Permalänk
Medlem

Köpråd: 27"+, 120Hz+, IPS/VA, 1440p+

Hej,
Sitter för närvarande på en Dell U2713HM (27", 2560x1440, IPS).
Jag stör mig allt mer på 60Hz samt den dåliga responstiden, som tydligt visar sig i anime eller minecraft.

Söker en skärm som är bättre än denna, alltså minst 27", 120Hz och en bra panel, som IPS eller VA. Gärna med gsync, då jag kör nvidia. Skulle det finnas någon 30", 144Hz med 4K och gsync är detta givetvis ett plus. Känns tråkigt att köpa nytt utan att gå upp i storlek och upplösning.

Jag antar att HDR kommer bli viktigt(?). Jag har tyvärr ingen koll på vad man behöver, men då jag brukar behålla mina skärmar ett antal år är det lika bra att den är ganska modern och fylld med features från början.

Min budget är någonstans runt 10.000kr. Får gärna vara lägre, men kan också tänka mig gå upp något i fall det är vad som krävs för att få vad jag vill ha.

Övrigt:
Jag är känslig för PWM-flimmer.
Bildkvalitet > responstid.
Enkel design > rgb-gaming

När jag tittade på skärmar för två år sedan upplevde jag det som att det var stor variation mellan exemplaren på många 27"/144Hz/1440p-gamingskärmar. Framförallt backlight bleed och clouding, men även andra kvalitetsproblem. Hur är det nu?

Med min otur vill jag sikta på en skärm med lite bättre kvalitetskontroll, annars kommer jag nästan garanterat få hem ett exemplar med döda pixlar, backlight bleed och clouding.

Det närmsta jag hittat specifikationsmässigt på prisjakt är följande:
Acer Nitro XV273KP - 27", 4K, 144Hz, IPS, tyvärr med freesync.
Men jag har ingen aning om hur bra denna skärm är.

Väljer jag att gå ner i upplösning (men kräva gsync) finns det ett antal 1440p-skärmar antingen som 16:9 eller 21:9.
Kanske har någon en uppfattning om dessa alternativ?
16:9-skärmar
21:9-skärmar

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

@sniglom jag sitter lite i samma sits som dig och letar efter en ny skärm. Antingen 27" eller en 34" ultrawide. Tyvärr verkar fortfarande merparten av "gamingskärmar" vara rena lotteriet om man får en OK eller en horribelt dålig panel. Inte ens för +10K skärmar verkar kvalitet vara något som är av vikt vilket man blir lite less på.

Sedan är också merparten av de gamingskärmar som finns idag modeller som släpptes 2015 ish vilket också är lite tråkigt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vänta till CES 2019. Då vet vi om det sker någon utveckling åt rätt håll eller om det är samma gamla 2015-paneler som tuggas om på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

@sniglom jag sitter lite i samma sits som dig och letar efter en ny skärm. Antingen 27" eller en 34" ultrawide. Tyvärr verkar fortfarande merparten av "gamingskärmar" vara rena lotteriet om man får en OK eller en horribelt dålig panel. Inte ens för +10K skärmar verkar kvalitet vara något som är av vikt vilket man blir lite less på.

Sedan är också merparten av de gamingskärmar som finns idag modeller som släpptes 2015 ish vilket också är lite tråkigt.

Ja, när jag tittade 2015 bestämde jag mig för att vänta på en ny generation paneler, men det verkar nästan som att det fortfarande är samma.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vänta till CES 2019. Då vet vi om det sker någon utveckling åt rätt håll eller om det är samma gamla 2015-paneler som tuggas om på nytt.

Bra tips. Har jag väntat i två år kan jag absolut vänta några månader till.
Du råkar inte veta hur Acer Nitro XV273KP står sig? Det var svårt att hitta recensioner, men jag antar att det inte är en 2015-panel.

Edit: Hittade en till tråd om denna skärm, där du skriver att den är på kö till testlabbet.
#17674240

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vill man minska risken med clouding och backlight bleed avsevärt bör man titta på en VA-panel. Exempelvis Samsung C27HG70 eller MSI Optix MAG27CQ

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

http://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm

Där är lite om kommande paneler iaf.

Själv väntar jag på skärmar med LG's kommande panel, hoppas på en förbättring av dessa urgamla AUO som haft monopol på just detta segmentet.

"AUO had the monopoly on the high refresh rate 27" IPS panels to start with, but LG.Display are planning to release several options of their own - in sizes of 27" and 31.5".

