Permalänk
Medlem

i9 9900K RTX 2080 oc m.m. laggar

Hej! Jag har nyss byggt ihop en dator med dessa specs:
OS: Windows 10 Home
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC
Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5Ghz
Nätaggregat: Corsair TX750M, 750W PSU
Vattenkylning: Corsair Hydro H115i PRO RGB CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG BF18
Lagring: WD Red 4TB IntelliPower 64MB, Samsung 860 EVO 500GB
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666Mhz 32gb

Jag tänkte att jag skulle kunna köra de flesta nyare spelen på hög fps vilket jag inte tycker att jag får ut, Jag får runt 200 fps i CS:GO, runt 80-100 fps i Black ops 4 blackout (högsta settings), Overwatch 180fps (högsta settings), League of Legends runt 200-400 fps beroende på hur mycket som händer i spelet.

Jag kör även med en 144hz skärm som är 1920x1080 så kör på 1080p, har sett en massa benchmarks på t.ex. Black ops 4 där folk kör med samma komponenter fast kanske sämre processor än mig fast fortfarande har mycket bättre fps (runt 150 fps) i 4K grafik högsta settings, jag får inte ens ut nära denna mängd fps när jag spelar.

Kan inte ens streama till t.ex. Twitch utan att jag laggar, får en massa FPS drops och det känns som att spelet laggar sönder även även fast jag inte kör så krävande spel (t.ex. csgo och lol vilket jag kör mest).

Vet någon vad det kan vara för fel? Har kontaktat NVIDIA support fast de kunde inte heller hjälpa mig. Tacksam för svar!

Permalänk

Hade också lite prestanda bekymmer med min setup i början.
Hjälpte att flasha bios till en senare version, allt blev bra mycket stabilare efter det

Senaste Bios versionen för ditt moderkort fixar följande:

Version 0602
2018/10/317.82 MBytes
ROG STRIX Z390-F GAMING BIOS 0602
- Improved system stability and performance.
- Updated Microcode for 8-core CPU.
- Improved DRAM stability.
- Fixed USB device issue.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

Hej! Jag har nyss byggt ihop en dator med dessa specs:
OS: Windows 10 Home
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC
Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5Ghz
Nätaggregat: Corsair TX750M, 750W PSU
Vattenkylning: Corsair Hydro H115i PRO RGB CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG BF18
Lagring: WD Red 4TB IntelliPower 64MB, Samsung 860 EVO 500GB
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666Mhz 32gb

Jag tänkte att jag skulle kunna köra de flesta nyare spelen på hög fps vilket jag inte tycker att jag får ut, Jag får runt 200 fps i CS:GO, runt 80-100 fps i Black ops 4 blackout (högsta settings), Overwatch 180fps (högsta settings), League of Legends runt 200-400 fps beroende på hur mycket som händer i spelet.

Jag kör även med en 144hz skärm som är 1920x1080 så kör på 1080p, har sett en massa benchmarks på t.ex. Black ops 4 där folk kör med samma komponenter fast kanske sämre processor än mig fast fortfarande har mycket bättre fps (runt 150 fps) i 4K grafik högsta settings, jag får inte ens ut nära denna mängd fps när jag spelar.

Kan inte ens streama till t.ex. Twitch utan att jag laggar, får en massa FPS drops och det känns som att spelet laggar sönder även även fast jag inte kör så krävande spel (t.ex. csgo och lol vilket jag kör mest).

Vet någon vad det kan vara för fel? Har kontaktat NVIDIA support fast de kunde inte heller hjälpa mig. Tacksam för svar!

I AAA spel är det inte bara att välja alla settings på högsta och tänka nu blir det bra.
Ta reda på vilka settings som gör vad och sänk några oväsentliga grejer.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack! ska testa och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Hade också lite prestanda bekymmer med min setup i början.
Hjälpte att flasha bios till en senare version, allt blev bra mycket stabilare efter det

Senaste Bios versionen för ditt moderkort fixar följande:

Version 0602
2018/10/317.82 MBytes
ROG STRIX Z390-F GAMING BIOS 0602
- Improved system stability and performance.
- Updated Microcode for 8-core CPU.
- Improved DRAM stability.
- Fixed USB device issue.

Jag installerade senaste uppdateringen från USB och uppdaterade bios tror jag, hur kollar man vilken bios version man har installerad? Så jag ser ifall jag har gjort rätt?

Permalänk

@Robelele: har du stängt av Xbox DVR och skrivit "FPS_Max 999" i launch options för CS? Hur är temperaturerna?

