Söker 27-tum, 1440p och 120+ Hz för ca 4,5kkr

Permalänk

Söker 27-tum, 1440p och 120+ Hz för ca 4,5kkr

Min kollega söker en skärm åt sin grabb i julklapp, han letar efter en 120+hz 27" och med 1440p+ upplösning. Runt 4,5k.

Grabbens grafikkort-Gtx1060 3gb

Förtydligade rubriken från "Skärm tips sökes"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@Frigolitbit: Det är inte direkt lönt med en sådan skärm. Hans grafikkort är för klent för att driva en sådan skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Axel95: Beror ju helt på spelen och de inställningar som används. Är man ute efter ultra-nivåer i senaste AAA-titlar så måste så klart hålla sig med det senaste och ofantligt mycket dyrare. Men sitter man och lirar samma gamla etablerade och lättdrivna populära spel, LoL, CS med flera så har det inte direkt hänt så mycket med kraven de senaste åren. Då satt man med samma skärmar och GTX1060-nivån (GTX 970-980 etc) ansåg vara top of the line. De spelen är ungefär lika tungdrivna då som nu.

Permalänk

Han spelar mestadels Fortnite, R6 sieg och andra fps spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med Axel95 om att grafikkortet är för klent till en sån skärm. Man ska ha 1070 kort och uppåt för skärmar med den upplösningen imo.

Men här är ändå några förslag kring din budget:
https://www.webhallen.com/se/product/278159-MSI-Optix-MAG27CQ...

https://www.komplett.se/product/1090437/gaming/gamingskarmar/...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Du har rätt. men ett 3Gb är i lägsta lagret. Han kommer sannolikt toppa ut minnet väldigt snabbt med en 1440P skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett tag ett GTX 970 (som har prestanda som ligger nära ett 1060 3GB) anslutet till en 1440p-skärm med 144 Hz refresh. Det funkade fint för att driva runt ett spel som Overwatch i Medium-inställningar i hög FPS. Men visst, vill man köra något tyngre så blir det svårt.

Med det sagt så kan man ju faktiskt uppgradera till ett snabbare grafikkort med 7nm-teknik nästa år någonstans och få en rejäl skjuts.

Permalänk
Medlem

@Frigolitbit: Lite knepigt detta, för sett till att din GPU (grafikkortet) är något begränsat (jämfört med det bästa) så skulle nog GSync vara bra, samtidigt driver det upp priset på skärmen något så det blir lite Moment 22 där. Utvecklingen på skärmsidan går i snigelfart så kanske om du kan köpa något begagnat med lite garantikvar så kan du förmodligen komma undan klart billigare utan att tappa så mkt i prestanda.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@Frigolitbit: Lite knepigt detta, för sett till att din GPU (grafikkortet) är något begränsat (jämfört med det bästa) så skulle nog GSync vara bra, samtidigt driver det upp priset på skärmen något så det blir lite Moment 22 där. Utvecklingen på skärmsidan går i snigelfart så kanske om du kan köpa något begagnat med lite garantikvar så kan du förmodligen komma undan klart billigare utan att tappa så mkt i prestanda.

Jo förstod nästan det då det bara är 3gb minne på gpu'n men om jag inte helt miss minner mig så går det. Väl ändå att införskaffa sig en 1440p skärm men köra den på 1080p tills kollegan grabb har bytt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta ska man också väga mot vad som sker i nästa steg. Byta grafikkort december 2020 och då vara glad över att man valde en bättre skärm december 2018? Eller gräma sig över att skärmen man köpte innehåller gammalmodig teknik som håller tillbaka krafterna hos det nya grafikkortet? Samtidigt som nytt spel etablerats som kräver ännu mer.

Permalänk
Medlem

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g...
Kan nog funka rätt bra med ett litet svagare grafikkort då den har g-sync, kostar dock 5k. Har beställt den så tänkte göra en liten minirecension när jag får den.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gujukal:

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g...
Kan nog funka rätt bra med ett litet svagare grafikkort då den har g-sync, kostar dock 5k. Har beställt den så tänkte göra en liten minirecension när jag får den.

Den skärmen är grym! Har haft den i snart 2år. Inga döda pixlar. Inget fel! Kanon upplevelse!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

@Eken: Låter lovande, förväntar mig inte bra färgåtergivning men förhoppningsvis klarar den snabba spel väldigt bra.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gujukal:

@Erik Österberg: Låter lovande, förväntar mig inte bra färgåtergivning men förhoppningsvis klarar den snabba spel väldigt bra.

Ja! Definitivt! Kmr upp i höga fps. Så skärmen lyser i snabba spel. Finns en inbyggd gaming profil. Med hög ljusstyrka så sätt på digital vibrance på runt 65% för att få bra färger!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Eken: Digital vibrance i Nvidia-inställningarna? Det reglaget ska aldrig användas. Allt den gör är att distordera färgåtergivningen. På signalnivå förskjuts mellantoner mot primärfärgerna. Vad som ska vara nyanser av olika sorters rött blir till en och samma nyans av rött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Erik Österberg: Digital vibrance i Nvidia-inställningarna? Det reglaget ska aldrig användas. Allt den gör är att distordera färgåtergivningen. På signalnivå förskjuts mellantoner mot primärfärgerna. Vad som ska vara nyanser av olika sorters rött blir till en och samma nyans av rött.

aa exakt i nvidia inställningarna. Jag menar om man inte är villig att betala för en IPS över en TN panel. Så kmr man inte så långt när de kmr till färgåtergivning. Men Ljusstyrka och Digital vibrance samt kontraster kan man testa sig fram med.

