Intel storsatsar på integrerad grafik med Ice Lake – ger stöd för "Freesync"

Permalänk
Melding Plague

Intel storsatsar på integrerad grafik med Ice Lake – ger stöd för "Freesync"

År 2019 lanserar Intel processorfamiljen Ice Lake, som blir full av arkitekturnyheter. På grafiksidan handlar det om Gen11, som tar ett stort kliv upp och lägger till stöd för Adaptive Sync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen FreeSync support från Intel. Hoppas det blir med HDMI 2.1 också.

Raja Koduri blir ostoppbar, med full tillgång till Intels massiva IP resurser och samtidigt den licensierade Radeon IP portfolion kommer han bli nVidia mardröm och AMD's dröm partner.

RTG 2.0 = Raja Technology Group

Blir intressant och se hur nVidia kommer göra med HDMI 2.1 eftersom den har Variabel Refresh Rate.

Kommer nVidia gimpa HDMI 2.1 och spärra VRR till fördel för G-Sync på sina grafikkort eller är HDMI 2.1 första spiken i kistan för G-Sync tro?

Permalänk
Medlem

Man får bara hoppas att Intel lyckas bra med sina grafikkort, vi behöver lite konkurrens till NVIDIA och deras skyhöga priser...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Gällande stöd för Freesync/Adaptive Sync vill jag tipsa om @Laxpuddings inlägg i nyheten om Intel Xe. #17690628

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Då väntar vi bara på en riktigt bra high-end adaptive sync skärm för spel då...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Snälla skriv Vesa Adaptiv Sync istället för Freesync. Det är ju inte AMD som tagit fram detta och Freesync™ är dessutom varumärkes skyddat av AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Snälla skriv Vesa Adaptiv Sync istället för Freesync. Det är ju inte AMD som tagit fram detta och Freesync™ är dessutom varumärkes skyddat av AMD.

Intel har licensierat hela RTG's IP portfolio så det hade varit kul om de kallar det FreeSync, står upp avsevärt bättre mot G-Sync i deras marknadsföring då. Förmodligen kommer de inte använda FreeSync i deras marknadsföring enligt vad som framkommit i tidigare rapporter men man kan ju alltid hoppas.

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/intel_commits_t...

Permalänk
Medlem

Ny del för HEVC, men fortfarande inget hw stöd för av1 avkodning alltså.

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på Freesync, min erfarenhet är inte helt 100%, det fungerar sådär på det jag provat. Lite flimmer, ibland fungerar det inte alls osv, ibland fungerar det rätt bra. Har en LG ultrawide 75hz IPS skärm (ganska dyr sådan), parat med ett RX 580.

Ser gärna att G-Sync försvinner, men inte förrän Freesync faktiskt levererar i samma klass, dvs man köper en skärm med Freesync support, man aktiverar det och sedan glömmer man bort det. Så har G-Sync varit för mig iallafall. Har 1080 Ti parat med en ultrawide AOC skärm.

Freesync är fortfarande en bra funktion att ha, men något G-Sync har det inte varit för mig iallafall, även om man håller sig inom FPS range.

Permalänk
Medlem

Vilken "storsatsning"! Enbart nya meh-features missförstå mig rätt bra features men något en kan förvänta sig att de ska hoppa på. I övrigt samma något avplanade prestandaökning som en sett tidigare. Iaf enligt deras eget diagram, och bättre än så lär de ju inte vara.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Äntligen!
Sett fram emot detta!
Väldigt tråkigt att Intel varit så långsamma med att anamma FreeSync, och att deras GPU förbättrats så lite mellan varje ny generation av Core processorer. 😢

Skrivet av anon162230:

Äntligen FreeSync support från Intel. Hoppas det blir med HDMI 2.1 också.

Raja Koduri blir ostoppbar, med full tillgång till Intels massiva IP resurser och samtidigt den licensierade Radeon IP portfolion kommer han bli nVidia mardröm och AMD's dröm partner.

RTG 2.0 = Raja Technology Group

Blir intressant och se hur nVidia kommer göra med HDMI 2.1 eftersom den har Variabel Refresh Rate.

