Asus RTX 2080 Dual OC-tråden

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Märkligt, själv fick jag denna länken: https://promotion.asus.com/en/nordics/call-of-duty-black-ops-...

Har ingen aning var jag ska trycka i koden jag har...

Ah, det förklarar varför det inte fungerade för mig. Jag fick inte med de sista bokstäverna i min länk Jag testade din länk och valde mitt grafikkort för att sedan klistra in koden och det fungerade finfint. Dock behöver man ta en bild på sin produkt för att kunna komma vidare... Har inte fått mitt än så får väl vänta tills imorgon. Förhoppningsvis så går det att slå in koden igen utan bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Ah, det förklarar varför det inte fungerade för mig. Jag fick inte med de sista bokstäverna i min länk Jag testade din länk och valde mitt grafikkort för att sedan klistra in koden och det fungerade finfint. Dock behöver man ta en bild på sin produkt för att kunna komma vidare... Har inte fått mitt än så får väl vänta tills imorgon. Förhoppningsvis så går det att slå in koden igen utan bekymmer

Var du tvungen att logga in efter "claim now" längst ner på sidan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Var du tvungen att logga in efter "claim now" längst ner på sidan?

Ja, eller jag var redan inloggad så jag antar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märker att mitt kort blivit noterbart varmare på bara en vecka...

Automatiska fläktkurvan:
Nytt: 76-77 grader.
Nu: 79-80 grader.

70% fläkthastighet:
Nytt: 72-73 grader.
Nu: 75-76 grader.

Får samma temperatur nu som jag fick tidigare när jag testade öka Power Limit till 120%, trots att jag sänkte igen efter bara 5 minuter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2: Verkar kortet bli sämre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToadofTerror:

@MinscS2: Verkar kortet bli sämre ?

Njae, kortet boostar fortfarande runt 1905-1920 MHz.
Tycker mest att det är märkligt att kortet går varmare under samma belastning bara en vecka senare, dammigt är här inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hej.

Köpte samma kort under blackfriday och jag är lite avis på era temps.
Ligger runt 85 grader under spel i BFV, eller liknande spel där GPU:N användas 100% .
Prestandan är den inget fel på men jag tycker den låter en del på runt 70% fanspeed plus då att den ligger på 83-85 grader i load.
Vet inte om det beror på mitt dator chassi eller att jag har det ganska varmt i rummet jag spelar i(runt 25ish).

Annars är det intrassant om ni haft några framgångar för er på överclocknings fronten?

Har stock på båda power limit och voltage och har fått:
Core: 50 +
Memory: 400+
Inte trixat något mer på den fronten dock då det inte riktigt känns som det behövs just nu.
Så jag ligger och boostar runt 1860-1900ish efter längre spelande.

Speccs: Ryzen 1600x (3.95ghz) 16gb ram (3200mhz) Rtx 2080.
(Inte märkt någon flaskhals från min CPU,vilket jag var lite orolig för ligger runt 80-90% usage)

Permalänk
Medlem

@Joelschub: har inte samma kort men jag märker på mitt GTX980 att det skiljer kanske 4 grader beroende på vad för hastighet jag kör på mina utblåsfläktar i lådan. Så det finns många faktorer som lär spela in med tex. in och utfläktar samt hur varmt din cpu går. Dock tycker jag 85 grader låter lite väl varmt

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

@Joelschub Svårt att svara på utan att veta chassi och hur ditt luftflöde ser ut.

Har själv ett Corsair 460X så inte direkt det svalaste chassit på marknaden, men har 3 insug fram och ett utblås bak och har hög RPM på dessa fläktar, typ 60%. Med kortets egen fläktkurva går det aldrig över 80 grader i spel.
Sen brukar jag sätta kortet på 70% fanspeed för ännu lägre temperaturer eftersom jag inte stör mig på ljudnivån, men vid 75% och över så börjar det bli lite irriterande.

Angående överklockning så lekte jag runt lite igår, och kör för närvarande med PL 120%, Core Clock +150, Memory Clock +600 och det har varit stabilt hittills. Kan säkert pusha lite till men ser ingen poäng med det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

@Joelschub: har inte samma kort men jag märker på mitt GTX980 att det skiljer kanske 4 grader beroende på vad för hastighet jag kör på mina utblåsfläktar i lådan. Så det finns många faktorer som lär spela in med tex. in och utfläktar samt hur varmt din cpu går. Dock tycker jag 85 grader låter lite väl varmt

Glömde ta med vad jag har för chassi, ett Phantek P300 med två noctua fram och en bak.
Har inte märkt någon nämnvärd skillnad mellan högsta och lägsta på fläktkontrollern.
85 Grader är ju lite på smärtgränsen för vad jag vill att det ska ligga utan PL på något högt. ^^

Skrivet av MinscS2:

@Joelschub Svårt att svara på utan att veta chassi och hur ditt luftflöde ser ut.

