Permalänk
Medlem

Beställa skräddarsydd AIO?

Hej!

Är nyfiken på om det finns företag man kan beställa en skräddarsydd AIO från? Där de tar isär en AIO (antingen till CPU eller ett grafikkort med AIO) av valfritt märke men ändrar längd på slangar, fyller annan kylvätska, andra fläktar med RGB (om det saknas) m.m
Hade varit ballt att få viss längd som passar ens chassi och "setup".
Kom på detta då nuvarande Aorus 2080 Ti Waterforce har 240 radiator och i mitt nuvarande chassi (som jag inte tänker byta ut) når knappt slangarna från min Aorus 1080 Ti Waterforce (120mm) fram till fronten där jag har plats för framtida 240 radiator.
Detta är mest för referens och potentiell planering för framtiden då en ny, förhoppningsvis bra, Nvidia generation släpps.

Permalänk
Medlem

Du beskrev precis en custom loop fast du får också nöjet att fräta bort pumpen på en vecka.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Inte riktigt.
En "custom loop" brukar ha reservoar då det är enklaste sättet att fylla och tömma, jag vill ha sluten loop. Sen så vad fan menar du med att "fräta bort pumpen"? Förklara...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av racktoar:

@Sinery: Inte riktigt.
En "custom loop" brukar ha reservoar då det är enklaste sättet att fylla och tömma, jag vill ha sluten loop. Sen så vad fan menar du med att "fräta bort pumpen"? Förklara...

Det du beskriver är just en custom-loop.

En custom loop kan vara allt från komplett med reservoar och multipla pumpar till Pump-block-res kombo på CPU, två slangar och en reservoar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av racktoar:

@Sinery: Inte riktigt.
En "custom loop" brukar ha reservoar då det är enklaste sättet att fylla och tömma, jag vill ha sluten loop. Sen så vad fan menar du med att "fräta bort pumpen"? Förklara...

Du får tycka vad du vill, terminologin är vad alla andra accepterar.
Sedan innehåller pump-blocket metaller som endast är avsett för stock vätskan och radiatorn och någon ändring i den kemin kan mycket väl fräta bort metaller i loopen vars fall pump-blocket troligen åker först.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Oavsett så är faktumet att det är en "custom loop" irrelevant.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Du menar metallerna är av dålig nog kvalité, got it.
Då vet jag att idén är omöjlig. Då får jag nöja mig med med det jag har tills jag kan göra en ordentlig custom loop med reservoar och rör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av racktoar:

@Sinery: Du menar metallerna är av dålig nog kvalité, got it.
Då vet jag att idén är omöjlig. Då får jag nöja mig med med det jag har tills jag kan göra en ordentlig custom loop med reservoar och rör...

Han menar den gamla myten om att man inte kan "blanda metaller" i en "loop".
D.v.s. ädlare metaller, oftast koppar, kommer att förstöra mindre ädla, t.ex. aluminium, via galvanisk korrosion.
Det dock kan helt undvikas om man använder rätt vätska i loopen.
Bilar t.ex. blandar nästan alltid järn och aluminium i sin "loop" och det fungerar ju bra tack vare att man använder rätt kylvätska.

Och till din ursprungliga fråga så varför inte byta slangarna själv ?
Det kräver såklart nya slangar med rätt innerdiameter, ett sätt att fylla "loopen" och tätt försegla efteråt.
Men omöjligt är det ju inte.
Eventuell garantin ryker dock

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av racktoar:

@DavidtheDoom: Oavsett så är faktumet att det är en "custom loop" irrelevant.

Det är det ju inte. Hitta en butik/säljare som arbetar med custom-loops så har du ju svar på din fråga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fractal Design Celsius S24 går att modifiera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Han menar den gamla myten om att man inte kan "blanda metaller" i en "loop".
D.v.s. ädlare metaller, oftast koppar, kommer att förstöra mindre ädla, t.ex. aluminium, via galvanisk korrosion.
Det dock kan helt undvikas om man använder rätt vätska i loopen.
Bilar t.ex. blandar nästan alltid järn och aluminium i sin "loop" och det fungerar ju bra tack vare att man använder rätt kylvätska.

Och till din ursprungliga fråga så varför inte byta slangarna själv ?
Det kräver såklart nya slangar med rätt innerdiameter, ett sätt att fylla "loopen" och tätt försegla efteråt.
Men omöjligt är det ju inte.
Eventuell garantin ryker dock

Jag körde med blandade metaller i många år utan att byta vätska samt inga bekymmer med korrosion.

Kranvatten med bilkylarglykol

Det var på den tiden när man byggde vattenkylning enbart för prestanda och inte för att det ska se ut som en b-scifi film i datorn.
Fanns inte så mycket coola överprisade specialprodukter att köpa heller för den delen..

Sen började det tillverkas CPU-kylare med heatpipes och de minskade behovet av vattenkylning för de flesta normala maskiner.

Idag byggs nog många vätskekylda riggar för att det ser fräckt ut.

