Intel demonstrerar "Sunny Cove" – upp till 75 procent högre prestanda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Om du har last som är så stor, varför kör du den inte på en dedikerad VM-host istället?
Det är ju knappast virtualiseringen som är problemet, utan din last.

Även om jag helt och fullt förstår att du vill kunna göra precis allt på din laptop, tycker jag det är förståeligt att användare som du inte är en särskilt stor målgrupp hos Intel, även om ni är köpstarka.

För att konkretisera, du skriver att 50% av din last inte klarar sig på 6 kärnor, låt säga att 8 kärnor räcker. Det blir 16 kärnor för 100% av din last. Sedan skriver du om redundanstester, då pratar vi åtminstone det dubbla, alltså 32st, troligen mer på grund av overhead. Jag har en känsla av att en laptop som ska hantera 32-40 kärnor kommer behöva en väldigt bastant laddare, rejält tilltagen kylning och ett enormt batteri, för att inte tala om storleken på prislappen.

Såklart jag har tillgång till Exsiservrar, men det blir alltid att man vill köra något lokalt.
Btw min laptop gick på över 40 000kr och jag förväntade mig den skulle klara mer. Men jag hoppas på att de snart kommer med bättre processor. Det gäller både AMD och Intel såklart.
Samma visa va det med caden..

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen all insikt i hur mycket tid som spenderas med att packa upp 7-zip filer i ett företag som gör detta ofta, men finns det inga instickskort som är optimerade på hårdvarunivå för detta om det nu är nått som kostar en ansenlig del arbetstid?

Jag tänker liknande hur man framställde specifika asci-kort (rätt namn?) för att gräva kryptovaluta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Jag saknar verkligen all insikt i hur mycket tid som spenderas med att packa upp 7-zip filer i ett företag som gör detta ofta, men finns det inga instickskort som är optimerade på hårdvarunivå för detta om det nu är nått som kostar en ansenlig del arbetstid?

Jag tänker liknande hur man framställde specifika asci-kort (rätt namn?) för att gräva kryptovaluta.

Det finns säkert på serverside. Men det är hur ofta som helst som vi tekniker ska flytta några miljoner filer och då brukar man 7-zipa ner dem före. På vissa maskiner får inget annat zipprogram än det som ingår i Windows användas och den tillsammans med Windows Defender kan gå supersegt. Jag vill minnas en gång när det stod typ 0b/sekund och så hade jag ett par hundra GB att packa upp... Jag undrade vad som hade hänt, men när jag släppte handbromsen Windows Defender så började det hända saker.

Så det är mycket välkommet att det kommer gå packa upp och ner filer snabbare för vanligt jobb. Man vill självklart ha schysst datakraft kvar fast man packar upp X antal filer samtligt. Det är ganska naturligt att man just packar upp en massa olika saker samtidigt för att starta något.

Permalänk
Medlem

Allt som gör att saker går snabbare är av godo, men det verkar vara mycket mer än zippande som kommit fram typ allt verkar försvarligt förbättrat. Tyvärr blir första versionen av denna cove på 14nm så den värdiga Sandy Bridge-efterträdaren får kanske vänta.

edit. läste Anandtech nu och det verkar som 10nm inte är dött i alla fall, Ice Lake sägs ha Sunny Cove redan någon gång under 2019. Kul kuriosa är att den integrerade grafiken Gen11 som ersätter HD630 i Coffee Lake nu har 1Tflop i teoretisk beräkningskapacitet. Det är exakt vad ett Radeon HD4850 hade, nu verkar alltså en sådan få plats inne i en cpu .... Spel som Fallout 3/New Vegas bör alltså gå att spela utan dedikerad gpu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad att kryptering i alla dess former kommer att bli standard inom en "kort" framtid.

Folk har pinkod på mobilen ifall dom blir av med den, varför inte ha en krypterad HDD i datorn?

