Permalänk
Medlem

Dator kraschar sig [Hjälp]

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en dator där ni alla kan ta del av mina komponenter nedtill. Allt började med ett par dagar sedan då datorn kraschat sig då jag surfade och hade ett par flicker uppe (twitch och youtube). Varken dataskärmen, mus och tangentbord gav någon respons. Dock började själva datorn att gå i högvarv och göra ljud från sig som att den höll på att arbeta i max fart. Ena fläkten på grafikkortet var idle medans den sekundära fläkten spann i hög fart.

Jag kunde inte stänga av datorn som vanligt genom on/off knappen eller via reset knappen på chassit utan var tvungen att stänga av via nätaggregatets knapp. Det har även hänt att när man avslutat ett långt gaming session (3-5h) och sedan surfar på nätet efteråt så kraschar även datorn sig.

Jag hoppas att någon av er här på sweclockers forumet kan föreslå med förslag om hur jag ska gå tillväga med detta dilemma.

Tack på förhand

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor 3.70 GHZ
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Socket 115X / 1366 / 2066 / AM4 / AM3+
Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-F Gaming - ATX / X470
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2B3200C16
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8GB (RTX 2070 ARMOR 8G)
Hårddisk: 1x Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2 (MZ-V7E500BW)
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W
Chassi: Fractal Design Define R6 - Black
Dataskärm: ASUS ROG Swift PG279Q / 27" / IPS / 1440p / HDMI,DP / 4ms / 165hz / VESA / Justerbar / G-Sync

Permalänk
Medlem

Hej!
Vad får du för temperaturer vid idle, samt när du spelar?
Visar loggboken i Windows något felmeddelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Hej!
Vad får du för temperaturer vid idle, samt när du spelar?
Visar loggboken i Windows något felmeddelande?

Jag är en färsking vad det gäller att kolla temperatur egenskaperna samt hur loggboken i Windows fungerar. Har du möjligtvis lite råd om hur jag ska ta mig tillväga?

Jag har även laddat hem WhoCrashed och CPUID HWMonitor men ingen logg över vad som hänt under kraschen

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Minihaha:

För att se temperaturer kan jag rekommendera dig att ladda ner något av följande program:
HWINFO
AIDA64
Speedfan

Jag föredrar personligen AIDA64 men det är en smaksak.
För att få översikt och detaljerad information kring din GPU kan jag rekommendera GPU-Z

När det kommer till loggboken så bifogar jag en snabb tutorial på hur du får access till den.
Om du sedan ser något felmeddelande så kan du gärna skriva det i tråden!
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-3128616/windows-event-vi...