Kommer nVidia gimpa HDMI 2.1 och spärra VRR till fördel för G-Sync på sina grafikkort eller är HDMI 2.1 första spiken i kistan för G-Sync tro?

Ingen använder ändå HDMI med datorer. Det används på TV-apparater. På datorer används ju DisplayPort.
Så att HDMI 2.1 får VRR spelar ingen roll.

Jag har inte koll, men vet inte om Nvidia har övergett SLI?

Permalänk
Medlem

Fan önska nvidia kunde implementera freesync... skärm valet blir så mycket bredare..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lussarn:

Hur ser ni på Freesync, min erfarenhet är inte helt 100%, det fungerar sådär på det jag provat. Lite flimmer, ibland fungerar det inte alls osv, ibland fungerar det rätt bra. Har en LG ultrawide 75hz IPS skärm (ganska dyr sådan), parat med ett RX 580.

Visa av erfarenhet brukar vi numera inte planera publicering av tester av skärmar med Freesync. För man har ingen aning om det är en timmes konstaterande att "det fungerar" eller om det är två veckor av dubbel- och trippelkontroller, felsökning och dokumentation av de problem samt försök till eventuella lösningar. Vilket då kan dra ut ännu mer på tiden då en del problem kommer och går lite som de vill.

Permalänk
Medlem

NVIDIA-Sync - Bye bye bye

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Äntligen!
Sett fram emot detta!
Väldigt tråkigt att Intel varit så långsamma med att anamma FreeSync, och att deras GPU förbättrats så lite mellan varje ny generation av Core processorer. 😢

Ingen använder ändå HDMI med datorer. Det används på TV-apparater. På datorer används ju DisplayPort.
Så att HDMI 2.1 får VRR spelar ingen roll.

Jag har inte koll, men vet inte om Nvidia har övergett SLI?

DisplayPort har använts i högpresternade skärmar för att HDMI legat efter i utvecklingen men detta kan svänga snabbt nu.

Nu med HDMI 2.1 så kan HDMI leverera upp till 10K med sina 48Gbps.

HDMI 2.1 blev färdigt 2017 och börjar nu komma i både skärmar och tv.

De håller på att arbeta på Displayport 1.5 MEN den är inte ens färdig ännu och tills den färdigställs och det kommer komponenter som kan användas i skärmar dröjer flera år, tills dess kommer HDMI 2.1 finnas på nästan alla datorskärmar.

Flesta tillverkare kommer nog sätta in både DisplayPort 1.4 och HDMI 2.1 för att få en så bred marknadstäckning som möjligt.

Min ASUS PG279Q har HDMI samt över 2700 andra datorskärmar på prisjakt så DisplayPort är inte på något sätt dominerande, tvärt om skulle jag vilja säga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon162230:

DisplayPort har använts i högpresternade skärmar för att HDMI legat efter i utvecklingen men detta kan svänga snabbt nu.

Det ironiska (på flera sätt) är att ytterst få skärmar med Displayport har använt mer än den 18 gigabit/s-bandbredd som varit gränsen för HDMI 2.0 i flera år. Med undantag för vissa Nvidia/G-Sync-skärmar då, till exempel 2560x1440/165 Hz som kräver lite mer än 18 gigabit/s. Men annars har inte den bättre specade möjligheten i Displayport och HBR3 utnyttjats av särskilt många andra än Nvidia i G-Sync-skärmarna.

10K över 48 gigabit/s HDMI 2.1 förutsätter för övrigt reducerade färger och förstörande DSC-komprimering av signal. Men ändå – åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

De kanske fått TBR att fungera till skillnad från AMD. Kan nog bli en ganska biffig GPU. Lovande inför Xe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Hur ser ni på Freesync, min erfarenhet är inte helt 100%, det fungerar sådär på det jag provat. Lite flimmer, ibland fungerar det inte alls osv, ibland fungerar det rätt bra. Har en LG ultrawide 75hz IPS skärm (ganska dyr sådan), parat med ett RX 580.