Har själv ett Corsair 460X så inte direkt det svalaste chassit på marknaden, men har 3 insug fram och ett utblås bak och har hög RPM på dessa fläktar, typ 60%. Med kortets egen fläktkurva går det aldrig över 80 grader i spel.
Sen brukar jag sätta kortet på 70% fanspeed för ännu lägre temperaturer eftersom jag inte stör mig på ljudnivån, men vid 75% och över så börjar det bli lite irriterande.

Angående överklockning så lekte jag runt lite igår, och kör för närvarande med PL 120%, Core Clock +150, Memory Clock +600 och det har varit stabilt hittills. Kan säkert pusha lite till men ser ingen poäng med det.

Hur ser tempen ut med PL 120 för dig, någon stor skillnad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Hur ser tempen ut med PL 120 för dig, någon stor skillnad ?

Ökade med några grader.

Däremot har mitt kort aldrig varit nära 85 grader.
Den högsta tempen jag har sett var 82 grader: överklockat efter 10 minuter i MSI Kombustor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om era grafikkort går så varma, varför sätter ni inte två 120mm på dom??
Gör ingen åverkan på era kort och precis allt blir bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Om era grafikkort går så varma, varför sätter ni inte två 120mm på dom??
Gör ingen åverkan på era kort och precis allt blir bättre.

Låter intressant, har du någon vettig fäst anordning?

Permalänk
Medlem

@Joelschub: Japp

Så här gjorde jag.
#17561898
https://www.inet.se/produkt/5322248/vga-pwm-adapter
https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

När det gäller att fästa dom så går det att vara kreativ. Det är inte så att dom lätt flyger iväg haha.
Buntband, ståltråd, resårband, gummiband osv. Finns många val.
Det beror lite på hur din kylare ser ut och hur du vill ha det.

Jag gillar buntband för det är lätt och hållbart.
Resårband och gummiband är smidigt, men torkar ut med tiden. Tar rätt lång tid så om det spelar någon roll vet jag inte riktigt.
Gummiband funkar bara om det är på en del av kylaren som blir som mest ljummen i temperaturen. Kanske mest för att prova o se innan fläktarna fäst ordentligt.

Ståltråd är så klart hållbart, men drygare att fixa med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Asus RTX 2080 Strix OC. Kylflänsen är helt enorm och fläktarna behöver inte gå mycket för att hålla låga temperaturer. Har pillat en del med fläktkurvorna men tycker dock ändå att det låter mer än mina tidigare Asus 970 Strix, som iofs lär vara väldigt tysta.

Tyvärr led mitt exemplar av både skorrande fläktar/fläktstyrning och enormt mycket coilwhine. Känns inte lönt att göra en reklamation för det är ju stor risk att Elgiganten inte tycker att det är något fel på kortet, så jag får väl returnera det och vänta på något nytt erbjudande. Men om 2080 Dual nu ska väsnas ännu mer än Strix så går det bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag köpte ett Asus RTX 2080 Strix OC. ...

Tyvärr led mitt exemplar av både skorrande fläktar/fläktstyrning och enormt mycket coilwhine. Känns inte lönt att göra en reklamation för det är ju stor risk att Elgiganten inte tycker att det är något fel på kortet, så jag får väl returnera det och vänta på något nytt erbjudande. Men om 2080 Dual nu ska väsnas ännu mer än Strix så går det bort.

Exemplaret jag har av Dual OC lider också av att ena fläkten "knarrar" till varje gång när den ska varva upp från ett stillastående läge.

Har kontaktat både Inet och Asus om detta, men det verkar inte vara något som kan tänkas gå på garantin dessvärre. Asus gav mig förslaget att stänga av "Silent mode" helt, dvs att låta fläktarna vara igång 24/7, vilket känns lite så där.

Finns även en tråd hos Evga där en del folk har liknande fenomen bland annat,
https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2861206

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@aleves Ja exakt det där problemet. Fläktarna "pulsar" och knarrar till varje gång de varvar upp. Egna fläktkurvor hjälpte bara delvis för kortet verkar styra fläktarna genom att pulsa dem (väldigt grovhugget) helt enkelt, istället för att ge en jämn spänning, så knarrandet inträffade mest vid andra temperaturer bara när jag ändrade kurvorna.

Nu i slutet så körde jag normal läget där fläktarna inte varvar ner i idle, och visst det var jämnare nivå på ljudet och mindre irriterande men inte tyst, och jag vill ju ha ett fungerande semi-passivt kort som jag betalat för. Coilwhinet var droppen även om jag nu skulle lyckats bättre med nåt annat fläktstyrningsprogram.

Satte tillbaka mina TVÅ stycken 970 som är knäpptysta i idle och har ett mjukt susande i load.

Permalänk

@aleves:

HAHA är det det som låter i min ..trodde det var pumpen till cpun först

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Exemplaret jag har av Dual OC lider också av att ena fläkten "knarrar" till varje gång när den ska varva upp från ett stillastående läge.

Har samma ljud & samma kort, men ljudet uppstår bara ett par ggr per kväll.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

För vad det är värt så har jag inte detta knarrande ljud på mitt kort.

