Guide: Överklockning med MSI Afterburner

Permalänk
Medlem

Måste man fortfarande tweaka ini filen , eller vad det nu var, för att låsa upp programmet så man kan ändra spänning, etc. ?

Permalänk
Medlem

Sådan överklockning har i 98% av fallen inte varit stabil i längden, oftast upptäcker man fel i spel än i något stresstest. Ungefär som med Prime95 för prollar, klarar 24 timmar stresstest, sedan när man rör på musen så bluescreenar det.

Nog kan det ibland vara riktlinjer, men det har hänt att jag fått tagit bort näst intill all överklockning när man testat ett nytt spel. 3D Mark i låg upplösning har för mig 50% högre chans att hänga sig än Extreme/4K osv.

Överklockning av minnet kan ge andra effekter, så som stutter och fryslagg, eller lägre prestanda i vissa fall. Artefakter uppstår inte alltid, även om de förmodligen gör det i längden, om nu inte kortet fryser innan.

Permalänk
Medlem

Är OC-Scanner bara en sak för de med RTX kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går att överklocka moderna grafikkort ganska rejält också, men då är det BIOS-moddning och lyfta spännings- och effektbegränsningar som gäller. Ramarna för överklockning med omoddad BIOS är dock som ni är inne på ganska snäva.

När vi ändå är inne på temat Afterburner; finns det nån enda programvara i kategorin som inte kör med totalt oanvändbara p12-inriktade skins i svart/grönt/rött? Tänkte mig något som använder Windows standard-APIer för knappar, reglage, osv.

Går det att BIOS-modda Turing? Har inte gjort det sedan Fermi mest för att inte hittat något verktyg för det...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är OC-Scanner bara en sak för de med RTX kort?

Nja, första gången jag läste om det var det på Pascalkort har jag för mig, bara installera senaste programmet och drivers å kolla om det funkar.
Det är dock väldigt failsafe, brukar kunna få ut lite till manuellt.

Permalänk
Inaktiv

Bra med tydliga program för den stora skaran. Många köper grafikkort som redan från tillverkaren är överklockad och då är det rimligt att det inte finns så mycket till att ge med samma kylning.
Ma kan även använda underklockning för att göra tester och se hur något fungerar vid en mindre snabb dator eller mer belastad. Detta ska inte på något sätt underskattas och jag använder jämnt windows inbyggda för cpun.

Permalänk
Medlem

En bra och tydlig guide, det tackar vi för.

Lyckades få upp mitt MSI RTX 2080 Gaming X Trio +110Mhz på coren och +980MHz på minnet. 0 artefakter efter 1 timme i Kombustor och fungerar felfritt i spelen jag har testat.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Måste man fortfarande tweaka ini filen , eller vad det nu var, för att låsa upp programmet så man kan ändra spänning, etc. ?

Spänningsstyrningen (voltage control) aktiveras I inställningarna under "General". Finns med i artikeln.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Nja, första gången jag läste om det var det på Pascalkort har jag för mig, bara installera senaste programmet och drivers å kolla om det funkar.
Det är dock väldigt failsafe, brukar kunna få ut lite till manuellt.

Ja, men då var det väl bara med EVGA precision och EVGA kort tror jag.

Härlig guide!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra guide! jag har ett 1080TI FE. När jag spelar så ligger tempen på ca 70-80 , är det värt att klocka den mer? vet att den kör ju GPU boost och det fungerar när man spelar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Bra guide! jag har ett 1080TI FE. När jag spelar så ligger tempen på ca 70-80 , är det värt att klocka den mer? vet att den kör ju GPU boost och det fungerar när man spelar.

Enda gångerna jag märker om kortet är klockat eller i stock är om jag har MSI igång och ser frekvenserna. Använder dock ett vanligt 1080, 1080Ti kanske klockar bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går att överklocka moderna grafikkort ganska rejält också, men då är det BIOS-moddning och lyfta spännings- och effektbegränsningar som gäller. Ramarna för överklockning med omoddad BIOS är dock som ni är inne på ganska snäva.