Ser gärna att G-Sync försvinner, men inte förrän Freesync faktiskt levererar i samma klass, dvs man köper en skärm med Freesync support, man aktiverar det och sedan glömmer man bort det. Så har G-Sync varit för mig iallafall. Har 1080 Ti parat med en ultrawide AOC skärm.

Freesync är fortfarande en bra funktion att ha, men något G-Sync har det inte varit för mig iallafall, även om man håller sig inom FPS range.

Min skärm fungerar Freesync utan några problem alls. Jag har AOC AG322QCX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Min skärm fungerar Freesync utan några problem alls. Jag har AOC AG322QCX.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma skärm och kan väl inte säga att Freesync fungerar alldeles problemfritt.

Det beror helt enkelt på vad man spelar, de flesta moderna spel går bra men pröva t.ex Guild Wars 2 eller valfritt Paradox spel med Clausewitz Engine- spelmotorn så är det väldigt mycket flimmer

Permalänk
Medlem

Trodde att alla skärmar med freesync skulle fungera bra iom. freesync 2 eller vad det kallades.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

DisplayPort har använts i högpresternade skärmar för att HDMI legat efter i utvecklingen men detta kan svänga snabbt nu.

Nu med HDMI 2.1 så kan HDMI leverera upp till 10K med sina 48Gbps.

HDMI 2.1 blev färdigt 2017 och börjar nu komma i både skärmar och tv.

De håller på att arbeta på Displayport 1.5 MEN den är inte ens färdig ännu och tills den färdigställs och det kommer komponenter som kan användas i skärmar dröjer flera år, tills dess kommer HDMI 2.1 finnas på nästan alla datorskärmar.

Flesta tillverkare kommer nog sätta in både DisplayPort 1.4 och HDMI 2.1 för att få en så bred marknadstäckning som möjligt.

Min ASUS PG279Q har HDMI samt över 2700 andra datorskärmar på prisjakt så DisplayPort är inte på något sätt dominerande, tvärt om skulle jag vilja säga.

En stor fördel för dp är möjligheten till Daisy-chaining. Min kassa docka på jobbet har exempelvis bara möjlighet att driva två samtidiga digitala outputs så med dp slipper jag använda VGA.

Permalänk
Medlem

Spännande och roligt att Intel presenterar nyheter såg något om 1 TFLOP på den integrerade grafiken och det är fortfarande en bit efter AMDs APU:er.
Visst kan man prata om Raja hos Intel men tittar jag på tidslinjen så måste Intel redan ha utvecklat detta innan Raja kom med i teamet.
Spännande lösningar från Intel där dom staplar kretsar på varandra men det måste kräva ett enormt ingenjörsarbete för att få kylningen att fungera samt vilka kretsar som kan vara nära varandra.
Adaptive-Sync från fler leverantörer är trevligt även om det varit väntat.
Ser ut som de närmsta åren kommer vara spännande på CPU, APU och GPU sidan från Intel, AMD och Nvidia, riktigt trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Spännande och roligt att Intel presenterar nyheter såg något om 1 TFLOP på den integrerade grafiken och det är fortfarande en bit efter AMDs APU:er.

Som jag förstår och som det är skrivet i artikeln gäller det ersättaren för "bas" modellen (GT2). GT3e har väl redan närmare 2tflops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som jag förstår och som det är skrivet i artikeln gäller det ersättaren för "bas" modellen (GT2). GT3e har väl redan närmare 2tflops?

GT3e ligger strax under 1 TFLOPS enligt Wikipedia, exakt prestanda varierar mellan olika processormodeller. Sen har de även GT4e som ligger strax över 1 TFLOPS, men den används endast till Iris Pro Graphics P580 som sitter i några Xeon Skylake H processorer (d.v.s. i workstation-laptops).

Problemet med just GT3e (i form av Iris Plus) är dock att den endast används i MacBook Pros samt Intels egna NUCs. Vill man ha en vanlig ej fruktbaserad laptop så får man nöja sig med max hälften av den prestandan, eller skaffa en med dedikerad grafik från NVIDIA eller AMD.