Skulle man verkligen dra fördelen av vattenkylning på allvar så flyttar man ut radiatorn utanför datorn, för att få ut värmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Det var ett bra svar, tack. Jag vet att korrosion är ett problem, men inte om man använder rätt vätska, samt lär det inte hända om inte metallerna i sig är av dålig kvalité, då många har gjort egna custom loopar med olika metaller innan utan problem.
Men, dessa snubbar fick det låta som att det inte går att undvika vilket jag vet är bullshit då jag själv läst kemi (dock glömt det mesta, inklusive mycket detaljer).
Jag vill inte göra det själv då jag inte litar på mig själv att det blir rätt, samt skulle någon gå fel när ett företag gör det är jag ganska säker att de lär vara ersättningsskyldiga, iallafall till en viss grad... Man får ju läsa deras "terms of service" för det.

Men skulle det gå bra att bara kontakta ett custom loop företag och be dem byta ut slangarna (samt vätska) till ett AIO grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Karaff: Sant, med att det byggs mycket just för det kosmetiska, men jag vill personligen ha vattenkylning för att överklocka ganska högt (men inte för högt då det ska användas på daglig basis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av racktoar:

Men skulle det gå bra att bara kontakta ett custom loop företag och be dem byta ut slangarna (samt vätska) till ett AIO grafikkort?

Säkert kan dom göra det mot en fin slant.
Men i närmaste biltema kan du med 99% säkerhet hitta allt du behöver för att göra det själv.
Och troligen hitta slangar som är betydligt bättre än vad som redan sitter där
Men det kräver såklart en viss händighet.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Skulle de kunna byta ut slangar och vätska för en AIO grafikkort? Om ja, säg det från hela början då, snabbt och enkelt, frågan besvarad.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jag är förvisso ganska händig. Jag hade säkert kunnat göra det själv, men vill att det blir rätt gjort så jag inte gör vad jag tror är rätt från vad jag läst och sett och sen efteråt helt plötsligt hittar någon forum tråd eller artikel eller video där det visar sig att jag gjort fel ändå.
Typiskt att man alltid ska hitta information man tidigare sökt efter att man gjort eller köpt något...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av racktoar:

@DavidtheDoom: Skulle de kunna byta ut slangar och vätska för en AIO grafikkort? Om ja, säg det från hela början då, snabbt och enkelt, frågan besvarad.

Hittar du ett företag som hanterar custom loop så går det säkert få de pilla på en bra AIO.
Problemet är snarare att hitta ett företag som vill hantera något med så pass hög risk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Asså, vet de vad de gör border det väl inte vara SÅ stor risk eller? Har aldrig öppnat upp mitt kort själv, men kan ju knappast vara mer risk än en vanlig custom loop...

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är vad du beskriver. Ett komplett system med möjlighet att anpassa allt efter eget tycke och smak

https://www.inet.se/produkt/5320695/ek-kit-rgb-360

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem

@wilda: Nja, jag sa ju att jag inte ville ha reservoar. Inte nog med det, jag vill att ett företag ska kunna byta längd på slangar till ett AIO grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av racktoar:

@wilda: Nja, jag sa ju att jag inte ville ha reservoar. Inte nog med det, jag vill att ett företag ska kunna byta längd på slangar till ett AIO grafikkort

Okey jag förstår. De har även kit för GPU, skickade visst fel. Lycka till på din jakt

Visa signatur

Main Intel Core i9-9900k @ 5.0 GHz || Asus Rog Strix Z390-E || G.Skill TridentZ RGB 64GB @ 3200 MHz || Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix Gaming OC || Asus Rog Ryujin 360mm || M.2 Samsung 970 EVO 1TB || Corsair RM750x v2 || Fractal Design Define R6 TG Gunmetal || Ekwb Vardar RGB 120 mm x 6 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av racktoar:

@wilda: Nja, jag sa ju att jag inte ville ha reservoar. Inte nog med det, jag vill att ett företag ska kunna byta längd på slangar till ett AIO grafikkort

Nu finns det ju ingenting som säger att en custom-loop måste ha en reservoar. En reservoar gör det lättare att fylla och avlufta systemet, likaså erbjuder den en källa till make-up vatten men den är inget måste.

När det gäller avsaknaden av make-up vatten så innebär dock det att systemet måste vara väldigt tätt, och här har tillverkare av AIO lagt en del krut. Bland annat så använder man sig av slangar med mycket låg permeabilitet för att systemet inte ska behöva fyllas på. Börjar man mixtra med slangarna så finns alltså en risk att man påverkar systemets täthet till det sämre.

Ska man bygga ett eget system i syfte att vara så tätt som möjligt så hade jag skippat kylblock med plexiglas om möjligt, det bästa är block helt i metall. Slangar av EPDM bör fungera ok, ex. PTFE är bättre och PCTFE är bäst men svårt att komma över.

Permalänk
Medlem

Nån som provat kitten från freezemod??? SEK 2.105,25 20%OFF | FREEZEMOD computer water cooling system Set professional set 4 for rigid tube ,FREEZEMOD-PKH4
https://s.click.aliexpress.com/e/NKR3RNW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P