När vi ändå är inne på temat Afterburner; finns det nån enda programvara i kategorin som inte kör med totalt oanvändbara p12-inriktade skins i svart/grönt/rött? Tänkte mig något som använder Windows standard-APIer för knappar, reglage, osv.

Vet inte om det kanske är väldigt annorlunda med AMD, för Nvidia finns det i princip inget att hämta, eller har något ändrats det senaste året? Finns i princip ingen prestanda värd att nämna vid namnet att hämta för överklockning om du inte jagar top scores i benchmarksprogram. 100-150Mhz på kärnan och 400-500Mhz på minnena ger inget superskjuts i spel direkt. Kepler var väl den sista generationen för Nvidia där man faktiskt kunde få bra prestanda med bra kylning, custom vbios finpillande med spänning och strömbudget.

Hållt mig halvt uppdaterad via OCN sedan jag skaffade mitt kort, men i princip är det för extrem överklockning som det verkar finnas någon större vits. Kanske missat något?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Minns mitt gamla 8800Gtx, kunde lätt skruva Upp det 25% utan några andra justeringar. Idag är det knappt lönt att greja m Det längre, så få procent man uppnår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Bra guide! jag har ett 1080TI FE. När jag spelar så ligger tempen på ca 70-80 , är det värt att klocka den mer? vet att den kör ju GPU boost och det fungerar när man spelar.

Om du vill få ner tempen kan du roa dig med att göra en manuell frekvens/volt klockning med hjälp av kurva men att du hindrar kortet från att gå så högt i volt.

Guiderna här nedan förklarar konceptet och det fungerar åt båda hållen (både för överklockning, underklockning, voltgränser etc).

https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627037-best-method...

https://www.youtube.com/watch?v=PYAeiDxq77U

https://forums.evga.com/Guide-How-to-force-max-voltage-curve-...

Sker så klart på egen risk men jag vet att det är ganska vanligt att man lyckas pressa ut det mesta av kortet med hjälp av frekvens/volt klockning (med hjälp av kurva i Afterburner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Minns mitt gamla 8800Gtx, kunde lätt skruva Upp det 25% utan några andra justeringar. Idag är det knappt lönt att greja m Det längre, så få procent man uppnår.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju i stort samma med processorer. Märkte dock en rätt okej skillnad med min 1600 men den här ju rätt låg hastighet från början så där behövde man typ allt man kunde få. Minne är däremot något som kan kvicka till datorn oavsett om det är Intel eller AMD.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, framförallt är det fruktansvärt svårt att på ett pålitligt sett stresstesta detta. Eventuellt om man kan kontrollera driftsspänning och jobba sig underifrån och uppåt.

Varför är det svårt att stresstesta för att man använt 'kurvan' istället för en maxklock? Förklara gärna problemet, jag och massa andra använder oss enbart utav denna för att klocka GPU nft och vi stresstestar ju såklart våra grjeor.

Skrivet av EmilH:

Minns mitt gamla 8800Gtx, kunde lätt skruva Upp det 25% utan några andra justeringar. Idag är det knappt lönt att greja m Det längre, så få procent man uppnår.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt 1080 hade väl ~1930 eller något sånt som core-klock standard, jag har klockat till 2100 samt +1000MHz på minnena. Ganska rejäl förändring i prestanda, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, framförallt är det fruktansvärt svårt att på ett pålitligt sett stresstesta detta. Eventuellt om man kan kontrollera driftsspänning och jobba sig underifrån och uppåt.

Nu har jag inte tweakat mitt gpu kort så länge (enbart ca 1-2 månader jag roat mig med detta) men varför är det svårare att stress/stabilitetstesta en gpu som har klockats med hjälp av en frekvens/volt kurva i Afterburner jämfört med andra metoder?

