Windows installation efter uppgradering av moderkort

Permalänk

Windows installation efter uppgradering av moderkort

Hej!

Uppgraderade nyss moderkort, cpu och gpu i mitt system. Inte helt oväntat gick första uppstart lite halvkrångligt. Datorn tar sig in i windows men internett drivrutinen verkar ha förlorats på vägen. Så jag tänkte att jag installerar om windows men får bara upp windows fel när jag försöker boota från usb-stickan jag har med windows installationen på. Jag hinner inte ens komma till windows installation setup eller vad det heter där man kan välja språk samt välja repair. Många på nätet har nämligen föreslagit den repairfunktionen men vet inte hur jag ska komma dit.

Edit: När windows säger att det inte kan installeras får jag 0xc0000001 som felkod.

Nån som har en ide?

Tack

Permalänk
Medlem

@EspenJens:

Du måste installera om Windows om du byter moderkort och CPU.

Ladda ner Windows 10 till ett USB (FAT32) > Boota från USB i BIOS > Installera om Windows.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnad på installera om och reparera, du bör installera om.
Bootar du ens från ett installationsmedium tex en usb du skapat med MS verktyg för det ?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ha ett 8 GByte usbminne tillgängligt och låt programmet skapa ett installtionsmedia för dig,
Koppla bort alla lagringsenheter förutom den du ska installera på !
boota från minnet, radera alla partitioner och låt installationsprogrammet partitionera, formatera och installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Yes jag hade redan en sticka man får med när man köper windows 10, det gick inte att använda den, när jag bootade från den fick jag välja mellan 64 eller 32 bit, sen sa den bara att ett fel inträffade och jag borde starta om med installationsmediet i och försöka reparera.

Köpte en usb och försökte skapa en "bootable" hårddisk med hjälp av windows media tool eller nåt liknande, funkade inte heller massa felmeddelanden osv.

Tillslut hittade jag nåt program som heter Rufus som verkar safe. Funkade suveränt, laddade ner ISO filerna via Windows media tool och sen kunde jag använda Rufus för att göra en UEFI-boot version av windows direkt till usb stickan:)