Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

testa att göra som så att du drar upp den till 1.32 volt o se vad som händer i prime95

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

okej. ja det låter lite märkligt. för den volten du kör har jag när jag kör på 5.0. så tror det är något annat som ligger i botten o ruvar.
har du testat köra en ram sticka åt gången så det inte är dom det är fel på. för har aldrig stött på att windows hackar så sätt vi en oc.
kan du lägga en bild på hwmonitor eller vad du har för program som mäter volt o temp. sen gärna en bild på aktivitets hanteraren?

men ska jag sänka volten lite mer då ??
sen funkar det nu igen inget window frys när jag satte den på manuellt och 3000mhz på minnena och auto på dram voltage f

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

testa att göra som så att du drar upp den till 1.32 volt o se vad som händer i prime95

okej ska jag gå från 1.285 till 1.320 alltså?? eller är det minnerna du pratar om ??? självklart är det cpu du menar .
men du sa ju att det var högt nog ? med 1.285??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

men ska jag sänka volten lite mer då ??
sen funkar det nu igen inget window frys när jag satte den på manuellt och 3000mhz på minnena och auto på dram voltage f

nej alltså testa att höjja volten till cpu till 1.32 o se vad som händer i prime95

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

okej ska jag gå från 1.285 till 1.320 alltså?? eller är det minnerna du pratar om ???

nej helt korrekt cpu ska du höjja ose vad som händer sen vad du får för maxtemp.
vilket modekort kör du ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

nej alltså testa att höjja volten till cpu till 1.32 o se vad som händer i prime95

okej ska testa det!!
fan tror den jävlen måste ha mycket strömför nu vart det bara error på kärna 6 och dom andra flöt på bra i prime 95 testen till det vart för varmt och jag slog av !!

jaha höjer jag mer ??

en annan fråga hur får jag mina grejer så det syns när jag skriver något underlättar ju om någon vill se vad man sitter på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Sen det blir fortfarande error på kärna 4och 6 och efter ytterligare 2 min error på kärna 3?
Är det lika bra att lägga ner? Eller vad händer om man kör överklockat när man får errors i prime95?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har minnena övervoltade, samtidigt som du klockar processorn. Du vet inte vad, bara att nått ger error?????
TA EN SAK ÅT GÅNGEN! ANNARS KAN DU ALDRIG LISTA UT VAR GRÄNSERNA GÅR, ELLER VAR DET BLIR FEL!

Ställ ner till default setting INTE XMP på minnen, bara default. Sedan tar du BARA processorn. Höj volten till 1.3v, ställ LLC på 4.
(Vad jag kan se så skjuter ju volten över på 5?)
Ställ cpu "all cores" på 46x100. Ladda ner och kör OCCT istället för Prime95, den visar cpu load, spänningar och temp i realtid.
(Volten skall inte ligga över 1.3v. om de gör det, sänker du LLC.)
Får du den stabil, kan du prova att sänka volten, tills det inte går. DÄR HAR DU HITTAT DIN OC!
FÖRST NÄR DU HITTAT DIN OC FÖR CPU, KAN DU BÖRJA LETA MAX FÖR RAM. INTE FÖRR!

Om du inte klarar av att lista ut att du INTE kan överklocka allt på en gång, kanske "lägga ner" är en bra idé.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

inget av det andra jag ändra på i bios som gör att jag måste upp på volten ??
skickar en lista på vad jag gått efter det som skiljer är ju Core Ratio Limit och hur minnerna är inställda .annars så har jag dessa inställningar :

Ai Overclock Tuner [Manual]
BCLK Frequency [Auto]
ASUS MultiCore Enhancement [Disabled]
SVID Behavior [Best-Case Scenario]
AVX Instruction Core Ratio Negative Offset [0]
CPU Core Ratio [Sync All Cores]
1-Core Ratio Limit [48]
2-Core Ratio Limit [48]
3-Core Ratio Limit [48]
4-Core Ratio Limit [48]
5-Core Ratio Limit [48]
6-Core Ratio Limit [48]
BCLK Frequency : DRAM Frequency Ratio [Auto]
DRAM Frequency [DDR4-3200MHz]
TPU [Keep Current Settings]
Power-saving & Performance Mode [Auto]
CPU SVID Support [Auto]
CPU Core/Cache Current Limit Max. [Auto]
Ring Down Bin [Auto]
Min. CPU Cache Ratio [Auto]
Max CPU Cache Ratio [Auto]
Extreme Over-voltage [Disabled]
BCLK Aware Adaptive Voltage [Disabled]
CPU Core/Cache Voltage [Adaptive Mode]
- Offset Mode Sign [+]
- Additional Turbo Mode CPU Core Voltage [1.265]
- Offset Voltage [0.002]
DRAM Voltage [1.3530]
CPU VCCIO Voltage [1.05000]
CPU System Agent Voltage [1.10000]
PCH Core Voltage [1.01000]
CPU Load-line Calibration [Level 5]
Intel(R) SpeedStep(tm) [Enabled]
Turbo Mode [Enabled]
Long Duration Package Power Limit [4095]
Package Power Time Window [127]
Short Duration Package Power Limit [4095]
IA AC Load Line [0.01]
IA DC Load Line [0.01]

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Du har minnena övervoltade, samtidigt som du klockar processorn. Du vet inte vad, bara att nått ger error?????
TA EN SAK ÅT GÅNGEN! ANNARS KAN DU ALDRIG LISTA UT VAR GRÄNSERNA GÅR, ELLER VAR DET BLIR FEL!