@frong
Vi ställde viss samma fråga med 2 minuters mellanrum, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Med 'Voltage/Frequency curve" antar jag att du menar denna metod?

https://forums.evga.com/Guide-How-to-force-max-voltage-curve-...

https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627037-best-method...

https://www.youtube.com/watch?v=PYAeiDxq77U

Jag vet att det är vanligt att man når bäst överklockningsgrad vid överklockningsresultat med hjälp av volt/frekvens kurva, dessutom kan man ju roa sig med att prova lite olika max voltnivåer för att se hur systemet reagerar (benchmark, temperatur, fps stabilitet etc).

Precis. Dock aldrig förstått snubbens metodik i den första länken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Precis. Dock aldrig förstått snubbens metodik i den första länken.

Ja, den första guiden är lite klurigare (mer avancerad?) eftersom han nyttjar ctrl+l lite då och då i sin guide samt även lite annat pill med att sänka voltkurvan med -1 steg, den förvillade mig ett tag men framförallt effekten av ctrl+l. Killen som skrivit guiden är dock schysst och svarar på ens dumma frågor snabbt även om man inte har EVGA kort.

Dessa två är enklare att komma igång med även om de kanske inte är övertydliga heller, det ger sig efter ett tag.

https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627037-best-method...

https://www.youtube.com/watch?v=PYAeiDxq77U

Rent generellt tycker jag det underlättar om man inte försöker lägga sig på yttersta max-max med frekvensen för core och minne. Inte helt ovanligt att man haft gpu'n stabil i både Kombustor och 3D mark men inte i spel... sedan dess har jag taggat ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, den första guiden är lite klurigare (mer avancerad?) eftersom han nyttjar ctrl+l lite då och då i sin guide samt även lite annat pill med att sänka voltkurvan med -1 steg, den förvillade mig ett tag men framförallt effekten av ctrl+l. Killen som skrivit guiden är dock schysst och svarar på ens dumma frågor snabbt även om man inte har EVGA kort.

Dessa två är enklare att komma igång med även om de kanske inte är övertydliga heller, det ger sig efter ett tag.

https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1627037-best-method...

https://www.youtube.com/watch?v=PYAeiDxq77U

Jo, jag försökte göra som honom en gång men fick inte riktigt till det. Jag har helt enkelt kört benchmarks etc på i princip varje punkt efter 1000 mV för att få en någorlunda koll på hur kurvan bör se ut. Sedan har jag fått 'fippla' lite med de 3-4 sista punkterna för att få en stabil klock på 2100@1.93. T.ex. klarar 1081mV en klock på över 2062MHz om det är maxklocken på kurvan, men vill jag ha 2100MHz på 1093mV får punkten vid 1080mV stanna på 2062MHz annars vill inte klocken på 2100@1093mV lira.

Detta är också en klock jag kört i flera spel utan problem, enda undantaget är Destiny 2 där man knappt verkar kunna klocka GPUn öht.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jo, jag försökte göra som honom en gång men fick inte riktigt till det. Jag har helt enkelt kört benchmarks etc på i princip varje punkt efter 1000 mV för att få en någorlunda koll på hur kurvan bör se ut. Sedan har jag fått 'fippla' lite med de 3-4 sista punkterna för att få en stabil klock på 2100@1.93. T.ex. klarar 1081mV en klock på över 2062MHz om det är maxklocken på kurvan, men vill jag ha 2100MHz på 1093mV får punkten vid 1080mV stanna på 2062MHz annars vill inte klocken på 2100@1093mV lira.

Detta är också en klock jag kört i flera spel utan problem, enda undantaget är Destiny 2 där man knappt verkar kunna klocka GPUn öht.

Laddar du på upp till 1093mV? Själv kör jag på en mera blygsam kurva upp till 1050mV just nu med mitt 1080 ti kort. Tror den maxar ca 65 grader i temp beroende på fläkthastighet och spel.

Minns en gång att jag tyckte just Destiny 2 kändes lite störande segt, stängde av spelet och lade in en av mina mera maxade kurvor, blev stor skillnad, kanske är krävande eller om jag kör med skumma inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Laddar du på upp till 1093mV? Själv kör jag på en mera blygsam kurva upp till 1050mV just nu med mitt 1080 ti kort. Tror den maxar ca 65 grader i temp beroende på fläkthastighet och spel.

