Airflow vs Air pressure (chassi fläktar!)

Permalänk
Medlem

Airflow vs Air pressure (chassi fläktar!)

Kommer snart köpa mig ett begagnat bygge med Phanteks Evolv ITX chassi tillsammans med CPU kylare (Phanteks PH-TC14PE).
Chassit kommer med en 200mm fläkt där fram men ingen där bak.
Konfigurationen just nu är att CPU kylaren blåser ut varm luft ut i chassit på baksidan.

Jag undrar om det är värt att införskaffa en extra 140mm fläkt där bak även om CPU kylaren har 2 fläktar (så det blir totalt 3 som på denna bilden

eller om det blir onödigt?

Jag undrar då också om jag skall satsa på airpressure fläkt eller airflow eller bara försöka hitta samma fläkt som sitter på PCU kylaren helt enkelt?

Om jag förstått rätt är det framför allt grafikkortet som kan bli varmt i detta chassi!

Permalänk
Medlem

@Lallo:
Jag antar att fläktarna på kylaren sitter som Push Pull, och enligt vad jag har läst nyligen så ger det relativ liten vinst, så istället för att införskaffa ytterligare en fläkt, sätt den som "drar" på chassit istället och ha den att trycka ut luft ur chassit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Lallo:
Jag antar att fläktarna på kylaren sitter som Push Pull, och enligt vad jag har läst nyligen så ger det relativ liten vinst, så istället för att införskaffa ytterligare en fläkt, sätt den som "drar" på chassit istället och ha den att trycka ut luft ur chassit.

Okej så att båda är push ut ur chassit där bak räcker gott och väl då?
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Okej så att båda är push ut ur chassit där bak räcker gott och väl då?

Ja, det mesta av den varm luft som kommer igenom kylaren, trycks ut ur chassit.
Den trycker även ut övrig luft ur chassit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag hade antingen köpt en till att sätta där bak eller flyttat fläkten som sitter längst mot fronten på CPU-tornet till baksloten. Alltså skulle jag ha kvar fläkten som sitter mellan kylflänsarna

Om du ska köpa en ny fläkt så är det väl snyggast med en lika dan, annars är det ju väldigt lite som begränsar luftflödet där bak så en airflow fläkt duger fint!

Permalänk
Medlem

En extra fläkt bak i chassit kommer hjälpa till att få ut den varma luften fortare och påskyndar flödet av kall luft som kommer in i chassit.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]