Problem med att radera/ändra partitioner med systeminformation

Permalänk

Problem med att radera/ändra partitioner med systeminformation

Hej!

Jag köpte precis en ny dator, i9 9900K och Asus z390-a. Till detta har jag installerat en Samsung 970 500GB M.2 disk som jag kör operativsystemet på, och två st Samsung 1TB SSD-diskar.

Jag hade problem när jag skulle installera Win 10 på M.2 disken, jag missade att koppla ut dom diskarna som inte skulle ha OS installerat innan installationen och det skapades systemfiler/partitioner på en av dom andra SSD-diskarna som fortfarande finns kvar. En verkar heta EFI-system och den andra OEM - återställning. Nu har jag ryckt dom diskarna och installerat Windows med bara M.2 disken inkopplad och det funkar som det ska, men jag vill få bort dom gamla installationsfilerna från mina andra SSD diskar som ligger och skräpar. Verkar som att windows "diskhantering" inte vill låta mig radera dom. Hur kan jag kringgå detta? Vill helst inte behöva köpa/installera något partitionsprogram, utan kunna göra det med det jag redan har.

Bild
Det är alltså Disk 1 jag vill få bort allting på.

Permalänk
Inaktiv

Ta hem live-versionen av gparted och lägg in på en USB-sticka som du bootar.

https://gparted.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej!

Jag köpte precis en ny dator, i9 9900K och Asus z390-a. Till detta har jag installerat en Samsung 970 500GB M.2 disk som jag kör operativsystemet på, och två st Samsung 1TB SSD-diskar.

Jag hade problem när jag skulle installera Win 10 på M.2 disken, jag missade att koppla ut dom diskarna som inte skulle ha OS installerat innan installationen och det skapades systemfiler/partitioner på en av dom andra SSD-diskarna som fortfarande finns kvar. En verkar heta EFI-system och den andra OEM - återställning. Nu har jag ryckt dom diskarna och installerat Windows med bara M.2 disken inkopplad och det funkar som det ska, men jag vill få bort dom gamla installationsfilerna från mina andra SSD diskar som ligger och skräpar. Verkar som att windows "diskhantering" inte vill låta mig radera dom. Hur kan jag kringgå detta? Vill helst inte behöva köpa/installera något partitionsprogram, utan kunna göra det med det jag redan har.

https://imgur.com/a/Z5AeKId
Bild
Det är alltså Disk 1 jag vill få bort allting på.

Du kan köra "diskpart" i kommandotolken (starta som admin).
I princip vill du köra:

För att lista dina diskar:
list disk

För att välja rätt disk (dubbelkolla med diskhanteraren, som, du kan ha uppe samtidigt), x är nummret på disken du vill rensa:
select disk x

Qch slutligen för att rensa ALLT:
clean

Detta tar bort ALLT på disken.
Så var dubbelt j-la tvärsäker på att du väljer rätt disk

Permalänk

Tack för allt hjälp.

Jag lyckades inte MEN jag prövade stoppa in minnet i Windows 10 dator (som inte kände igen USB minnet) och startade Fedora Media Writer och då frågade programmet om jag ville återställa det och "alla blev lyckliga i alla sina dagar".

fixat

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!