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

@Robelele:
Tryck F1 eller del för att komma in i bios. På första sidan finns info om version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

@Robelele: har du stängt av Xbox DVR och skrivit "FPS_Max 999" i launch options för CS? Hur är temperaturerna?

Har varit inne i Xbox-appen på datorn och försökt leta upp Xbox DVR men hittar inte den inställningen någonstans
Temperaturerna på processorn ligger runt 40-70 i spel, och fps_max 0 har jag i cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Robelele:
Tryck F1 eller del för att komma in i bios. På första sidan finns info om version.

okaj, står en massa skit där men antar att det står högst upp eller åt höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

okaj, står en massa skit där men antar att det står högst upp eller åt höger?

Kolla fliken "Main", tror det står där.

EDIT: I "Advanced Mode" då, inte "EZMode".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Kolla fliken "Main", tror det står där.

EDIT: I "Advanced Mode" då, inte "EZMode".

Aaaa, har rätt version tror jag :), men tror jag hade rätt version av bios ifrån början så ingen direkt skillnad

Permalänk

Antar att du har 5ghz över alla kärnor? Har du kollat så att den är stabil med den överklockningen så att den inte throttlar.

Kan du göra några benchmarks i Cinebench och ungine heaven/firestrike/time spy bara för att verifiera att det inte är något knas med drivarna eller hårdvaran.

Permalänk
Medlem

@Robelele: Jag har för mig att det var en del brädor med otillräcklig vrm. Stäng av oc och se, tror de jag läste om knappt klarar av när 9900k boostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Robelele: Jag har för mig att det var en del brädor med otillräcklig vrm. Stäng av oc och se, tror de jag läste om knappt klarar av när 9900k boostar.

Har testat att stänga av overclock i felsökningsläget vilket jag antar är det du menar?, fick inget annat resultat direkt, allting kändes likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

Har testat att stänga av overclock i felsökningsläget vilket jag antar är det du menar?, fick inget annat resultat direkt, allting kändes likadant

Jag syftade på :
"Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5ghz"

Överklockningen som nämns där, stäng av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickebult:

Antar att du har 5ghz över alla kärnor? Har du kollat så att den är stabil med den överklockningen så att den inte throttlar.

Kan du göra några benchmarks i Cinebench och ungine heaven/firestrike/time spy bara för att verifiera att det inte är något knas med drivarna eller hårdvaran.

aaa kör 5ghz på alla kärnor (sync all cores), och sen kör jag med 1.400 core voltage override, fast kan inte byta den inställningen, den vägrar låta mig gå till t.ex. 1.350 core voltage override.

Har testat lite prime95 i typ 10-15min och de funkade bra, gick inte över 70-80 grader.

Gjorde även test i Cinebench och de funkade även de bra men de andra har jag inte prövat.

Permalänk

Du får ju stänga av asus MCE och SVID-support med dylikt samt ändra AI overclock tuner från auto till manual i BIOS. Du bör även hålla utkik om dina cores har en stabil klockfrekvens under stresstesterna, det kan vara så att din cpu throttlar vid alltför höga temps.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Tillagde vart TS ska ändra sina inställningar.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonynym0101:

Du får ju stänga av asus MCE och SVID-support med dylikt samt ändra AI overclock tuner från auto till manual i BIOS. Du bör även hålla utkik om dina cores har en stabil klockfrekvens under stresstesterna, det kan vara så att din cpu throttlar vid alltför höga temps.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

När jag hade överklockat kollade jag sedan om mhz håll sig runt 5000 vilket de inte gjorde, så ändrade "energialternativ" till hög prestanda, så nu ligger det runt 4950-5000 konstant, men vart stänger man av asus MCE och dedär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag syftade på :
"Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5ghz"

Överklockningen som nämns där, stäng av den.

Okej kan testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

De ska finnas i din bios under "Ai Tweaker", värt att nämna är att sätta din CPU LLC till level 6 som finns i Ai Tweaker/Digi + VRM och stänga av CPU C-state för att dina cores ska hålla så stabil klockfrekvens som möjligt under load. Det finns mycket du kan fintrimma för att mata processorn med en stabil voltage, du får pröva dig fram men gör det försiktigt eller kolla på en guide om du är osäker, det skadar aldrig.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min kompis hade exakt samma problem med samma delar, han fick tipset av INET att inte ha datorn ikopplad i grenuttaget utan istället rakt i väggen, samt att vända på kontakten ett halvt varv om det först inte hjälpte för nätagget var fas-känsligt.