VPN blir vanligare av varierande anledningar, webbsidor ska vara vara krypterade och dess sparad
data ska vara krypterad.
Jag vill minnas att GDPR kräver att data ska sparas på ett "säkert" sätt.

Om jag inte har helt fel så är en viss del av spel krypterade för att det inte ska kunna piratkopieras.

Skulle inte förvåna mig det kommer att dyka upp speciella instickskort (asics) för att avlasta CPUn med dekryptering om det blir för dyrt att implementera.

Kryptering och dekryptering är den kommande flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag saknar verkligen all insikt i hur mycket tid som spenderas med att packa upp 7-zip filer i ett företag som gör detta ofta, men finns det inga instickskort som är optimerade på hårdvarunivå för detta om det nu är nått som kostar en ansenlig del arbetstid?

Jag tänker liknande hur man framställde specifika asci-kort (rätt namn?) för att gräva kryptovaluta.

Det är framförallt komprimerings algorithmen som är intresant och inte själva 7zip i sig filen.

Komprimering görs för mycket. Backupfiler är komprimerade, excel filer är komprimerade (för den intresserade prova att döpa om filen till .zip). På en del datorer har man komprimering påslaget direkt på disk så allt som skrives och läses från disk komprimeras för att spara plats. De flesta webbsidor du besöker är komprimerade för att spara bandbredd. Jag ser inte det här som revolutionerade, men poängen är att en förbättring av det här slaget gör två saker. Det sparar energi, och det frigör lite cpu resurser till andra uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

-----
Vad AMD gjort med Ryzen APU's är rätt intressant i min åsikt, även om det verkar vara knakigt med försäljning so far- jag skulle gärna ha en lite mer kapabel laptop utan att behöva ha ett varmt högljutt monster bara för det.

Acer har besvarat dina böner

https://www.komplett.se/product/1016690/gaming/speldator/barb...
Jag köpte den ifrån Webhallen under black friday (den kostade dock mer då), bytte den mekaniska disken mot 1TB 860 Evo samt slängde in 16GB extra RAM.
Slutresultatet: en laptop som är kraftigare än de flesta personers stationära gamindatorer och tillräckligt med oomf för att kunna köra en bunke virtuella maskiner när man inte spelar
Fläktarna är inte särskilt högljudda på den, jag har även en kylplatta ifrån Zalman (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689885) när jag sitter med den i knät i soffan (även om den egentligen inte behövs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kul kuriosa är att den integrerade grafiken Gen11 som ersätter HD630 i Coffee Lake nu har 1Tflop i teoretisk beräkningskapacitet. Det är exakt vad ett Radeon HD4850 hade, nu verkar alltså en sådan få plats inne i en cpu .... Spel som Fallout 3/New Vegas bör alltså gå att spela utan dedikerad gpu.

AMD har haft mer än så ett tag nu. Även i laptops.

Permalänk
Medlem

Tack Intel. Svaret på våra böner är här!

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jaha. Jag tolkade "New ISA" som att de gjort en helt ny ISA, som med itanium, men det är alltså bara tillägg till existerande ISA, x86.

Nä. Dom pratar om att ersätta pci-e kortplatserna med ny form av isa-platser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Acer har besvarat dina böner

https://www.komplett.se/product/1016690/gaming/speldator/barb...
Jag köpte den ifrån Webhallen under black friday (den kostade dock mer då), bytte den mekaniska disken mot 1TB 860 Evo samt slängde in 16GB extra RAM.
Slutresultatet: en laptop som är kraftigare än de flesta personers stationära gamindatorer och tillräckligt med oomf för att kunna köra en bunke virtuella maskiner när man inte spelar
Fläktarna är inte särskilt högljudda på den, jag har även en kylplatta ifrån Zalman (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689885) när jag sitter med den i knät i soffan (även om den egentligen inte behövs)

Hah, ja den är ju onekligen högprestanda, men faller för min del ändå in i kategorin "monster"
Har sneglat mer på något i stil med Matebook D med Ryzen 2500U och Vega 8, eller Asus K505ZA-BQ252T med Ryzen 2700U och Vega 10.