Ställ ner till default setting INTE XMP på minnen, bara default. Sedan tar du BARA processorn. Höj volten till 1.3v, ställ LLC på 4.
(Vad jag kan se så skjuter ju volten över på 5?)
Ställ cpu "all cores" på 46x100. Ladda ner och kör OCCT istället för Prime95, den visar cpu load, spänningar och temp i realtid.
(Volten skall inte ligga över 1.3v. om de gör det, sänker du LLC.)
Får du den stabil, kan du prova att sänka volten, tills det inte går. DÄR HAR DU HITTAT DIN OC!
FÖRST NÄR DU HITTAT DIN OC FÖR CPU, KAN DU BÖRJA LETA MAX FÖR RAM. INTE FÖRR!

Om du inte klarar av att lista ut att du INTE kan överklocka allt på en gång, kanske "lägga ner" är en bra idé.

heheh ja detta är inte lätt men fan den som ger sig !!
okej ska köra punkt och pricka nu efter vad du säger
men dom andra ändringarna jag gjort i bios om du tittar i listan jag postat ska jag ta bort dom också ??
köra en default settings i bios först ??

Permalänk
Medlem

Orkar den å andra sidan inte hålla den spänning du satt, under last, ökar du givetvis LLC så du landar så nära inställt värde det bara går.

Dessa värden är inget man bara kastar runt hur som helst. De kan äta upp din processor, dina ram minnen och ssd och skita ut dem som värdelösa små kretskort om man inte är försiktig.

Så lista ut varje komponents max för sig.
Sedan sitter mineskontrollern i dagens datorer i cpun.
Det innebär också att om du börjar överklocka minnet, kanske du måste ge CPU lite extra igen?
Eller att en inställning med två 8Gb stickor kanske inte fungerar när man kompletterar med två till.
Man kan bara testa sig fram, försiktigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

heheh ja detta är inte lätt men fan den som ger sig !!
okej ska köra punkt och pricka nu efter vad du säger
men dom andra ändringarna jag gjort i bios om du tittar i listan jag postat ska jag ta bort dom också ??
köra en default settings i bios först ??

Du kan ju spara inställningarna innan du tar default settings, så kan du återanvända dem, när du hittat din max oc, eller i ditt fall 4.6GHz med minsta möjliga volt.
Men ja, kör allt på oem och hitta inställningarna för cpu först.
Låt minnet landa på 2300 eller vad default nu är.
Då är minnesproblem ute ur ekvationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Du kan ju spara inställningarna innan du tar default settings, så kan du återanvända dem, när du hittat din max oc, eller i ditt fall 4.6GHz med minsta möjliga volt.
Men ja, kör allt på oem och hitta inställningarna för cpu först.
Låt minnet landa på 2300 eller vad default nu är.
Då är minnesproblem ute ur ekvationen.

Skickades från m.sweclockers.com

japp nu är det gjort minnen ligger på default på 2300 något .
cpu går på 4,6hz
kör just nu occt
vad ska jag kolla på här då vilket värde sen ska man trycka på on ?? sry noobs här vågar inte trycka på för mycket knappar

trycka på on och kolla vad vcore går upp på ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

japp nu är det gjort minnen ligger på default på 2300 något .
cpu går på 4,6hz
kör just nu occt
vad ska jag kolla på här då vilket värde sen ska man trycka på on ?? sry noobs här vågar inte trycka på för mycket knappar

trycka på on och kolla vad vcore går upp på ??

precis tryck på on i occt och se vad för temps och vcroe du får skulle det inte vara stabilt kommer den att rapotera det ganska så omgående.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av jimsan8923:

precis tryck på on i occt och se vad för temps och vcroe du får skulle det inte vara stabilt kommer den att rapotera det ganska så omgående.

det gjorde den direkt volten gled upp på 1.42 stog det sänka LLC då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

det gjorde den direkt volten gled upp på 1.42 stog det sänka LLC då ?

