Permalänk
Medlem

Edgerouter ingen publik ip

Hej jag har ett synnerligen frustrerande problem. Jag postade precis mitt problem på ubnt:s forum och orkar inte skriva om allt på svenska så copy läste nedan. Hjälp uppskattas.
__________________________

I have this weird issue that Google so far has not solved for me. Yesterday I bought an ER-6P. Before I have been using a synology ac2600 without any issues. I removed the synology and connected my pc to eth0 on the ER, manually set my pc to be in the 192.168.1.11 255.255.255.0 network. I manage to reach the web interface without a problem and followed the guide to make eth0 the wan port and lan1 lan2 on default up  range. Once the router restarted I moved the cable from the pc to eth0 and plugged the network cable from the isp outlet right into eth0. 

After these steps I manage to log back into the web gui from both lan interfaces. However, I have no internet access, the router can't ping outside the lan and when looking into the eth0 interface I see that it does not receive the public ip etc from the ISP. Just to make sure I connected the pc cable right to the isp outlet and sure enough it worked. Connected the synology again, worked.

 After some reading I thought it might be the synology mac that somehow got locked at the ISP so I called them to make sure. They told me everything was in order (Not always a guarantee but...)

I can only assume that the eth0 port is working since I can get contact with the GUI prior to the wizard.

Been trying all the usual suspects, reset the router, power cycle it leaving it of for a minute etc. But simply put, it just won't receive the public ip via isp dhcp. Any ideas and help to solve this problem would be great

Permalänk
Medlem

Ring din ISP och be dem att frigöra lease på ditt IP, det är alltså inte felsökning som gäller (antagligen så har de bara kollat på linan och sett att det finns ett IP assignat).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@Darkfall: Har du aktiverat DHCP på eth0 samt valt att det är WAN?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Angående frigöra lease, jag har en statisk ip från dem, men antar att detta då skulle lösa ev. Mac som hängt sig.

Angående dhcp på eth0, så vitt jag vet är väl detta vad som sker när man går genom wizard och anger eth0 som sån port eller har jag missat något?
Så vitt jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu kanske du fintade bort mig här, säger du att du har en fast ip från din ISP men att eth0 är konfigurerat för DHCP?
Länk för guide: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204975244-EdgeRouter-...

Enklast är kanske om du postar din konfiguration för ETH0 så vi kan se

Permalänk
Medlem

Jag har också fast IP via DHCP (Ownit) och då kan jag i portalen själv trycka på en knapp för att frigöra lease.
Oklart om det är det som är problemet dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag har också fast IP via DHCP (Ownit) och då kan jag i portalen själv trycka på en knapp för att frigöra lease.
Oklart om det är det som är problemet dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Postat samma fråga på lite andra ställen och kom fram till att det berodde just på att Mac adress till äldre routern var låst och att de måste regga nya routern Mac. Dock verkar de inte ha vad du har (lyx) med att man själv kan göra det.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Om du kopplar din edgerouter bakom din befintliga ska den få en IP-adress av den på samma sätt som den får av din ISP. Då vet du att den är rätt konfigurerad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vanligaste när man byter router är att adressen man får är låst på den gamla routern.
lösningen är att återansluta den gamla, frigöra och sen stänga av den - eller ringa ISP och be dom friggöra åt dig.

Du kan verifiera att din nya router fungerar genom att koppla den till din gamla router, förutsatt då att LAN ip på den nya routern inte är exakt samma som den gamla, för då blir det routingfel.
Tex har den gamla 192.168.0.x, ge då den nya 192.168.2.x