Mina stationära håller generellt förevigt, men mina laptops sliter jag på en hel del, längsta jag fått en laptop att leva var fyra år av tungt bruk innan lödfogar på moderkortet började krångla. På fyra år kommer ett vega 56/64 eller 1080 MaxQ vara gammalt ändå, men en Ryzen 2700U kommer duga väl om fyra år, och kraven för indie-spel och äldre spel är de samma; ett Vega 10 kan lira skyrim, overwatch, indie-spel och annat med bra frames och inställningar.

Jag använder väl kanske laptops lite hårt dock- min Thinkpad Yoga som höll i fyra år ser ut som att den dragits bakom en bil, nersliten till metallen på större delen av chassit.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag använder väl kanske laptops lite hårt dock- min Thinkpad Yoga som höll i fyra år ser ut som att den dragits bakom en bil, nersliten till metallen på större delen av chassit.

Hur lyckas ni?
Vi byter vart 3:e år på min arbetsplats och varje dator jag återlämnar efter 3 år har inte mycket slitage på chassit (använder alltid externt tangentbord och mus plus extra skärmar).

Ryzen 7 2700 i en laptop är egentligen inte något monster om man tittar på AMD's lineup av både befintliga och kommande produkter (Är man van vid Intel så förstår jag att allt över 4c/8t kan kännas exotiskt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Hur lyckas ni?
Vi byter vart 3:e år på min arbetsplats och varje dator jag återlämnar efter 3 år har inte mycket slitage på chassit (använder alltid externt tangentbord och mus plus extra skärmar).

Ryzen 7 2700 i en laptop är egentligen inte något monster om man tittar på AMD's lineup av både befintliga och kommande produkter (Är man van vid Intel så förstår jag att allt över 4c/8t kan kännas exotiskt )

Där har du nog svaret- Jag använde min laptop i fältarbete ett bra tag. När den dog var jag uppklättrad på en stege och höll på att justera någon sensor, höll laptopen i ett ena hörnet, det snöade och var typ -10c och blåste rejält. Vi har nu gått över till en latitude tablet med rejält skal och diverse tillbehör för fält-tekniker. I kontorsarbete så är det ju ingen riktigt slitage på laptops.

Lustiga är att jag fick en Latitude laptop med i5 och SSD på kontoret nu, och har problem med att saker som flöt utmärkt på min gamla kontorsdator (Surface Pro 2 med i5, 3,5 år gammal) är sjukt sega på Latituden trots motsvarande specs med fyra år nyare hårdvara och ingen bloatware installerad.

Surface Pro kunde stå i veckor utan omstart med ett par tjog chromeflikar, CRM program, 3d-ritningar, någon remote session och kanske någon VM igång utan minsta issue, den nya kan få panik om jag öppnar några stora spreadsheets samtidigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

AMD har haft mer än så ett tag nu. Även i laptops.

Just 1 TFLOPS gränsen är ju ingen nyhet ens för Intels del, i7-6770MQ (45 W TDP CPU för bärbara) har funnits sedan Q1 2016. Den är utrustad med Iris Pro 580 med som har en beräkningskraft på 1,2 TFLOPS.

Är att "GT2" modellen hamnar över 1 TFLOPS som AnandTech pekar på. GT2 är den modell som standard i Intels stationära och mobila kretsar. Iris Pro kallas GT4e medan de kretsar som används av främst Apple kallas GT3e.

Det som blir mest intressant att se för Intels gen11 iGPU är hur pass väl den "tiled-based rendering" man nu inför fungerar. Huvudproblem för alla som håller på med integrerade kretsar är hålla det hela på en rimlig effektnivå och framförallt att få det hela att kunna utnyttja beräkningskraften givet den minimala bandbredden dessa kretsar måste hushålla med.

