Vilket universitet? (Systemvetenskap)

Permalänk

Vilket universitet? (Systemvetenskap)

Hej,

jag hade tänkt göra högskoleprovet nu till våren och sedan plugga på hösten. De program jag funderat på hittills är:

Systemvetenskap Luleå Tekniska Universitet/Umeå Universitet
Ekonomie kandidat Lunds/Uppsala/Göteborg (beroende på bostadssituation samt intagningspoäng).

Gällande upplägget på systemvetenskap så skiljer det sig sjukt mycket mellan LTU och UMU verkar det som. Det ena programmet är mer humaniora medans den andra är mer teknisk med programmering osv. Jag är inte särskilt teknisk av mig och har i nästintill ingen erfarenhet av programmering så Umeå Universitet ser ut att erbjuda det program som passar mig bäst. Jag vill dock inte gå 3 år på ett universitet om mina jobbchanser är i princip noll då det är mer "flum" och mindre programmering där.

Funderade på att komvuxa och sedan bli jurist men då är jag i princip fast i Sverige resten av livet vilket jag inte gillar.

Jag har även kollat på Linköpings Universitet men det verkar vara väldigt svårt att få bostad där så jag känner att LTU/UMU kanske passar bättre om det är ungefär samma kvalité på utbildningen (?).

Vilket universitet rekommenderar ni för just systemvetenskap?

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem

LTU är mer fokuserad på hårda ämnen.
UMU är mer fokuserad på mjuka ämnen.

Så vitt jag vet får du ändå en likvärdig grund från båda utbildningarna. De ska ju trots allt vara standardiserade. När jag frågade min chef om när han gick byggingenjör på UMU så kommenterade han inget om att det var flummigt eller så.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Beror i slutänden vad du vill jobba med. Är det mjukvaruutveckling eller projektledning av sådant så är det nästan ett krav att du kan grunderna i programmering i alla fall så du vet vad det handlar om. Det är ändå inte i närheten av lika mycket programmering som om du går t.ex. civilingenjör data. Jag pluggade själv systemvetenskap vid LTU men tyckte då att det var för lite programmering. Det är ju dock mer än 10 år sedan

Permalänk
Medlem

Jag har läst både systemvetenskap och ekonomi (nationalekonomi) vid Uppsala Universitet och arbetar idag som ekonom. Med det sagt ser jag inte ekonom som något framtidsyrke idag. Det blir en allt högre automatisering inom det yrket och ekonomisystemen handlar om att hantera stora datamängder, med allt fler system/databaser som kopplas samman i s.k. beslutsstödssystem. Allt i effektiviseringens helgade namn, så att allt färre kan ha koll på allt mer. Den typ av ekonom som det generellt finns ett behov av är redovisningsekonom, om man inte inriktar sig mot PR/reklam/management etc. men då har man sällan "ekonom" som titel.

Vad gäller Systemvetenskap i Uppsala så var den utbildningen (då, för ca 15 år sedan) mer inriktad på projektledarrollen än programmering och det kan jag väl säga att jag har under mina yrkesverksamma år träffat en aldrig sinande ström projektledare med ansvar för både det ena och det andra mindre eller större projektet. Har man läggning för projektledning så blir de kunskaper i programmering/databas/design som man tillägnar sig egentligen av underordnad betydelse, jag har sett både programmeringskunniga och fastighetskunniga projektledare ansvara för projekt av ganska breda ämnen.

Av de "alternativ" som du ställer upp ovan så är programmerare det jag sett högst efterfrågan på, men där gäller det att tycka om praktisk problemlösning. Om logiska system och problemlösning är något som du attraheras av så är det absolut något att titta vidare på. Givet att du skulle kunna använda programmeringskunskaper som projektledare också, så är det ju heller inget som hindrar att börja med ett större kodfokus för att växla om, om du skulle vilja. Och att kunna programmering som ekonom är absolut ett plus! Att förstå hur en dator fungerar, klara att skriva script i VBA och veta hur man skall hantera en SQL-databas är något som jag har haft stor nytta av såhär långt.

Sammanfattningsvis: Det viktigaste är att du läser det som du känner motiverar dig. Men glöm inte att ta höjd för att du möjligen ändrar dig på vägen och det är inte hela världen, utan kan faktiskt vara en fördel under rätt omständigheter. Dock kan jag se fler tillfällen när en ekonom har nytta av att kunna programmering än när en programmerare har nytta av att kunna ekonomi, men de tjänsterna finns absolut också.

Permalänk
Medlem

Skulle nog istället rekommendera att läsa 3 år högskoleingenjör med inriktning mot datavetenskap/datateknik om du är sugen på den biten. Du lär dig mer konkreta ämnen än en systemvetare och faktiskt går in på djupet vad det gäller programmering. Visst, du får läsa några kurser matematik men alla kan kämpa sig igenom den biten med lite vilja.

Nej, har inte läst systemvetenskap utan läser själv datateknik. Men det är just den uppfattning jag personligen fått om systemvetarutbildningen, no offense mot er systemvetare däremot!

