Permalänk
Medlem

Ny dator! Budget 30 - 40 000kr

Tjena alla kunniga! Tänkte köpa ny dator, kan inte överdrivet mycket om vad som fungerar bäst till vilken del osv, därför ber jag er om råd.

Slängde ihop lite delar som jag tror fungera fint ihop, skriv gärna om jag borde/ska byta ut något!
Tack i förhand

Vill ha en dator som klarar alla spel (utan lagg) ett bra tag och även redigering!

Min lista: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12118777/namnlos

Permalänk
Medlem

@Nilzzzon: Har inget att klaga på. tycker bara du ska köpa en intern dvd brännare som denna https://www.inet.se/produkt/7100001/asus-dvd-rw-drw-24d5m-sva.... Chassit har plats för det.

Permalänk
Medlem

Dumpa Ljudkort och dvd brännare.
Byta ut din 960 mot https://www.inet.se/produkt/4300792/samsung-970-evo-500gb ja den är mindre, men det är mer umph för pengarna och du har också en stor disk för lagring. Alternativt dumpa 2TB och kör en 970 och 960.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

@Lockis: vadå så 2 st 970? tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Axel95: okej låter bra, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Nilzzzon: Fundera på något annat än https://www.inet.se/produkt/6912318/nzxt-kraken-x62-280mm Programvaran NZXT CAM är rent ut sagt bedrövlig.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde behålla 860 disken. Du kommer inte tjäna mer än nån sekund i boot-tid med en 970.
Du kommer kunna använda den extra storleken mer.

Tycker du borde ta 4 8gb stickor RAM med högre hastighet.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: okej något annat förslag?

Permalänk
Medlem

@Stromming90: okej låter rimligt, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har du ett specifikt användningsområde för ljudkortet?
Ska du mata ut digitalt är det meningslöst och moderkortet ser ut att ha en ok ljudkrets även i andra fall.

Men det är ett flexibelt monster! Personligen skulle jag skippa AIO-kylaren och köpa en tornkylare, men nu blir det säkert snygg att se på genom fönstet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Accipiter46:

Inet monterar inte dem bästa luftkylarna tyvärr :/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jämfört med ditt sista bygge så skulle jag ändra lite:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12122567/

- Grafikkortet är onödigt dyrt, Phoenix-kortet är det bästa för sitt pris.
- Chassit likaså, chassin så långt över tusenlappen är för dem med speciella behov. FDs Meshify är välrenommerat och bra.
- Moderkortet glänser mer än det kommer med något av riktigt värde för det priset, speciellt nu när Prime-kortet ligger på priset det gör.
- 32GB RAM är totalt overkill idag och med dagens RAM-priser så är det pengar i sjön. Gå på snabbare minne, det kommer du märka av betydligt mer.
- Är inte ljudkortet onödigt? Vill du ha bra spelljud så gå på ett USB-headset som fått bra betyg. Som t.ex. det jag länkar. Här har du dock friheten att leta reda på olika butiker efter ett bra headset till bra pris då externa enheter funkar att köpa separat utan bekymmer.
- Hårddisklösningen känns lite onödig. Såvidare inte 2TB som extra enhet eller större är ett måste så gå på en M2 SSD som huvuddisk och en SATA SSD som extra disk. Då har du 1½ TB att installera spel och slipper tänka så att extradisken är så mycket sämre (för att inte tala om att det är en spinn-disk...).
- CPU-kylaren är onödigt dyr, den jag länkar till gör jobbet och lite till i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Håller med om allt ovan förutom om diskarna. M.2 diskar är sjukt ovärda för sitt pris just nu.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Håller med om allt ovan förutom om diskarna. M.2 diskar är sjukt ovärda för sitt pris just nu.

Jo, det är inte särskilt prisvärt jämfört med en till 860 Evo, men med tanke på budgeten för de andra komponenterna så tog jag mig friheten att satsa på det snabbaste. Jag menar, 14000:- för ett 2080Ti eller 6000:- för CPUn kvalar knappast in som prisvärt. Men ja, ett starkt alternativ skulle vara 2st 1TB 860 Evo, det viktigaste är att få bort spinndisken vid den budgeten.

Permalänk
Medlem

@Accipiter46: nä asså trodde bara man behövde ljudkort för att få ljud hur det ser ut skiter jag lite i, hellre att den presterar och håller istället då

Permalänk
Medlem

@Stromming90: borde jag köra på vettenkyld då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

@Stromming90: borde jag köra på vettenkyld då?

För bästa prestanda, ja. Du kan ta en sämre luftkylning, men då är den som sagt sämre.
Den mest prisvärda kylaren är Noctua NH-D15 men den är för tung för Inet att montera, så kör på det i sista förslaget om du inte vill montera kylare själv.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Ja asså jag har nog missförstått det här med ljudkort, trodde alla hade det, har ju headset som är fin fint redan. Så jag kan skippa ljudkortet helt? Det du skriver låter rimligt, frågan är, borde jag köra på vattenkylning? Tack för utförligt svar! det uppskattas!

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: okej, jag vill ju hellre att den presterar så snabbt som möjligt, så då borde jag gå på 2 ssd

Permalänk
Medlem

@Stromming90: okej, lite dåligt ändå att dom inte kan fixa de :/ men men, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Okej, så såhär ser det ut just nu

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12125378/namnlos

vad tror ni om de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Okej, så såhär ser det ut just nu

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12125378/namnlos

vad tror ni om de?