Rätt talande när man ställer Iris 655 mot Iris Pro 580. Båda dessa är utrustade med 128 MB eDRAM, de är identiska när det kommer till mikroarkitektur i själva GPU-delen, Iris Pro 580 har ~45 % högre beräkningskraft. I praktiken presterar de närmast identiskt i spel då de, trots eDRAM, är klart begränsade av minnesbandbredd.

Har själv Iris Pro 580 (NUC), Iris 655 (NUC) samt även en Iris 540 (GT3e med 64 MB eDRAM, Surface Pro 4). Enda gången den första ger i närheten av 45 % bättre prestanda är för GPGPU-laster som har väldigt låga krav på minnesbandbredd. Gått extremt trögt med GPGPU** på desktop (till skillnad mot datacenter där Nvidia skär guld med täljkniv p.g.a. enorma framgångar för GPGPU), men Win10 har på senare fått stöd för att kunna avlasta saker som virus-scanning, bildigenkänning ("Windows hello") och liknande till GPU. Kräver stöd i drivare, något som finns i senare Intel iGPU drivarna.

Vi ser ju samma problem med minnesbandbredd för AMD. Är i praktiken minimal skillnad mellan Vega 8 och Vega 11 när de används i bärbara, den trots att den senare har ~45 % högre teoretisk beräkningskraft (så samma relativa skillnad som mellan Iris och Iris Pro).

Hur begränsade integrerade GPUer är av RAM blir än mer tydligt när de ställs mot Nvidias MX150. Den har ~1,1 GFLOPS beräkningskraft och en bandbredd på ~50 GB/s, vilket är vad man får med dual-channel DDR4 3200 minnen. Ändå är den kretsen i praktiken normalt 20-50 % snabbare jämfört med Iris och Vega 8/10 kretsarna i bärbara där RAM av strömskäl håller sig till DDR4 2133-2666 (och ska då också delas med CPU!).

Gen11 får även vad Intel kallar "Coarse Pixel Shading" vilket motsvarar Nvidias "Variable Pixel Shading". Kräver tyvärr stöd per spel, men är ändå något som kan minska trycket på RAM och därmed ge en fin boost.

**
Jobbas en hel del på att enkelt kunna använda GPGPU-avlastning i C++ standardbibliotek, t.ex. via SyCL. När det väl lanseras lär vi få se ett ketchup-effekt av GPGPU användning. I det lägen blir ju faktiskt integrerad GPU rätt snabbt en tillgång då den är väldigt effektiv på vissa uppgifter jämfört med en "vanlig" GPU. Gen11 GT2 kommer ju få samma beräkningskraft för 32-bitars flyttal som i9-9900K har med AVX (1,1-1,2 TFLOPS). Går ju även att avlasta heltalsberäkningar (lite mer dunkelt exakt hur GPUer står sig mot CPUer här).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Surface Pro kunde stå i veckor utan omstart med ett par tjog chromeflikar, CRM program, 3d-ritningar, någon remote session och kanske någon VM igång utan minsta issue, den nya kan få panik om jag öppnar några stora spreadsheets samtidigt.

Jag har aldrig använt någon Surface Pro, men skulle gissa på att en av orsakerna är att det är en nedskalad variant av Windows jämfört mot din "riktiga" laptop som kan köra alla Win32 applikationer och inte bara de som publicerats via Store.
Kodbasen i Office som publiceras via Store jämfört med "the real deal" skulle jag tro är många gånger mindre också, om man installerar exempelvis Excel i sin Androidmobil så är storleken på den installationen bara en bråkdel av vad den tar upp på en desktop.