Minns en gång att jag tyckte just Destiny 2 kändes lite störande segt, stängde av spelet och lade in en av mina mera maxade kurvor, blev stor skillnad, kanske är krävande eller om jag kör med skumma inställningar.

På Destiny är jag nere på 1000mV, annars kör jag typ alltid 1093mV. Tempen är inga problem med min arctic accelero xtreme IV moddad med 2x Noctua 120mm-fläktar.

Funkar det att köra på en överklockad profil i Destiny 2 för dig alltså? Så fort jag rör minnet eller kör en bit över 2000 på core clock får jag "broccoli"-felkod, suck.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har problem med Afterburner och senare AMD-drivisar, den visar 0% GPU användning hela tiden (RX580). Någon som vet om det går att fixa detta på något sätt? Det fungerar om man kör lite äldre drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

På Destiny är jag nere på 1000mV, annars kör jag typ alltid 1093mV. Tempen är inga problem med min arctic accelero xtreme IV moddad med 2x Noctua 120mm-fläktar.

Funkar det att köra på en överklockad profil i Destiny 2 för dig alltså? Så fort jag rör minnet eller kör en bit över 2000 på core clock får jag "broccoli"-felkod, suck.

Jag spelar enbart sporadiskt nu för tiden och är ingen erfaren gpu tweakare heller, jag får återkomma i ämnet när jag testat lite mer. Men ja, jag har kört överklockad profil i Destiny 2. Dottern är för övrigt bättre än mig i spelet, det är ju ett ganska "hysteriskt" spel och hon har nog bättre reaktioner än mig.

Efter dina resultat blir jag nyfiken nu att göra ett par kurvor på 1080mV samt 1093mV och se hur högt jag når i frekvens, frågan är också hur varm min gpu blir. Tror mitt feta begagnade Aorus 1080 ti är någonstans i medel för hur överklockningsvänligt det är, märkt att det gillar volt. Tror knappast jag når 2100 stabilt som du gör, jag gissar att jag kommer landa på ca 2050 stabilt med 1093mV.

Du har köpt det här "kylpaketet" till din gpu?
https://www.arctic.ac/eu_en/ax4.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag spelar enbart sporadiskt nu för tiden och är ingen erfaren gpu tweakare heller, jag får återkomma i ämnet när jag testat lite mer. Men ja, jag har kört överklockad profil i Destiny 2. Dottern är för övrigt bättre än mig i spelet, det är ju ett ganska "hysteriskt" spel och hon har nog bättre reaktioner än mig.

Efter dina resultat blir jag nyfiken nu att göra ett par kurvor på 1080mV samt 1093mV och se hur högt jag når i frekvens, frågan är också hur varm min gpu blir. Tror mitt feta begagnade Aorus 1080 ti är någonstans i medel för hur överklockningsvänligt det är, märkt att det gillar volt. Tror knappast jag når 2100 stabilt som du gör, jag gissar att jag kommer landa på ca 2050 stabilt med 1093mV.

Du har köpt det här "kylpaketet" till din gpu?
https://www.arctic.ac/eu_en/ax4.html

Märkligt, jag kan inte ens lägga på 100 MHz på minnet utan att Destiny ger upp samtidigt som jag kör med 1000 i allt annat

Yes, men skulle nog köpa 3an då jag inte kör med backplaten ändå. Alternativt Rajintek Morpheus och dra på två Noctuas.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frong:

Varför är det svårt att stresstesta för att man använt 'kurvan' istället för en maxklock? Förklara gärna problemet, jag och massa andra använder oss enbart utav denna för att klocka GPU nft och vi stresstestar ju såklart våra grjeor.

Skrivet av makatech:

Nu har jag inte tweakat mitt gpu kort så länge (enbart ca 1-2 månader jag roat mig med detta) men varför är det svårare att stress/stabilitetstesta en gpu som har klockats med hjälp av en frekvens/volt kurva i Afterburner jämfört med andra metoder?