Det finns ju alltid någon inställning som ger bättre upplevelse än standard värderna. Personligen upfattar jag att färgerna blir mer färgrika med Digital vibrance och i de flesta spelen är det ett +.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

Hade en 1440p 60hz tillsammans med ett 1060 3gb. Upplevede stuttering konstant. I destiny 2 spelade det ingen roll om jag gick från ultra till medium i många inställningar, vram tog slut ibland ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g...
Kan nog funka rätt bra med ett litet svagare grafikkort då den har g-sync, kostar dock 5k. Har beställt den så tänkte göra en liten minirecension när jag får den.

Beställde en själv för några månader sedan och har inget att klaga på än så länge.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Eken:

Personligen upfattar jag att färgerna blir mer färgrika med Digital vibrance och i de flesta spelen är det ett +.

Ja, det är ju poängen. Att en mild röd ton, säg tegelstensröd, blir tydligare och starkare tack vare detta. Men priset du betalar är att det som redan är rött, men ännu inte maximalt rött nu alltid lyser med maximalt rött. Så istället för en röd ros med blad i olika nyanser av starkt rött får du samma nyans av maximalt rött över hela rosen. Det är en distorsion, rent tekniskt samma sak som att öka bashögtalaren så mycket att elementet bottnar. Ja, du får mer bas i låten (vilket är grymt!) men det blir samma brölande bas i alla låtar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är ju poängen. Att en mild röd ton, säg tegelstensröd, blir tydligare och starkare tack vare detta. Men priset du betalar är att det som redan är rött, men ännu inte maximalt rött nu alltid lyser med maximalt rött. Så istället för en röd ros med blad i olika nyanser av starkt rött får du samma nyans av maximalt rött över hela rosen. Det är en distorsion, rent tekniskt samma sak som att öka bashögtalaren så mycket att elementet bottnar. Ja, du får mer bas i låten (vilket är grymt!) men det blir samma brölande bas i alla låtar.

Riktigt bra förklaring! Tack! Nu fattar jag mer!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Avstängd

Byt till ett AMD navi kort nästa år och skaffa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4348856

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är ju poängen. Att en mild röd ton, säg tegelstensröd, blir tydligare och starkare tack vare detta. Men priset du betalar är att det som redan är rött, men ännu inte maximalt rött nu alltid lyser med maximalt rött. Så istället för en röd ros med blad i olika nyanser av starkt rött får du samma nyans av maximalt rött över hela rosen. Det är en distorsion, rent tekniskt samma sak som att öka bashögtalaren så mycket att elementet bottnar. Ja, du får mer bas i låten (vilket är grymt!) men det blir samma brölande bas i alla låtar.

Många spel har ju en väldigt blek färgskala så att öka digital vibrance i vissa spel funkar. Ska väl inte överanvändas dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Den skärmen är grym! Har haft den i snart 2år. Inga döda pixlar. Inget fel! Kanon upplevelse!

Sneglade lite på den tidigare men såg någon recension där den fick lite minus för bilden var lite mörk tyckte dom.
Men gillar ni den så kanske jag får tänka om igen.

Finns det möjlighet att köra den på 1080p istället för 1440p om grafikkortet skulle vara för svagt för 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sviktf:

Sneglade lite på den tidigare men såg någon recension där den fick lite minus för bilden var lite mörk tyckte dom.
Men gillar ni den så kanske jag får tänka om igen.

Finns det möjlighet att köra den på 1080p istället för 1440p om grafikkortet skulle vara för svagt för 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag köpte denna skärmen hade jag ingen dator med ett ok grafikkort, hade ett kort för 600kr Om du inte har kraften nu, så kmr du endå uppgradera datorn småningom. Så ja! jag har ljusstyrkan på 80% i en profil som man väljer i skärm inställningarna. Har inga kommentarer om just mörkret. Ser väldigt bra ut även på mörka ställen.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

@Sviktf: Går att köra i 1080p men bilden blir suddigare på en 1440p skärm som skalar ner till 1080p än en 1080p skärm som kör i native.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g...
Kan nog funka rätt bra med ett litet svagare grafikkort då den har g-sync, kostar dock 5k. Har beställt den så tänkte göra en liten minirecension när jag får den.

Det har nog redan nämnts men notera att detta alltså är varianten med TN panel och inte den med IPS panel. Acers namngivning lämnar en del övrigt att önska. Behöver dock inte vara något problem att det är TN så länge man vet om det, kan Tom vara en fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Många spel har ju en väldigt blek färgskala så att öka digital vibrance i vissa spel funkar. Ska väl inte överanvändas dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, kan tipsa om tex https://vibrancegui.com/ för en lite mer flexibel lösning på detta men finns andra alternativ också.

Permalänk
Medlem

Om 1080P fungerar med tanke på grafikkort, så köpte jag en sådan här 27" asus 144Hz https://www.webhallen.com/se/product/273827-ASUS-VG278Q-27-10... 3000kr, som hittat

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz