VHS - knas med uppspelningshastighet

Permalänk

VHS - knas med uppspelningshastighet

Hej, jag håller på att rippa några gamla VHS band men har problem med uppspelningshastigheten. För det mesta fungerar det bra men vissa delar av banden verkar vara inspelade i LP (Long Play) och spelas därför upp alldeles för fort. På dosan till VCR:en finns en knapp ( SPEED SP/LP) men om man trycker på den händer inget.

Finns det någon här på forumet som kan det här med SP/LP bättre. Kan det vara ett problem att det är inspelat i olika hastigheter på samma band?

VCR: United model vcr2110SI

/Mvh

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Medlem

@Pingu_HwO:
För att röra till det ännu mer, så finns det EP (Extended play) också.

Lite omständigt kanske men om du rippar till en dator, så bör du kunna ändra på uppspelnings hastigheten i efterhand via ett video editerings program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lagras ingen info om vad som finns på bandet i nått centralt register så hastighetsfelet kan inte bero på sånt, man väljer alltså inte hastighet för hele bandet utan det gjordes när man spelade in och man kunde blanda på bandet, har för mig att de videos jag haft automatisk kände av hur man spelat in så man valde alltså bara vid inspelningen och inte vid uppspelning.
Låter som det beror på "gamla prylar" i ditt fall och Unitied är dessutom ett budgetmärke till apparat och är den dessutom 20 år gammal så kan den ju kanske vara utsliten eller i i behov av rengöring/service för att fungera normalt.

Besök en secondhand och köp några andra VHS bandare och prova med dem, välj helst nån gammal kvalitetsmaskin som Philips, Panasonic eller Sony, eller kanske en vhs med dvdbrännare,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Pingu_HwO:
För att röra till det ännu mer, så finns det EP (Extended play) också.

Lite omständigt kanske men om du rippar till en dator, så bör du kunna ändra på uppspelnings hastigheten i efterhand via ett video editerings program.

Det går nog tyvärr inte då bild- och ljudkvaliteten på de "snabba" delarna är rätt kass. Men tack för svar

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det lagras ingen info om vad som finns på bandet i nått centralt register så hastighetsfelet kan inte bero på sånt, man väljer alltså inte hastighet för hele bandet utan det gjordes när man spelade in och man kunde blanda på bandet, har för mig att de videos jag haft automatisk kände av hur man spelat in så man valde alltså bara vid inspelningen och inte vid uppspelning.
Låter som det beror på "gamla prylar" i ditt fall och Unitied är dessutom ett budgetmärke till apparat och är den dessutom 20 år gammal så kan den ju kanske vara utsliten eller i i behov av rengöring/service för att fungera normalt.

Besök en secondhand och köp några andra VHS bandare och prova med dem, välj helst nån gammal kvalitetsmaskin som Philips, Panasonic eller Sony, eller kanske en vhs med dvdbrännare,

Jo jag är rädd för att den kan vara trasig. Men det känns konstigt då den verkar fungera felfritt annars. Jag kollade dessutom med ir sensorn på mobilen att knapptrycken på dosan registrerades.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Jo jag är rädd för att den kan vara trasig. Men det känns konstigt då den verkar fungera felfritt annars. Jag kollade dessutom med ir sensorn på mobilen att knapptrycken på dosan registrerades.

för att förtydliga problemet, Du menar väl att hastigheten skiljer mellan olika inspelningar och inte att den växlar i samma inspelning ?
Vet du vilken videobandare det är inspelat på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

för att förtydliga problemet, Du menar väl att hastigheten skiljer mellan olika inspelningar och inte att den växlar i samma inspelning ?
Vet du vilken videobandare det är inspelat på ?

Ja precis. När det klipper till en "ny scen" växlar hastigheten ibland. Vet tyvärr inte vad banden är inspelat på. Finns risk att de är inspelade på olika videokameror då det finns klipp från många olika år på samma band.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pingu_HwO:

Ja precis. När det klipper till en "ny scen" växlar hastigheten ibland. Vet tyvärr inte vad banden är inspelat på. Finns risk att de är inspelade på olika videokameror då det finns klipp från många olika år på samma band.

Jag hade inte lagt ner några större reparationskostnader på en United men kan du rengöra den så är det värt ett försök och räcker inte det så leta nån annan apparat.
Det är ganska bekvämt med en vhs dvd r kombo och bildkvaliten blir rätt bra i förhållande till den tid det tar jämfört med att digitalisera i datorn, du kan ju sedan tämligen lätt kopiera över dvdn till datorn för arkivering/redigering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.