Permalänk

2080Ti fel?

Alltså jag går bet, Köpte nya komponenter i oktober.
Detta är vad jag har i min burk:
PSU: Corsair RM1000x 1000W
Mobo: ASUS ROG MAXIMUS X HERO
CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Minnen: G.Skill Trident Z RGB (4x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14
GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming
OS disk: Samsung 970 EVO 500GB
Övriga diskar:Corsair Force Series MP500 120GB
Samt ytterligare en 2,5 SSD

Hela kalaset gick på lite drygt 30,000

Grafikkortet kom inte tillsammans med övriga pga förseningar i leverans, så tills detta kom körde jag mitt gamla 980TI.

Från att jag installerat kortet har min dator varit ett rent helvete att ha att göra med.
Jag spelar mest Fortnite, men spelar även BF5, COD 4 mfl.

Mitt problem:
När jag sitter och spelar så kan spelet utan förvarning bara frysa, jag hör fortfarande ljudet ett tag men efter ett tag dör även ljudet och slutligen båda skärmarna. Varje gång detta sker är det ENDA sättet för mig att ta mig ur detta läge en Hard Reset.

Efter detta tappar datorn RGB strips, mina Astro A50 lurar osv. som jag får replugga för att det skall fungera.
När spelet fryser har jag försökt köra alt+f4 direkt i hopp om att återfå kontrollen men förgäves. Detsamma gäller Aktivitetshanteraren.

Jag pluggar i mitt gamla kort och allt fungerar utan problem.
Kör i mitt nya och spelar på 1080p utan större problem. Inte helt utan frysningar men betydligt färre.

Kör jag 1440p så kan jag räkna med att datorn dör inom 15 minuter.
Har kört HWMonitor medan det händer och Thermals är inga problem, vare sig cpu, gpu eller minnen.
Inga andra uppenbara problem uppstår heller.

Moderkortet har senaste uppdateringar och senaste bios, likaså alla drivisar uppdaterade för kortet.
Trots detta återkommer problemet.

Jag har i princip uttömt allt jag kan tänka mig. Givetvis en retur tänker jag men är orolig att min setup är problemet i övrigt.
Har jag glömt göra något vesentligt här?
Min dator har en hel del aura sync produkter samt Corsair commander pro osv.
Men i övrigt ser jag verkligen inte vad som ställer till det.
Snälla hjälp

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Kolla windows logs å se vad som orsakar problemet. Händer oavsett spel?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Alltså jag går bet, Köpte nya komponenter i oktober.
Detta är vad jag har i min burk:
PSU: Corsair RM1000x 1000W
Mobo: ASUS ROG MAXIMUS X HERO
CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Minnen: G.Skill Trident Z RGB (4x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14
GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming
OS disk: Samsung 970 EVO 500GB
Övriga diskar:Corsair Force Series MP500 120GB
Samt ytterligare en 2,5 SSD

Hela kalaset gick på lite drygt 30,000

Grafikkortet kom inte tillsammans med övriga pga förseningar i leverans, så tills detta kom körde jag mitt gamla 980TI.

Från att jag installerat kortet har min dator varit ett rent helvete att ha att göra med.
Jag spelar mest Fortnite, men spelar även BF5, COD 4 mfl.

Mitt problem:
När jag sitter och spelar så kan spelet utan förvarning bara frysa, jag hör fortfarande ljudet
ett tag men efter ett tag dör även ljudet och slutligen båda skärmarna. Varje gång detta sker är det ENDA sättet för mig att ta mig ur detta läge en Hard Reset.

Efter detta tappar datorn RGB strips, mina Astro A50 lurar osv. som jag får replugga för att det skall fungera.
När spelet fryser har jag försökt köra alt+f4 direkt i hopp om att återfå kontrollen men förgäves. Detsamma gäller Aktivitetshanteraren.

Jag pluggar i mitt gamla kort och allt fungerar utan problem.
Kör i mitt nya och spelar på 1080p utan större problem. Inte helt utan frysningar men betydligt färre.

Kör jag 1440p så kan jag räkna med att datorn dör inom 15 minuter.
Har kört HWMonitor medan det händer och Thermals är inga problem, vare sig cpu, gpu eller minnen.
Inga andra uppenbara problem uppstår heller.

Moderkortet har senaste uppdateringar och senaste bios, likaså alla drivisar uppdaterade för kortet.
Trots detta återkommer problemet.

Jag har i princip uttömt allt jag kan tänka mig. Givetvis en retur tänker jag men är orolig att min setup är problemet i övrigt.
Har jag glömt göra något vesentligt här?
Min dator har en hel del aura sync produkter samt Corsair commander pro osv.
Men i övrigt ser jag verkligen inte vad som ställer till det.
Snälla hjälp

Enda gången jag haft det problemet så berodde det på att moderkortet och grafikkortet inte var helt kompatibla (fler än jag som hade det problemet med samma konfiguration). Löste det genom att höja spänningen till antingen FSB eller CPU, kommer inte ihåg riktigt (väldigt länge sedan).

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och det visade sig vara defekta minnesmoduler för min del.
Kan antagligen vara massor av olika saker (riktig jobbigt problem), men prova att ta ur moduler och se om felet kvarstår.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Har efter mycket felsökande funnigt Grafikkortet att vara boven ,det ger även massor med artefakter som jag filmat, skall lägga upp det här så ni kan få se..... Detta kort går på retur

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Samma fel

Jag har precis samma fel på mitt strix 2080 ti oc...
Fungerade perfekt tills för ngn vecka sedan..
Trodde det kunde bero på de senaste uppdateringarna..
Skriv gärna om eller när du vet vad orsaken är..

Visa signatur

aaa