Känns inte som något jag hade orkat reklamera kortet för även om jag hade haft det dock.
Ett snabbt litet engångs-"drrr" från fläktarna när man startar ett spel är fine.
Hade varit mycket värre om kortet höll på att gå i och ur sitt semi-passiva läge hela tiden; drr...drr...drr...drr...drr...usch.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Exemplaret jag har av Dual OC lider också av att ena fläkten "knarrar" till varje gång när den ska varva upp från ett stillastående läge.

https://www.youtube.com/watch?v=GWN0rjFTP-w

Har kontaktat både Inet och Asus om detta, men det verkar inte vara något som kan tänkas gå på garantin dessvärre. Asus gav mig förslaget att stänga av "Silent mode" helt, dvs att låta fläktarna vara igång 24/7, vilket känns lite så där.

Finns även en tråd hos Evga där en del folk har liknande fenomen bland annat,
https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2861206

Skickades från m.sweclockers.com

Det där hade jag på ett gaming x trio kort och det visade sig vara dåligt kullager när jag skickade in det. Jag fick det kortet utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känns inte som något jag hade orkat reklamera kortet för även om jag hade haft det dock.
Ett snabbt litet engångs-"drrr" från fläktarna när man startar ett spel är fine.
Hade varit mycket värre om kortet höll på att gå i och ur sitt semi-passiva läge hela tiden; drr...drr...drr...drr...drr...usch.

Ja alltså mitt kort knarrade inte till EN gång utan vid varje pulsning/fläktstart.

Typ
5% fläkt: ................DRRRR...........................DRRRR...........................DRRRR.............. var tredje sekund
20% fläkt: ......drrrr.....drrrr......drrrr......drrrrr....
30% fläkt: ett svagare drrrrrrrrrrrrrrrr

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Joelschub: Japp

Så här gjorde jag.
#17561898
https://www.inet.se/produkt/5322248/vga-pwm-adapter
https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

När det gäller att fästa dom så går det att vara kreativ. Det är inte så att dom lätt flyger iväg haha.
Buntband, ståltråd, resårband, gummiband osv. Finns många val.
Det beror lite på hur din kylare ser ut och hur du vill ha det.

Jag gillar buntband för det är lätt och hållbart.
Resårband och gummiband är smidigt, men torkar ut med tiden. Tar rätt lång tid så om det spelar någon roll vet jag inte riktigt.
Gummiband funkar bara om det är på en del av kylaren som blir som mest ljummen i temperaturen. Kanske mest för att prova o se innan fläktarna fäst ordentligt.

Ståltråd är så klart hållbart, men drygare att fixa med.

Tänkte att en liten updatering skulle vara kul, satte två fläktar på ett par mjuka gummi skruvar från noctua under GPU:n.
Körde sen en 64 manna conquest(BFV) och hade GPU:N på idle ett par min efter i skärmen och den steg ej över 80-81 grader och boostade på 1905-1920 med en fläktkurva som var runt 70% på 80 graders märket.
Att ligga på 80 är lite mer bekvämt och kortet boostar med konsistent, ville bara tacka för iden som funkade utmärkt.

Permalänk
Medlem

@Joelschub: Fortfarande varmt tycker jag. Vad är det för fläktar?
Blir det svalare med öppet chassi?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Joelschub: Fortfarande varmt tycker jag. Vad är det för fläktar?
Blir det svalare med öppet chassi?

Det var ett par chassi fläktar jag hade liggandes, har inte testat med öppet chassi, får bli imorgon om jag orkar.

Permalänk
Medlem

Jag verkar fått precis samma problem senaste veckan på mitt asus 1080ti. När fläkten pulsar vid idle, så låter det högre än vad det borde. Aldrig låtit förr.
Är nog ett dåligt lager eller liknande.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Verkar som att ljudet uppstår när högra fläkten rör sig mellan 450-500 rpm.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

För vad det är värt så har jag inte detta knarrande ljud på mitt kort.

Känns inte som något jag hade orkat reklamera kortet för även om jag hade haft det dock.
Ett snabbt litet engångs-"drrr" från fläktarna när man startar ett spel är fine.
Hade varit mycket värre om kortet höll på att gå i och ur sitt semi-passiva läge hela tiden; drr...drr...drr...drr...drr...usch.

Spelar man något som är mer lättdrivet så stängs väl fläkten av och på mer dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Spelar man något som är mer lättdrivet så stängs väl fläkten av och på mer dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar man något så pass lättdrivet så kan man alltid sätta fläktarna på 25% under tiden man spelar. Inte så att 25% hörs direkt

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Spelar man något så pass lättdrivet så kan man alltid sätta fläktarna på 25% under tiden man spelar. Inte så att 25% hörs direkt

Det kan man göra men tycker inte att man ska behöva pilla på några inställningar beroende på vilket spel man spelar. Men vissa tycker säkert det är okej/kul.

Skickades från m.sweclockers.com