Vilket är lite synd, jag är nog inte ensam om att vilja ha en laptop med så bra grafikprestanda som möjligt utan att blanda in dedikerade grafikkort med alla nackdelar det medför. Men förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden om Intel satsar mer på grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

GT3e ligger strax under 1 TFLOPS enligt Wikipedia, exakt prestanda varierar mellan olika processormodeller. Sen har de även GT4e som ligger strax över 1 TFLOPS, men den används endast till Iris Pro Graphics P580 som sitter i några Xeon Skylake H processorer (d.v.s. i workstation-laptops).

Problemet med just GT3e (i form av Iris Plus) är dock att den endast används i MacBook Pros samt Intels egna NUCs. Vill man ha en vanlig ej fruktbaserad laptop så får man nöja sig med max hälften av den prestandan, eller skaffa en med dedikerad grafik från NVIDIA eller AMD.

Vilket är lite synd, jag är nog inte ensam om att vilja ha en laptop med så bra grafikprestanda som möjligt utan att blanda in dedikerade grafikkort med alla nackdelar det medför. Men förhoppningsvis blir det ändring på det i framtiden om Intel satsar mer på grafik.

Korrekt, ursäkta kollade på fp16.

Håller med, men verkar ju som att dessa igpu hannar i ett ingenmansland då de fortfarande är rätt långsamma att spela på, så då hamnar det ju ofta en dgpu i produkten ändå om det är målgruppen.

Oavsett så tror jag inte intel ligger så mycket efter som man kan tro, de laptop-chip från amd med rx Vega är inte så mycket snabbare än intels iris diton. Poängen var att 1tflops är rätt snabbt om de gäller ”basmodellen” och att intel inte är hopplöst efter amd när det kommer till igpu på strömsnåla enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Har samma skärm och kan väl inte säga att Freesync fungerar alldeles problemfritt.

Det beror helt enkelt på vad man spelar, de flesta moderna spel går bra men pröva t.ex Guild Wars 2 eller valfritt Paradox spel med Clausewitz Engine- spelmotorn så är det väldigt mycket flimmer

Hmm. Jag har inga problem med Stellaris, men å andra sidan har jag nog över 60fps hela tiden. Kan också vara att jag inte märker problemen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som jag förstår och som det är skrivet i artikeln gäller det ersättaren för "bas" modellen (GT2). GT3e har väl redan närmare 2tflops?

GT3e är närmare 1TFLOP men når inte riktigt dit utan kommer upp i 844-921GFLOP ungefär som vega 6 i vissa konfigurationer.
GT4e når upp till 1152GFLOP och är ungefär som Vega 8.
Vega 11 når upp till 1760-1830GFLOP.
Men det är inte där som skillnaden finns utan snarare det stora segmentet som är utrustade med GT2 (615, 620, 630) 270-461GFLOP denna gruppen kommer troligtvis nå 1TFLOP med det nya vilket blir ett bra kliv uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Intel har licensierat hela RTG's IP portfolio så det hade varit kul om de kallar det FreeSync, står upp avsevärt bättre mot G-Sync i deras marknadsföring då. Förmodligen kommer de inte använda FreeSync i deras marknadsföring enligt vad som framkommit i tidigare rapporter men man kan ju alltid hoppas.

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/intel_commits_t...

Intel har inte licensierat AMDs GPU-IP, de har inte ens något korslicensavtal som täcker patent där. Är inget de behöver ha heller, eftersom det inte finns något avtal åt motsatt håll är det bara att komma med en motstämning om att AMD eller Nvidia inkräktar på något av deras grafik-patent. Att licensiera patent är inte heller att licensiera teknik eller design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen använder ändå HDMI med datorer. Det används på TV-apparater. På datorer används ju DisplayPort.
Så att HDMI 2.1 får VRR spelar ingen roll.

Ja att koppla en dator till en tv är ju ett fullständigt okänt koncept.

Skickades från m.sweclockers.com