Permalänk
Medlem

Fel på oled kontra lcd

Tjena! Är återigen i tankarna att byta ut min lcd mot oled. Siktar på 65" LG B/C8.

Men jag tänkte på en sak. Jag har en hel del vertical banding idag. Hur är det med sånt på oled? Är det lika mkt lotteri där med vertical banding eller bleeding osv?

Permalänk
Medlem

Jag har en LG oled 65" C7 och den lider av både banding och yellow tint. OLED har väl minst lika mycket banding som LCD om inte mer. Dock slipper man bleeding och clouding iaf.

Jag och de 3 bekanta jag känner som har OLED (65C7, 65B7, 55B6, Philips 65" 803) så har vi alla banding och jag och philipsen har yellow tint. Har inte personligen sett 65B7'an så där vet jag inte, men B6'an har ingen yellow tint iaf.

Har läst att B8/C8 ska lida av högljudd nätdel, kanske värt att kolla upp!
Finns mycket nackdelar med båda teknikerna men jag skulle välja OLED igen om jag skulle byta TV.

edit: Kanske viktigt att påpeka att jag ser alla defekter, är som en sjukdom haha! Min flickvän har ännu inte upptäckt något konstigt med tv'n.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är heeeeeeelt sjukt att man ska punga ut 22k+ för en tv så får man hoppas på lotto. Det är faktiskt helt sinnessjukt. Hur fan kan det få vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker det är heeeeeeelt sjukt att man ska punga ut 22k+ för en tv så får man hoppas på lotto. Det är faktiskt helt sinnessjukt. Hur fan kan det få vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda tillverkaren av stora OLED-paneler till konsument-TV-apparater just nu är LG Display. Alla OLED-TV-tillverkare köper paneler av LG. Det finns OLED-referensskärmar som t.ex. Sony BVM-X300 som är 30" och har mycket bättre kvalitetskontroll men de är mycket dyrare. Just den kostar 400 000 SEK. Jag antar att om LG var tvungna att inte sälja paneler med dessa fel skulle tillverkningskostnaden gå upp. Du kan ju också se det som så att de konsumenter som inte bryr sig om eller märker dessa fel hjälper till att sänka priset för de som orkar byta TV tills de får en utan dessa fel.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker det är heeeeeeelt sjukt att man ska punga ut 22k+ för en tv så får man hoppas på lotto. Det är faktiskt helt sinnessjukt. Hur fan kan det få vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är tråkigt men det är ju samma med alla skärmar tyvärr, dator/tv/mobiler/mm. det är inte ekonomiskt för företagen att bara behålla de perfekta exemplaren för det lär inte krylla av dem direkt, man får bita i det sura och va nöjd helt enkelt. Jag har ett "kraftigt" banding streck ute i kanten på min OLED (även 5-6st till men syns endast vid optimala förutsättningar att de ska synas) och lite yellow tint på vänster sida som syns vid helvit bild, jag googlade på problemen och då vågade jag inte byta TV för många hade sämre TV än vad jag hade.

Sen beror det såklart på vem som tittar, min far äger Philips TV'n och han har inte märkt nått konstigt på den han tycker den är underbar!

Jag påpekade för Samsung min clouding på förra TV'n men de sa bara att det var så tekniken var och bad mig att sänka ljusstyrkan till 5... så det enda är o byta tills man är nöjd om man orkar det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

För så köpte man en Tv. Satte upp den där man tyckte den pasade in fint i rummet och satte på Svt 1 eller 2 i standardupplösning och var skitnöjd med sin nya fina Tv som var större än grannens. Nuförtiden så googlar man sönder sin Tv innan man knappt använt den. Man får reda på precis hur man ska göra för att minsta lilla skitfel ska upptäckas, och sedan blir man tokig för man kan inte se nåt annat än just det där felet, som man aldrig skulle upptäckt om man inte hade googlat 14 olika reviews EFTER man köpt den. Istället för att bara slå på På spåret och vara nöjd och glad....jag är exakt så här själv och det är tamefan omöjligt att köpa Tv nuförtiden....satans Google jag hatar dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

För så köpte man en Tv. Satte upp den där man tyckte den pasade in fint i rummet och satte på Svt 1 eller 2 i standardupplösning och var skitnöjd med sin nya fina Tv som var större än grannens. Nuförtiden så googlar man sönder sin Tv innan man knappt använt den. Man får reda på precis hur man ska göra för att minsta lilla skitfel ska upptäckas, och sedan blir man tokig för man kan inte se nåt annat än just det där felet, som man aldrig skulle upptäckt om man inte hade googlat 14 olika reviews EFTER man köpt den. Istället för att bara slå på På spåret och vara nöjd och glad....jag är exakt så här själv och det är tamefan omöjligt att köpa Tv nuförtiden....satans Google jag hatar dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, dock gjorde jag research först och fastnade för sonys XF9005 som vi köpte för ett par veckor sedan, 65'.
Tokbra bild och är jättenöjda, men jag tänker fan inte googla på den modellen igen för råkar jag se ett fel så kommer jag göra allt för att hitta det och sen sitta och störa mig på det i all evighet!

