3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Herre j-drar dubbla 60mm fläktar på gpun, undrar vad utvecklingen är på väg när man behöver ha aktiv kylning till grafikkortet.

Annars historisk sett inom datateknik tycker jag att vi har gått ifrån en väldigt massa olika tillverkare till enbart några få. Det var ju inte länge sedan folkdatorn var en svensktillverkad Luxor ABC 80.

Idag är det få som har cpu/gpu från kretstillverkare som Motorola, IBM, Mitsubishi, Sharp Corporation, Texas Instruments, MIPS i sin persondator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Ni ungdomar kommer aldrig att förstå denna svunna tiden.
Sade han och svingade med sin rullator.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008

Jag minns så väl när jag fick mitt 3dfx Voodoo Banshee. Jag hade inte önskat mig något annat än det i födelsedagspresent det året och jag blev helt paff att jag fick det (vi badade inte i pengar).

Sann lycka att få spela alla spel med det kortet

| Corsair 750D | Corsair HX 850W Gold+ | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Corsair H115i | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | MSI GTX 1080 Gaming X x2 SLI | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Kompis: Har du provat (insert various new game here)?
Jag: Nä. Köper och provar kan vara kul ju.
*2 timmar senare efter besök till TVSpelsbörsen*
Jag: Hörrö det gick inte. Kräver Pixel shaders 4.1.
Kompis: Köpte du inte nytt grafikkort för 5 månader sedan?
Jag: Jo.
*2 timmar senare och nu ett nytt grafikkort i datorn. SMILEYFACE det fungerar*.

Repeat var 6e månad. Jo du SCORPIUS nog minns jag tiden. Fy... fan...

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Johan86c:

Annars historisk sett inom datateknik tycker jag att vi har gått ifrån en väldigt massa olika tillverkare till enbart några få. Det var ju inte länge sedan folkdatorn var en svensktillverkad Luxor ABC 80.

Idag är det få som har cpu/gpu från kretstillverkare som Motorola, IBM, Mitsubishi, Sharp Corporation, Texas Instruments, MIPS i sin persondator.

Tillverkare tycker jag det finns många av, men sen att alla bygger på nVidias/AMD's kretsar, är en annan femma

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Använder fortfarande GLIDE genom en s.k. "wrapper" när jag lirar Diablo 2 : )

Main>> Enthoo Evolv | Z170M-Plus | i5-6600K @ 4.4 @ H100i | GTX 980 @ HG10 H100i | 16GB | 500GB SSD + NAS | CM G650M
HIDs>> Asus VG248QE 144Hz + 2x 24" | Steelseries Rival @ QcK+ | QPAD MK-50 & QH-90 | Line6 UX2 | AT2020 | Audioengine 5+
4K-HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-3470S | GTX 1050 Ti | 8GB | 120GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server>> HP MicroServer Gen8 | Xeon E3-1240 v2 | 16GB | 240GB SSD + 4TB Misc>> Huawei P20 Pro | Gear S2C | Surface Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Tomika:

Kompis: Har du provat (insert various new game here)?
Jag: Nä. Köper och provar kan vara kul ju.
*2 timmar senare efter besök till TVSpelsbörsen*
Jag: Hörrö det gick inte. Kräver Pixel shaders 4.1.
Kompis: Köpte du inte nytt grafikkort för 5 månader sedan?
Jag: Jo.
*2 timmar senare och nu ett nytt grafikkort i datorn. SMILEYFACE det fungerar*.

Repeat var 6e månad. Jo du SCORPIUS nog minns jag tiden. Fy... fan...

Det fanns mao en "anledning" att köpa nytt

Var helt klart en go tid.
Man har lite sånt kul på vinden än... voodoo 2 och 5 bla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

De som hade Voodoo 1, cd-brännare och zip-drive 1996. Blev helt riktigt uppvaktad av damerna lite som om Justin Bieber hade besökt i skolan när han var som störst. Det är nog svårt att få folk idag att se hur stort detta en gång var. En polare tog med sig sin zip-drive till skolan för att ladda hem "skolmaterial" från internet och folk dräglade över den. De andra hade 10st 1.5MB disketter, han hade 10st 100MB zip-disketter med sig till skolan runt 1995. Voodoo 1 var det mer rykten och alla ville hem och kolla in denna.

