Kan jag byta Micro-USB med en annan enhet?

Permalänk
Medlem

Kan jag byta Micro-USB med en annan enhet?

Har en gammal Samsung Tab E som inte går laddar pga barnen har mosat sönder Micro-USB ingången.

Sen har jag en Lenovo som är trasig överlag, skärmen är helt kapput

Kan jag ta M-usb från Lenovo och sätta i samsungen?

Löda bort och löda fast.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem och göra, har en liknande acer tablet med blått skal, dock är den för klen för att göra något med mer än typ gba,snes,nes,genesis emulering pga 512 mb ramminne.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

@downup: Skall inte vara några problem så länge du inte har svårigheter med små saker och har rätt utrustning. Tror den är ytmonterad förutom fastpunkterna mot på kortet.

Kan ju vara värt att skaffa en magnetisk kontakt om du får lagat den, eller rättare sagt, oavsett hur du gör till dina barn i framtiden. Då finns det ju ingen risk att någon knäcker den i framtiden.
Typ en: https://www.teknikdelar.se/usb-kabel-med-magnet-micro-usb (eller var du nu vill köpa den ifrån)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@downup: Skall inte vara några problem så länge du inte har svårigheter med små saker och har rätt utrustning. Tror den är ytmonterad förutom fastpunkterna mot på kortet.

Kan ju vara värt att skaffa en magnetisk kontakt om du får lagat den, eller rättare sagt, oavsett hur du gör till dina barn i framtiden. Då finns det ju ingen risk att någon knäcker den i framtiden.
Typ en: https://www.teknikdelar.se/usb-kabel-med-magnet-micro-usb (eller var du nu vill köpa den ifrån)..

Tack, jag testar imorgon. Aldrig lödat förut men hoppas det fungerar annars gör det inget.

Permalänk
Medlem

Det är helt hopplöst att använda lödkolv när den är fastlödd på fler än en punkt, man får typ använda varmluftspistol eller något.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@downup: Stödpinnarna sitter väl olika på kontakterna? De bakre pinnarna på Lenovo-plattan sitter ju närmare varandra jämfört med Samsung-plattan. Man kan väl iofs. knipsa av dem och bara använda de två främre pinnarna, men då är väl frågan hur lång tid det tar innan den är trasig igen.

Men annars är det väl främst kontaktpunkterna på andra sidan som är viktiga, så länge som de passar är det bara att löda på. Men de brukar vara rätt små till Micro-USB, så det lär inte bli lätt att löda. Om du aldrig använt en lödkolv förr så lär du behöva öva en hel del om du ska ha någon chans att lyckas med operationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@downup: Stödpinnarna sitter väl olika på kontakterna? De bakre pinnarna på Lenovo-plattan sitter ju närmare varandra jämfört med Samsung-plattan. Man kan väl iofs. knipsa av dem och bara använda de två främre pinnarna, men då är väl frågan hur lång tid det tar innan den är trasig igen.

Men annars är det väl främst kontaktpunkterna på andra sidan som är viktiga, så länge som de passar är det bara att löda på. Men de brukar vara rätt små till Micro-USB, så det lär inte bli lätt att löda. Om du aldrig använt en lödkolv förr så lär du behöva öva en hel del om du ska ha någon chans att lyckas med operationen.

Såg en YouTube film på det. Ser svårt ut för mig .. får testa att sälja som reservdelar istället .

Skickades från m.sweclockers.com