Datormusen fyller 50 år

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Datormusen fyller 50 år

Den 9 december 1968 visades en prototyp av den första datormusen för allmänheten, vilket innebär att den nu firar 50 år.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Grattis!

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

data musen å jag fyller 50 i år vi är nestan lika gamla det är bara 11 dagar i från min födelsedag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Dagens optiska möss har troligen mer beräkningskraft än de datorer som fanns 1968

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

En stor dag för alla "datamusar" som min moder skulle kalla dem...

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av serdyllon:

"I don't know why we call it a mouse. Sometimes I apologize. It started that way and then we never changed it"

Så många kulor man har fått rengöra genom åren.

DISCLAIMER: Do not quote this out of context.

Hihi, ja det har man fått göra. Kommer ihåg när man rengjorde och putsade kulan för optimal precision i Quake.

Q6600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Once you go Logitech master mx you never go back

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Timing... pensionerade min Logitech G9X idag efter nio års tjänst.
Denna gången fick budgetmodellen g502 proteus spectrum fick bli ersättare. Kommer nog ta ett tag att vänja sig.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Idag är 50 kronors möss 100 ggr bättre än de dyraste kulmössen från förr.

Det har verkligen gått frammåt.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Fluf:

Grattis!

Kände till musen sedan tidigare, men hur hade man kunnat missa Mother of Demos?! Vilken vision, vilket genomförande. Det är ren SiFi som kom till liv o.0

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av hACmAn:

Vart det inte någon patentstrid mellan honom och ett stort företag om vem som kom på musen först?

Edit:
Var nog mellan honom och Håkan Lans.

Lans har inte uppfunnit någon mus överhuvudtaget. Vad han kom på var ett sådant här digitaliseringsbord

http://www.foucaultslinger.nl/JanBeeProjects/HiPad_Digitizing...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

@Cad_edis

HiPad vilket faktiskt till slut blev iPad. Skoja bara, visste inte att hans "mus" såg ut så där.

Q6600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007

Håkan Lans uppfann sin typ av mus i syfte att kunna rita upp saker för sin egen skull (tekniknörd som han var), men den sålde ganska bra för sin tid. Den här musen i artikeln var ju dock det som musen med en kula i sedan baserades på. Fast båda var nog bra för utvecklingen

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Dec 2001

På tal om Håkan Lans så kan jag tipsa om denna dokumentär: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/558721?programid=2519

Intel NUC-beroende känns det som.. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Tekniken i digitaliseringsbordet är mer lik den i en Wacom-bräda än i en datormus.

Den musliknande tingesten på digitaliseringsbordet kallas förresten för "puck", även om den ofta kallats "mus" på senare tid för att folk hade fått så svårt att skilja dem åt ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av lastninja:

Känns helt sinnessjukt imponerande ja!
Det där med en typ av webcam, remote desktop, att använda musen på ett ganska komplext vis, sättet som dom programmerar på, och allt annat.
Jag är född på 80-talet o många datorer hade inte änns möss då. Visst fick jag uppleva nån "video-telefon" i barndomen, men annars vare inte förrns slutet på 90-talet som webcams började dyka upp på riktigt. Så ja verkligen - Vilka visionärer!

Om man kunde återuppliva dessa vetenskapsmän (i god hälsa och färdiguppfostrade med samma intelligenta metoder, förutsättningar, litteratur och ideologi som dom kom ifrån) och låta dom få känna på dagens resurser så skulle vi banne mig kolonisera rymden inom 10 år. Sån galet stor skillnad på kompetensen hos dessa vetenskapsmän och forskare gentemot dagens som man efter detta typ bara kan kalla wannabes.

Håller med er. Grymt bra demo. Hur tusan har man kunna missa den?! 50 år gammal dessutom.

| Fractal Design Define R5 | Asrock X399 Fatal1ty | AMD Ryzen Threadripper 1950X | Enermax Liqtech 360 | Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16 | OCZ ZX 1000W | ASUS GTX 1070 Ti Strix | Philips 328E9FJAB/00 | Debian Sid | LXQt |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Min första datormus var faktiskt optisk. Någon gång runt 1985. Den hade en speciell musmatta med ett rutnät och sedan läste man av rutnätet optiskt. Mao upplösningen var samma som rutnätets upplösning.

Vet inte om det var exakt denna. men samma princip