När voodoo 2 kom så var den imponerande, men oj så många som hade en sådant grafikkort, typ alla som hade en bättre speldator ett tag tills vissa som mig köpte Nvidiakort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

@Paddanx: Haha ja så får man väl se på det antar jag Hela pixelshader tramset kom med T&L, det var runt Geforce 2 vevan. Sen vart det pixelshader 3, 4, 4.1(?) osv. Där man kunde ha det senaste men så fort ett spel kom så hade man får låg version/stöd. Och då bytte man GPU. Sågs skillnaden mellan pixelshader 4.0 och 4.1, nope, men det var ändå befogat somehow. Märkliga tider.

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Johan86c:

De som hade Voodoo 1, cd-brännare och zip-drive 1996. Blev helt riktigt uppvaktad av damerna lite som om Justin Bieber hade besökt i skolan när han var som störst. Det är nog svårt att få folk idag att se hur stort detta en gång var. En polare tog med sig sin zip-drive till skolan för att ladda hem "skolmaterial" från internet och folk dräglade över den. De andra hade 10st 1.5MB disketter, han hade 10st 100MB zip-disketter med sig till skolan runt 1995. Voodoo 1 var det mer rykten och alla ville hem och kolla in denna.

När voodoo 2 kom så var den imponerande, men oj så många som hade en sådant grafikkort, typ alla som hade en bättre speldator ett tag tills vissa som mig köpte Nvidiakort.

Jag var bland de första i skolbekantskapen med CD-brännare. Några damer som uppvaktade (av denna orsak) lyste helt med sin frånvaro, dock "uppvakades" jag av både kända och okända herrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Tomika:

@Paddanx: Haha ja så får man väl se på det antar jag Hela pixelshader tramset kom med T&L, det var runt Geforce 2 vevan. Sen vart det pixelshader 3, 4, 4.1(?) osv. Där man kunde ha det senaste men så fort ett spel kom så hade man får låg version/stöd. Och då bytte man GPU. Sågs skillnaden mellan pixelshader 4.0 och 4.1, nope, men det var ändå befogat somehow. Märkliga tider.

Jag var personligen lite sent på det, då jag hade först GF4 (höll på att köpa ett GF3 men det blev aldrig av)
Hade dock vänner som hade dessa problem, så jag minns dem så väl

Och det var ju lite pga DX var extremt omoget vid den tiden och de behövde några nya instruktioner hit o dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av dannesthlm:

Jag var bland de första i skolbekantskapen med CD-brännare. Några damer som uppvaktade (av denna orsak) lyste helt med sin frånvaro, dock "uppvakades" jag av både kända och okända herrar.

ok, på min skola blev den första uppvaktade av precis alla, killar, tjejer, lärare etc. En som uppvaktade upp honom var son till en polis, dennas polisfarsa och hans kollegor blev så imponerade så de ville han skulle ta med utrustningen till deras jobb.. Jag vet inte vad som hände, men han slutade därefter att bränna cd-skivor åt oss.

Nå Voodoo 1 var lite likadant, folk trodde ej på de som hade köpt denna och följde med hem för att verkligen se hur grym de var.
Undra hur många okända som idag gör likadant med de som köper en 2080Ti grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2004

Jag kommer ihåg under 1995-2000 så köpte jag min första cd-rom, en 2x som kostade 2300:-

Har även 2 st Voodoo 2 12MB liggandes, kanske har ett 3:e nånstans.

ASUS PRIME X470-PRO...AMD Ryzen 5 2600 @ 4240MHz/1.334V...Liquid Cooled...Fractal Design Define R5 "Black"
Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200MHz...Sapphire Nitro+ RX 580 4GB @ 1530/1875MHz...Alphacool GPX-A 580 M02
Samsung S27E390H...Cherry DW 5100...Logitech MX Master 2S...Corsair RM650x Gold
Samsung 850 EVO 250GB x 2...Seagate FireCuda 2.5" 2TB...WD Elements Desktop 3.0 4TB x 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Johan86c:

Svunna tider, minns det i omgångar när någon var först i klassen. Mobiltelefon, Mini-disc, DUBBLA ISDN. Värsta rikemanschocken fick jag dock i sena tonåren när en bekant köpte nyaste och värsta datorn... med dvd-brännare! Bara den enheten kostade över 10 papp.