In the 27" space is the forthcoming LM270WQA panel, with a 2560 x 1440 resolution and 165Hz refresh rate. It's not expected to go in to production until December 2018 though. We expect some of the reason for the delay in their high refresh rate IPS panels is struggles with response times. AUO managed to do a good job boosting response times on their equivalent AHVA IPS-type technology, but LG.Display have had more trouble it seems. There is talk from LG.Display about improvements in their IPS response times in their latest roadmaps, reportedly trying to improve on the current 5ms G2G spec, pushing down down to 1ms G2G thanks to higher levels of overdrive. It remains to be seen how successful this is in practice, and how much overshoot gets introduced but an investment in driving response times to accommodate higher refresh rates properly is certainly welcome and needed."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blazter: VA- och TN-paneler har också dessa problem, men de yttrar sig på andra sätt. Hos VA-paneler är det ganska vanligt med det omvända. Något hörn är mörkare när det ska återge ljusa nyanser. Där en IPS istället är ljusare när det ska återge mörka nyanser.

Så vad man stör sig minst på är ofta vilket av problemen man är mest omedveten om.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Hej,
Sitter för närvarande på en Dell U2713HM (27", 2560x1440, IPS).
Jag stör mig allt mer på 60Hz samt den dåliga responstiden, som tydligt visar sig i anime eller minecraft.

Söker en skärm som är bättre än denna, alltså minst 27", 120Hz och en bra panel, som IPS eller VA. Gärna med gsync, då jag kör nvidia. Skulle det finnas någon 30", 144Hz med 4K och gsync är detta givetvis ett plus. Känns tråkigt att köpa nytt utan att gå upp i storlek och upplösning.

Jag antar att HDR kommer bli viktigt(?). Jag har tyvärr ingen koll på vad man behöver, men då jag brukar behålla mina skärmar ett antal år är det lika bra att den är ganska modern och fylld med features från början.

Min budget är någonstans runt 10.000kr. Får gärna vara lägre, men kan också tänka mig gå upp något i fall det är vad som krävs för att få vad jag vill ha.

Övrigt:
Jag är känslig för PWM-flimmer.
Bildkvalitet > responstid.
Enkel design > rgb-gaming

När jag tittade på skärmar för två år sedan upplevde jag det som att det var stor variation mellan exemplaren på många 27"/144Hz/1440p-gamingskärmar. Framförallt backlight bleed och clouding, men även andra kvalitetsproblem. Hur är det nu?

Med min otur vill jag sikta på en skärm med lite bättre kvalitetskontroll, annars kommer jag nästan garanterat få hem ett exemplar med döda pixlar, backlight bleed och clouding.

Det närmsta jag hittat specifikationsmässigt på prisjakt är följande:
Acer Nitro XV273KP - 27", 4K, 144Hz, IPS, tyvärr med freesync.
Men jag har ingen aning om hur bra denna skärm är.

Väljer jag att gå ner i upplösning (men kräva gsync) finns det ett antal 1440p-skärmar antingen som 16:9 eller 21:9.
Kanske har någon en uppfattning om dessa alternativ?
16:9-skärmar
21:9-skärmar

Köpte en Acer 27" Predator XB271HU för 6k i vintras, mycket nöjd. Har 27" 1440p IPS 165hz g-sync. Är bra stativ åxå. Är dock lite light bleed i hörnen men jag ser aldrig det vid vanlig användning. Bra att tänka på: med g-sync är bildportarna begränsade, har en DP och en HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Kommer dessa nya skärmar att sänka prist för 144hz 1440p?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mallot:

Kommer dessa nya skärmar att sänka prist för 144hz 1440p?

Priset på skärmar ligger i stort sett still. Samma teknik blir något billigare med tiden i takt med att tillverkning stabiliseras. Priset påverkas i högre grad av sådant som variationer i dollarkurser, kronans värde och andra faktorer utanför själva produkten.

Permalänk

Har en Acer Predator 31,5 tum G-sync 165 Hz 1440x2560 med VA-panel
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm.... Funkar ganska bra men tror jag hade otur och fick en dålig panel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att tillverkarna satsar fel. De lägger allt krut pp 144/1080p och 4k. Med dagens hårdvara, skulle 1440p vara perfekt att lägga lite mer på. Kommer typ inga nya monitorer med 1440p tyvärr. Tänkte vänta själv, men köpte en pg279q. Och fick ett grymt ex med minimal bleed och inga döda pixlar. Asus skärmar kändes bättre i byggkvalitet än acer och aoc, därav valet av pg279q

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633