Att det är svårare att verifiera kretsar som använder sig av DVS är inget nytt utan brett känt inom industrin och inte något jag påstår utan belägg. Inte bara skall samtliga nivåer och frekvenser testas utan även byten mellan olika frekvens-spänningslägen testas.

Verifikation och testningskomplexiteten ökar dessutom exponentiellt med antalet nivåer. Att få en pålitlig överklockning med kurva är inte något jag hade försökt göra på måfå manuellt. Det går dock säkerligen att chansa och få grejerna att lira hyfsat bra ändå.

Hur gör ni för att säkerställa komplett test av varje nivå? Tvingar ni manuellt att varje nivå får köras, eller kör ni bara full belastning och bortser från alla nivåer som inte ligger i toppen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att det är svårare att verifiera kretsar som använder sig av DVS är inget nytt utan brett känt inom industrin och inte något jag påstår utan belägg. Inte bara skall samtliga nivåer och frekvenser testas utan även byten mellan olika frekvens-spänningslägen testas.

Verifikation och testningskomplexiteten ökar dessutom exponentiellt med antalet nivåer. Att få en pålitlig överklockning med kurva är inte något jag hade försökt göra på måfå manuellt. Det går dock säkerligen att chansa och få grejerna att lira hyfsat bra ändå.

Hur gör ni för att säkerställa komplett test av varje nivå? Tvingar ni manuellt att varje nivå får köras, eller kör ni bara full belastning och bortser från alla nivåer som inte ligger i toppen?

Jag följer guiderna i länkarna här:
#17688216
(Den från forums.evga.com är dock lite klurigare än metoden som beskrivs i övriga två länkar.)

provar frekvenskurvor för lite olika maxvolt inställningar.

Exempelvis 1000mV, 1050mV, 1093mV

Ser hur högt jag kan nå i frekvens på respektive kurva. Stabilitetstestar på samma sätt som för andra överklockningsmetoder, tex med Kombustor, Time Spy, Fire Strike, ett och annat spel

Jag har dock själv inte som mål att maxa järnet, försöker ofta välja en nivå som ger ok gpu temp utan att maxa gpu fläktarna en sorts kompromiss klockning. Man kan ju ha fem olika profiler sparade i Afterburner.

Permalänk
Medlem

Att klocka med kurva ger faktiskt betydligt större rum för att inte gå för högt i frekvens vid låg spänning, man kan tilta kurvan endast i "överkant" på spänning eller helt sonika peta upp frekvenskurvan manuellt vid hög spänning, ett annat alternativ är att leta på den högsta frekvensen med lägst spänning som lirar bra, som mitt 1080 lirar fint vid 2GHz 1V, då har jag satt så att kortet alltid håller denna frekvens och spänning (under full load) även om det finns utrymme att gå över det, med denna metod skapar man mer eller mindre en rak linje i frekvens från den spänningspunkt man hittat och uppåt medans man låter den nedre delen av kurvan förbli orörd. På detta sätt tar man praktiskt taget bort de frametime problem som turbo boost 3 orsakar när det springer in i saker som ström limit eller värme limit, ström limit är dock den sak som orsakar värst frametime problem och när man effektivt spänningslimiterar kurvan så kommer kortet hela tiden ligga på denna limiter och har man ström limit utökad så kommer kortet inte springa in i någon annan limiter, rent effektivt går man förbi turbo funktionen och får en mycket stabil frekvens.

At bara köra "normal" klockning innebär egentligen bara en totalt förhöjd kurva, man skjuter den rakt uppå över hela spektrat, vilket faktiskt kan orsaka långt värre instabilitet än att höja den i den övre delen av spänningsregistret, att stabilitetstesta en normal klockning kräver egentligen precis lika mycket pill vid varje frekvens/spänning om inte mer.

Vid 1.093V så kan jag köra 2125MHz men då springer kortet jävligt hårt in i ström limitern och frekvensen går upp & ner som en jojo med matchande frametime, något som ger sämre spelupplevelse än en fast 2GHz frekvens för mig, kör ju dock g-sync så när gpu levererar en frame så gör också skärmen det, frametime problem maskeras inte ens lite grann.

