://www.komplett.se/product/1080420/datorutrustning/dator...

Hmm. Du länkade till ett moderkort. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Drar upp min några veckor gamla tråd igen. Blev inget inhandlat på BF då jag inte riktigt tyckte att någon deal passade men så här i efterhand så var det ju faktiskt det.

Det som jag tittar på just nu och har lite bevakning på är detta:
AMD Ryzen 5 2600X 3,6GHz Socket AM4 Box
2 199:-
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2B3200C16)
1 490:-
Asus Prime B450-Plus
1 166:-

Sen är det de här med grafikkort som är det kluriga. Tittat lite på 1070 eller kanske 2070.
Men det är ju så sjukt dyrt bara. Undra vad de tjänar på varje grafikkort.

Men frågan kvarstår om jag ska skaffa mig ett Grafikkort först eller om jag ska ta CPU minne och moderkort och sen grafikkort?

Spelade lite BF5 igår med min nuvarande maskin och tyvärr så började det lagga/frysa i mer intensivare scener där det hände mycket.