Minnena är out of stock.

Dem här är lite billigare och in stock. Det är samma hastighet och latency.

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

@Icecrystal: Ja asså jag har nog missförstått det här med ljudkort, trodde alla hade det, har ju headset som är fin fint redan. Så jag kan skippa ljudkortet helt? Det du skriver låter rimligt, frågan är, borde jag köra på vattenkylning? Tack för utförligt svar! det uppskattas!

Ja, du kan skippa ljudkortet helt med ett par USB-hörlurar då de inte kopplas in i ljudkortet. Hörlurarna sköter ljudhanteringen tillsammans med processorn (CPUn).

Skrivet av Nilzzzon:

@Icecrystal: okej, jag vill ju hellre att den presterar så snabbt som möjligt, så då borde jag gå på 2 ssd

Japp, det låter rimligt

Skrivet av Nilzzzon:

Okej, så såhär ser det ut just nu

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12125378/namnlos

vad tror ni om de?

Bra. Jag hade lite bråttom när jag la ihop paketet och två delar är inte inne. Vill du ha datorn asap så är det ett bekymmer och jag såg att @Stromming90 hade ett förslag på alternativ på minnen. När det kommer till grafikkortet så är Gainward RTX 2080Ti Phoenix GS det grafikkortet som ligger bäst till av de som finns i lager. Det finns ett som är lite billigare Palix RTX 2080Ti GamingPro, men kylningen samt utseendet på det är i lä jämfört med Phoenix-kortet

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Nä det är inte överdrivet stress med datorn, väntar hellre och får det bästa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

btw behöver jag fler fläktar och sånt? eller jag har allt jag behöver? och en sak till, har ni koll på datorskärm till denna datorn? Som leverar lika bra

Permalänk
Medlem

@Nilzzzon:

Phoenix GS är en bättre variant av Phoenix, GS står för "Golden Sample". Den är lite högre klockad helt enkelt, men klart värt det för 200:- extra så kör på den du.

Edit:

Skrivet av Nilzzzon:

btw behöver jag fler fläktar och sånt? eller jag har allt jag behöver? och en sak till, har ni koll på datorskärm till denna datorn? Som levererar lika bra

Fläktarna du har i datorn räcker med tanke på att CPU-kylaren kommer med två som blåser ut luft ur datorn. Skärm som levererar lika bra, det beror lite på vad du föredrar. Med det grafikkortet kan du alltid gå på en 4k-skärm, om du föredrar ögongodis framför höga FPS. Exempel: Predator XB 281HK
Det finns en 32"-variant också som kostar runt 10k, i jämförelse med den där känns det onödigt dyrt. 27" är lite litet för 4k, så den billigare är kanske framför allt om du vill ha KNIVskarpt och har riktigt bra syn
Ett alternativ är något i stil med: Asus ROG Swift PG348Q 34"
Extra bred 1440p skärm där man offrar lite av skärpan jämfört med 4k, för breda synvinklar och högre FPS. Jag gick från en 27" 4k-skärm till en liknande tidigt i år och är nöjd även om det inte var värt att köpa en helt ny skärm för att byta. Jag skulle säga att det beror på om du tycker att 6k för skärmen räcker eller om 10k kan vara ok att lägga då den ultrabreda skärmen överlag är en bättre skärm. Koll bara att du får den för 9990:- på Webhallen, de har en medlemspris för den så registrera dig först.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: jag vill ju ha en så bra skärm för gaming som möjligt, men vill också få bra bild vid redigering och så, den ska ju ha G-synk och tänkte mig den kunde kosta runt 7 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

@Icecrystal: jag vill ju ha en så bra skärm för gaming som möjligt, men vill också få bra bild vid redigering och så, den ska ju ha G-synk och tänkte mig den kunde kosta runt 7 k

Ja, det beror på hur viktigt färgåtergivning är för dig. Det vore nog bra om du kollade lite på recensioner om skärmarna du tänker dig, men generellt är det IPS-panel istället för TN som gäller om man vill använda den till mer än spel. VA kanske kan funka, ett mellanting där. Komplett har en bra guide där: Kompletts skärmguide. För 7k kan du välja och vraka mellan 1440p-skärmarna med IPS, men för att vara helt ärlig är grafikkortet lite overkill för den upplösningen, ett RTX 2080 skulle hantera den upplösningen med enkelhet. Ett RTX2080 med en ultrawide 1440p-skärm ger enligt mig mer spelupplevelse för pengarna än ett 2080Ti och en "vanlig" 1440p-skärm. Du skulle dessutom gå ner någon tusenlapp då RTX2080-korten är mer än 3k billigare än RTX2080Ti-korten. Ett exempel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12126997/

samt Asus ROG Swift PG348Q 34" för ~38000:-

Men alternativen finns om du vill köra 1440p och ligga på 100+ FPS, t.ex:
Acer Predator 27" XB271HU
ASUS 27" ROG Swift PG279Q
Bor du i Sthlm så kanske du kan åka och plocka upp det den här annars, 34" välvd ultrawide 1440p-skärm med IPS och G-Sync för 8500:-
Acer Predator x34
Typ en sån jag har, den är toppen!