Som när jag köpte min första dator 92 och fick nöja mig med trespinns för cdn eftersom fyrspinns var för dyr :>

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av trickeh2k:

Svunna tider, minns det i omgångar när någon var först i klassen. Mobiltelefon, Mini-disc, DUBBLA ISDN. Värsta rikemanschocken fick jag dock i sena tonåren när en bekant köpte nyaste och värsta datorn... med dvd-brännare! Bara den enheten kostade över 10 papp.

Som när jag köpte min första dator 92 och fick nöja mig med trespinns för cdn eftersom fyrspinns var för dyr :>

Ja när man tänker efter finns det ännu mer riktigt stora saker.. Den jag tänkte på som köpte cdspelare gav runt 20 000kr för sin.. Varje cdrw skiva tom kostade över 100kr... Och det blev en hel del felbrända..

Annars är Modem en klassisk sak. När internet blev populärt så skaffade många modem, men innan detta så köpte folk dessa för BBSer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system När jag besökte en polare runt 1995 och fick se han ringde upp en annan dator för att ladda hem saker blev jag paff.

Det är detta jag tycker är lite tråkigt idag med datorer, man hör träffar aldrig på någon som har riktigt imponerade prylar som man ej visste om fanns. Vilket delvis beror på att vi tack vare internet är mer upplysta idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Johan86c:

Ja när man tänker efter finns det ännu mer riktigt stora saker.. Den jag tänkte på som köpte cdspelare gav runt 20 000kr för sin.. Varje cdrw skiva tom kostade över 100kr... Och det blev en hel del felbrända..

Annars är Modem en klassisk sak. När internet blev populärt så skaffade många modem, men innan detta så köpte folk dessa för BBSer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system När jag besökte en polare runt 1995 och fick se han ringde upp en annan dator för att ladda hem saker blev jag paff.

Det är detta jag tycker är lite tråkigt idag med datorer, man hör träffar aldrig på någon som har riktigt imponerade prylar som man ej visste om fanns. Vilket delvis beror på att vi tack vare internet är mer upplysta idag.

Usch, nämn inte det där. Jag hade en kille i klassen som hette Erik, han hade tillgång till flertalet BBSer och hade så mycket spel. Jag var så avundsjuk och han gav mig aldrig access till någon av dessa :<

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Detta måste röra sig om väldigt lågt klockad hårdvara med många funktioner avstängda, samt väldigt ineffektiva drivrutiner. T.o.m. Voodoo 3 presterade bättre än så i UT och 3DMark.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2001

That is pretty much awesome.

Såg någon skrev nått om BBS:er...
I en värld med Facebook så är det nästan comeback tid för BBS:er, fast hårt krypterade och anonyma. Kanske sätta krav att användaren måste vara bakom VPN? Facebook tog död på nästan alla communities jag var med i från '95-98.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2001

Tacka vet jag Rendition! Hade både ett 3D Blaster PCI (V1000) och sedan ett Diamond Stealth II (V2200). Native-stöd för Quake med AA, det var grejer det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

nGlide + Ignition = LOVE (2018)!

Jag kommer ihåg känslan av att gå till en datoraffär och köpa ett Voodoo kort. Shit vad coolt det kändes och så grymt kunna välja GLIDE i inställningarna.

Kommer ihåg hur "stort" det var att ha en 2x CD brännare(scsi/plextor!)! Shit asså. Bränna spel åt "kompisar" och rippa musik uppleva Napster/Kazaa/DC/Irc/början av Winamp etc etc. Är något jag nu är glad över att ha fått uppleva. 33.6k till 1Gbps internet (tidigt ute med ISDN 128Kbps. 2x så kul 2x s dyrt!). Att gå ifrån modem och timkostnad till ADSL med fast avgift. Så mycket som hänt under 90-2000. Om CPUn "överhettade" så brann den upp, nu så "throttlar" den. Minns hur glad jag var då min AMD Barton CPU hade throttling som skydd och inte brann upp då jag tidigt en morgon lekte med OC/kylning.

Ryzen 5 2600@4150MHz, 2x8GB@3000MHz DDR4, GeForce RTX 2080 and SSD's and external stuff

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av hulkenstrong:

nGlide + Ignition = LOVE (2018)!

Jag kommer ihåg känslan av att gå till en datoraffär och köpa ett Voodoo kort. Shit vad coolt det kändes och så grymt kunna välja GLIDE i inställningarna.