Exempel:
Kurv klockning med undervoltning och fast frekvens/spänning på 1V 2GHz under full load, bäst frametime stabilitet och som bonus ett svalt kort.

Bara för att förtydliga, detta är bra att göra för att undvika att kortet springer in i ström limiter, dels för att kortet undervoltas och dels för att den limiter som blir konstant aktiv är spänningslimitern, detta genom kurvan för turbo boost, den kommer alltid köra lägst möjliga spänning för den högst möjliga frekvensen, en rak linje blir därför det samma som att kringå turbo boost. Sätter man den raka linjen från för hög spänning så kortet ändå springer in i en ström limiter lär man antingen utöka den eller sänka spänningen något mer snäpp/ öka frekvensen vid en lägre spänning & göra en rak linje där ifrån.

Om vi kikar på stock klock kurva och en normal +125MHz core clock så ser ni att den enbart höjer över hela spektrat, du kan alltså få rätt grova instabilitetsproblem vid lägre spänningar/frekvenser under låg load med denna metod än med en kurva som är tiltad i övre delen.

Stock

+125MHz (icke kurva), skapar långt mer problem än regelrätt "kurv klockning"

tiltad i övre delen med 125MHz, den typ av kurv klockning man bör göra om man jagar max prestanda och stabilitet

För att tilta en kurva håller man bara ner CTRL medans man tar tag i den övre delen och drar uppåt.

Att påstå att "kurv klockning" skulle orsaka mer instabilitet än normal +core klock är inget annat än hittepå då en normal klockning bara skjuter den befintliga stock kurvan uppåt över hela spektrat, det är så alla moderna kort klockas om man inte manuellt kör just kurv klockning och där har man möjlighet att styra klockningen på ett helt annat sätt. Det är inte magi direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tellus82:

Att påstå att "kurv klockning" skulle orsaka mer instabilitet än normal +core klock är inget annat än hittepå då en normal klockning bara skjuter den befintliga stock kurvan uppåt över hela spektrat, det är så alla moderna kort klockas om man inte manuellt kör just kurv klockning och där har man möjlighet att styra klockningen på ett helt annat sätt. Det är inte magi direkt.

Jag påstod aldrig att DVS-överklockning ger upphov till mer instabilitet utan att valideringsprocessen är svårare att göra pålitlig. Detta är inget nytt problem.

Om du har tillgång till IEEE finns det ungefär hur mycket som helst att läsa på gällande Dynamic, Adjustable och adaptable voltage scaling.

Jag har inte hittat exakt vad Turing använder för den utomatiska feldekteteringen men det är troligen baserad på D.Ernst ursprungliga forskning 2003 & 2004 på "Razer"-DVS.

https://ieeexplore.ieee.org/document/1253179
https://ieeexplore.ieee.org/document/1388152

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag påstod aldrig att DVS-överklockning ger upphov till mer instabilitet utan att valideringsprocessen är svårare att göra pålitlig. Detta är inget nytt problem.

Om du har tillgång till IEEE finns det ungefär hur mycket som helst att läsa på gällande Dynamic, Adjustable och adaptable voltage scaling.

Jag har inte hittat exakt vad Turing använder för den utomatiska feldekteteringen men det är troligen baserad på D.Ernst ursprungliga forskning 2003 & 2004 på "Razer"-DVS.

https://ieeexplore.ieee.org/document/1253179
https://ieeexplore.ieee.org/document/1388152

Fast nu blandar du Turing specifik funktion med Pascal kort. Frong och Makatech kör/pratade vad jag ser pascal.
Att Turings automatiska felkoll funkar bättre än manuell validering kan såklart stötas och blötas men på Pascal finns den inte till att börja med, där gäller kurv klockning för bäst stabilitet, normal +core clock är utan tvekan sämre ur både validering och stabilitetshänseende då den enbart förhöjer hela stock turbo boost kurvan. Du får med andra ord fler punkter att validera med + core clock än en manuellt justerad och enbart tiltad Kurv klockning, validerings processen blir då enklare för just kurvklockning
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::