Det man inte vet har man inte ont av

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Orkar du så invänta microled, fördelarna från oled och led i ett. Vi verkar kunna få se modeller mindre än Samsungs ~140 tummare under 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Danzle: det lär dock dröja betydligt längre innan man hittar skärmar med mikro-led för 20-30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

För så köpte man en Tv. Satte upp den där man tyckte den pasade in fint i rummet och satte på Svt 1 eller 2 i standardupplösning och var skitnöjd med sin nya fina Tv som var större än grannens. Nuförtiden så googlar man sönder sin Tv innan man knappt använt den. Man får reda på precis hur man ska göra för att minsta lilla skitfel ska upptäckas, och sedan blir man tokig för man kan inte se nåt annat än just det där felet, som man aldrig skulle upptäckt om man inte hade googlat 14 olika reviews EFTER man köpt den. Istället för att bara slå på På spåret och vara nöjd och glad....jag är exakt så här själv och det är tamefan omöjligt att köpa Tv nuförtiden....satans Google jag hatar dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant! Precis likadant med mobilköpare. Jag är skitnöjd med vår LG oled trots att jag säkerligen skulle kunna provocera fram vissa fel. Men den är ju fasiken tokbra så tänker inte leta fel.

Permalänk
Medlem

Jo det är väl som ni säger. Jag googlar sönder allt och sen sitter jag där och stör mig. Dock med vertical banding stör jag mig rätt mycket på, på nuvarande tv, märks tydligt när man ser fotboll/hockey bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte Samsung Q9F 55". Typ mitt bästa elektronikköp någonsin

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

För så köpte man en Tv. Satte upp den där man tyckte den pasade in fint i rummet och satte på Svt 1 eller 2 i standardupplösning och var skitnöjd med sin nya fina Tv som var större än grannens. Nuförtiden så googlar man sönder sin Tv innan man knappt använt den. Man får reda på precis hur man ska göra för att minsta lilla skitfel ska upptäckas, och sedan blir man tokig för man kan inte se nåt annat än just det där felet, som man aldrig skulle upptäckt om man inte hade googlat 14 olika reviews EFTER man köpt den. Istället för att bara slå på På spåret och vara nöjd och glad....jag är exakt så här själv och det är tamefan omöjligt att köpa Tv nuförtiden....satans Google jag hatar dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Fats det där gäller ju alla produkter idag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker det är heeeeeeelt sjukt att man ska punga ut 22k+ för en tv så får man hoppas på lotto. Det är faktiskt helt sinnessjukt. Hur fan kan det få vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen större skillnad på panelerna och steget upp från led till Oled är enormt. Du ska inte lyssna på alla störda människor i dessa trådar som sitter med förstoringsglas och letar fel på sin panel. Sitter man på normalt tittavstånd och använder sin tv normalt är det svårt att se dessa "fel" som beskrivs här. Själv köpte jag min oled för 2 år sen och har aldrig varit nöjdare och blir fortfarande förvånad av hur sjukt bra bild det är. Det är samma på alla Oleds jag sett i action och det egentliga stora problemet är inbränning som även det är svårt att se om man inte letar efter det. Lätt att undvika detta dock om man använder sin tv rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag tycker det är heeeeeeelt sjukt att man ska punga ut 22k+ för en tv så får man hoppas på lotto. Det är faktiskt helt sinnessjukt. Hur fan kan det få vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle problemen inte finnas skulle du få lägga betyyyyyydligt mycket mer Men det är ju problemet med bägge teknikerna. Man får leva med det sedan om 5-10år till kanske man kan kolla på någon annan teknik när det är dags för ny tv/proj.

Är nöjd med min C7 som har minimalt banding och ingen tint som jag kan se. Ser aldrig något i vanligt material iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Samma här, dock gjorde jag research först och fastnade för sonys XF9005 som vi köpte för ett par veckor sedan, 65'.
Tokbra bild och är jättenöjda, men jag tänker fan inte googla på den modellen igen för råkar jag se ett fel så kommer jag göra allt för att hitta det och sen sitta och störa mig på det i all evighet!

Det man inte vet har man inte ont av

Du behöver inte Googla, kan berätta att de vanligaste problemen med XF9005 är....

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du behöver inte Googla, kan berätta att de vanligaste problemen med XF9005 är....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt jävligt nojig med en enda sak med oled. Jag spelar en del rocket league. Ni som spelat det vet att det står en fast röd text "ball cam" längst ner i vänstra hörnet. Såg en snubbe för någon månad sedan som fått det inbränt. Dock är mitt spelande kanske 3h i veckan på sin höjd. Men skulle jag få inbränning så kommer jag inte ge mig förrän dom lagat det.

Skickades från m.sweclockers.com