Permalänk
Medlem

RTX 2080 skrapljud var 4e sekund

Tjena! Skulle kunna skicka en video eller liknande så ni kan höra ljudet.

Byggde ihop datorn själv för ca 1 vecka sedan, i början lät den ingenting och allting fungerade som vanligt, men nu låter den konstant.
Jag har kollat runtomkring och finner inte att någonting tar i någon fläkt, dessutom har jag känt på olika komponenter för att se vad ljudet kommer ifrån, och när man rör GPUn så vibrerar den lätt varje gång ljudet kommer. Det är ett relativt low-pitch ljud och låter typ som en gammal hårddisk hade kunnat låta. Ljudet håller i sig i typ 0.4 sekunder med 4 sekunders intervall. Någon som känner igen detta eller kan misstänka vad det kan vara?

EDIT: Just det, den låter bara när jag har datorn ståendes, låter ingenting när den ligger ned.

Permalänk
Medlem

Har du ett kort som är semipassivt så du kan stanna fläktarna? Annars brukar de inte gå så snabbt så man kan försiktigt stoppa med fingret. Så vet du ju vilken fläkt det är.

Gissar på ett dåligt kullager.

Permalänk
Medlem

Hm, fläktbladen som vandrar längsmed axeln, kanske. Om du kollar på fläktbladen, ser de ut att flytta på sig litegrann?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneficle:

Tjena! Skulle kunna skicka en video eller liknande så ni kan höra ljudet.

Byggde ihop datorn själv för ca 1 vecka sedan, i början lät den ingenting och allting fungerade som vanligt, men nu låter den konstant.
Jag har kollat runtomkring och finner inte att någonting tar i någon fläkt, dessutom har jag känt på olika komponenter för att se vad ljudet kommer ifrån, och när man rör GPUn så vibrerar den lätt varje gång ljudet kommer. Det är ett relativt low-pitch ljud och låter typ som en gammal hårddisk hade kunnat låta. Ljudet håller i sig i typ 0.4 sekunder med 4 sekunders intervall. Någon som känner igen detta eller kan misstänka vad det kan vara?

EDIT: Just det, den låter bara när jag har datorn ståendes, låter ingenting när den ligger ned.

Har precis byggt ihop en ny dator & har hört typ samma ljud till & från, låter verkligen som en gammal disk som håller på att rasa.
Ska börja söka vad som generar ljudet. Har ett Asus RTX 2080 8GB Dual OC.
Uppdaterar när jag har hittat vad som generar ljudet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och upplevt något liknande ibland. För mig sker det när kortets temperatur ligger och vandrar mellan två olika fläkthastigheter, så först spinner fläktarna långsamt och ohörtbart för att sedan varva upp en kort stund varpå de går ned i varv igen. Vid varje uppvarvning blir det ett ljud liknande det du beskriver.

Finns en tråd om kortet här på SweC där samma fenomen beskrivs. En lösning verkar vara att justera fläktkurvan så att övergången sker tidigare/senare för att inte kortet ska ligga och köra fram och tillbaka hela tiden.

Permalänk

Hade gissat att det är ett kort med två fläktar, och dessa roterar med nästan exakt samma hastighet, men inte riktigt. Vid vissa frekvenser så når de någon typ av resonansfrekvens som gör att du får vibrationer. Sedan är det något som skallrar p g a vibrationerna.

Försök att lista ut vad som låter och se om det finns någon skruv du kan dra åt hårdare eller så. Eller dra ur kort och stoppa i igen.
Jag får liknande, men det är chassit som gör ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias800:

Hade gissat att det är ett kort med två fläktar, och dessa roterar med nästan exakt samma hastighet, men inte riktigt. Vid vissa frekvenser så når de någon typ av resonansfrekvens som gör att du får vibrationer. Sedan är det något som skallrar p g a vibrationerna.

Försök att lista ut vad som låter och se om det finns någon skruv du kan dra åt hårdare eller så. Eller dra ur kort och stoppa i igen.
Jag får liknande, men det är chassit som gör ljudet.

Detta hade varit ganska logiskt troligen. Tyvärr så stämmer det inte in på just mitt Asus RTX 2080 Dual OC, då jag även har provat att justera fläktarna separat i GPU Tweak II och det är just den vänstra fläkten för mig som skapar oväsen när den varvar upp från idle.

Mitt inlägg här har ett YT-klipp där detta ljud demonstreras.

Fläktarna stabiliserar inte sig helt förrns de är uppe i 25-30% nästan (ca 1000 RPM), så mellan 1-30% så pendlar fläktarna mer eller mindre. Sjukt irriterande vid lättare loads där temps hamnar runt 50-60 grader. Händer även när kortet kyls ner från tung load till idle, där kortet försöker "fade:a" fläkthastigheten genom att långsamt sakta ner till 0%, där den kan sitta runt 1-15% i någon minut.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

@sneficle: Vilken tillverkare/fläkt är det du har, skulle va intressant att veta?

Permalänk
Skrivet av aleves:

Mitt inlägg här har ett YT-klipp där detta ljud demonstreras.

Ah, ja, det där är något helt annat.
Låter som kugghjul som slirar. Vet inte ens om fläktarna har kugghjul dock

Hoppas det löser sig på något sätt!

Permalänk
Medlem

@Megacrash, @aleves: Har precis samma ljud, och jag har ett ASUS RTX 2080 8GB

Permalänk
Medlem

Skrev detta i "Asus RTX 2080 Dual OC-tråden"

"Verkar som att ljudet uppstår när högra fläkten rör sig mellan 450-500 rpm"

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless