Permalänk
Inaktiv

Söker en vettig 144hz-skärm!

Som rubrik lyder. Tycks inte finnas särskilt bra utbud just nu, de flesta modellerna verkar ha utmärkande problem som gör dem icke-önskvärda på olika sätt.

Det jag söker:

* Ej lägre än 144hz refresh-rate, detta är viktigt
* Helst inte mer än 1080 pixlar vertikal upplösning, då jag siktar efter höga framerates och 4K är överflödigt
* VESA-kompatibilitet, för framtida bruk (ifall jag köper en till, samt en arm till dom)
* Ej mindre än 23", siktar på ca. 24"
* Bra färgåtergivning och betraktningsvinkel! (Gärna ej TN sålänge den inte är fenomenal)
* G-sync hade varit väldigt mumsigt

Jag har hittat några olika genom att kompromissa lite, men vanliga problem verkar inkludera dålig bildkvalitet/betraktningsvinkel, återkommande problem med döda pixlar, eller väldigt klumpig och stor fot. Verkar råda brist på G-sync på många skärmar förövrigt, tycks bara finnas på dom absolut dyraste skärmarna, och dessutom på skärmar med återkommande döda pixlar :/

Vad har ni för tips och råd? Budget kan vara flexibelt men INTE över 6-7k, och gärna billigare än så.

Mvh,

Permalänk
Medlem

@anon214934: Efter en snabb sökning på prisjakt kan jag konstatera att det existerar ingen skärm som matchar dina kriterier.

-144hz
-VA/IPS
-Runt 24"
-G-sync

Det du får kompromissa på är antingen G-sync, TN-panel eller en större skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zypox:

@Haikarainen: Efter en snabb sökning på prisjakt kan jag konstatera att det existerar ingen skärm som matchar dina kriterier.

-144hz
-VA/IPS
-Runt 24"
-G-sync

Det du får kompromissa på är antingen G-sync, TN-panel eller en större skärm.

:/ :/ :/ Får väl kanske bli TN då. Men dom tenderar ju att ha usel färgåtergivning och betr. vinklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

:/ :/ :/ Får väl kanske bli TN då. Men dom tenderar ju att ha usel färgåtergivning och betr. vinklar?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s387203499

Allt utom G-sync. Dom lite dyrare kan ha det, jag har inte kollat igenom alla.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@anon214934: Det är ju smaksak. Jag märker inte så stor skillnad i färger från skärm till skärm om man inte ställer dom direkt jämte varandra och jämför om det inte är nått extremt. Man vänjer sig ganska snabbt med det man har tycker jag.

Vilken hårdvara sitter du på? Om du har bra cpu/gpu är kanske G-sync meningslöst om du kommer upp i hög fps i 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zypox:

@Haikarainen: Det är ju smaksak. Jag märker inte så stor skillnad i färger från skärm till skärm om man inte ställer dom direkt jämte varandra och jämför om det inte är nått extremt. Man vänjer sig ganska snabbt med det man har tycker jag.

Vilken hårdvara sitter du på? Om du har bra cpu/gpu är kanske G-sync meningslöst om du kommer upp i hög fps i 1080p.

När man en gång sett skillnaden kan man inte sluta se den :/ Sitter med en fin VA som klarar 125% av RGB, TN ser ut som solblekta fotografier...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Zypox: Helt meningslöst är ju inte adaptiv synk. Det ser ju till att skärmens refreshrate lirar synkat med gpu'ns refreshrate, oavsett FPS

Kör med ett ASUS 1060 6GB OC, inte det snabbaste men helt klar kapabelt för 144hz i många spel. I kombination med Ryzen 1700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s387203499

Allt utom G-sync. Dom lite dyrare kan ha det, jag har inte kollat igenom alla.

Tack, glömt kika på den sidan! Trist att dom inte hade lite bättre filter bara. Sajter kan lära sig av inet!

Permalänk
Medlem

Orsaken till att du har svårt att hitta bra skärmar beror nog främst på kravet du ställer på 1080p-upplösning, eftersom de skärmarna oftast är baserade på gammal teknik och mest är billigare spelskärmar. Det finns ett par 1920x1080-skärmar med 240Hz som är baserade på lite nyare teknik, men då handlar det uteslutande om TN-paneler.

Går du i stället upp till 2560x1440 så håller de skärmarna över lag betydligt högre kvalité, så är du villig att gå upp ett steg i upplösning så lär du få betydligt lättare att hitta en skärm som uppfyller dina krav.

Om du inte gjort det så kan jag också rekommendera dig att läsa Sweclockers guide till bildskärmsköpet, den går igenom detta i lite mer detalj.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Bra tips! Tackar!! Kikar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tack, glömt kika på den sidan! Trist att dom inte hade lite bättre filter bara. Sajter kan lära sig av inet!

Vad saknar du i filterväg? Prisjakts filter är otroligt mycket mer omfattande än Inets, det finns ju precis hur många reglage som helst.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Vad saknar du i filterväg? Prisjakts filter är otroligt mycket mer omfattande än Inets, det finns ju precis hur många reglage som helst.

Kanske jag som är dålig på att söka bara, men tyckte mig inte hitta något reglage för adaptiv synk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Kanske jag som är dålig på att söka bara, men tyckte mig inte hitta något reglage för adaptiv synk.

Jodå, finns under rubriken Kompatibilitet.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Jodå, finns under rubriken Kompatibilitet.

Allright, nevermind Jag var under "köpguide" på vänsterspalten istället för filter.. Nu ser jag ju att dom är extremt komplett!

Permalänk
Medlem

Skärmen jag har är kanon (Acer Predator XB271HU), sjukt nöjd med den! Lite smådyr, men väl värt slantarna när man tänker på hur länge en bra skärm hänger med jämför med t ex en cpu eller gpu.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Skärmen jag har är kanon (Acer Predator XB271HU), sjukt nöjd med den! Lite smådyr, men väl värt slantarna när man tänker på hur länge en bra skärm hänger med jämför med t ex en cpu eller gpu.

Sitter precis och jämför den och ASUS PG279Q: https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

Lutar åt ASUS just nu men inte helt säker. Bägge dessa verkar ju ha issues med döda pixlar, iallafall om man kollar Inet's fyndhörna. För denna prisklassen ska det ju bara inte hända tycker jag, så får se vad jag landar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Sitter precis och jämför den och ASUS PG279Q: https://www.inet.se/produkt/2213822/asus-27-rog-swift-pg279q-...

Lutar åt ASUS just nu men inte helt säker. Bägge dessa verkar ju ha issues med döda pixlar, iallafall om man kollar Inet's fyndhörna. För denna prisklassen ska det ju bara inte hända tycker jag, så får se vad jag landar i

Överlag vart jag läst så verkar backlight bleeding vara ett större och vanligare problem, den här har i princip noll. Inga döda pixlar heller, men sen ska man komma ihåg att de som skriver kommentarer ofta är det med problem. Döda pixlar kan ju hända på premium som budget :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jo, de enda skärmar ingen klagar på är skärmarna ingen köper. PG279Q har t.ex. varit en väldigt populär skärm under en lång tid, den ligger på första plats av 1440p-skärmarna om man sorterar efter popularitet på prisjakt.

Att Inet har ett par stycken i sin fyndhörna är alltså ganska förväntat eftersom de lär ha sålt väldigt många såna skärmar, och är nog ingen indikation på att just den modellen skulle ha mer problem med döda pixlar än någon annan skärm.

Inet har för övrigt en infosida om tillverkarnas pixelpolicy, men jag tror inte någon av tillverkarna har en nolltolerans för pixelfel på sina spelskärmar.

Permalänk
Medlem

@anon214934: det här är nog den skärmen som passar bäst för dig. https://www.inet.se/produkt/2214246/msi-optix-mag241cr-144hz-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag hade ungefär samma kriterier som OP när jag letade skärm och kom fram till just denna. Alla optix mag modeller har fått bra användar recensioner. Dock skickade jag tillbaka min i fredags för jag tyckte skärmen var alldeles för aggressivt curvad. När man spelar tänker man inte mycket på det, tvärtom så gav det kanske lite mer "djup". Dock allt på skrivbordet som inte är exakt i ögonhöjd blir curvat och det störde mig i alla fall som använder datorn till mer än spel.