Acer Predator som jag länkade är definitivt inget för dig om du arbetar ute i fält utan du behöver ha tillgång till en väggkontakt inom en timme om du kör tunga saker (Jag använder den primärt i soffan eller när man är hemma hos någon annan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Jag har aldrig använt någon Surface Pro, men skulle gissa på att en av orsakerna är att det är en nedskalad variant av Windows jämfört mot din "riktiga" laptop som kan köra alla Win32 applikationer och inte bara de som publicerats via Store.
Kodbasen i Office som publiceras via Store jämfört med "the real deal" skulle jag tro är många gånger mindre också, om man installerar exempelvis Excel i sin Androidmobil så är storleken på den installationen bara en bråkdel av vad den tar upp på en desktop.

Acer Predator som jag länkade är definitivt inget för dig om du arbetar ute i fält utan du behöver ha tillgång till en väggkontakt inom en timme om du kör tunga saker (Jag använder den primärt i soffan eller när man är hemma hos någon annan)

Ah, du tänker på Windows 10 S eller kanske Windows RT 8 som kom med den mindre modellen av den första Surface gissar jag?

Surface Pro 2 som jag hade kom med full Windows 8.1 Pro, vilket jag uppgraderade till Windows 10 Pro så snabbt jag kunde, det är inte begränsat på något sätt. Använder inget från store riktigt, har "fullt" Office 365 för jobbgrejer, och då har jobbar med PLC och diverse skumma mikrokontrollers så skulle det aldrig funka med Windows 10 S, har mycket skumma legacy-mjukvaror installerade som slutade uppdaters runt Windows XP

En positiv sak med i5 7xxx processor i nya laptopen- var på utbildning i holland med jobbet och klarade mig igenom två heldagar med laptopen igång utan att behöva ladda den. Surface Pro 2 i sådan användning brukade klara sig kanske 5h.

Men ja, det vore ju skönt att ha en laptop att spela lite på också.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag saknar verkligen all insikt i hur mycket tid som spenderas med att packa upp 7-zip filer i ett företag som gör detta ofta, men finns det inga instickskort som är optimerade på hårdvarunivå för detta om det nu är nått som kostar en ansenlig del arbetstid?

Jag tänker liknande hur man framställde specifika asci-kort (rätt namn?) för att gräva kryptovaluta.

Ja, det finns kort med ASIC-chip som är 100% dedikerade till komprimering (vanlig hederlig zip om jag minns rätt). De är dyra som skam dock eftersom marknaden är liten, åtminstone senast jag kollade för ett par år sedan.

Skulle vilja ha ett i min hemmaserver för att komprimera backuper utan att ta år och dagar på sig, men jag är inte sugen på att punga ut stora belopp enbart för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mer info:
https://wccftech.com/intel-sunny-cove-cpu-architecture-and-ne...
Bortsett från att de ej nämner något om kärnor så ser det positivt ut, men intel måste göra något drastigt om deras datorer ska vara användbara för tekniker.
Drog senast idag igång en mindre VM på laptopen alla 6 kärnor flög i topp direkt, då hade jag avaktiverat mer än 50% av lasten, sedan kanske man vill göra redundanstest.

Eeeh... eller så använder man verktyg anpassade för uppgiften.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som blir mest intressant att se för Intels gen11 iGPU är hur pass väl den "tiled-based rendering" man nu inför fungerar. Huvudproblem för alla som håller på med integrerade kretsar är hålla det hela på en rimlig effektnivå och framförallt att få det hela att kunna utnyttja beräkningskraften givet den minimala bandbredden dessa kretsar måste hushålla med.

Från vad jag har hört så är det förmodligen mer som "DSBR" hos AMD eller "Tiled Caching" hos NVIDIA.

Dold text
Skrivet av Yoshman:

Gen11 får även vad Intel kallar "Coarse Pixel Shading" vilket motsvarar Nvidias "Variable Pixel Shading". Kräver tyvärr stöd per spel, men är ändå något som kan minska trycket på RAM och därmed ge en fin boost.

