AMD introducerar drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2019 Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar drivrutinen Radeon Software Adrenalin 2019 Edition

Trenden trogen uppdaterar AMD sin grafikdrivrutin Radeon Software, och den nya versionen får namnet Adrenalin 2019 Edition och kommer med en rad nya funktioner och förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Som med alla nya stora uppdateringar så väntar jag ett par månader med att använda den, då den nuvarande versionen (jag använder), (Föregående) är den stabilaste någonsin ifrån AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Kommer bli kul att se resultaten från autoöverklock/undervolt!

Sekundär grej:
Även om AMDs GUI inte är perfekt direkt så är det definitivt något Nvidia behöver ta lärdom av. Bara det inte integreras med GFE...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skäggig legend

Wattman har aldrig fungerat medmitt R9 290. Fläktkurvan löper amok och kan inte kontrolleras alls. Måste köra afterburner. Någon mer som har problemet?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Wattman har aldrig fungerat medmitt R9 290. Fläktkurvan löper amok och kan inte kontrolleras alls. Måste köra afterburner. Någon mer som har problemet?

Troligen kortet som är för gammalt. Fungera perfekt med mitt RX 64

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Wattman har aldrig fungerat medmitt R9 290. Fläktkurvan löper amok och kan inte kontrolleras alls. Måste köra afterburner. Någon mer som har problemet?

Funkade med mina R9 290.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu kanske min 2400G kan spela video utan att man får psykbryt.

Sämsta datorn jag haft på att spela video, Ryzen 5 2400G.

Det kan löpa supersmooth och sen kommer det hack, lite som att köra bil och man kommer fram till en korsning där de varnat genom att lägga räfflor i vägen så det känns i bilen.

Min Phenom 1090T med 5850 fungerade mycket bättre.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Nu kanske min 2400G kan spela video utan att man får psykbryt.

Sämsta datorn jag haft på att spela video, Ryzen 5 2400G.

Det kan löpa supersmooth och sen kommer det hack, lite som att köra bil och man kommer fram till en korsning där de varnat genom att lägga räfflor i vägen så det känns i bilen.

Min Phenom 1090T med 5850 fungerade mycket bättre.

Kör du månne 2133 Mhz minne?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=FuXEhtRBuZE

Som med alla nya stora uppdateringar så väntar jag ett par månader med att använda den, då den nuvarande versionen (jag använder), (Föregående) är den stabilaste någonsin ifrån AMD.

Tråkig inställning för någon som hänger på ett teknikforum. Ingen minns en fegis.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kör du månne 2133 Mhz minne?

3000

Senaste BIOS, senaste drivare, senaste uppdateringar.
Testat olika Hdmi kablar, olika refresh rates, olika energiprofiler, olika klockningar ink överklockning, olika fläktkurvor med aggressiv kylning, olika minneshastigheter och timings, olika mängd dedikerat minne för grafik, olika webbläsare, olika videospelare, olika färgdjup och inställningar gällande detta, olika HDMI portar på Tvn. Osv

Har 16gig ram och 970 EVO Nvme disk. Kör 4k mot UHD TV.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Tråkig inställning för någon som hänger på ett teknikforum. Ingen minns en fegis.

Vissa vill att det skall fungera.

Köper du det senaste först så får du alla nya problem, det kvittar om det är en billig konsumentpryl eller en industriell maskin för över en miljon kronor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kör du månne 2133 Mhz minne?

AMD hade ju problem med att GPUn dök till 200Mhz under korta perioder:

""
Som tidigare nämnt stötte redaktionen på en del problem med Ryzen 5 2400G och den integrerade grafikkretsen, där klockfrekvenserna hade en tendens att dyka till fjuttiga 200 MHz vid låga upplösningar med skakig prestanda som resultat. Vi kommer att återkomma med slutgiltigt omdöme denna modell framöver när en lösning på problemen har presenterats.
"

har du kollat så inte din GPU fortfarande gör det fast dom tryckt ut ny microkod som fixar detta?

Permalänk

bara jag som inte kan öppna radeoninställningarna efter jag uppdaterat? testat att avinstallera drivrutinerna och laddat ned dem igen, men det hjälper inte.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Vissa vill att det skall fungera.

Köper du det senaste först så får du alla nya problem

En förståndig inställning.

Själv har jag dock svårt att vara så tålmodig. När förra uppdateringen av mjukvaran till Apple Watch släpptes var det snabbt ett antal personer med årets modell som utannonserade att deras klockor tegelstenats och var helt oanvändbara. Självklart skyndade jag mig då själv att ladda hem uppdateringen med en gång till min egen nya klocka, så att jag skulle hinna få den innan Apple drog tillbaks uppdateringen... lol

Allt funkade kanon, kan tilläggas. Den gången, iallafall.

Som entusiast känner iallafall jag att det helt enkelt är mer spännande med det senaste. Men visst, om man driver en verksamhet av något slag så är det såklart bättre med lite försiktighet och sunt förnuft.

Ska ge mig ut och käka thaimums nu (massaman! ummmh), så för mig får uppgraderingen vänta till senare ikväll. Har sett fram emot detta en tid nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

3000

Senaste BIOS, senaste drivare, senaste uppdateringar.
Testat olika Hdmi kablar, olika refresh rates, olika energiprofiler, olika klockningar ink överklockning, olika fläktkurvor med aggressiv kylning, olika minneshastigheter och timings, olika mängd dedikerat minne för grafik, olika webbläsare, olika videospelare, olika färgdjup och inställningar gällande detta, olika HDMI portar på Tvn. Osv

Har 16gig ram och 970 EVO Nvme disk. Kör 4k mot UHD TV.