Satte du 1.3v i bios?
Låter som LLC är väldigt hög annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Satte du 1.3v i bios?
Låter som LLC är väldigt hög annars

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den står på 1.300 testade att gå ner till LLC 3 men då låste sig datorn 😵
Och nog fan är det vcoren man ska hålla koll på vid belastning?
Knepigt detta nu gick inte volten upp över 1.3 men jag får ändå error efter typ 6 sec

Permalänk

Nog fan har jag gjort rätt
http://imgur.com/a/PgvBwPH

PS måste hämta ungarna på förskolan nu få testa om ett tag igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja den står på 1.300 testade att gå ner till LLC 3 men då låste sig datorn 😵
Och nog fan är det vcoren man ska hålla koll på vid belastning?
Knepigt detta nu gick inte volten upp över 1.3 men jag får ändå error efter typ 6 sec

Låter som du kanske fått ett fåligt ex?
Prova 1.35v LLC5 och börja jobba dig ner därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Låter som du kanske fått ett fåligt ex?
Prova 1.35v LLC5 och börja jobba dig ner därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ska göra en sista försök med den jäveln 😂😂.
Men hur viktigt är det att den klarar en stresstestet?
Om man OC och kör på och den är stabil dvs inga blåskärmar och Windows frysningar och allt funkar. Vad ligger farligheter i det? Slits det mer osv är lite nyfiken kommer inte att köra OC om den inte klarar stressten

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Prova 1.35v LLC5 och börja jobba dig ner därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Att jobba sig neråt menar du att köra stresstestet och allt är ok så sänker man lite osv tills det chrashar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Att jobba sig neråt menar du att köra stresstestet och allt är ok så sänker man lite osv tills det chrashar?

Ja precis man sänker volten tills det crashar osv.
Det farliga med att köra en clock på cpu är när man göra något så chrashar datorn o inget blir sparat eller att den dör mitt i spel osv. Men det kan ju så klart hända även om den klara 24h i stresstest med. Men det ger en idikation på om den klara av att bli belastad.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk

nej pojkar nu slänger jag in handduken!!
får den jäveln inte att klara stresstesten funkar annars att köra 4,6hz med det jag har testat i volt m.m men får error i stressen så nu kör jag bara turbo mode på den jäveln får duga så länge har nu suttit nog länge och försökt
tack alla för hjälpen lärt mig mycket ändå förut vågade jag inte röra något i bios men nu känner jag ingen rädsla för det
kommer säkert att försöka igen men inte nu !!
Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Avstängd

@hollowman71:
Jag ska skriva in alla mina inställningar i Bios under kvällen till dig.😃

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@hollowman71:
Jag ska skriva in alla mina inställningar i Bios under kvällen till dig.😃

okej ja man kan ju kolla hur du gjort skadar ju inte =)..

Permalänk
Avstängd

@hollowman71:
Det kan hända jag har någon inställning som du inte har?
Jag har 1 asus XI hero.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@hollowman71:
1.Ai overklock tuner xmp eller manual.
2.Asus multicore enhancement disabled.
3.Bclk dram frequency Auto
4.Tpu keep current settings.
5.Cpu svid support disabled.
6.Svid behaviour Typical scenario.
7.Avx instruction core ratio negative offset börja med 0.
8.Cpu core ratio sync all cores.
9.Cpu core ratio t.e.x 46.
10.Cpu svid disabled.
11.Cpu core/cache current limit max 55555.
12.Min/max cpu cache ratio 42.
13.Bclk aware adaptive voltage disabled.
14.Cpu loadline calibration 6.
15.Cpu current capability 140%.
16.Cpu vrm switching frequency manual.
17.Fixed cpu vrm switching frequency 500 khz.
18.cpu power duty control extreme.
19.Dram current capability 130%.
20.Intel speedstep enabled.
21.Lång och kort Duration package power limit max.555555.
22.Sen cpu volt inställningar.
När du stresstestar ska du Inte ha cpu volten i adaptive läge,det ska vara manual.
Kan vara det som spökat för dig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@hollowman71:
1.Ai overklock tuner xmp eller manual.
2.Asus multicore enhancement disabled.
3.Bclk dram frequency Auto
4.Tpu keep current settings.
5.Cpu svid support disabled.
6.Svid behaviour Typical scenario.
7.Avx instruction core ratio negative offset börja med 0.
8.Cpu core ratio sync all cores.
9.Cpu core ratio t.e.x 46.
10.Cpu svid disabled.
11.Cpu core/cache current limit max 55555.
12.Min/max cpu cache ratio 42.
13.Bclk aware adaptive voltage disabled.
14.Cpu loadline calibration 6.
15.Cpu current capability 140%.
16.Cpu vrm switching frequency manual.
17.Fixed cpu vrm switching frequency 500 khz.
18.cpu power duty control extreme.
19.Dram current capability 130%.
20.Intel speedstep enabled.
21.Lång och kort Duration package power limit max.555555.
22.Sen cpu volt inställningar.
När du stresstestar ska du Inte ha cpu volten i adaptive läge,det ska vara manual.
Kan vara det som spökat för dig.

Ah okej tack för det kanske ska försöka igen då 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@hollowman71:
Det kan hända jag har någon inställning som du inte har?
Jag har 1 asus XI hero.

Okej ja jag har ett Asus Prime Z370-A kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag fick ett kasst ex av 8600k, ville inte bli stabil i 5ghz...testa upp till 1.35vcore.
Kör just nu 4.8ghz 1.25vcore utan problem.
Kanske ska testa fippla lite mer någon dag men kylningen klarar nog inte mer än 1.35vcore.