Permalänk
Skrivet av Kiane:

Beror i slutänden vad du vill jobba med. Är det mjukvaruutveckling eller projektledning av sådant så är det nästan ett krav att du kan grunderna i programmering i alla fall så du vet vad det handlar om. Det är ändå inte i närheten av lika mycket programmering som om du går t.ex. civilingenjör data. Jag pluggade själv systemvetenskap vid LTU men tyckte då att det var för lite programmering. Det är ju dock mer än 10 år sedan

Jo, projektledning/verksamhetsanalytiker eller liknande är det som intresserar mig mest, jag är faktiskt inte särskilt intresserad av programmering efter ett horribelt första intryck av Python i gymnasiet. Har dock hört att LTU har väldigt konstiga tentor där ibland 75% kan kugga för att frågorna är överdrivet svåra/överkurs, fick du det intrycket då du studerade där? Har inget emot att programmera då jag tror att jag skulle klara av det om jag verkligen försöker med det, men det är som sagt något jag vill undvika på grund av gymnasietidens fotavtryck.

Skrivet av Gruarn:

Jag har läst både systemvetenskap och ekonomi (nationalekonomi) vid Uppsala Universitet och arbetar idag som ekonom. Med det sagt ser jag inte ekonom som något framtidsyrke idag. Det blir en allt högre automatisering inom det yrket och ekonomisystemen handlar om att hantera stora datamängder, med allt fler system/databaser som kopplas samman i s.k. beslutsstödssystem. Allt i effektiviseringens helgade namn, så att allt färre kan ha koll på allt mer. Den typ av ekonom som det generellt finns ett behov av är redovisningsekonom, om man inte inriktar sig mot PR/reklam/management etc. men då har man sällan "ekonom" som titel.

Vad gäller Systemvetenskap i Uppsala så var den utbildningen (då, för ca 15 år sedan) mer inriktad på projektledarrollen än programmering och det kan jag väl säga att jag har under mina yrkesverksamma år träffat en aldrig sinande ström projektledare med ansvar för både det ena och det andra mindre eller större projektet. Har man läggning för projektledning så blir de kunskaper i programmering/databas/design som man tillägnar sig egentligen av underordnad betydelse, jag har sett både programmeringskunniga och fastighetskunniga projektledare ansvara för projekt av ganska breda ämnen.

Av de "alternativ" som du ställer upp ovan så är programmerare det jag sett högst efterfrågan på, men där gäller det att tycka om praktisk problemlösning. Om logiska system och problemlösning är något som du attraheras av så är det absolut något att titta vidare på. Givet att du skulle kunna använda programmeringskunskaper som projektledare också, så är det ju heller inget som hindrar att börja med ett större kodfokus för att växla om, om du skulle vilja. Och att kunna programmering som ekonom är absolut ett plus! Att förstå hur en dator fungerar, klara att skriva script i VBA och veta hur man skall hantera en SQL-databas är något som jag har haft stor nytta av såhär långt.

Sammanfattningsvis: Det viktigaste är att du läser det som du känner motiverar dig. Men glöm inte att ta höjd för att du möjligen ändrar dig på vägen och det är inte hela världen, utan kan faktiskt vara en fördel under rätt omständigheter. Dock kan jag se fler tillfällen när en ekonom har nytta av att kunna programmering än när en programmerare har nytta av att kunna ekonomi, men de tjänsterna finns absolut också.

Tack för långt svar! Jag har tvekat på att gå ekonomi då man ofta får höra argumentet att automatiseringen får jobben att tvina. Ifall jag väljer ekonomi så blir det inriktning företagsekonomi med slutgiltigt mål som auktoriserad revisor vilket även borde vara rätt safe för framtiden. Jag har också funderat på att krydda en systemvetenskapsutbildning med företagsekonomi A för att öka chansen till att slippa arbeta framför ett kontor med 8h programmering per dag. Jag tror min (hittills) brist på fallenhet för programmering kommer bli ett problem samt att jag brinner mer för ämnen som är samhällsorienterade. Hade jag fått välja en "drömutbildning" hade det blivit politices/affärsjuridik men jag vill som sagt även ha en stabil och stark löneutveckling. Prognosen för systemvetare ser riktigt bra ut med stort utrymme för löneutveckling, men då man läser på diverse forum om denna utbildning så får man en rätt negativ bild av den pga "flummet".

Skrivet av fromis:

Skulle nog istället rekommendera att läsa 3 år högskoleingenjör med inriktning mot datavetenskap/datateknik om du är sugen på den biten. Du lär dig mer konkreta ämnen än en systemvetare och faktiskt går in på djupet vad det gäller programmering. Visst, du får läsa några kurser matematik men alla kan kämpa sig igenom den biten med lite vilja.

Nej, har inte läst systemvetenskap utan läser själv datateknik. Men det är just den uppfattning jag personligen fått om systemvetarutbildningen, no offense mot er systemvetare däremot!

Jag har tittat lite på datateknik vilket ser väldigt intressant ut. Jag har tyvärr inte läst fysik 2 (Ma3c + fysik 1 + kemi 1 har jag) och jag är heller inte så sugen på att börja med det så i princip alla ingenjörsutbildningar är strukna.

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro