Permalänk

Switch direkt i fiberkonverteraren?

Jag håller på och felsöker lite störiga saker i mitt nätverk (min NAS Ds918+ strular med Plex) och testar massa olika saker för att få det att funka bra. Resultatlöst än dock. Min fråga är, jag är ingen nätverksexpert, vad händer om jag stoppar en switch direkt i fiberkonverteraren så att säga.. fantiserade om att köra min trådlösa router i ett switchuttag och nas:en i ett annat uttag, vad skulle hända? Skulle jag nå nas:en från datorn?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Beror på hur många publika IP-adresser din ISP tillåter. Det blir som om du hade 2 olika fiberkonverterare, dvs din router och din NAS ligger inte längre på samma nätverk. Dom skulle behöva kommunicera "över internet". Din NAS kommer även vara vidöppen eftersom det inte längre ligger en router framför som sköter NAT och brandvägg.

Om din ISP bara ger dig en IP-adress så kommer enheten du kopplar på sist helt enkelt inte få någon IP-adress alls.

Permalänk
Medlem

Det som inte fungerar nu kommer sannolikt att fungera ännu sämre om du kopplar det så!:)

Permalänk

Ok tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,