Dubbla router under samma nätverk, diverse problem

Permalänk
Medlem

Dubbla router under samma nätverk, diverse problem

Bor i ett hus som är uppstyckad i lägenheter där alla delar ett nätverk. Har bytt ut switchen som fanns i lägenheten mot en egen router, då switchen var begränsad till 100/100 och nätverket är 300/300. Detta har resulterat i två olika Wi-Fi i huset, mitt eget och husets gemensamma.
Så jag har kopplat upp chromecasten till mitt eget Wi-Fi, då signalen är starkare från den. Men mina grannar kan ändå casta till min chromecast och det poppar upp i mobilen när grannarna caster på sina egna grejer på det gemensamma nätverket, trots att jag är uppkopplad på mitt eget.

Jag är ingen höjdare på nätverk direkt. Skulle i den mån det går att få ett eget privat nätverk i huset. Några förslag?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är helt normalt att det blir problem eftersom ni delar på samma nät och har minst 2 enheter som gör NAT/PAT och agerar DHCP server.
Det är en "fuldelnnig" av en internetanslutning som strider mot abbonemangsvillkoren och den kommer tekniskt att innebära att man får adressproblem i lanen eller får hålla sig på samma lan med de problem det kommer att innebära.
Det finns egentligen ingen tekniskt bra lösning på problemet eftersom ni "fuldelar" på en anslutning som inte är tänkt att fungera för mer än ett lan.

Den tekniskt minst dåliga lösningen är troligen att undvika att ha mer än en router i lanet och den som ska vara kvar är den som är närmast internetanslutningen, dvs din ska definitivt bort. på den enda routerns lansida ska sedan endast switchar och accesspunkter användas, alla användare kommer att hamna på samma lan men man undviker de adresseringsproblemen men delar samma lan.
Det finns alltså inget tekniskt bra sätt att lösa det eftersom det från början är fel typ av abonnemang som används för internetanslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det låter ju inte som ett särskilt säkert nätverk eran husvärd har satt upp, det verkar vara ett helt öppet nätverk inom huset vilket medför risker i sig om avlyssning och sniffning med program som tex wireshark kan du då se vad grannen surfar på.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Borde det inte gå att bara koppla in mot WAN porten, ställa in den nya routern rätt och köra?

https://superuser.com/questions/939362/setting-up-a-second-ro...

https://www.corenetworkz.com/2008/02/router-to-router-cascadi...

Eller är jag helt ute och cycklar?

Kör detta på sommarstället där vi delar nätverk med grannen, och verkar funka bra där.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Borde det inte gå att bara koppla in mot WAN porten, ställa in den nya routern rätt och köra?

https://superuser.com/questions/939362/setting-up-a-second-ro...

https://www.corenetworkz.com/2008/02/router-to-router-cascadi...

Eller är jag helt ute och cycklar?

Kör detta på sommarstället där vi delar nätverk med grannen, och verkar funka bra där.

Det "funkar" men bara ibland, det beror helt på vad man gör och risken är enormt stor att det uppstår adresseringsproblem i lanet och det kommer också alltid att innebära dubbel NAT/PAT vilket gör det helt omöjligt att ta emot anrop från internet, vissa program kommer inte att påverkas av det medans vissa inte kommer att fungera alls, tex slår det ut alla servrar som behöver kunna svara på anrop från internet, troligen dödar det också de flesta iptv tjänster.

Att surfa (webbläsare) kommer antagligen (för det mesta men inte alltid) att fungera, möjligen med något sämre prestanda än om det varit rättkopplat/adresserat, att spela konsol online går troligen mycket dåligt och att spela via pc kanske/ibland.
Det lär hursomhelst innebära att det uppstår en del problem och dålig kapacitet pga att felkorrigeringen måste jobba hårt och man kan få kapacitetsproblem pga all felkorrigering som skapar stora mängder med trafik helt i onödan jämfört med om nätet varit normalkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tack för förklaringen! på sommarstället är det bara för typ surf och netflix, fungerar bra, igen jättehastighet, men tillräckligt för det vi behöver allt till.
Routern vi har där nere är konfigurerad med olika VLAN, där vi separerar det inkommande nätverket och vårt både på trådbundet och WIFI.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |