Permalänk
Medlem

@PsyCor: aa okej vilket kort rekomenderar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

I videon jag länkade högre upp i mitt första inlägg där jag nämner att han bör byta moderkort så går Gamers Nexus igenom alltihopa på en teknisk nivå

Men grundläggande är, ju mer kärnor och trådar och förstås ju högre klockfrekvens och spänning desto mer ström kräver processorn. Moderkortet tillhandahåller strömmen från nätagget men den ska filtreras och ställas om för att komma fram korrekt. Har man underdimensionerad VRM i förhållande till vad för CPU man kör så kommer VRMen att bli mycket varmare och riskera att skapa problem med stabilitet och orsaka att processorn inte klarar av att bibehålla sin fulla potential en längre stund, med andra ord throttla.

Hej,

Alltså jag kan vara kass. Men han verkar inte referera alls till Prime z390-A i den videon. Så kan du faktiskt ta fram en källa på att detta kortet är kasst? Det var visserligen inte med i hans video som ett "bra" kort iheller men det betyder ju inte på någon nivå att det faktiskt är dåligt eller?
Vill absolut inte att TS ska köpa ett kort som är dåligt och är kortet så dåligt som du ger sken av vill jag byta mitt också.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Tjena alla kunniga! Tänkte köpa ny dator, kan inte överdrivet mycket om vad som fungerar bäst till vilken del osv, därför ber jag er om råd.

Slängde ihop lite delar som jag tror fungera fint ihop, skriv gärna om jag borde/ska byta ut något!
Tack i förhand

Vill ha en dator som klarar alla spel (utan lagg) ett bra tag och även redigering!

Min lista: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12118777/namnlos

Vill du undvika lagg så se till att du har en bra router/internetanslutning

Om du vill undvika låg fps/stutter m.m behövs hög presterande grafikkort, cpu m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

@PsyCor: aa okej vilket kort rekomenderar du då?

Aorus Z390 Elite är det kortet du borde köpa som minimum. Har du en budget på 30000-40000 kr och snålar in på moderkortet som är en av de viktigaste delarna så blir det lite knas.

Steget efter det är Aorus Z390 Master som är bättre när gäller framförallt överklockning av ramminnen och lite annat lull som post-code och knappar för boot och clear cmos och WIFI men som inte är lika prio för många.

Skrivet av Lockis:

Hej,

Alltså jag kan vara kass. Men han verkar inte referera alls till Prime z390-A i den videon. Så kan du faktiskt ta fram en källa på att detta kortet är kasst? Det var visserligen inte med i hans video som ett "bra" kort iheller men det betyder ju inte på någon nivå att det faktiskt är dåligt eller?
Vill absolut inte att TS ska köpa ett kort som är dåligt och är kortet så dåligt som du ger sken av vill jag byta mitt också.

Tack på förhand.

Han nämner att Asus korten inte är mer med förutom de två då de har undermålig VRM. Har inte tid att titta igenom videon just nu men kan göra det igen

De är dock inte dem enda som pratat om Asus och deras VRM för Z370 och Z390 där det kommit fram att Asus så kallade "8-phase" egentligen bara är en 4-phase på majoriteten av deras moderkort. Gigabyte har 12-phase på sina vettiga kort.

"Controller is an ASP1400CTB (rebranded IR35203 or 35201, an 8+0 phase controller) , there is only one voltage controller on the board, and there are "10" total phases, there are also no doublers on the board, which makes it a fake 8 phase, aka a 4 phase. Mosfets are SiC639's (50 amp phases)" Detta är vad man kommit fram till gällande Asus MAXIMUS XI Hero vilket har samma strömförsörjning som ROG STRIX Z390-E, ROG STRIX Z390-F, ROG STRIX Z390-H, Prime Z390-A samt TUF Z390-Plus. Detta är också en nedgradering jämför med motsvarande kort i Z370 serien. Av någon anledning har Asus snålat in på sina Z390 kort denna vända.

Asus har bra kort gällande många andra plattformer, men just dessa Z390 har av någon anledning det snålats med.

Detta betyder inte att om du stoppar i en 9900k i något av de ovan nämnda Asus moderkorten så kommer det inte fungera, ja det kommer fungera MEN VRM kommer gå mycket varmare än kort som har VRM med fler faser och framförallt, bättre kylning för dessa.

Kör man vattenkylning så löper man större risk att få problematik då man inte har lika mycket luftflöde direkt invid sockeln.

Överhettande VRM och otillräcklig strömförsörjning leder till stabilitetsproblem och problem att bibehålla prestanda, aka att motverka throttling vid belastning.

Permalänk
Medlem

@Lockis: Utöver allt detta jag skrivit så har Z390-A och flera av Asus moderkorten bara en ensam 8-pin EPS för moderkortet medan det på motsvarande Aorus är 8-pin + 4-pin vilket lämnar möjlighet för större effektuttag av CPUn

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Tack för förtydligande
Har varit ute ur svängen gällande moderkort ett par år. Har alltid köpt Gigabyte/MSI förr men hade bara hört bra om Asus så ville testa av dem.

Kommer mest troligen köpa på mig en 9900k i veckan om Elgiganten godtar retur på min 9600k. Skulle jag därefter få ett ostabilt system så kommer jag få bråka med inet angående retur av mitt Z390-A.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

@PsyCor: Tack för förtydligande
Har varit ute ur svängen gällande moderkort ett par år. Har alltid köpt Gigabyte/MSI förr men hade bara hört bra om Asus så ville testa av dem.

Kommer mest troligen köpa på mig en 9900k i veckan om Elgiganten godtar retur på min 9600k. Skulle jag därefter få ett ostabilt system så kommer jag få bråka med inet angående retur av mitt Z390-A.

Problemet är ju att gemene man inte märker av om det inte funkar till 100% vilket är varför företagen kommer undan med att snåla in på ören och småkronor

Säg att gemene man som har mer pengar än kunskap kör sin 9900k utan att klocka den något och utan att pressa den alltför hårt, den personen kommer inte märka av något. Även om denne pressar sin hårt så kanske denne inte märker av eller bryr sig om att den throttlar ner sig heller så länge den är bättre än det som man hade förut.

För min del så vill man få ut så mycket prestanda man kan ur sin dator, jag betalar trots allt för det

Jag har inte ännu beställt någon ny CPU, sitter med en 4790k fortfarande men lite lätt 24/7 klockning. Dock har jag suktat efter uppgradering ett tag nu och hade det inte varit för de fina ryktena gällande Ryzen 3 (som ska tas med en lastbil salt visserligen men ändå) så hade jag köpt 9700k eller 9900k vid släpp

Men under väntan så har man haft tid att läsa på om alla aspekter och då jag vill ha vettiga grejer i min nya burk så kommer jag för denna gång välja bort Asus om det blir ett Z390 moderkort tyvärr. Blir det AM4 så blir det nog kanske ett Asus dock

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Jag köpte en 9600k mest för gaming och har märkt att den throttlar då den alltid kör på 95%+ vid gaming.
Kör även en del virtualisering och kommer ifrån en 4770K som klarade detta galant. Nu var inte tanken att jag skulle använda denna burken till annat än just gaming men det blev inte riktigt som tänkt. Så kommer därför uppgradera CPU, mest för att få HT vilket är nice vid virtualisering. Kommer inte överklocka men kärnorna kommer få tugga en del iaf

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

@Viochee: aa därför jag vill ha det bästa grafikkortet och processor

Permalänk
Medlem

@PsyCor: okej tack för utförligt svar, lutar faktiskt till att ta ett sånt förstår dock inte riktigt varför man ska ha wifi på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

KUNDVAGNEN FINNS INTE
Kundvagnen du söker finns inte längre kvar eller är inte utdelad.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Nilzzzon: Det ser bra ut. Om du inte tänkt vänta och se vad som eventuellt släpps under första halvan 2019 så är det paketet inte ett dumt sådant.

Permalänk
Medlem

Vänta CES då ny teknik visas så du inte känner att du gjorde ett fel val. 9900K känns som ett dyrt men bra val. Men grafikkort och minnen har du inte ens ett datum på? kan ta över en mån innan du får dessa produkter.