Minst sagt utförligt testat.. Trist att det funkar dåligt. Min nästa HTPC blir nog AMD, men det är nog minst 2 år till det är dags att uppgradera den.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MisterPlow2:

testat att avinstallera drivrutinerna och laddat ned dem igen, men det hjälper inte.

Prova att göra en ren installation istället för att bara mangla över den existerande drivisen, dvs låta installationsprogrammet avinstallera nuvarande version först innan den uppgraderar. Har varit med om situationer då det krävts för att installationen ska klaffa.

Senaste versionen (före denna, dvs) blev dessutom mosad av windows 10 höst-uppgradering vilket gjorde att min skärm slocknade kort efter inloggning. Fick starta upp i felsäkert läge och köra display driver uninstaller (DDU) för att fixa allt tillrätta igen. Prova det om inget annat funkar, då AMDs avinstallationsprogram iallafall historiskt sett lämnat kvar MÄÄNGDER med bôs efter att den är "färdig"...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade och jag kan säga att jag är nöjd. Verkar dock inte som något kort tidigare än vega stödjer auto OC/UV etc. Jag får iallafall inte upp någon sådan meny på min RX480.

Jag prövade att streama DOOM till min Sony Xperia XZ1 Compact, och det gick förvånansvärt bra. OK, kontrollerna suger såklart när de täcker upp i princip hela skärmen så komplexa spel är inte på tal om , om man inte har en bluetooth kontroller eller något så kunde man använda det också. Men input lag är inte direkt ett super problem så länge man har en tillräckligt bra Wi-Fi uppkoppling.

Men det intressanta är ändå att det här är lite som project xCloud som AMD också arbetar på med Microsoft. Det skulle inte förvåna mig om de använde sig av en liknande teknik där.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Går inte att gå under 35% fläkthastighet i fläktkurvan och Zero RPM toggle funkar inte/gör ingenting.

Jahapp, tillbaks till att använda Afterburner då.... Hade sett fram emot att få skippa det programmet.

Permalänk
Medlem

Fläktstyrningen fungerar inte

Samma trassel för mig. Det går inte att kontrollera fläktkurvan. Gick tillbaka till 18.12.1 som fungerar väldigt bra.

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Går inte att gå under 35% fläkthastighet i fläktkurvan och Zero RPM toggle funkar inte/gör ingenting.

Jahapp, tillbaks till att använda Afterburner då.... Hade sett fram emot att få skippa det programmet.

Zero RPM funkar för mig

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Tråkig inställning för någon som hänger på ett teknikforum. Ingen minns en fegis.

Jag har inte tid att fixa med det på ett par månader ändå. Just nu så behöver jag bara att det skall funka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu kanske min 2400G kan spela video utan att man får psykbryt.

Sämsta datorn jag haft på att spela video, Ryzen 5 2400G.

Det kan löpa supersmooth och sen kommer det hack, lite som att köra bil och man kommer fram till en korsning där de varnat genom att lägga räfflor i vägen så det känns i bilen.

Min Phenom 1090T med 5850 fungerade mycket bättre.

Min 2400G spelar upp allt i alla spelare jag testat utan problem, CPU användning ligger knappt på 30% vid 4K material.

Låter som minneskonfig eller något annat som är knas, kanske börja med att rensa drivrutiner med DDU och installera om drivrutinerna.

Permalänk

@anon132576: använde mig av DDU

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Saknas bara att dom släpper lite jävla hårdvara till drivrutinerna också

Permalänk
Medlem

Allting verkar funka i denna vad jag sett förutom Auto OC funktionerna. Dem verkar väldigt konstiga minst sagt?? Fick BSOD och allt möjligt när jag testade.

Permalänk
Medlem

Denna drivrutinen funkar ruskigt dåligt för mig. Klockat ner hela kortet, sätter på eyefinity ut på alla mina skärmar så fort jag startar ett spel. Stänger av det och vipps är det igång igen. Massa buggar. Värsta är väl att prestandan gått ner rejält. Mitt kort är nerklockat. Ligger rutn 1412 i TimeSpy och kom knappt över 6000 med nya drivrutinen. Fick precis under 7000 igår med gamla drivrutinen.

Testade den där Auto OC-funktionen med för att se om det skulle hjälpa med BSOD, och ännu sämre prestanda ändå var resultatet. Riktigt dåligt upplevelse. Får stoppa i den gamla för det här fungerar inte.

Permalänk

Som jag längtat! Riktigt gött

Kul att röststyra

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Denna drivrutinen funkar ruskigt dåligt för mig. Klockat ner hela kortet, sätter på eyefinity ut på alla mina skärmar så fort jag startar ett spel. Stänger av det och vipps är det igång igen. Massa buggar. Värsta är väl att prestandan gått ner rejält. Mitt kort är nerklockat. Ligger rutn 1412 i TimeSpy och kom knappt över 6000 med nya drivrutinen. Fick precis under 7000 igår med gamla drivrutinen.

Testade den där Auto OC-funktionen med för att se om det skulle hjälpa med BSOD, och ännu sämre prestanda ändå var resultatet. Riktigt dåligt upplevelse. Får stoppa i den gamla för det här fungerar inte.

Du har ju 2 980ti detta är en drivrutin till amd kort.

Vad har du för kort? Du kanske ska testa att köra ddu och sedan installera den nya igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har ju 2 980ti detta är en drivrutin till amd kort.

Vad har du för kort? Du kanske ska testa att köra ddu och sedan installera den nya igen.

980 inte Ti Verkar gå bra här, haha.

///

När det gäller drivrutiner har jag inget problem att hoppa på direkt, visst det blir lite tid att avinstallera och installera igen om det är något problem men det är oftast en halvtimme eller så.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2