Det finns inget som heter Variable Pixel Shading, även om det är det som antyds. Variable Rate Shading existerar dock och det har funnits ett bra tag. T.ex Polaris i Juni 2016 , eller Microsofts patent i November 2016 (Denna gången till en Vega liknande GPU, med just DSBR). Det är ingen slump att det AMD,NVIDIA och Microsoft har delar namn.

Efter att ha gjort lite fler eftersökningar så har dock Intel orginalet som heter just "Coarse Pixel Shading" från 2014. (Tydligen var några från Lunds universitet med och gjorde det, vilket gör filen tillgänglig här ). Jag skulle nog säga att de är lika, men målet som Intel har är aningen bredare än det för Variable Rate Shading. Det målet är att rendera med "stora pixlar" (i princip som de andra metoderna) och sedan uppskala till en högre upplösning. Det målet beskrivs bland annat här där de använder temporal super sampling och jämför med checkerboard rendering. Det skulle inte förvåna mig om NVIDIA och AMD har liknande mål (med DLSS och vad nu än kommer från AMD).

Saken är att jag tror det inte kommer bli svårt att få dessa saker implementerade, utan de kommer mer eller mindre bli standarder. Speciellt för 4k och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Lät ju som stor del av optimeringarna handlade bland annat om kryptering, med tanken på hur webben mer eller mindre går mot full kryptering så t.ex. lämpar sig nog dessa cpuer'na riktigt bra på web servrar och annat i server mijö.

T.ex. min server idag spenderar ca 40% av totalla CPU tiden enbart på kryptering på grund av HTTPS, inte för att det orsakar problem men det tar ganska rejält kraft på en server.

Så vist burkar hemma kanske inte har jätte nytta av det men överlag så tror det det finns mycket nytta.

SSL tar knappt någon extra CPU, Google byttes till att köra SSL på allt utan att behöva uppgradera någon hårdvara. Många CPU:er har dessutom redan stöd för kryptering i olika former, ex alla x86

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det som florerar ät 13% ökning av IPC, lågt räknat, för att då bli "on par" med Intel krävs en klockfrekvensökning på 7%, vilket innebär ~4.65Ghz i singre core boost. Detta borde vara mycket lätt att uppnå och är dessutom lågt räknat jämfört med de rykten som nu finns om 5.1Ghz, så på det hela taget äe det inte så orroligt att de tar sig ikapp och förbi med 3000-serien.

Jag har hört 15% ökning av single cores för AMD så att de (enligt deras egna benchmarks... hur mycket man nu ska tro på sånt) är ikapp Intel. Så med detta (Sunny Cove) säger Intel att de ökar med 18% ipc (enligt deras egna benchmarks... hur mycket man nu ska tro på sånt)

Så, runt pokerbordet;
AMD: +15% I call
Intel: I see your 15% and raise you 18%

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Jag är övertygad att kryptering i alla dess former kommer att bli standard inom en "kort" framtid.

Folk har pinkod på mobilen ifall dom blir av med den, varför inte ha en krypterad HDD i datorn?

VPN blir vanligare av varierande anledningar, webbsidor ska vara vara krypterade och dess sparad
data ska vara krypterad.
Jag vill minnas att GDPR kräver att data ska sparas på ett "säkert" sätt.

Om jag inte har helt fel så är en viss del av spel krypterade för att det inte ska kunna piratkopieras.

Skulle inte förvåna mig det kommer att dyka upp speciella instickskort (asics) för att avlasta CPUn med dekryptering om det blir för dyrt att implementera.

Kryptering och dekryptering är den kommande flaskhalsen.

Det är som du skriver med GDPR och liknande. Men det du ser som en kommande utmaning och föreslår ska lösas är redan gjort och "alla" (någotsånär seriösa företag) har redan implementerat det. AES-256 kryptering på i princip alla diskar (i servar, SAN och liknande lösningar går det oftast numera inte att slå av det ens och det är 0% prestandaimpact).