Intel ska släppa en 10/20 kärnor/trådars CPU och på AMD sidan så är det så mycket rykten så där får man vänta till CES 7 jan innan man vet. Skulle även kunna vara som så att det kommer släppas 7nm grafikkort.

Så 3V kvar innan vi vet hur AMDs 7nm serie kommer att bli och 11mån innan vi vet hur Intels 10nm serie kommer att bli.

Du kommer inte göra något dåligt val om du köper enligt kundvagnen men priserna är på väg ner för grafik cpu och DDR4 så du kommer inte att förlora på att vänta 3v.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Problemet som vi alla vet som varit i svängen ett tag är att man kan vänta hur länge som helst... Priserna kommer "alltid" att sjunka och det kommer alltid komma nya saker. Man måste till slut bestämma en punkt där man faktiskt trycker på köpknappen

Om man behöver den nya datorn nu och inte vill vänta iallafall 2-3 månader minst tills AMDs nya processorer finns tillgängliga på marknaden så är det ett bra läge att köpa nu

Men förstås, byta ut RAM och GPU mot något som finns i lager.

Permalänk
Medlem

Min senaste burk (i ungefär samma prisklass) ser ut såhär om det kan vara till inspiration. https://www.inet.se/kundvagn/visa/12149691
Ska man ändå lägga såpass mycket pengar tycker jag man kan se till att lägga lite extra på att få så bra som möjligt. Skall dock uppgradera minnet vid tillfälle.. (kom från min gamla burk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Min senaste burk (i ungefär samma prisklass) ser ut såhär om det kan vara till inspiration. https://www.inet.se/kundvagn/visa/12149691
Ska man ändå lägga såpass mycket pengar tycker jag man kan se till att lägga lite extra på att få så bra som möjligt. Skall dock uppgradera minnet vid tillfälle.. (kom från min gamla burk)

Trevligt bygge och jag kan hålla med om att allt är bra i ditt paket förutom låda och grafikkort. Så då är TS i princip samma bygge som ditt.
Lådan köper man baserat på personliga preferenser, jag kör personligen Fractal Design R6 usb-c och älskar det. Fantastiskt smidigt att bygga i.

Gällande grafikkort så ser jag ingen avsevärd skillnad på det du valt och det TS valt utom prislappen. Och redan i TS fall är det en massa pengar som är onödiga. Ett 2080 räcker länge idag.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla upp så moderkortet har bra vrm för cpun också.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

Vansinnigt att köpa en budget-CPU och sen köpa svindyra moderkort och minnen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@sesese: Problemet som vi alla vet som varit i svängen ett tag är att man kan vänta hur länge som helst... Priserna kommer "alltid" att sjunka och det kommer alltid komma nya saker. Man måste till slut bestämma en punkt där man faktiskt trycker på köpknappen

Om man behöver den nya datorn nu och inte vill vänta iallafall 2-3 månader minst tills AMDs nya processorer finns tillgängliga på marknaden så är det ett bra läge att köpa nu

Men förstås, byta ut RAM och GPU mot något som finns i lager.

Helt rätt men fel. Det är inte ofta nu förtiden som vi är med om teknikbyte 14nm till 7nm. Det är när dessa steg tas som det kan hända något större i prestanda väg. Det är därför som det kan vara värt att vänta om inte din dator är sönder och du behöver en ny nu. Intels stora steg kommer i höst då de går från 14 till 10nm. (något vi väntat på i 4-5 år)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Jo jag förstår vad du menar men att be någon som vill köpa en dator att vänta till nästa höst och säkerligen till nästa vinter för tillgänglighet är inte rimligt. Jag själv väntar på AMD och CES då det är nära men förstår de som vill köpa idag då man alltid kan vänta längre.

Permalänk
Medlem

@sesese: okej, har en ganska bra dator för tillfället så det är inte bråttom direkt, känns som det är bäst att vänta lite tack för svar

Permalänk
Medlem

@Jaw_B: fet! shit du köttade på nätagget och chassit

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: ser nice ut, vill nog dock ha 2080 ti och i9 känns bara som det håller längre

Permalänk
Medlem

@Arccai: hittar inte var det står? :/

Permalänk
Medlem

@mfm: vad borde jag ha för någon då?