Kommer ihåg hur "stort" det var att ha en 2x CD brännare(scsi/plextor!)! Shit asså. Bränna spel åt "kompisar" och rippa musik uppleva Napster/Kazaa/DC/Irc/början av Winamp etc etc. Är något jag nu är glad över att ha fått uppleva. 33.6k till 1Gbps internet (tidigt ute med ISDN 128Kbps. 2x så kul 2x s dyrt!). Att gå ifrån modem och timkostnad till ADSL med fast avgift. Så mycket som hänt under 90-2000. Om CPUn "överhettade" så brann den upp, nu så "throttlar" den. Minns hur glad jag var då min AMD Barton CPU hade throttling som skydd och inte brann upp då jag tidigt en morgon lekte med OC/kylning.

Jag måste vara äldre än dig för jag kommer t.o.m ihåg att jag hade ett 14 400 bps modem.
När jag köpte min vassa 486SX 25 MHz med fyra meg ram och 120 MB hårddisk för 10 000 utan skärm och senare kompletterade den med en cdrom och soundblaster pro 8 bitars ljudkort för 3 000 till. Jag överklockade den senare till 33 MHz genom att byta en kristall på moderkortet. 14 tums tjockmonitor var det som gällde och en 17 tums tjockis drömde man bara om, de kostade närmre 10000!!
Eller när en bärbar med tft färgskärm kostade från 20 000 och en med svartvit kostade 10 000 och hade eftersläpningar som en gameandwatch. Och när senaste Starwarsspelet tog upp 70 MB, det var nästan hela hårddisken på 120 MB och det var också en djävla massa disketter som skulle koppas..
Och när man borrade hål i billiga SD disketter (720 kB) för att de skulle bli HD (1,44MB). Det funkade sällan.. Kanske för att spånet letade sig in på skivan, Haha.. Nostalgi!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Johan86c:

Och Fidonet.

Ekonomin för hårdvara var ett stort svart hål ja. Men telefonräkningen var nog värre. Den var inte trevlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jan 2005

Kommer ihåg att jag köpte ett 3dfx-kort och hade problem med det så jag ringde supportnumret och fick prata med den svenska vd:n som hjälpte mig att få tag i en osläppt bios till det kortet som löste mina problem.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken korttillverkare det var, men lite kul att bli supportad av vd:n

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av dannesthlm:

Generellt funkar det nog mycket bättre för en tjej att imponera på killar med tekniska prylar än tvärtom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av GuessWho:

Generellt funkar det nog mycket bättre för en tjej att imponera på killar med tekniska prylar än tvärtom.

Ha ha, tror nog ändå inte att tekniska prylar är den stora grejen för att locka till relationer åt något av hållen egentligen 😁. Förutom bilar då!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av dannesthlm:

Ha ha, tror nog ändå inte att tekniska prylar är den stora grejen för att locka till relationer åt något av hållen egentligen 😁. Förutom bilar då!

Många killar som tror att om de skaffar motorcykel eller en häftig bil så kommer alla tjejer bli imponerade.
Ofta är det mera andra killar som tycker det är häftigt.
Men det finns motor/fordonsintresserade tjejer också, även om det inte är så vanligt.

Jag tycker iaf att detta är häftiga damer: Top 10 Best Female Bikers Of All Time (YouTube)

Det var motorcyklar och bilar jag tänkte på i första hand.
Men att fler killar generellt blir mera tekniknördar än tjejer, även inom annat än motorfordon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

@GuessWho: Det är nog mera att man visar att man är välgödd. Ungefär som "Titta här, detta kan jag köpa för min förmögenhet". Troligen det dom faller för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Kossamu:

@GuessWho: Det är nog mera att man visar att man är välgödd. Ungefär som "Titta här, detta kan jag köpa för min förmögenhet". Troligen det dom faller för.

Så de som lär sig stunta gör det för att visa att de har råd att byta däck oftare än de som eco kör?

Annars skulle man väl kunna ta ett RTX 2080Ti och sätta i någon kedja och ha som halsband.
Kanske kan göra ett örhänge av en Xeon, eller varför inte en RGB ramsticka.

Om man är ute efter att locka golddiggers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Nostalgi!
Minns första gången man körde Quake med Glide på VooDoo 1
Eller Mechwarrior Glide version.

mmm