Jag tror inte han skojjade med mig när han berättade om detta haha! Kan vara värt att prova

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

Hej! Jag har nyss byggt ihop en dator med dessa specs:
OS: Windows 10 Home
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC
Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5Ghz
Nätaggregat: Corsair TX750M, 750W PSU
Vattenkylning: Corsair Hydro H115i PRO RGB CPU Kylare
Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG BF18
Lagring: WD Red 4TB IntelliPower 64MB, Samsung 860 EVO 500GB
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666Mhz 32gb

Jag tänkte att jag skulle kunna köra de flesta nyare spelen på hög fps vilket jag inte tycker att jag får ut, Jag får runt 200 fps i CS:GO, runt 80-100 fps i Black ops 4 blackout (högsta settings), Overwatch 180fps (högsta settings), League of Legends runt 200-400 fps beroende på hur mycket som händer i spelet.

Jag kör även med en 144hz skärm som är 1920x1080 så kör på 1080p, har sett en massa benchmarks på t.ex. Black ops 4 där folk kör med samma komponenter fast kanske sämre processor än mig fast fortfarande har mycket bättre fps (runt 150 fps) i 4K grafik högsta settings, jag får inte ens ut nära denna mängd fps när jag spelar.

Kan inte ens streama till t.ex. Twitch utan att jag laggar, får en massa FPS drops och det känns som att spelet laggar sönder även även fast jag inte kör så krävande spel (t.ex. csgo och lol vilket jag kör mest).

Vet någon vad det kan vara för fel? Har kontaktat NVIDIA support fast de kunde inte heller hjälpa mig. Tacksam för svar!

Tittat dina temps? Kan ju vara något som är felmonterat och därmed leder till throttling pga höga temps.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tittat dina temps? Kan ju vara något som är felmonterat och därmed leder till throttling pga höga temps.

https://gyazo.com/2946bf1cb9ed617562c974bb623092d4 såhär ser temps ut när man inte spelar, i spel så är det runt 40-70 grader mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag syftade på :
"Processor: Intel Core i9-9900K Coffee Lake S CPU - 3,6 GHz - Intel LGA1151 - 8 kärnor, Dock överklockat processorn till 5ghz"

Överklockningen som nämns där, stäng av den.

Nu har jag ett problem, kommer inte på hur jag ska ta bort överklockningen -.- testade "Load optimized defaults" men det gjorde ingenting.

Permalänk

Är du säker på att det inte är på default redan? Isåfall kan du börja med att ställa tillbaks de inställningar som du har ändrat på förut tillbaka till "auto"

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonynym0101:

Är du säker på att det inte är på default redan? Isåfall kan du börja med att ställa tillbaks de inställningar som du har ändrat på förut tillbaka till "auto"

Mvh

Okej! Ska testa sen när jag är hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Min kompis hade exakt samma problem med samma delar, han fick tipset av INET att inte ha datorn ikopplad i grenuttaget utan istället rakt i väggen, samt att vända på kontakten ett halvt varv om det först inte hjälpte för nätagget var fas-känsligt.

Jag tror inte han skojjade med mig när han berättade om detta haha! Kan vara värt att prova

De låter inte som att det skulle göra så mycket skillnad xd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

De låter inte som att det skulle göra så mycket skillnad xd

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag förstår att det låter konstigt men han ringde mig med orden "du kommer aldrig att tro detta". Han hade iofs en 9700k och inte 9900k och RTX2080 som han köpt nytt. FPS'en var otroligt ostabil, han hade installerat om datorn flera gånger utan framgång och ringde sedan INET där han hade köpt den och fick tipset att flytta kontaktuttaget till väggen vilket löste det för honom. Så om allt annat inte funkar så kan det ju vara värt ett försök!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonynym0101:

Är du säker på att det inte är på default redan? Isåfall kan du börja med att ställa tillbaks de inställningar som du har ändrat på förut tillbaka till "auto"

Mvh

Allt var redan på auto av någon anledning, fast jag kör fortfarande på 5000mhz står de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nej jag förstår att det låter konstigt men han ringde mig med orden "du kommer aldrig att tro detta". Han hade iofs en 9700k och inte 9900k och RTX2080 som han köpt nytt. FPS'en var otroligt ostabil, han hade installerat om datorn flera gånger utan framgång och ringde sedan INET där han hade köpt den och fick tipset att flytta kontaktuttaget till väggen vilket löste det för honom. Så om allt annat inte funkar så kan det ju vara värt ett försök!

Okej får se om jag prövar

Skickades från m.sweclockers.com